لیست اختراعات با مالکیت
عليرضا سعيدي
10 عدد
در اختراع حاضر در يك خودروي الكتريكي، ديفرانسيل مكانيكي با ديفرانسيل الكتريكي جايگزين شده است، و ميزان چرخش هر چرخش در هنگام دور زدن خودرو توسط يك سنسور زاويهاي كنترل ميشود. به عبارت ديگر، از آنجايي چرخهاي خودرو در هنگام دور زدن داراي زواياي چرخش متفاوتي ميباشند، اين زوايا از طريق يك سنسور زاويه سنج از فرمان گرفته ميشود و توسط يك مدار سطح بالا كه داراي سيستم كنترلي حلقه بسته ميباشد به موتورها اعمال ميشود، و موتورها به صورت مستقل و با توجه به زواياي چرخها سرعت هر چرخ را تنظيم ميكنند.لازم به ذكر است كه اين مدار سطح بالا مجهز به سيستم پايدار كنندهاي ميباشد كه وابستگي چرخها را به اصطكاك جاده، به عنوان يك متغيرغير قابل كنترل، به ميزان چشمگيري كاهش ميدهد. به علاوه، در اين خودرو انرژي ناشي از توقف و ترمزها توسط يك ژنراتور (دينام ولتاژ متغير) كه با موتور كوپل شده است، باطريها را شارژ ميكند. به عبارت ديگر، انرژي هدر رفته ناشي از ترمزها بازيافت ميشود. از آنجايي كه انرژي ناشي از ترمز و توقف قابل توجه ميباشد، بازيافت آن و تبديل آن به انرژي ذخيره شده در باطريها نيز ميتواند تا حد زيادي قابل توجه باشد.
امروزه اهميت اصلاح الگوي مصرف انرژي و بهينه سازي آن بر هيچ كس پوشيده نيست. در اين ميان بهينه سازي سيستم هاي روشنايي به عنوان بخش مهمي از اين مصرف در هر مكاني اهميت دوچندان دارد و با پيشرفت روزافزون تكنولوژي امروزه برتري جزئي هر محصولي در ميزان بهره-وري، عامل برتري آن در بازار فروش رقابتي خواهد بود. در ميان انبوه تنوع سيستم هاي روشنايي از جمله لامپ هاي رشته اي و فلئورسنت و جيوه اي و ... لامپ هاي ال اي دي به دليل ميزان بالاي بهره وري وكارايي قابل توجه در مقايسه با ديگر انواع، جايگزين مناسبي مي باشد و شايد تنها مشكلي كه بتوان به اين نوع سيستم هاي روشنايي وارد نمود، نقطه اي ومتمركز و جهت دار بودن روشنايي حاصل از آن باشد كه در اختراع حاضر راه حلي براي اين مشكل ارائه گرديده است. در اختراع حاضر استفاده از صفحه ي هادي نور به عنوان قسمت اصلي اين اختراع باعث شده است تا نور جهت دار لامپ هاي ال اي دي بدون كاهش بازدهي و اتلاف نور به صورت كاملا يكنواخت و ملايم در بيايد و امكان استفاده از آن در محيط هايي چون مدارس و بيمارستان ها و ادارات و مراكز خريد و ... كه به نور يكدست و يكنواخت نياز دارند امكان پذير باشد.
در اين اختراع جهت ايجاد خاصيت مغناطيسي در بطري هاي پلاستيكي يا ظروف شيشه اي در انتهاي گوشتي آنها مي توان يك قطعه سكه مانند كوچك فلزي تعبيه نمود تا درهنگام عبور از ميدان مناطيسي جذب اين ميدان شوند . البته اين قطعه فلزي مي تواند بصورت يك مفتول نازك در اطراف بدنه بطري يا بصورت مشبك و بسيار نازك در بخش هايي از ظرف پلاستيكي يا شيشه اي تعبيه شود. در اين صورت ظرف پلاستيكي يا شيشه اي در ميدان هاي مغنلاطيسي جدا سازي پسماند براحتي از ساير زباله هاي غير بازيافتي جدا مي شود.
طبق نظريه الكتروني اتم ، يك اتم از ذرات كوچكتري به نامهاي الكترون ، پروتون و نوترون تشكيل شده است، كه الكترونها داراي بار منفي و پروتونها داراي بار مثبت و نوترونها بدون بار هستند. تعداد الكترونها و پروتونهاي يك اتم در حالت عادي برابر است. بنابراين ، اتم در حالت عادي از نظر بار الكتريكي خنثي است. در اثر تماس ، نزديكي و يا برخورد اجسام بر همديگر ميان اجسام اندازه حركت خطي مبادله ميشود. در اثر تغيير اندازه حركت ، نيروهايي ايجاد ميشود. چگونگي شكل گيري اين نيروها به ساختار اتمي تشكيل دهنده اجسام برميگردد. به عبارتي اين نيروها منشأ الكتريكي و مغناطيسي دارند. در اثر مالش اجسام بر همديگر ، جسمي كه در اتمهاي تشكيل دهنده خود اتمي از نوع دهنده الكترون داشته باشد، الكترون خود را به جسم ديگر كه نسبت به آن خاصيت الكترونگاتيوي بيشتري دارد ميدهد و مبادله الكترون بين اتمها و در نهايت اجسام منجر به توليد الكتريسته ميشود. بنا به روش سنتي و قديمي ، در آزمايشهاي الكتريسيته ساكن براي توليد الكتريسيته مثبت شيشه را با ابريشم و براي توليد الكتريسيته منفي ، ابونيت را با پوست حيوان و مانند پوست گربه مالش ميدهند. ولي امروزه استات سلولز براي توليد الكتريسيته مثبت و پليتن براي توليد الكتريسيته منفي مناسبتر تشخيص داده شده است. زيرا رطوبت هوا بر روي آنها كمتر اثر ميگذارد. در مجموع در اين روش با انتخاب ماده اي كه در اثر وزش باد و مالش و تماس با ذرات هوا يون مثبت توليد كند و ماده اي كه در اثر وزش باد يون منفي توليد كند اختلاف پتانسيلي ايجاد مي كنيم كه مي تواند مورد استفاده در توليد برق قرار گيرد . مثال چنين اختلاف پتانسيلي حركت تانكرهاي بزرگ حامل سوخت در جاده است كه در اثر تماس ذرات هوا بار الكتريكي منفي در آنها ايجاد مي شود كه با زنجير در زمين تخليه مي گردد. لازم به ذكر است در جاهايي كه نياز به توليد برق از اين سيستم نيست مي توان از آن بعنوان سنسور سنجش سرعت باد در كانال هاي باد در صنعت و نيز صنعت هوايي و ويا خودروها جهت مشخص نمودن سرعت حركت
در اين اختراع يك تحول اساسي و بنيادين در نحوه عملكرد ماشين هاي لباسشويي ايجاد مي گردد كه باعث كاهش مصرف انرژي و آب و شوينده مي گردد و به شرح زير مي باشد. در طراحي جديد و پيشنهادي، نحوه عملكرد ماشين لباسشويي ديگرمتكي بر تشخيص اوليه مصرف كننده نخواهد بود و همچون يك ربوط(رباتيك) نابينا روندي از پيش تعيين شده را طي نخواهد كرد، بلكه عملكرد جديد بر اساس اصول زير طراحي شده و پيش خواهد رفت: 1-\tماشين لباسشويي داراي يك مخزن حاوي ماده شوينده خواهد بود كه بايستي هر چند وقت يكبار بنا به كاركرد ماشين لباسشويي به ميزان معيني پر شود، (مثلا به ميزان 500 گرم) ،چيزي شبيه باك خودرو. 2-\tميزان تركيب آب و ماده شوينده يك بار و براي هميشه براي ماشين لباسشويي تعريف مي گردد ،مطمنا يك نسبت خاص و قابل شناسايي وجود دارد كه بهترين تركيب جهت عملكرد مناسب شوينده در هر شرايطي خواهد بود و مي توان آنرا به طرق مختلف بدست آورد مثلا بصورت فازي و از طريق مراجعه به افراد خبره يا بصورت علمي و با آزمايش تا ميزان مناسب مشخص شود.( احتمالا مقدار مناسب چيزي درحدود 5 درصد ماده شوينده و 95 درصد آب خواهد بود). 3-\tماشين لباسشويي فقط با توجه به وزن لباس هاي وارد شده به مخزن، تركيب از پيش تعيين شده آب و شوينده را وارد ديگ خواهد نمود .(اين تركيب هميشه ثابت است و با توجه به نتايج آزمايشات تعيين شده است). 4-\tتنها پارامتري كه توسط مصرف كننده تعيين مي گردد ميزان تميزي يا شفافيت آب خروجي است كه ميزان عمليات شستشوي مورد نظر مصرف كننده را تعيين مي كند، مثلا ( 90 درصد تميزي يا 50 درصد تميزي) البته اين مورد را نيز مي توانيم خودمان تعيين كنيم و يك مقياس يا ميزان مشخص و هميشگي را براي اتمام روند شستشو تعيين كنيم، و تشخيص مصرف كننده يك آپشن باشد. و مورد ديگري كه احتمالا در اختيار مصرف كننده قرار دارد دماي آب است كه با توجه به شرايط در يك رنج محدود قابل تغيير است. 5-\tيك حداقل دوره مشخص شستشو بدون توجه به نوع لباس و ميزان وزن براي ماشين تعريف مي گردد (اين مورد مي تواند مثلا 2 دقيق شستشو يا كمتر باشد) ،حداقل سيكل لازم براي تركيب ماده شوينده وآب با چرك لباس از طريق آزمايش قابل اندازه گيري است و يك براي هميشه مي توان آن را تعيين نمود.تركيب مواد شوينده و آب با چرك لباس ارتباطي به نوع لباس ندارد،هدف اصلي در تعريف اين سيكل بايد حفظ سلامت ظريف ترين جنس ويا الياف مورد استفاده در صنعت نساجي باشد،چون اين سيكل قرار است در صورت لزوم تكرار شود. 6-\tپس از يك دوره شستشو، مقداري از تركيب خارج شده از مخزن يا ديگ كه بعنوان فاضلاب دفع مي گردد در محلي ذخيره مي شود. 7-\tنمونه مايع گرفته شده از مخزن را كه همان تركيب پيش از آبكشي است ، توسط يك سنسور مورد سنجش و كدورت سنجي قرار مي گيرد و چنانچه با شفافيت تعيين شده توسط مصرف كننده يا تعيين شده در طراحي مطابقت داشت عمليات آبكشي انجام شده و نهايتا شستشو متوقف مي شود و در غير اين صورت اين سيكل مجددا تكرار مي شود تا به شفافيت يا ميزان تميزي تعريف شده توسط مصرف كننده يا طراحي برسيم.
توصيف اختراع: در اين اختراع دينام خودرو بعنوان يك واحد مستقل حذف مي شود و از خود سيستم متحركه ماشين بطور مستقيم جهت توليد انرژي الكتريكي استفاده مي شود.به اين صورت كه در اطراف هر سيلندر خودرو يك سيم پيچ القايي ايزوله قرار مي گيرد و خود پيستون كه از طريق يك آهن رباي دائمي كه درون آن تعبيه شده مغناطيسي شده درون اين سيم پيچ حركت نموده و توليد جريان الكتريكي مي نمايد. روش دوم قرار دادن سيم پيچ در اطراف بر آمدگي هاي هر بخش ميل لنگ موتور و قرار دادن يك ميدان مغناطيسي دائم يا غير دائم در اطراف آن مي باشد. به اين ترتيب با حركت ميل لنگ در اين ميدان مغناطيسي جريان الكتريكي جاري مي شود كه در اين حال كافي است شبيه مولدهاي dc در انتهاي سيم پيچ يك جاروبك قرار داده و جريان را منتقل نماييم.
در اين پروژه يك خودروي چهار سرنشين با دو موتور الكتريكي كه به طور مجزا بر روي چرخ هاي جلو نصب شده اند، طراحي و ساخته شده است، طراحي اين خودرو بر مبناي دو موتور مي باشد، يعني هر موتور روي يكي از چرخهاي جلو به صورت جداگانه نصب مي شود و اين يكي از مزيت هاي اصلي اين خودروي الكتريكي به خودروي بنزيني است، زيرا به اين طريق مي توانيم گيربكس و ديفرانسيل را كه قطعات حجيمي هستند حذف كنيم، طراحي قطعات مكانيكي از طريق نرم افزار CATIA و SOLIDWORKS انجام شده، و پس از نهايي شدن طراحي قطعات مكانيكي، سيستم تعليق را در نرم افزار ADAMS و آيروديناميك آن را در نرم افزار FLUENT تحليل كرده ايم. در اين طرح هر موتورها از نوع مغناطيس دائم مي باشند (PMSM)، كه هر كدام از طريق يك جعبه دنده خورشيدي، به منظور كاهش دور بالاي موتور، به چرخها متصل هستند. ولتاژ مورد نياز اين موتورها ۹۶ ولت مي باشد كه از طريق ۸ باطري ۱۲ ولت سري شده تغذيه مي شوند. توان و عملكرد موتورها بر حسب پارامترهاي وزن، سرعت، شتاب و مشخصات آيروديناميكي محاسبه شده اند به دقت طراحي شده است. لازم به ذكر است كه پارامتر راحتي سرنشين از نقطه نظر ارگونومي مورد بررسي قرار گرفته است بعد از طراحي اجزا و بررسي قابليت اجرا آن در نرم افزار، اين خودرو به عنوان اولين خودروي الكتريكي چهار سرنشين مجهز به دو موتور الكتريكي در ايران در دانشگاه صنعتي اميركبير تحت نظارت اساتيد اين دانشگاه ساخته شده است
موارد یافت شده: 10