لیست اختراعات آرش صادقي
ضد رسوب هاي الكترونيك جديدترين فناوري در زمينه ي مبارزه با معضل رسوب گرفتگي در تاسيسات گرمايش – سرمايش مي باشند. اين فناوري عملكردي كارا،كم هزينه، پايدار و بدون آسيب به محيط زيست دارد. اما محدوديت بزرگ اين فناوري، عملكرد پايين بر روي لوله هاي آهني است كه براي جبران آن مي بايست قدرت و تعداد دستگاه هاي ضد رسوب را افزايش داد كه سبب مي شود مزيت اقتصادي اين فناوري تا حد زيادي زير سوال رود. خصوصا اهميت اين معضل آنجا رخ مي نماياند كه بدانيم بيش از 85% لوله هاي به كار رفته در تاسيسات، از جنس آهني و آلياژهاي آن مي باشند. اين اختراع روشي است براي غلبه بر مشكل كارايي پايين ضد رسوب هاي الكترونيك بر روي لوله هاي آهني. در اين روش جهت توليد و انتشار موج، °90 تغيير مي يابد و امواج در جهت شعاعي لوله منتشر مي گردند. اين فناوري در تمامي تاسيسات گرمايش – سرمايش، ديگ هاي بخار و آبگرم، مبدل هاي حرارتي، كوره ها، چيلرها و خنك كننده ها، خطوط انتقال آب و پكيج هاي خانگي و صنعتي كاربرد دارد.
سامانه ضد رسوب الكترومغناطيسي ويژه تجهيزات فلزي، سامانه ايست كه در تجهيزات تاسيساتي، انتقال و ذخيره آب كاربرد دارد. تجهيزات گرمايش سرمايش و تجهيزات انتقال و ذخيره آب، با پديده ي رسوب گرفتگي مواجه هستند. بيش از 90% اين تجهيزات داراي قسمت هاي فلزي مي باشند. از آنجا كه مواد رسانا (مشخصاً فلزات) در مواجه با شار مغناطيسي، اثر انتشار سطحي را از خود بروز مي دهند، سامانه هاي فعلي ضد رسوب، در تجهيزات فلزي كارا نيستند. اختراع حاضر، با عبور دادن بخش مولد موج سامانه ي ضد رسوب الكترومغناطيس، از سطح بسته ي تجهيز، ميزان شار عبوري از محيط سيال را تا حد لازم براي تاثيرات ضد رسوب افزايش مي دهد. اين اختراع سبب مي گردد تا بتوان از سامانه هاي ضد رسوب الكترومغناطيس در تجهيزات فلزي، مانند مبدل ها و خطوط انتقال آب در پلنت هاي بزرگ مقياس استفاده نمود.
اختراع حاضر اولين دستگاه ايراني است كه مي توان پديده SPR surface plasmon resonance را با دقت بالا با آن مشاهده كرد و براي كاربردهاي وسيع صنعتي و تحقيقاتي از جمله در صنايع بيوشيميايي ، غذايي، دارويي و شيميايي مورد استفاده قرار داد. بطور خلاصه پديده را مي توان به صورت زير توضيح داد: بطور كلي اگر نور پلاريزه به يك مشور وارد شده و از آنجا به يك تراشه داراي لايه نازك نانومتري فاز هادي كه روي منشور قرار دارد برخورد كند، انعكاس كلي يافته و لايه فلزي عملكرد يك آينه را خواهد داشت. اگر زاويه تابش را تغيير دهيم و شدت نور بازتابيده را اندازه گيري نمائيم مشاهده خواهيم كرد كه در يك زاويه تابش معين شدت نور بازتابيده داراي يك كمينه خواهد بود. در اين زاويه خاص، نور پلاسمون هاي سطحي (surface plamons) را تحريك و آنها را به رزونانس در مي آورد و در نتيجه شدت نور بازتابيده كاهش قابل ملاحظه اي پيدا مي كند. در عمل، فوتون هاي نوري با پلاريزاسيون p-polarized)p با الكترونهاي آزاد سطح فلز اندر كنش پيدا مي كنند و باعث نوسان موج مانند الكترونهاي آزاد مي شوند و در نتيجه، شدت نور كاهش مي يابد. زاويه اي كه در آن شدت نور بازتابيده كمينه است را زاويه SPR مي نامند. اين زاويه تابع ويژگي هاي اپتيكي سيستم، مثلا ضرايب شكست محيط فلزي (طلا، نقره و ...) و محيط مجاور آن مي باشد. در حاليكه ضريب شكست منشور ثابت است، ضريب شكست در محيط ديگر ومجاور با لايه فلزي در اثر جذب انواع مولكولها (مثلا پروتئين ها) تغيير مي كند. در اين صورت شرايط وقوع پديده SPR تغيير مي كند و زاويه SPR نيز تغيير خواهد كرد. از اين ويژگي مي توان در جهت ساخت نانوبيوسنسورها استفاده نمود. از آنجاييكه پديده SPR به شدت تابع ضريب شكست در محيط كاملا مجاور سطح فلزي است مي توان مثلا با ايجاد پيوند كووالانت بين يك آنتي بادي خاص و سطح فلزي، جذب آنتي ژن متناظر با آنتي بادي را در يك نمونه محلول مجهول مورد بررسي قرار داد. با اين روش امكان اندازه گيري بعضي آنتي ژن ها با دقتهاي تا پيكو مول بر ميلي ليتر وجود دارد. براي بررسي پديده SPR به روش گفته شده، نياز به دستگاهي است كه در آن اجزاء بتواند با دقت بسيار بالا به گردش درآورده شوند. حداقل دقت نور مورد نظر حذدود 0.05 مي باشد. از طرف ديگر براي آنكه بتوان با دستگاه در زمانهاي كوتاه زاويه SPR را تعيين كرد، بايد دقت فوق با سرعتهاي زاويه اي بالا قابل حصول باشد. به عنوان مثال سرعت 12/min بايد قابل حصول باشد. اين دستگاه بايد بتواند ضمن كنترل حركت اجزاء شدت نور را به سيگنال الكتريكي تبديل و توسط يك نرم افزار مناسب مورد پردازش قرار دهد.
در طراحي فعلي كولرهاي موجود در خودروها پولي كولر توسط تسمه اي كه نيروي چرخشي موتور خودرو را به آن انتقال مي دهد به حركت در مي آيد و كوپلر جريان هواي خنك را به داخل اتاقك ماشين مي فرستند در اين حالت كولر بر روي موتور فشار ايجاد مي كند. در فصول سرد سال نيز كه نيازي به كولر جهت خنك كردن دماي فضاي داخل اتومبيل نمي باشد پولي كولر كه نيروي چرخشي خود را از موتور مي گيرد در حال چرخش است و فشار بي مورد را به موتور وارد مي آورد. در طرح ارائه شده ي مولد كولر خودرو پولي كولر به جاي آنكه انرژي چرخشي خود را از موتور دريافت كند اين انرژي را از طريق پولي اي كه بر روي محور جلو تعبيه شده و ثابت گشته است باز هم از طريق تسمه اي كه در اين حالت نيز به آن متصل مي شود و در زمان گردش محور جلو كه پولي مورد نظر بر روي آن تعبيه شده است تامين مي كند. اين طرح مي تواند در تمامي خودروهاي سبك و سنگين كه سابقا پولي كولر آن از طريق چرخش موتور به گردش در مي آمده است مورد استفادهق رار گيرد. با توجه به رابطه (قدرت موتور = نيروي كششي ، سرعت) موجب افزايش سرعت دور موتور گشته و در نهايت قدرت موتور را افزايش مي دهد و اين امر موجب تحقق مزياي اين طرح مي گردد.
اينجانبان محمد خليلي گل فرزند غلامرضا به شماره شناسنامه 0640083439 ساكن بيرجند و آرش صادقي فرزند آزاد به شماره شناسنامه 0640121691 در طراحي دستگاه مولد دينام خودرو با بررسي سيستم فعلي برق خودرو و با توه به مشكلاتي كه در اين سيستم وجود دارد كه باعث افزايش حجم فشار در موتور خودرو كه آن نيز موجب كاهش كارايي موتور خودرو و در نتيجه پايين آمدن نقش موتور در برآوردن نيازهاي مرتبط با آن بر آن شديم كه جهت كاهش حجم كار موتور دينام خودرو را از قسمت موتور حذف و به قسمت چرخها منتقل كنيم. بدين ترتيب كه يكي از چرخهاي اتومبيل كه محرك اصلي خودرو نيست را به منظور محرك دينام جهت توليد برق مورد نياز انتخاب كرده به اين صورت كه دينام توسط يك تسمه به فرفره اي به پشت چرخ خودرو متصل است به حركت در آمده و برق مورد نياز تأمين مي گردد در اين دستگاه از يك باطري جهت ذخيره برق در مواقعي كه دينام در حال كار است استفاده مي شود تا در حال سكون خودرو و همچنين براي روشن نمودن آن از اين برق ذخيره شده استفاده شود. در دستگاه مولد دينام به منظور ايجاد يك جريان ثابت براي اتومبيل از يك كنترل كننده ولتاژ در مسير برق دينام استفاده مي شود. مسلما اين طرح هم مانند هر طرح و ايده اي اشكالات خاص خود را دارد از جمله اينكه: با انتقال دينام به سمت چرخها در هنگام تعويض لاستيك ممكن است سيستم برق خودرو دچار مشكل شود كه براي حل اين مشكل شود كه براي حل اين مشكل دينام توسط گيره هايي كه به سهولت قابليت باز و بسته شدن دارند به چرخ متصل مي شود تا در مواقع لزوم (از جمله هنگام تعويض لاستيك) بتوان آ«را باز و بسته كرد.
زمينه فني اختراع مربوط: مهندسي ارائه راه حل: در مكانيزم جديد خشك كن خلاء ارائه شده در اين طرح مشكلات كندي فرايند خشك شدن در نتيجه ي طولاني شدن زمان ايجاد خلاء و كاهش دماي محصول و كاشه كيفيت محصول نهايي به ترتيب به دليل گرماگير بودن مرحله ي تبخير و رشد ميكرو ارگانيسم هاي غير هوازي از تكنيك هاي Buffering انبساط حرارتي پيش گرمايش همرفتي و تابش اشعه ي ماوراي بنفش رفع گرديده است. - درتكنيك Buffering با افزايش حجم سيستم ايزوله از ميزان فشار جز هر محفظه كاسته مي شود. - با استفاده از انبساط حرارتي با افزايش دما در محفظه و متعاقبا افزايش حجم و دمش گاز به بيرون سرعت ايجاد خلا افزايش يافته است. - همرفت حرارتي با عمل پيشگرم محصول مشكل ضعف انتقال حرارت در محيط خلا را جبران خواهد كرد. - تابش UV از رشد ميكرو ارگانيسم هاي غير هوازي در محفظه خلاء پيشگيري مي كند. - استفاده از قفسه با نانو پوشش اكسيد تيتانيوم به منظور خودتميزي و جلوگيري از تجمع آلودگي بر روي قفسه ها. مزاياي اختراع: 1- سرعت بسيار بالا در فرآوري و خشك كردن محصول با استفاده از تكنيك Buffering 2- رفع مشكل ضعف انتقال حرارت در شرايط خلا از طريق همرفت حرارتي با عمل پيشگرم محصول. 3- كاهش مصرف انرژي در مقايسه با ساير دستگاه هاي هم شاخه به دليل وجود تكنيك هاي جديد و سرعت بالاي فرايند 4- استريليزاسيون و پيشگيري از رشد ميكرو ارگانيسم هاي غيرهوازي با استفاده از تابش فرابنفش. 5- تنظيم حرارت و فشار درون مخازن. 6- امكان تنظيم سيكل فرايند مطابق با حساسيت هاي هر محصول با استفاده از تنظيم فشار و دماي درون مخازن 7- خاصيت خود تميزي جلوگيري از استقرار آلودگي در قفسه ها با استفاده از شيشه هاي نانو. 8- جلوگيري از رشد قارچ ها بر روي قفسه ها در هنگام بيكاري دستگاه.
موارد یافت شده: 6