لیست اختراعات يوسف زندي
در اين پژوهش تجربي و نوآوري حاضر امكان و قابليت ساخت و استفاده از آسفالتهاي پليمري الاستومري و پلاستومري و همچنين مزاياي آن در مقايسه با آسفالتهاي معمولي بررسي گرديده است. آزمايشهاي انجام يافته نشان مي دهد آسفالتهاي پليمري مقاومت بسيار مناسبي در برابر ترك هاي ناشي از بارگذاري (خستگي) داشته و نيز در برابر تغيير شكل ها و در برابر ترك هاي ناشي از برودت مقاومت خوبي از خود نشان مي دهند. با استفاده از آسفالتهاي پليمري الاستومري و پلاستومري جاده هاي واقع در مناطق سردسيري دچار تركهاي زيادي نشده و عمر آنها افزايش خواهد يافت . در جاده هاي پر ترافيك كه ترك هاي ناشي از بارگذاري و خستگي يكي از عوامل كاهش عمر آسفالت مي گردد آسفالتهاي پليمري الاستومري و پلاستومري مناسبترين گزينه خواهد بود.
مواد تسريع كننده به منظور تسريع در گيرش سخت شدن و كسب مقاومت در زود هنگام به كار مي رود كلر كلسيومم از متداول ترين مواد تسريع كننده است. ولي اثر چندان در پايين آوردن درجه حرارت يخ زدن بتني ندارد قبل از مصرف بايد آن را حل كرد و سپس بر اب اختلاف بتني اضافه نمود زيرا در صورت افزودن به صورت خشك تكه هاي حل نشده در مخلوط ممكن است سبب بيرون پريدگي بتني سخت شده و ايجاد لكه هاي سياه روي سطح بتني شود مقدار عملكرد در كلسيوم هيچگاه نبايد از 2% وزن سيمان در بتن غيرمسلح تجاوز كند چون سبب سفت شدن سريع و ازدياد جمع شدگي ناشي از خشك شدن بتني مي شود مصرف آن بر خالص وجود يونا در بتن مسلح و قطعات بتني كه در آن تكه هاي آلومينومي و يا فولادي كار گذارده شده خاك سولفاته قرار گيرد
پوليت شيشه اي آتشغشاني با توكيب ريوليتي است كه در محيط آبي تشكيل مي شود و در اثر انجماد سريع ماگماي اسيدي بوجود ميايد و معرف يك سنگ آتش فشاني آمرف ميباشد. از نظو تجاري پرليت به سنگ شيشه اي اطلاق ميشود كه در اثر حرارت بالا تا حداكثر 1200درجه سانتيگواد به سرعت منبسط شده و به ماده اي با وزن مخصوص كم تبديل ميشود و براي مصارف صنعتي بكار مي رود. پوليت در اثر گرما افزايش حجم پيدا ميكند و به خاطر همين توليد آن براي مصارف صنعتي آغاز گرديد. مشخصات پرليت پوليت شيشه اي آتشغشاني با تركيب ويوليتي است كه در محيط آبي تشكيل مي شود و در اثر انجماد سريع ماگماي اسيدي بوجود ميايد و معرف يك سنگ آتش فشاني آمرف ميباشد. از نظو تجاري پرليت به سنگ شيشه اي اطلاق ميشود كه در اثر حوارت بالا تا حداكثر 1200 درجه سانتيگراد به سرعت منبسط شده و به ماده اي با وزن مخصوص كم تبديل ميشود و براي مصارف صنعتي بكار مي رود. پرليت در اثر گرما افزايش حجم پيدا ميكند و به خاطر همين توليد آن براي مصارف صنعتي آغاز گرديد. از نظو استانداردهاي سنگ شناسي ابسيدين پوليت و پيچستون شيشه هاي ملكانيكي با تركيب سيستمي هستند و معادن ريوليت ها، ريوداسيت ها، لاتيت و تواكيتها ميباشد كه از نظو آب تركيبي باهم اختلاف دارند. ابسيدين كمتو از ٢ / آب دارد پرليت بين 2 تا 5 درصد و پيچستون بيش از 5 درصد آب دارد. از عوامل مهم در انبساط سريع سنگ در حرارت معين وجود آب تركيبي است. منشا آب در شيشه هاي آتش فشاني موبوط به آب ماگمايي است و گاهي بخشي از اين آب را به آب بعد از ماگما نسبت ميدهند كه نسبت اين دو نوع آب به ميزان فواواني اكسيد كلسيم و منيزيم بستگي دارد. نوع آب موجود در شيشه هاي آتش فشاني، مقدار و شرايط رها شدن آب، غلظت شيشه و تغييوات آن در درجه حوارت مختلف از عوامل موثو در شدت انبساط پوليت ميباشد. اولين ذخيره پوليت در ايوان كه توسط سازمان زمين شناسي كشف شد ذخيره پرليت سغيدخانه در ميانه بود. بزرگترين توليدكنندگان و صادركنندگان عمده پرليت آمريكا و مكزيك ،تركيه و يونان هستند.
مصالح سنگي بتن آسفالتي بايد داراي دانه بندي پيوسته باشد. به نحوي كه ذرات ريز فضاهاي بين ذرات درشت تر را پر نمايد. دانه بندي مصالح سنگي و فضاي خالي فوق العاده در كيفيت آسفالت حاصله تاثير دارد. مصالح سنگي پس از آن كه طبق فرمول كارگاهي مخلوط شدند، بايد آزمون ارزش ماسه اي بر روي آنها انجام شود. نتيجه اين آزمون بايد لااقل 50 باشد. از انواع ديگر قير نيز استفاده شود. مقدار قير مصرفي در مخلوط آسفالت بيشتر به صورت درصد قير نسبت به مخلوط آسفالت نشان داده مي شود. در جاده هاي سردسير كه در اكثر مواقع برفي يخبندان است بايد در عرض جاده نيز در فاصله هاي معين به كار برد. در هنگام به كار بردن در عرض كيسه ها در داخل يك جعبه فلزي نازك قرار داده مي شود اگر ما به پل هاي هوايي نگاه كنيم كه به صورت تكه تكه اجرا شده سيستم تقريبا شبيه به آن خواهد بود عنصر اختراعي ما شيوه نوين استفاده از بسته گرمايي آتروپات است دليل انتخاب جنس فلز براي جعبه به دليل آن است كه انتقال گرمايي فلز به مراتب نسبت به مواد ديگر بيشتر است. خلاصه سالانه هزينه هاي هنگفتي براي برف روبي جاده ها در ناطق سرد سير با تلاش ماموران شهرداري و يا راه داري با ماشين آلات سنگين انجام مي گيرد كه بسيار هزينه بر و نيازمند زمان زيادي است و همچنين نمك پاشي به بستر خيابان ها و جاده ها علاوه بر اين كه ترك در آسفالت و موش خوردگي جداول مي شود و دوباره درست كردن آنها نيازمند كار و هزينه است در ضمنا هم قسمت رويه و آستر نيز نيازمند تعميرات اساسي و دوباره تجديد كردن است با استفاده از سيستم بهينه سازي بدون استفاده از نيروي انساني و هدر رفت زمان و هزينه مي توان از جاده ها پل ها و ساير معابر و راه ها مراقبت و نگهداري كرد و هيچگونه آسيبي نديده و لارم به تجديد دوباره هر ساله نيست كه اين كار با گرماي كه اين ماده مي دهد قابل حل شدن است و پروژه عظيم در سطح وزارت راه و ترابري و شهرداري ها و راه داري ها مي باشد.
براي بعضي از كارهاي پروژه هاي كوچك و يا منزل ،امكان تهيه موتور جوش و يا ترانس جوشكاري مشكل بوده و يا گاهي مواقعي پيش مي آيد كه در موقعيت استراتژيك و حساسي قرار گرفته ايم كه به جوشكاري نياز داريم و موتور جوش وجود ندارد. در چنين موقعيتي بر اساس اين نوع آوري، تنها با مقداري نمك طعام و برق معمولي مي توان جوشكاري مورد نظر را انجام داد. به عبارت بهتر استفاده از الكتروليت نمك طعام جهت جوشكاري هدف اين اختراع محسوب مي شود در اين اختراع و نوآوري، يكي از دو سيم جريان برق ( مثلا فاز ) به الكترود جوشكاري، و سيم ديگر (نول) از طريق الكتروليت نمك طعام به قطعه اتصال وصل مي گردد. الكتروليت نمك طعام به عنوان رساناي قوي برق و ترانس كاهنده ولتاژعمل كرده و در اثر انتقال جريان، دماي لازم تامين و امكان ذوب قطعه اتصال و تشكيل قوس الكتريكي و نهايتا جوش دو قطعه به يكديگر فراهم مي گردد بر اساس اين نوآوري مي توان با استفاده از برق و الكتروليت نمك طعام دستگاه جوشكاري ساخت. هزينه ساخت اين دستگاه بسيار اندك و در مجموع حدود 90000 ريال مي باشد. از اين دستگاه ميتوان براي كارهاي كوچك منزل كه نياز به جوشكاري كمي دارند و تهيه موتور جوش و يا ترانس جوشكاري مشكل باشد استفاده نمود
در عصر حاضر با توجه به اتمام منابع طبيعي تجديد ناپذير و جايگزين كردن منابع تجديد پذير به اين فكر افتاديم تا در مورد جداول كاري كنار خيابان پروژه اختراعي را داشته باشيم تا با جايگزين كردن اين جداول به جاي جداول كنوني تحولي عظيم در اين زمينه ايجاد كنيم و توليد اين جداول و ايجاد آنها از لاستيك طبيعي و يا سنتزي مواد ولكانشي پركانهاي بي اثر و يا خنثي مواد ضد پيري اكسنده ها استفاده كرده و پسر از طي مراحل خاص و افزودن اين مواد به يكديگر و جدا كردن ناخالصي ها اين جداول به وجود مي آيد .
سالهاي اخير شاهد افزايش استفاده از بتن با مقاومت فشاري بالا براي اعضا سازه اي بوده ولي متاسفانه بيشتر اعضا مزبور از مقاومت كمي برخوردار بوده و بالاخص در برابر سيكل هاي يخبندان دچار ضعف هاي عمدهاي مستند معمولا بتن متداول بر اثر تاثير مداوم نيروها و زمان خواص مهندسي و مكانيكي خود را از دست داده و در نتيجه ، ترك هاي بزرگ ايجاد شده و به مرور زمان با شتاب بيشتر خواص بتن به تر مي گردد. به همين جهت دست يابي به بتني كه ضمن مقاومت در برابر نيروها داراي قدرت نفوذناپذيري بالاتري باشد ضروري به نظر مي رسد. همچنين قرار گرفتن بتن در برابر سيكل هاي مداوم يخبندان كه از ويژگي هاي منطقه مي باشد نياز به تحقيق و پژوهش در اين زمينه را ضروري مي نمايد. براي رسيدن به اين هدف، استفاده از مصالح افزودني به عنوان جايگزيني از سيمان با قابليت واكنش و تركيب با سيمان و با قيمت مناسب يك ضرورت حياتي است. در مقايسه با بتن متداول، بتن حاصله دارا امتيازات زيادي است، از جمله: الف - كاهش تخلخل ب- تشكيل سيستم تقويت كننده در ماتريس سخت شده متخلخل ج - افزايش پيوستگي ماتريس سنگدانه د - اصلاح حالت تنش داخلي با كاهش تمركز تنش ها- افزايش مقاومت ، ظرفيت اعضا در معرض ضربات و - افزايش آبندي بتن ز - بهبود دوام اعضا كه در معرض سايش قرار دارند ح - كنترل ترك خوردن موضعي . هدف: با استفاده از تجربيات و مطالعات قبلي، اهداف زير مورد نظر است: - ساخت نمونه هاي آزمايشي از بتن با استفاده از مصالح افزودني جديد با هدف افزايش مقاومت فشاري - بررسي امكان ايجاد المانهاي سازه اي متشكل از بتن فوق و داراي قابليت انعطاف پذيري مناسب با مقاومت فشاري بالاتر و افزايش مقاومت المانهاي ساخته شده در برابر سيكل هاي يخبندان جهت توليد انبوه دستاوردهاي پروژه: افزايش مقاومت فشاري بتن معمولي با استفاده از مصالح جايگزين سيمان به عنوان پوزولان و بهبود نفوذپذيري بتن تا 60 درصد، از جمله دستاوردهاي اني پروژه اند. نتايج بدست آمده از آزمايشات جهت بهبود كيفيت بلوك هاي بتني ساخت داخل، گسترش از مصالح فوق در كارهاي ساختماني و بهبود كيفيت بتن و به خصوص مقاومت آن در مقابل زمين لرزه هاي احتمالي اثر مثبت خواهد داشت. همچنين ، نتايج پروژه به شكل توصيه هاي كلي تنظيم خواهند شد تا به روند طراحي اختلاط بتن كمك لازم به عمل آيد. همچنين، اين توصيه ها جهت تدوين دستور العمل ها و آئين نامه هاي مربوطه مثمر ثمر خواهند بود. تهيه پودر مل: سنگ آهك با درصد بالا از كربنات كلسيم در كارخانه هاي سنگ كربني به صورت پودر تهيه مي گردد كه به عنوان مل به بازار عرضه مي شود.
يكي از مهمترين اهداف تكنولوژي آسفالت افزايش توان باربري و بهبود مقاومت كشش مخلوطهاي اسفالتي است. سنگدانه هايي كه در مخلوطهاي آسفالتي استفاده مي شوند، در ابتداي ساخت مقاومت اصطكاكي مناسبي دارند، ولي پس از مدتي بر اثر عبور بارهاي ترافيكي ساييده شده و مقاومت اصطكاكي خود را از دست مي دهند. برخي گزارش ها حاكي از بين رفتن ٤٧ درصد مقاومت اصطكاك اوليه در دو سال خدمت دهي روسازي است.از اينرو استفاده از سنگدانه هايي كه مقاومت و دوام اصطكاكي بالايي دارند، از نقطه نظر ايمني جاده ها از اهميت خاصي برخوردار است.همچنين براي افزايش قابل توجه مقاومت كشش آسفالت ايده عملي و قابل قبول، استفاده از الياف طبيعي و مصنوعي مانند ژنوستيتكها مي باشد. تهيه الياف مصنوعي مناسب علي الخصوص در كشور ما دشوار بوده و اغلب سبب افزايش قابل توجه هزينه اجراي رويه اسفالتي راه ميگردد. در اين پژوهش از درصدهاي مختلف سرباره فولاد براي بهبود خصوصيات اصطكاكي والياف كنف جهت مسلح نمومن رويه هاي اسفالتي با توجه به مقاومت كشش نسبتا بالا و سهولت تهيه آن در كشور استفاده شده است. نمونه هاي مختلف آزمايشگاهي با نسبتهاي متفاوت سرباره كلوخه اي كوره بلند به عنوان ماسه طبيعي در سنگدانه هاي مخلوطهاي آسفالتي و الياف كنف ساخته شد و بر روي آنها آزمايشهاي قابليت پذيري مارشال، تك محوري، كشش غيرمستقيم و سه محوري انجام گرديد. ارزيابي نتايج اين آزمايشات بهبود قابل توجه خصوصيات مكانيكي آسفالت بخصوص افزايش مقاومت اصطكاكي و مقاومت كشش آسفالت مسلح به سرباره و الياف كنف را نشان مي دهد
در اين پژوهش تجربي و آزمايشگاهي و نوآوري حاضر امكان و قابليت ساخت و استفاده از آسفالتهاي گوگردي در ايران و همچنين مزاياي آن در مقايسه با آسفالتهاي معمولي بررسي گرديده است. آزمايشهاي انجام يافته نشان مي دهد آسفالتهاي گوگردي با نسبت معيني از گوگرد كه براي نواحي اب و هوايي مختلف ايران تغيير مي نمايد قابل استفاده بوده و عمر آنها را افزايش ميدهد آسفالت توليد شده با استفاده از قير گوگردي در مقايسه با قير خالص از مقاومت بيشتري در مقابل سايش برخوردار بوده استحكام و پايداري بسيار خوبي در برابر محيط هاي اسيدي و بازي وانواع نمك ها داشته و اين امر سبب افزايش عمر اين نوع روسازي مي گردد. اضافه كردن گوگرد به قير با پايين آوردن ويسكوزيته مخلوط آسفالتي در دماهاي توليد واجراي رويه آسفالتي فرآيند توليد و اجرا را بسيار ساده تر نموده و راندمان آن را بالا مي برد. با سرد شدن مخلوط آسفالت گوگردي و انجماد گوگرد در دماي محيط رويه اي بسيار سخت تر و مقاوم تر در برابر فرسايش و نفوذ آب و رطوبت ايجاد مي شود كه طول عمري حتي تا چهار برابر آسفالت هاي معمولي خواهد داشت. براي توليد آسفالت گوگردي نيازي به آماده سازي امولسيون قير و گوگرد نمي باشد بلكه مي توان گوگرد و قير را با همان نسبت طراحي شده براي امولسيون طي فرايندي ساده بطور مستقيم با مصالح سنگي مخلوط كرد. اين امر فرآيند توليد آسفالت گوگردي را بسيار آسان مي نمايد. در حالت كلي آسفالت گوگردي با قابليت هاي اجرايي متداول و شرايط محيطي مختلف سازگاري بسيار خوبي دارد.
پيشرفت سريع علوم و تكنولوزي در عصر حاضر ايجاب مي كند كه مراكز علمي و صنعتي كشور از طرق مختلف و به صورت مستمر در جريان تحولات علمي قرار بگيرند و در جذب نوآوريهاي علمي و فناوري و كاربرد صحيح آنها در جهت حل معضلات موجود و نيز توسعه و گسترش پروژه هاي تحقيقاتي با هدف نيل به خودكفايي اقتصادي كوشا باشند در راستاي اين اهداف و به عنوان گامي هر چند كوچك پروژه ي حاضر با مواد زايد موجود در شركت تراكتورسازي تبريز به استفاده آنها در صنعت ساختمان كشور پرداخته است. مصالح ساختماني غير استاندارد و نامرغوب از مهمترين مشكلاتي است كه سال هاست گريبان صنعت ساخت و ساز را در كشورمان گرفته است. بي توجهي به استانداردهاي موجود در زمينه توليد مصالح ساختماني همگام نبودن با پيشرفت هاي نوين جهاني در زمينه توليد مصالح ساختماني جديد و نيز به روز رساني نكردن روش هاي سنتي به منظور ايجاد مصالح ساختماني بومي، سبب شده روش هاي توليد مصالح ساختماني به صورت سنتي و غير علمي باقي ماده و حاصل اين فرايند مصرف سوخت و انرژي بي رويه توليد آلودگي هاي زيست محيطي بي شمار و سرانجام توليد مصالح ساختماني نامرغوبي است كه در ضعيف ترين بلاياي طبيعي كمترين مقاومتي از خود نشان نمي دهند و خسارات جاني و مالي بي شماري را سبب مي شوند. با توجه به مشكلات فوق و با توجه به اين نكته كه آجر از پر مصرف ترين مصالح ساختماني است تيم پژوهشي بر آن شد كه با توجه به پيشرفت هاي اخير بين المللي در زمينه توليد آجر و نيز بر پايه روش سنتي خشت زني ايراني روشي جديد به منظور ساخت آجر بيابد كه علاوه بر بي نيازي از مصرف سوخت و انرژي بالا و نيز توليد نشدن آلودگي هاي زيست محيطي از بالاترين استانداردهاي روز در ساخت آجر بهره مند بوده و بتواند جايگزين مناسبي براي خشت زني سنتي در مناطق محروم باشد. حاصل اين تلاش ساخت آجر ماسه سيليس سوخته برگشتي اصطلاحا آجر خاكستر بادي صنعتي ويژه نام نهاده ايم مي باشد كه به پخت در دماي بالا نياز ندارد گفتين است امروزه ضايعات صنعتي كه در بيشتر موارد سمي و خطرناك هستند به يكي از مهمترين دغدغه هاي مهندسان و صنعتگران تبديل شده اند. رشد صنعتي سريع جهان در 2 دهه اخير افزايش جمعيت و افزايش مصرف توليدات صنعتي باعث شده است كه روزانه صدها ميليون تن مواد صنعتي وارد محيط زيست شوند كه تبعاتي همچون گرم شدن دماي زميني ، سوراخ شدن لايه ازن از ميان رفتن زيستگاه هاي طبيعي جانداران و به هم خوردن تعادل ميزان آب شيرين و شور در آب اقيانوس ها را در پي داشته است. با توجه به موارد فوق و با در نظر گرفتن اين مطلب كه ماسه سيليسي سوخته ي برگشتي (خاكستر بادي صنعتي ويژه) يكي از ضايعات صنعتي است اعضاي تيم پژوهشي بر آن شدند كه از خاكستر بادي صنعتي ويژه توليدي در كارخانه ي تراكتور سازي تبريز و كارخانه هاي ريخته گري مشابه آن كه از ضايعات اين كارخانه ها مي باشد را به منظور ساخت آجر كه محصولي پر مصرف است بهره گيرند. تلاش بر اين بود كه اولا در توليد آجر ماسه ي سيليس سوخته ي برگشتي ماسه ي سيليسي سوخته ي برگشتي به عنوان ماده اوليه اصلي قلمداد شود و نه يك ماده اوليه جانبي ثانيا توليد آجر خاكستر بادي صنعتي ويژه مستلزم مصرف سوخت و انرژي بالا نباشد تا توليد آن باعث ايجاد آلودگي هاي زيست محيطي نشود و سرانجان آجر توليدي از بالاترين استانداردهخاي بين المللي موجود در ساخت آجر بهره مند باشد حاصل اين تلاش ساخت آجر خاكستر بادي صنعتي ويژه است كه تمامي ويژگي هاي فوق را دارا است.
موارد یافت شده: 22