لیست اختراعات رضا يزدان پناه
در بسياري از مراحل مختلف تشخيص هاي آزمايشگاهي و نيز مراحل مختلف تحقيقات مولكولي و ساير مطالعات ديگر، كشت و تكثير ميكروارگانيسم ها در محيط هاي مصنوعي به عنوان يكي از مهمترين و اساسي ترين مراحل كار به شمار مي رود. محيط هاي كشت علاوه بر تامين نياز هاي غذايي و بسياري از نياز هاي ديگر داراي تركيباتي هستند كه در تشخيص و شناسايي موثرند. كشت و تكثير سلولي اوليه ميكروارگانيسم ها براي كارهاي بعدي از قبيل انجام تستهاي اختصاصي تر و يا انجام تحقيقات بيشتر لازم و ضروري به نظر مي رسد. امروزه در اكثر قريب به اتفاق موارد كشت و تكثير سلولهاي باكتريايي در لوله و به صورت دستي و سنتي انجام مي شود كه مشكلات متعددي در پي دارد. در دستگاه اتوماتيك كشت مايع با پيش بيني تمامي مراحل مورد نياز در روند كشت مايع از ميزان دخالت كاربر در اين روند تا حد امكان كاسته شده است. نتايج اين طراحي، افزايش حفظ سلامت كاربر، كاهش آلودگي محيط آزمايشگاه، كاهش قابل توجه آلودگي محيط كشت جديد، افزايش قابل توجه سرعت كشت، پيشگيري از اتلاف زمان مفيد حضور پژوهشگر و يا پرسنل در آزمايشگاه مي باشد. همه اين موارد باعث كاهش هزينه هاي پرسنلي و نيز ميزان استفاده از وسايل آزمايشگاهي يك بار مصرف شده كه در نهايت هزينه هاي ناشي و جاري را علاوه بر آسانتر كردن كارها به ميزان قابل توجهي كاهش خواهد داد. در اين طراحي امكان تنظيم تمامي مراحل از قبيل تعداد لوله هاي آزمايش وارد شونده به مرحله كشت از مخزن دستگاه، زاويه خروج لوله از دستگاه به منظور اضافه كردن نمونه از محيط جامد به محيط كشت، ميزان تزريق اتوماتيك نمونه از محيط مايع به محيط كشت، ميزان تزريق اتوماتيك آنتي بيوتيك ها و يا معرف ها، ايجاد تكان در لوله ها به منظور پخش نمونه يا آنتي بيوتيك و يا معرف و شدت آن، ميزان بسته شدن درب لوله ها پس از كشت به منظور هوا رساني و يا عدم آن، عبارت درج شونده بر روي هر لوله(مشخصات محتواي لوله ها) از طريق صفحه كنترل فراهم مي باشد. اين دستگاه طوري طراحي شده است كه مشكلات ذكر شده را براحتي مرتفع ساخته و راه تسهيل شده تري در مسير انجام كشت هاي ميكروبي در آزمايشات تشخيصي و تحقيقاتي را مهيا خواهد كرد.
ماشينهاي الكتريكي در انواع كاربردها، از اندازه هاي كوچك تا خيلي بزرگ مورد استفاده قرار مي گيرند. بهبود عملكرد ماشينهاي الكتريكي همواره يكي از اهداف طراحان و سازندگان آنها بوده است. ماشينهاي الكتريكي آهنربايي يكي از پركاربردترين انواع مي باشند كه داراي ساختارهاي مختلف با برتريها و كاستيهاي خاص خود مي باشند. در اين اختراع، ماشينهاي الكتريكي آهنربايي شارمحوري دوطرفه بدون شيار با ساختار هسته متداول (با سطح مقطع مستطيل) و جديد (با سطح مقطع ذوزنقه) مورد مطالعه قرار گرفته، روابط طراحي آنها بيان شده و كارآيي آنها بر اساس روش طراحي معرفي شده، مقايسه مي گردد. طرح هاي بهينه با روش جستجوي مستقيم براي ماشينهاي در محدوده 25/0 تا 10 كيلووات تعيين و مقايسه مي شود. بازده و ابعاد طرح هاي بهينه به منظور مطالعه مفهومي مورد توجه قرار گرفته اند تا بهترين طرح بر پايه مشخصات الكتريكي و هندسي مطلوب انتخاب شود. از نتايج شبيه سازي اجزاي محدود و آزمون عملي به منظور تاييد روابط طراحي و طرح هاي حاصل، استفاده شده است.
ترمز جريان گردابي يك جايگزين مناسب براي ترمزهاي اصطكاكي متداول است. مزاياي آن شامل سايش كمتر، حساسيت كمتر نسبت به تغيير دما، قابليت كنترل سريعتر و تجميع بهتر با كنترلهاي ضد قفل و پايداري ديناميك مي باشد. ترمز جريان گردابي به ايجاد جريانهاي گردابي ناشي از حركت يك هادي در ميدان مغناطيسي يكنواخت بستگي دارد. منبع ميدان مي تواند يك سيستم سيم پيچ الكتريكي يا يك آهنرباي دائم باشد كه دومي علاوه بر حذف تغذيه الكتريكي، ساختار ترمز را نيز ساده مي كند. عليرغم اين مزيت، دو چالش عمده در استفاده از مغناطيس دائم وجود دارد كه عبارتند از: كنترل دامنه شار مغناطيسي و حفاظت مغناطيس دائم در برابر گرماي شديد. براي دستيابي به يك ترمز خودتغذيه در حالي كه قابليت كنترلي ترمز نيز حفظ شده باشد، ايده ترمز دورگه جريان گردابي-بازتوليدي يا ترمز دورگه الكترومغناطيسي مطرح مي شود. اين ساختار با اضافه كردن يك مولد به يك ترمز جريان گردابي تحقق مي يابد. دو بخش اصلي ترمز بر روي يك محور قرار گرفته و ملاحظات هندسي طراحي يكساني دارند. مولد در ازاي توليد توان الكتريكي، گشتاور ترمزي بر محور ايجاد مي كند كه مطلوب سيستم ترمز است. اين بخش را مي توان يك ترمز بازتوليدي در نظر گرفت. ابتدا ، اصول لازم براي طراحي و تحليل يك ترمز دورگه الكترومغناطيسي با تكيه بر مفاهيم طراحي ماشينهاي الكتريكي مطرح مي شود. همچنين اثر پارامترهاي مختلف الكتريكي، مغناطيسي و هندسي در كارآيي ترمز الكترومغناطيسي بررسي مي گردد. در انتها ترمز الكترومغناطيسي پيشنهاد شده با تكيه بر آناليز حساسيت و در نظرگيري محدوديتهاي موجود در مواد و تكنولوژي ساخت، طراحي و يك نمونه عملي پيادهسازي شده است. نتايج حاصل از آزمايش پيادهسازي عملي با مطالب ادعا شده و نتايج شبيهسازي سازگار بوده و آنها را تاييد ميكند. ويژگيهاي منحصر به فرد ترمز خودتغذيه دورگه الكترومغناطيسي عبارتند از: ترمز خودتغذيه دورگه الكترومغناطيسي داراي قابليت خود تغذيه بودن و بي نياز از منبع الكتريكي خارجي مي باشد. قابليت كنترل الكتريكي ترمز خودتغذيه دورگه الكترومغناطيسي ديگر مزيت عمده ساختار معرفي شده مي باشد. برخلاف ترمزهاي دورگه پيشين كه حداقل يكي از بخشهاي ترمزي بصورت مكانيكي و تماسي بوده است، ترمز خودتغذيه دورگه الكترومغناطيسي كاملا بدون تماس و بي نياز از عملگرهاي مكانيكي است. ترمز خودتغذيه دورگه الكترومغناطيسي بصورت موثرتري نسبت به يك ترمز جريان گردابي تنها در عمل ترمزي كارآيي دارد چون بخش مولدي خود بصورت يك ترمز بازتوليدي عمل كرده و گشتاور ترمزي مضاعفي بر محور اعمال مي نمايد. ترمز خودتغذيه دورگه الكترومغناطيسي را مي توان بصورت هاي شارمحوري، شار شعاعي و حتي خطي، بسته به نوع كاربرد، طراحي كرده و ساخت. ترمز خودتغذيه دورگه الكترومغناطيسي با تكيه بر ويژگيهاي منحصر به فردِ خود گزينهاي كارآمد و جديد براي كاربردهاي زير است: سيستمهاي حمل و نقل: خودروهاي الكتريكي و دورگه، مترو و قطارهاي برقي. با توجه به قابليتهاي آن و امكان استفاده بصورت در چرخ، كارآمدترين و مناسبترين كاربرد ترمز خودتغذيه دورگه الكترومغناطيسي مي باشد. به عنوان بار مكانيكي قابل كنترل براي آزمايش ماشينهاي الكتريكي
موارد یافت شده: 4