لیست اختراعات سهراب پاكدل بناب
"خودروي دوزيست هشت چرخ محرك با سيستم انتقال قدرت هيدرواستاتيك" براي حمل و جابجايي افراد و تجهيرات در مناطق بياباني، ناهموار، صعب العبور، باتلاقي و آبي طراحي و ساخته شده است. بدليل محدوديتهاي موجود در طراحي و انتخاب سيستمهاي مختلف خودروهاي شاسي بلند و خودروهاي بياباني، اين نوع خودروها قدرت مانور و عملكرد پاييني در مناطق بياباني و جنگلي دارند و همچنين نميتوانند در مناطق باتلاقي و آبي تردد كنند. از طرفي ضرورت دسترسي سريع به اين مناطق كه گاهأ جزء مناطق استراتژيك و نظامي كشورها محسوب ميشود و يا گاهأ براثر بلاياي طبيعي مانند زلزله و سيل و ... بوجود ميآيد، از اهميت بالايي برخوردار است. براي حل اين مشكلات "خودروي دوزيست هشت چرخ محرك با سيستم انتقال قدرت هيدرواستاتيك" طراحي و ساخته شد. اين خودرو دوزيست ميباشد و قابليت تردد در سطح جاده و آب را دارد و همچنين با داشتن هشت چرخ محرك گشتاور رانشي بالايي ايجاد كرده و از مانورپذيري بالايي برخوردار است. در اين خودرو از سيستم انتقال قدرت هيدرواستاتيك براي انتقال و انطباق توان رانشي خودرو استفاده شده است و چرخها ميتوانند همزمان در خلاف جهت سمت ديگر بچرخد لذا امكان چرخش با شعاع صفر به عنوان يك مد حركتي ميسر ميباشد. سيستم فرمان و عملگرهاي كنترلي و شيرهاي هيدروليك اين خودرو الكتريكي بوده و امكان كنترل از راه دور ميسر ميباشد. همچنين بدنه اين خودرو بصورت سه تيكه از پلي اتيلن يا كامپوزيت ساخته شده است تا در حين داشتن استحكام مكانيكي بالا، سبك و آبند باشد.
طرح "موتور سيكلت الكتريكي كلاس اسكوتر پرتوان با قابليت شارژ سريع" به عنوان يك وسيله نقليه دو چرخ جهت تردد در داخل شهر طراحي و ساخته شده است. با افزايش بار ترافيكي كلانشهرها تمايل و نياز مردم به يك وسيله نقليه چابك و ايمن جهت تردد آسان و سريع در داخل شهر در حال افزايش ميباشد. در اين ميان موتورسيكلت احتراق داخلي به عنوان يك وسيله نقليه دو چرخ چابك نقش مهمي را در سيستم حمل و نقل كلانشهرها ايفا ميكند اما براساس آخرين بررسيها، موتورسيكلتها متهم رديف اول در پرونده آلودگي زيست محيطي و صوتي كلانشهر ها محسوب ميشوند. بر اساس آمار، موتورسيكلت ها عامل 49 درصد از آلودگيهاي صوتي، 28 درصد از آلودگيهاي هوا و 46 درصد از تصادفات در كلانشهر تهران هستند. مهمترين تاثير آلودگي هوا افزايش مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي و تنفسي و افزايش خسارتهاي اجتماعي و مهمترين تاثير آلودگي صوتي، سرعت گرفتن روند پيري در انسان است. براي حل اين مشكلات طرح "موتور سيكلت الكتريكي كلاس اسكوتر پرتوان با قابليت شارژ سريع" پيشنهاد ميشود. اين موتور سيكلت در كلاس اسكوتر پرتوان با پيشرانه تماماً الكتريكي طراحي و ساخته شده است و انرژي حركتي خود را از باتري تامين مينمايد. به منظور استفاده بهينه از فضاي موتور سيكلت و كاهش تلفات و نيرويهاي اينرسي سيستم انتقال قدرت از موتور الكتريكي داخل چرخ(in wheel) استفاده شده است. از ديگر ويژگي هاي بارز طرح ميتوان به طراحي سيستم مديريت باتريها (BMS)، سيستم ترمز بازياب(regenerative braking) و سيستم مانيتورينگ اشاره كرد كه باعث افزايش طول عمر و راندمان باتريها، پيمايش و سهولت كاربري موتورسيكلت مي گردد.
"دستگاه الكترو هيدروليك برش فولاد هاي ساختماني به صورت سري" به منظور برش انواع فولاد هاي ساختماني مانند ميلگرد، نبشي، پروفيل و لوله در پروژههاي عمراني طراحي و ساخته شده است. قواي محركه اين دستگاه تركيبي از سيستم هاي الكتريكي و هيدروليكي مي باشد و چگالي توان و گشتاور راه اندازي بالايي دارد. فولادهاي ساختماني يك از مصالح فلزي هستند كه در اندازه ها و مقاطع مختلف در سيستم سازهاي ساختمان و پروژه هاي بزرگ عمراني و صنعتي استفاده ميشود. اكثرا فولادهاي ساختماني از كارخانه به محل اجراي پروژه حمل شده و با توجه به نقشه اجرايي در اندازههاي مختلف بريده ميشود. در حال حاضر براي برش فولادهاي ساختماني از ابزارهايي مانند قيچي دستي، دستگاه برش ميلگرد و برش هوا گاز استفاده ميشود. در پروژه هاي بزرگ ساختماني و عمراني حجم زيادي از اين فولادها استفاده مي شود، و از طرفي عمليات برش بوسيله اين ابزارها و دستگاه ها بصورت تكي انجام مي شود لذا اين عمليات زمان بر بوده و هزينه زيادي تحميل مي كند. همچنين ابزار هاي موجود فقط قابلت برش يك نوع فولاد ساختماني (مثل ميلگرد) را دارند و براي برش انواع فولاد هاي ساختماني نياز به دستگاه ها و ابزارهاي مجزايي در محل اجراي پروژه داريم. براي حل اين مشكلات و در راستاي صنعتي سازي صنعت ساختمان "دستگاه الكتروهيدروليك برش فولاد هاي ساختماني به صورت سري" طراحي است. تيغه هاي محرك و ثابت اين دستگاه طوري طراحي شده است كه قابليت تغذيه انواع فولاد هاي ساختماني بصورت سري در اندازههاي مختلف امكان پذير مي باشد لذا بوسيله اين دستگاه ميتوان انواع فولادهاي ساختماني مانند ميلگرد، پروفيل، لوله و نبشي را بصورت سري برش داد. با بكارگيري اين دستگاه، سرعت عمليات برش و به تبع آن سرعت عمليات ساخت و ساز افزايش مي يابد و هزينه برش و هزينه بهره برداري اين دستگاه نسبت به دستگاه هاي متداول كمتر ميباشد. همچنين با استفاده از اين دستگاه ضريب خطاي انساني كاهش و به تبع آن دوريز مصالح و منابع ملي كاهش و كيفيت نهايي فرآيند برش افزايش مي يابد. اين دستگاه در پروژه هاي ساخت مسكن و پروژه هاي عمراني و صنعتي به منظور برش انواع فولاد هاي ساختماني كاربرد دارد.
"سيستم فرمان تقويتي الكتريك نوع ستوني بدون جعبه دنده" براي اعمال توان تقويتي در سيستم فرمان خودروهاي سواري كاربرد دارد. در اين سيستم از موتور الكتريك گشتاور بالا كه محور آن مستقيما به محور ستون فرمان كوپل شده است، براي توليد گشتاور تقويتي استفاده شده است. عملكرد موتور الكتريك بر خلاف پمپ هيدروليك كاملا مستقل از موتور احتراق داخلي مي باشد و موتور الكتريك فقط در زمان فرماندهي خودرو فعال شده و گشتاور تقويتي را توليد مي كند. در اين سيستم جعبه دنده پيچ و چرخ حلزون كه در سيستم هاي فرمان الكتريك متعارف استفاده مي شود، حذف شده و گشتاور موتور الكتريك مستقيما و بدون هيچ واسطه اي به محور ستون فرمان منتقل مي شود. با حذف جعبه دنده پيچ و چرخ حلزون، مشكل خود قفلي و راندمان پايين جعبه دنده رفع شده و به طبع آن احساس رانندگي و ايمني خودرو در صورت خرابي سيستم تقويتي افزايش پيدا ميكند. در اين طرح تعداد قطعات، ابعاد و حجم سيستم تقويتي فرمان كمتر بوده و به تبع آن هزينه توليد و مونتاژ كاهش و جانمايي آن در داخل اتاق و زير داشبورد با محدوديت هاي كمتري امكان پذير است.
امروزه افزايش استفاده از خودروهاي بنزيني از يك طرف و طرف ديگر كمبود سوخت اين نوع خودروها سبب شده است كه طراحان خودروها به دنبال استفاده از سوخت و سيستم هاي جايگزين باشند در اين راستا چند سالي كه خودروهاي هيبريدي و الكتريكي در دست طراحي و ساخت قرار گرفته اند. در كشور ما هنوز طراحي و ساخت اين نوع خودروها به صورت گسترده انجام نگرفته است. گروه تحقيقات آراز متشكل از افراد نخبه و پژوهشگر اقدام به طراحي و ساخت خودروي الكتريكي ندو نفره نموده است. از آنجايي كه كاركرد يك وسيله ي نقليه (حركت هاي ناشي از شتاب گرفتن ، ترمز كردن، دور زدن و راندن) عكس العمل متقابل نسبت به نيروهاي وارد شده مي باشد اكثر محاسبات در زمينه ي ديناميك خودرو مطالعه و بررسي چگونگي ايجاد اين نيروها است. در نتيجه يك مدل تحليلي ارايه مي شود و به صورت ساده اين مدل با معادلات جبري يا معادلات ديفرانسيل كه ارتباط دهنده ي نيروها و يا حركت هاي مورد نظر براي كنترل ورودي ها از خودرو يا چرخ مي باشد تعريف مي شود. توسط اين معادلات نقش هر كدام از خصوصيات ويژگي هاي وسيله ي نقليه در پديده ها ارزيابي مي شوند. و به منظور كاهش خطاها نتايج تحليل با نتايج بدست آمده در تست هاي استاندارد مقايسه و در نتيجه اصلاح سيستم صورت مي گيرد و قابل از اينكه خودرو بصورت يك سخت افزار در آيد كاركرد خودرو شبيه سازي و ارزيابي شده است. در اين پروژه نيز سعي شده است محاسبات و تحليل ها به كمك نرم افزارهاي متداول اين رشته صورت گيرد و نتايج با مقايسه ي استاندارد ها اصلاح شوند و طرح ايده آل انتخاب شود. بطوري كه ابتدا با فرض هاي ساده ي پارامترها ديناميك خودرو در بخش هاي زير مورد بررسي قرار گرفته است: 1. سواري (Ride): توانايي خودرو در فراهم كردن حركتي نرم در هنگام عبور از ناهمواري ها 2. فرمان پذيري ( Handling) : توانايي خودرو در شتاب گيري ، ترمز كردن و دور زدن 3. آيرو ديناميك Aerodynamic : ملاحضات طراحي بدنه در مقابل اثر باد 4. عملكرد (performance): كاركرد خودرو در شرايط تست هاي مسابقه از طرفي ديگر در اين پروژه بررسي مدارهاي الكتريكي مورد نياز جهت كنترل مولد الكتريكي روشنايي خودرو سنسورها و عملگرها انجام گرفته است و ملاحضاتي جهت ايمني سرنشينان در مقابل قسمت هاي الكترونيكي مدنظر بوده است. همزمان با اين بررسي ها در موارد استفاده از ماژول هاي غير استاندارد بررسي مواد و طراحي اجزا انجام مي پذيرد و نقشه هاي ساخت قطعات فراهم مي گردد و در نهايت روش نصب موارد مذكور بر روي سيستم با در نظر گرفتن امكان دسترسي به آنها جهت تعمير و تعويض ارايه مي شود. در ادامه شرح و توصيفي از بخش هاي مختلف اين طرح ارايه گرديده است. البته يادآور مي شود كه در اينجا از آوردن محاسبات بعلت طولاني بودن صرف نظر گرديده است.
در پروژهاي صنعتي كه نياز به عمليات جوشكاري داريم در صورت عدم دسترسي به برق شهري از ژنراتور جوش استفاده مي كنيم كه محرك اين ژنراتورها عموما موتورهاي احتراقي مي باشد. موتور به صورت مستقيم بوسيله كوپلينگ يا به صورت غير مستقيم به وسيله سيستم پولي و تسمه به ژنراتور جوش متصل شده و توان لازم براي حركت دوراني ژنراتوررا تامين مي كند. در اين ژنراتورها با توجه به اين كه زمان كار آنها فصلي بوده و يا به عوامل ديگري بستگي دارد در مواقعي كه ژنراتور مورد استفاده قرار نمي گيرد موتور نيز بلا استفاده مانده و نمي توانيم از آن براي مصارف ديگر استفاده كنيم. همچنين در بعضي مصارف با توجه به نوع فرايند اين ژنراتورها مكاني ثابت براي كار خود نداشته و بايد پيوسته از مكاني به مكان ديگر منتقل شوند كه در اين صورت به يك وسيله نقليه براي حمل و نقل اين ژنراتورها داريم.
براي تبديل انرژي مكانيكي به انرژي الكتريكي از ژنراتور استفاده مي كنيم كه محرك اين ژنراتورها عموما موتورهاي احتراقي مي باشد. موتور به صورت مستقيم بوسيله كوپلينگْ يا به صورت غير مستقيم به وسيله سيستم پولي و تسمه به ژنراتور متصل شده و توان لازم براي حركت دوراني ژنراتور را تامين مي كند. در اين ژنراتورها با توجه به اين كه زمان كار آنها فصلي بوده و يا به عوامل ديگري بستگي دارد، در مواقعي كه ژنراتور مورد استفاده قرار نمي گيرد موتور نيز بلا استفاده مانده و نمي توانيم از آن براي مصارف ديگر استفاده كنيم.
موارد یافت شده: 18