لیست اختراعات احمد عارف آذر
با توجه به ضعف پلي پروپيلن در مقاومت ضربه در دماهاي پايين در عين دارا بودن خواص مطلوب چقرمه سازي با لاستيك EPDM پيشنهاد شده است كه منجر به كاهش مدول و سفتي محصول نهايي خواهد شد. جهت رفع اين معضل جزء سوم از ماده پلي آميد 6 در آلياژ توسط مخترع استفاده گرديده است. با توجه به نقش كليدي ريز ساختار در خواص فيزيكي / مكانيكي آلياژها و از آنجا كه مدل هاي موجود در منابع براساس داده هاي ارائه شده در اين اختراع جهت پيش بيني ريز ساختار اين آلياژها قابل اعتماد نيستند، آلياژهاي سازگار شده بر پايه PP/EPDM/PA6 براي اولين بار در ايران توسط مخترعين حاضر توليد شده و مدل جديدي براي پيش بيني ريز ساختار آنها با تكيه بر اثر كشش بين سطحي ارائه گرديد لازم به ذكر است كه اين آلياژها در صنايع الكترونيك و خودروسازي (بطور مثال سپر خودروهاي پژو و پرايد) كاربرد دارد و معرفي مدلي جامع جهت پيش بيني ريز ساختار آنها منجر به كاهش هزينه هاي صنايع مربوطه و در عين حال كنترل پذيري كيفيت محصول خواهند گرديد.
با توجه به ضعف پلي پروپيلن در مقاومت ضربه به ويژه در دماهاي پايين در عين دارا بودن خواص مطلوب، چقرمه سازي با لاستيك EPDM پيشنهاد شده است كه منجر به كاهش مدول و سفتي محصول نهايي خواهد شد. جهت رفع اين معضل جزء سوم از ماده پلي آميد 6 در آلياژ و از آنجا كه مدل هاي موجود در منابع براساس داده هاي ارائه شده در اين اختراع جهت پيش بيني ريزساختار آلياژهاي مذكور قابل اعتماد نيستند، آلياژهاي سازگار شده بر پايه PP/EPDM/PA6 براي اولين بار در ايران توسط مخترعين حاضر توليد شده و مدل جديدي براي پيش بيني ريز ساختار آنها با تكيه بر اثر شرايط فرايندي ارائه گرديد لازم به ذكر است كه اين آلياژها در صنايع الكترونيك و خودروسازي (بطور مثال سپر خودروهاي پژو و پرايد) كاربرد دارد و معرفي مدلي جامع جهت پيش بيني ريز ساختار آنها منجر به كاهش هزينه هاي صنايع مربوطه و در عين حال كنترل پذيري كيفيت محصول خواهند گرديد.
پلي اتيلن ترفتالات به عنوان يكي از پلاستيكهاي مهندسي مطرح مي باشد كه در چند دهه اخير از سرعت رشد قابل توجهي برخوردار بوده است. از طرفي بازيافت ضايعات بطري PET به عنوان يكي از گلوگاهاي مهم در صنعت مطرح مي باشد. يكي از ديدگاههاي جديد در اين زمينه بازيافت ضايعات بطري PET از طريق چقرمه سازي با لااستومر ها مي باشد. اضافه كردن الاستومر سبب افت خواص نظير مدول كه معياري از سفتي نمونه است. مي شود. بنابراين با اضافه كردن يك جزء سوم سخت مي توان اين نقيصه را بر طرف كرد و با تعريف يك سامانه جديد چقرمگي و سفتي PET را افزايش داد و ضايعات اين پليمر را بتوان به يك قطعه مفيد در صنايع مختلف منجمله خودروسازي از مسير آلياژ سازي تبديل كرد. لذا در اين اختراع از الاستومر NBR جهت بالا بردن چقرمگي اين پليمر و از پلاستيك مهندسي PC جهت بالا بردن سفتي آن استفاده شد. با استفاده از آزمونهاي مكانيكي از قبيل كشش و ضربه و آزمونهاي حرارتي نظير DMTA و آزمونهاي مورفولوژي مثل SEM خواص اين آلياژ سه تليي مورد بررسي قرار گرفت. نتايج حاصله نشان داد كليه خواص مربوطه بالاخص خواص مكانيكي PET خالص با اين آلياژ سه تليي بهبود يافته است. از اهميت اين اختراع مي توان به دستيابي به قطعات مفيد با خواص بهبود يافته كه هم سفتي بالا و هم قدرت ضربه اي بالا مثل سپر خودرو مدنظر است، اشاره كرد.
پليمر آكريلونيتريل بوتادي ان استايرن از سه منومر مختلف تشكيل شده است: آكريلونيتريل، بوتا دي ان و استايرن. آكريلونيتريل عامل مقاومت شيميايي، حرارتي و استحكام بالا، بوتا دي ان عامل چقرگي Toughness و مقاومت ضربه و استايرن عامل سختي، كيفيت سطح ظاهري و فرآيندپذيري اين ترپليمر مي باشد. اين پليمر با وجود دارا بودن خواص مكانيكي و شيميايي خوب و قيمت مناسب، داراي نقطه ضعف هايي نيز هست. مهمترين نقص اين پليمر، سختي rigidity كم آن مي باشد كه راهكار پيشنهادي مخترع براي اين مشكل اختلاط با الياف شيشه است. مسئله عدم سازگاري الياف شيشه معدني با ماتريس آلي ABS با استفاده از سيلان ها مرتفع گرديده و شرايط فرآيندي اختلاط براي توليد محصول بهينه نيز معرفي گرديدند.
با توجه به ضعف پلي پروپيلن در مقاومت ضربه در دماهاي پايين دو عين دارا بودن خواص مطلوب،چقرمه سازي با لاستيك EPDM پيشنهاد شده است كه منجر به كاهش مدول و سفتي محصول نهايي خواهد شد. جهت رفع اين معضل از يك جزء سوم در آلياژ توسط مخترع استفاده گرديده است. در اين پژوهش براي اولين بار در ايران آلياژهاي سازگار شده بر پايه PP/EPDM/PA6 تحت شرايط فرآيندي مختلف توسط مخترع تهيه و توليد شد. بهينه سازي شرايط فرآيندي براي توليد اين آلياژها توسط نرم افزار Design Expert انجام گرديد، نتيجه اين كه براي تهيه آلياژي بر پايه PP/EPDM/PA6 ( با خواص مقاومت ضربه، مدولكششي و تنش تسليم متوازن اعمال شرايط فرايندي (دما- ٢٢٠ درجه سانتيگراد، دورپيچ=150 دور در دقيقه و ترتيب اختلاط شامل تهيه مستربچ EPDM و PA6 سپس اختلاط آن با PP در مرحله دوم) توصيه مي گردد. تهيه نمونه تحت شرايط فرآيندي پيشنهاد شده توسط نرم افزار صحت نتايج را تاييد نمود.لازم به ذكر است كه اين آلياژها در صنايع الكترونيك و خودروسازي (بطور مثال سپر خودروهاي پژو و پرايد) كاربرد دارد.
موارد یافت شده: 6