لیست اختراعات حسين حقيري
خلاصه: در اين سيستم يك جك الكتروپنوماتيكي آسانسوري كه متشكل از تعدادي فلز سبك استوانه اي شكل مقاوم در برابر فشار مي باشد، در زير خودرو و دقيقا در مركز ثقل آن قرار مي گيرد. در اتومبيل هاي معمولي فاصله استانداردي كه لاستيك خودرو از بدنه اتومبيل تا سطح زمين دارد 20 سانتي متر مي باشد؛ بنابراين ما در اين سيستم ميزان باز شدن اين جك را تا 2 برابر فاصله ايي كه لاستيك از بدنه تا سطح زمين دارد منظور كرده ايم. تعيين ميزان باز شدن جك، رابطه ايي مستقيم با ميزان فاصله لاستيك از بدنه خودرو تا سطح زمين دارد؛ كه اين ميزان براي اتومبيل هاي كوپه و SUV متفاوت از اتومبيل هاي سدان مي باشد. اين جك الكتروپنوماتيكي توسط يك ريموت كنترل كه در اختيار راننده قرار مي گيرد توانايي باز شدن و يا جمع شدن دارد. در قسمت انتهايي جك، چهار پايه به شكل X كه بهترين حالت تعادل را دارا مي باشد قرار گرفته اند كه هر پايه توسط يك فنر خيلي قوي كه از قسمت انتهايي پايه به داخل شافت گذرانده از ميان پايه ها متصل است، توسط پين هايي به قسمت انتهايي جك متصل مي شوند. در انتهاي هر پايه نيز يك گوي دايره ايي شكل كه جنس هر گوي از تفلون خشك مي باشد تعبيه شده است. گوي هاي به كاررفته در قسمت انتهايي هر پايه اين امكان را به ما مي دهند كه بتوان خودرو را در هر چهار حالت ، جلو، عقب، چپ و راست به حركت در آوريم. زماني كه اتومبيل به درون يك گودال و يا جوي آب مي افتد ويا در بدترين شرايط كه دو چرخ سمت راست و يا سمت چپ و حتي جفت چرخ جلو يا عقب خودرو درون يك گودال مي افتند، فقط كافي است كه راننده توسط ريموت كنترلي كه در اختيار دارد اقدام به باز كردن جك نمايد؛ مثلا در حالتي كه دو چرخ سمت راست اتومبيل به درون يك گودال مي افتند ، پس از فعال كردن اين سيستم ، جك الكتروپنوماتيكي آرام آرام شروع به باز شدن مي كند و پس از قرار گرفتن انتهاي دو پايه سمت راست جك بر روي زمين ، به دليل وجود دو بلوكه كه در انتهاي شافت جك تعبيه شده اند كه اين بلو كه ها از باز شدن بيش از حد جك جلوگيري مي كنند ، پايه هاي سمت راست كاملا برروي سطح زمين با حالت فشرده فنرها، قرار مي گيرند. وقتي كه سطح دو پايه سمت راست كاملا برروي زمين قرار گرفت ، جك هنوز در حال باز شدن مي باشد ؛ از اين قسمت به بعد به دليل وجود دو بلوكه ايي كه ذكر شد و ادامه داشتن باز شدن جك، ماشين از گودال و يا چاله خارج مي شود و تا زماني كه چهار پايه به حالت عادي خود يعني بازگشت فنرهاي فشرده شده به حالت اوليه خود، نرسد جك به حركت خود ادامه مي دهد. زماني كه ماشين از گودال خارج شد ووضعيت به حالت عادي يعني قرار گرفتن چهار پايه برروي سطح زمين ، رسيد جك متوقف مي گردد. در اين زمان كافي است كه تنها شخص راننده از سمتي كه ماشين درون گودال افتاده، نيرويي به آن وارد كند ؛ در اين هنگام به دليل وجود گوي هاي كروي شكل تعبيه شده در انتهاي هر پايه جك، اتومبيل به حركت در مي آيد و به طور كامل از منطقه خطر دور مي شود. در نهايت راننده توسط ريموتي كه در اختيار دارد اقدام به جمع كردن جك مي كند و كار با صرف كمترين نيرو، هزينه و زمان به اتمام مي رسدو لازم به ذكر است كه اين جك به يك PLC برنامه ريزي شده متصل است كه تنها با ريموت كنترل مي توان به آن فرمان داد.
موتور هاي الكتريكي به كار رفته در دستگاه هاي فعلي هر كدام ١٠ اسب بخار ، 7.5 كيلو وات ( kw ), ٩٠٠ دور بر دقيقه (rpm )مي باشند . كه معمولا در دستگاه هاي حاضر ١٢ موتور الكتريكي در كنار هم قرار گرفته و عمليات ساب را انجام مي دهند .اين يعني ١٢٠ اسب بخار ٧۵ كيلو وات انرژي مصرف مي شود تا يك دستگاه ساب شروع به فعاليت كند.اما با به كار بردن يك موتور الكتريكي ٢۵ اسب بخار 15.5 كيلو وات مي توانيم كل اين سامانه را به طور كامل مورد حمايت قرار دهيم تا به خوبي عمليات ساب را انجام دهد . گيربكس با يك فرايند تبديل كننده به موتور الكتريكي وصل مي شود كه با هم به صورت هماهنگ عمل مي كنند . ما چرخ دنده هاي گيربكس را طوري تنظيم كرده كه بتوانيم بهترين و متعادل تر از دور را از گيربكس يعني دور ٩٠٠ rpm دريافت كرده و خروجي اين گيربگس را به همه قسمت هاي دستگاه ساب داده و دستگاه مي تواند به طور هماهنگ مانند قبل فعاليت خود را شرع كند.
در هنگام تركيدن لاستيك جلو يا عقب، اتومبيل تعادل خود را از دست مي دهدولي با كار گذاشتن اين سيستم روي اتومبيل ديگر اين اتفاق نمي افتد چون وقتي لاستيك مي تركد يك سيستم ژامبون كمكي جديد كه به شكل بازو است و دو عدد لاستيك كوچك به بازو وصل است در كنار لاستيك تركيده شده، تعبيه شده است كه در مواقع خطر نقش لاستيك تركيده شده را به عهده دارد. اين دو عدد لاستيك كوچك كه در كنار هم قرار دارند به يك بازوي مستحكم وصل هستند كه اين بازو براي سيستم عقب خودرو روي قسمت اكسل خودرو وصل مي شود و براي جلوي خودرو روي قسمت رام خودرو وصل مي شود چون محكم ترين قسمت جلو خودرو قسمت رام است و محكم ترين قسمت عقب خودرو اكسل است. يعني وقتي كه به وسيله حس گر (سنسور تشخيص دما و حالت لاستيك) تشخيص داده شد كه لاستيك حجم باد و حالت عادي خود را از دست داده است يا به عبارت ساده تر سنسور تشخيص مي دهد كه لاستيك تركيده شده است، اين سيستم جديد كه به صورت بازويي است در كنار لاستيك تركيده شده كار گذاشته شده است به طور ناگهاني باز شده و دقيقا در ارتفاع قبلي اتومبيل از سطح زمين قرار مي گيرد و نمي گذارد اتومبيل تعادل خود را از دست دهد. اين سيستم جديد براي هر چهار لاستيك اصلي خودور يكسان مي باشد، يعني براي هر لاستيك اصلي يك سيستم ژامبون كمكي جديد به طور مجزا كار گذاشته مي شود. تنها فرقي كه در اين چهار لاستيك تعبيه شده وجود دارد اين است كه لاستيك هاي جلو اتومبيل بايد به سيستم فرمان متصل باشد و كاملا با چرخ هاي اصلي خودرو هماهنگي داشته باشد چون ممكن است اين اتفاق در سر پيچ باافتد.
اين اختراع از موارد زير تشكيل شده است. 1- چهار عدد ريل شانه اي 2- ده عدد چرخ دنده 3- يك موتور الكتريكي 4- يك عدد سيم بكسل 5- دو عدد سنسور ضربه شرح فني: زماني كه به خودرو ضربه شديد وارد مي شود سنسور shock perocses كه در سپر جلو خودرو تعبيه شده به event process هشدار مي دهد و سنسور دوم به موتور الكتريكي كه زير ريل شانه اي قرار دارد دستور مي دهد تا موتور ريل زيرين را به عقب هدايت مي كند و چون چرخ دنده بين ريل ها كار گذاشته شده است صندلي خودرو را به سمت جلو حركت داده و موتورالكتريكي به وسيله سيم بكسل قسمت پشتي صندلي را به عقب هدايت مي كند. و چون راننده به وسيله كمربند x شكل به صندلي متصل مي باشد به طور ناگهاني به عقب كشيده مي شود و از ضربات احتمالي كه از طرف فرمان يا داشبورد به راننده وارد مي شود جلويگري مي كند.
موارد یافت شده: 5