لیست اختراعات امين نامورايوري
خلاصه توصيف اختراع : جداساز برخوردي سطح متغير، مستقل و دائمي قطرات روغن ديزلها تكنولوژيهاي در زمينه مهندسي مكانيكي ميباشد . اين جداساز براي جداسازي ذارات مايع يا جامد از فاز پيوسته يعني گاز به كار ميرود. دستۀ مهمي از جريان¬هاي دوفازي، جريانهاي گازي حاوي قطرات ميباشند. در بسياري از كاربردهاي صنعتي نياز به جداسازي اين قطرات از جريان گاز ميباشد. از نمونه كاربردهاي اين جداساز مي¬توان به جداسازي قطرات آب و روغن از هواي فشرده، جداسازي قطرات آب آغشته به ذرّات در پاك¬كننده¬هاي مرطوب ، جداسازي قطرات آب در برجهاي خنككن، و جداسازي قطرات روغن در تهوية محفظة لنگ در موتورهاي احتراق داخلي (اتوبوس، كاميون ...) اشاره كرد. جداسازي روغن در تهويه محفظه لنگ با سازكارهاي مختلفي از جمله جداساز برخوردي، جداساز گردشي و جداسازهاي اليافي يا بهاصطلاح تجمعي يا كوالسوري كه بيشتر براي موتورهاي ديزلي مرسوم است قابل انجام است. جداسازهاي برخوردي و گردشي با استفاده از نيروي اينرسي باعث جدايي ذرات از جريان ميشود، مشكل عمده اين دو جداساز بازدهي پايين آنها (بين 20 تا 30 درصد در تست موتوري) ميباشد در صورتيكه جداساز برخوردي با سطح مقطع متغيرطراحي شده داراي بازدهي 85 تا 90 درصد با توجه به دبي عبوري از جداساز ميباشد. صافي¬هاي اليافي يا بهاصطلاح تجمعي يا كوالسوري كه از الياف پشم سنگ ساخته شدهاند با جذب بخارات روغن، جريان دوفازي هوا-روغن را تصفيه ميكنند. اين نوع جداساز بسته به عملكرد موتور بعد از 2 الي 3 ماه بايد با يك فيلتر نو جايگذين شوند. اين جداساز اليافي راندماني در حدود 85 تا 90 درصد دارد. فيلتر ابداع شده كه راندماني مشابه فيلترهاي اليافي دارد ديگر نياز به تعويض ندارد. در اين اختراع روشي نو براي جداسازي ذرات روغن موجود در بخارات محفظه لنگ ابداع شده است. روش عملكرد اين جداساز تا حدودي مشابه جداساز برخوردي ساكن است ولي نكته خلاقانه در اين طراحي اين است كه فاصله صفحه جداساز از خروجي نازل ثابت نميباشد. فاصله خروجي صفحه تا نازل ، با توجه به دبي عبوري از صفحه متغير است. در ابتدا كه جريان برقرار نيست فاصله صفحه برخوردي تا نازل خروجي برابر صفر است. با برقراري جريان متناسب با دبي عبوري از نازل طبق معادله ممنتوم، نيروي وارد بر صفحه افزايش يافته و متعاقبا فاصله صفحه از خروجي نازل افزايش مييابد. با عبور جريان از صفحه بدليل اينكه مقطع جريان تنگتر شده است، جريان شتابدار ميشود و به حدكثر سرعت خود ميرسد. براي بهبود راندمان اين جداساز دو طرح ديگر با نام جداساز برخوردي با سطح متغير با مانع عمودي و جداساز برخوردي با سطح مقطع متغير با مانع مايل بترتيب مطابق شكل 1 ب و ج نيز طراحي وساخته شد و مورد آزمايش قرار گرفت. نكته خلاقانه ديگر در اين طراحي اين است كه صفحهء جداساز در نقش يك شير يك طرفه عمل ميكند و مانع برگشت جريان به ميسر گازهاي ورودي ميشود . صفحه جداساز از جنس استيل ضد زنگ كه داراي فنريت است . نكته خلاقانه ديگر اين طرح اين است كه ميتوان، مجموعهاي از اين نازلها را در كنار هم و بصورت يك مجموعه مستقل كه امكان اتصال به موتور هاي قديمي (كه حتي دراري سامانه تهويه محفظه لنگ نيستند) را دارند مورد استفاده قرار داد. اين مستقل بودن به كاربر اجازه مي دهد كه بدون اينكه خللي در عملكرد موتور بوجود آيد، اين قطعه به راحتي به موتور اضافه يا حذف كند.
موارد یافت شده: 1