لیست اختراعات بهنام نيك نژاد
طرح "موتور سيكلت الكتريكي كلاس اسكوتر پرتوان با قابليت شارژ سريع" به عنوان يك وسيله نقليه دو چرخ جهت تردد در داخل شهر طراحي و ساخته شده است. با افزايش بار ترافيكي كلانشهرها تمايل و نياز مردم به يك وسيله نقليه چابك و ايمن جهت تردد آسان و سريع در داخل شهر در حال افزايش ميباشد. در اين ميان موتورسيكلت احتراق داخلي به عنوان يك وسيله نقليه دو چرخ چابك نقش مهمي را در سيستم حمل و نقل كلانشهرها ايفا ميكند اما براساس آخرين بررسيها، موتورسيكلتها متهم رديف اول در پرونده آلودگي زيست محيطي و صوتي كلانشهر ها محسوب ميشوند. بر اساس آمار، موتورسيكلت ها عامل 49 درصد از آلودگيهاي صوتي، 28 درصد از آلودگيهاي هوا و 46 درصد از تصادفات در كلانشهر تهران هستند. مهمترين تاثير آلودگي هوا افزايش مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي و تنفسي و افزايش خسارتهاي اجتماعي و مهمترين تاثير آلودگي صوتي، سرعت گرفتن روند پيري در انسان است. براي حل اين مشكلات طرح "موتور سيكلت الكتريكي كلاس اسكوتر پرتوان با قابليت شارژ سريع" پيشنهاد ميشود. اين موتور سيكلت در كلاس اسكوتر پرتوان با پيشرانه تماماً الكتريكي طراحي و ساخته شده است و انرژي حركتي خود را از باتري تامين مينمايد. به منظور استفاده بهينه از فضاي موتور سيكلت و كاهش تلفات و نيرويهاي اينرسي سيستم انتقال قدرت از موتور الكتريكي داخل چرخ(in wheel) استفاده شده است. از ديگر ويژگي هاي بارز طرح ميتوان به طراحي سيستم مديريت باتريها (BMS)، سيستم ترمز بازياب(regenerative braking) و سيستم مانيتورينگ اشاره كرد كه باعث افزايش طول عمر و راندمان باتريها، پيمايش و سهولت كاربري موتورسيكلت مي گردد.
امروزه افزايش استفاده از خودروهاي بنزيني از يك طرف و طرف ديگر كمبود سوخت اين نوع خودروها سبب شده است كه طراحان خودروها به دنبال استفاده از سوخت و سيستم هاي جايگزين باشند در اين راستا چند سالي كه خودروهاي هيبريدي و الكتريكي در دست طراحي و ساخت قرار گرفته اند. در كشور ما هنوز طراحي و ساخت اين نوع خودروها به صورت گسترده انجام نگرفته است. گروه تحقيقات آراز متشكل از افراد نخبه و پژوهشگر اقدام به طراحي و ساخت خودروي الكتريكي ندو نفره نموده است. از آنجايي كه كاركرد يك وسيله ي نقليه (حركت هاي ناشي از شتاب گرفتن ، ترمز كردن، دور زدن و راندن) عكس العمل متقابل نسبت به نيروهاي وارد شده مي باشد اكثر محاسبات در زمينه ي ديناميك خودرو مطالعه و بررسي چگونگي ايجاد اين نيروها است. در نتيجه يك مدل تحليلي ارايه مي شود و به صورت ساده اين مدل با معادلات جبري يا معادلات ديفرانسيل كه ارتباط دهنده ي نيروها و يا حركت هاي مورد نظر براي كنترل ورودي ها از خودرو يا چرخ مي باشد تعريف مي شود. توسط اين معادلات نقش هر كدام از خصوصيات ويژگي هاي وسيله ي نقليه در پديده ها ارزيابي مي شوند. و به منظور كاهش خطاها نتايج تحليل با نتايج بدست آمده در تست هاي استاندارد مقايسه و در نتيجه اصلاح سيستم صورت مي گيرد و قابل از اينكه خودرو بصورت يك سخت افزار در آيد كاركرد خودرو شبيه سازي و ارزيابي شده است. در اين پروژه نيز سعي شده است محاسبات و تحليل ها به كمك نرم افزارهاي متداول اين رشته صورت گيرد و نتايج با مقايسه ي استاندارد ها اصلاح شوند و طرح ايده آل انتخاب شود. بطوري كه ابتدا با فرض هاي ساده ي پارامترها ديناميك خودرو در بخش هاي زير مورد بررسي قرار گرفته است: 1. سواري (Ride): توانايي خودرو در فراهم كردن حركتي نرم در هنگام عبور از ناهمواري ها 2. فرمان پذيري ( Handling) : توانايي خودرو در شتاب گيري ، ترمز كردن و دور زدن 3. آيرو ديناميك Aerodynamic : ملاحضات طراحي بدنه در مقابل اثر باد 4. عملكرد (performance): كاركرد خودرو در شرايط تست هاي مسابقه از طرفي ديگر در اين پروژه بررسي مدارهاي الكتريكي مورد نياز جهت كنترل مولد الكتريكي روشنايي خودرو سنسورها و عملگرها انجام گرفته است و ملاحضاتي جهت ايمني سرنشينان در مقابل قسمت هاي الكترونيكي مدنظر بوده است. همزمان با اين بررسي ها در موارد استفاده از ماژول هاي غير استاندارد بررسي مواد و طراحي اجزا انجام مي پذيرد و نقشه هاي ساخت قطعات فراهم مي گردد و در نهايت روش نصب موارد مذكور بر روي سيستم با در نظر گرفتن امكان دسترسي به آنها جهت تعمير و تعويض ارايه مي شود. در ادامه شرح و توصيفي از بخش هاي مختلف اين طرح ارايه گرديده است. البته يادآور مي شود كه در اينجا از آوردن محاسبات بعلت طولاني بودن صرف نظر گرديده است.
موارد یافت شده: 3