لیست اختراعات رضا تيكني
دستگاه شبيهساز ارتعاش عرضي پل بر اثر عبور جرم با قابليت بازيابي انرژي عبور وسائل نقليه مختلف از روي پلها باعث ايجاد ارتعاشات در اين سازهها ميشود. در اين دستگاه اين ارتعاشات شبيهسازي و اندازهگيري ميشوند، سپس با استفاده از مواد پيزوالكتريك نصب شده بر روي تير انرژي الكتريكي برداشت و اندازهگيري ميشود. جرم مورد نظر از ارتفاع معين رها شده و پس از شتاب گرفتن در اثر سقوط برروي يك سطح شيبدار از بين ريلهاي نصبشده بر روي تير عبور كرده و موجب ارتعاش تير ميشود. جابجايي يك نقطه دلخواه از تير به كمك حسگر القايي نصب شده برروي دستگاه قابل اندازهگيري است. همچنين شتاب نقاط مختلف تير با نصب شتابسنج بر روي تير اندازه گيري ميشود. سرعت در ابتدا و انتهاي تير به كمك سنسورهاي نوري متصل به يك برد ميكرو كنترلر اندازه گيري و در صفحه نمايش نشان داده ميشود.
در چند دهه اخير بحث برداشت انرژي از مباحث مهم مطالعاتي علوم مختلف بوده است. از جمله روشهاي جديد براي تأمين انرژي سيستمهاي الكتريكي خودتوان و كم مصرف مورد استفاده در دريا همانند سنسورها، بهرهگيري از انرژي مكانيكي امواج است. در اين روشها با استفاده از ايجاد نوسان و كرنش ديناميكي در يك مبدل انرژي پيزوالكتريك، انرژي مكانيكي ناشي از امواج دريا به الكتريسيته تبديل ميشود. مزيت اين روش عدم نياز به تعويض يا شارژ باتري سيستم مورد نظر ميباشد. به همين منظور اختراع مبدل پيزوالكتريك انرژي امواج دريا انجام شده است. اين اختراع متشكل از يك تير يكسرگيردار از جنس آلومينيوم ضد زنگ، متصل به پچ پيزوالكتريك PZT-5H با قابليت توليد توان الكتريكي بالاتر نسبت به مدلهاي مشابه خود ميباشد كه به صورت كامل با آببندي مخصوص، آببند شده است. دستگاه مورد نظر ميتواند به طور مستقيم در مقابل امواج ساحلي دريا، تحت جهتگيري و ارتفاع دلخواه قرار گرفته و از انرژي الكتريكي به دست آمده از آن جهت نورپردازي سواحل و تأمين توان الكتريكي رادارهاي شناور بر روي سطح آب براي مخابره اطلاعات به سواحل و سنسورهاي تعيين سرعت و دبي جريان، فشار و دما زير سطح آب دريا استفاده نمود.
رشد روز افزون پيشرفت هاي صورت گرفته در صنايع خودروسازي و ساخت موتورهاي با وزن كمتر و قدرت بيشتر باعث شده تا تحقيقات بر روي دسته موتورهاي هيدروليكي به منظور كاهش ارتعاشات وارده از طرف موتور به بدنه خودرو مورد توجه قرار گيرد. دسته موتورهاي هيدروليكي، ضمن كاهش ارتعاشات انتقال يافته از موتور به بدنه خودرو كه غالبا در فركانس هاي بالا اتفاق مي افتد. بايستي موتور موتور را از ضربات ناگهاني كه معمولا در فركانس هاي پايين ايجاد نيز محافظت مي نمايد. در اين اختراع دسته موتور جديد هيدروليكي مگنتوئولوژيكال شبه فعالي ارائه شده است كه متناسب با شدت ميدان مغناطيسي اعمالي بر سيال مگنتوئولوژيكال، قادر است خصوصيات ديناميكي خود را به گونه اي تغيير دهد كه هم در يك حوزه فركانسي گسترده، جداسازي ارتعاشي مناسبي را نتيجه دهد و هم در فركانس هاي تحريك ضربه اي از حركت هاي بيش از اندازه و پرش موتور جلوگيري نمايد. از اين دسته موتور جديد مي توان در انواع وسايل نقليه به خصوص وسايل نقليه مدرن امروزي (همانند خودروهاي هيبريدي) استفاده كرد.
امروزه دسته موتورهاي هيدروليكي به صورت گسترده اي در صنايع خودروسازي (به ويژه خودروهاي مدرن) به منظور جداسازي ارتعاشات موتور از بدنه و جلوگيري از پرش ها و حركت هاي بيش از حد موتور مورد استفاده قرار مي گيرند. دسته موتورهاي هيدروليكي شبه فعال قادرند تا در گستره كاري وسيع تري نسبت به دسته موتورهاي هيدروليكي معمولي كارايي داشته و خصوصيات ديناميكي خود را با انواع شرايط كاري كه وسيله نقليه با آن روبرو مي شود وفق دهند. تغيير خصوصيات ديناميكي خود را با انواع شرايط كاري كه وسيله نقليه با آن روبرو مي شود وفق دهند. تغيير خصوصيات ديناميكي دسته موتورهاي هيدروليكي شبه فعال با استفاده از يكسري سنسور و كنترلر انجام مي پذيرد كه مستلزرم استفاده از منبع قدرت و تجهيزات اضافي است كه اين امر موجب بالا رفتن هزينه و وزن سيستم مي شود. در اين اختراع دسته موتور هيدروليكي شبه فعال پايه مگنتورئولوژيكالي ارائه شده است كه قابليت خود كنترل بودن و بازيابي انرژي مكانيكي دارد. بدين ترتيب اين دسته موتور علاوه بر دارا بودن خصوصيات مطلوب يك دسته موتور شبه فعال مگنتورئولوژيكال نياز به استفاده از كنترلر و سنسور جداگانه را براي تغيير وضعيت دينامكي دسته موتور حذف كرده و با تبديل انرژي ارتعاشي موتور به انرژي الكتريكي جريان لارزم براي اعمال ميدان مغناطيسي بر سيال مگنتورئولوژيكال را تامين مي نمايد. اين دسته موتور جديد در انواع خودروها به خصوص خودروهاي مدرن امروزي كاربرد موثري مي تواند داشته باشد.
موارد یافت شده: 4