لیست اختراعات رضا یعقوبی
اين اختراع جهت كاهش تصادفات جاده اي و بالا بردن ايمني در خودروها مورد استفاده قرار مي گيرد. طبق تحقيقات صورت گرفته 50 درصد از تصادفات جاده اي ناشي از سرعت بالا و عدم رعايت فاصله مجاز بين خودرو ها مي باشد، حال با اين اختراع صورت گرفته يك راه حل براي اين مشكل پيدا شده است، اگرچه نتوانستيم سرعت را كاهش يا فاصله را افزايش دهيم، اما توانسته ايم سرعت عكس العمل رانندگان را افزايش دهيم. عدم رعايت فاصله مجاز در حين رانندگي هميشه يكي از علل تصادفات جاده اي بوده است، حال اگر با اجراي اين سيستم و استفاده از برد الكترونيكي برنامه ريزي شده ، سنسور و چراغ ترمز سومي كه در عقب خودرو نصب مي شود، بتوانيم زمان عكس العمل رانندگان را افزايش دهيم، و ميتوان چنين تصادفاتي را به صورت چشم گيري كاهش داد. به نحوي كه اگر راننده جلويي اقدام به ترمز كردن و يا كاهش سرعت نمايد، راننده خودرو عقبي قبل از آنكه اين اقدام صورت گيرد توسط چراغ ترمز هوشمند نصب شده (با روشن شدن چراغ)باخبر شده و خود را براي كاهش سرعت و يا توقف آماده مي كند. با استفاده از سنسورهاي قرار داده شده بر روي پدال ترمز خودرو، زماني كه راننده پاي خود را از روي پدال گاز بر مي داريد و به سمت پدال ترمز حركت مي دهد سنسورهاي نصب شده بر روي پدال ترمز عمل كرده و علائم را به برد الكترونيكي برنامه ريزي شده انتقال داده و برد دستور روشن شدن چراغ خطر سوم را صادر مي نمايد، در نتيجه چراغ خطر سوم روشن شده و راننده عقبي را از اين كاهش سرعت با خبر مي سازد، روشن شدن اين چراغ به منزله هرگونه كاهش سرعتي است و لزوماً توقف كامل را شامل نمي شود.
در اين ادعا دستگاهي ارائه مي گردد كه قادر است مقدار عرض ورق هاي خطوط توليد را اندازه گيري كند. سيستم پيشنهادي از مولد هاي الگوي ليزري و تعدادي دوربين تصوير برداري كه به صورت آرايه اي چيدمان شده اند تشكيل شده است. دوربين ها عرض كامل ورق را پوشش مي دهند و همگي از طريق شبكه به يك كامپيوتر مركزي متصل هستند. موقعيت نسبي هر دوربين نسبت به دوربين ديگر نيز بدون نياز به كاليبراسيون دستي و به طور اتوماتيك بر اساس الگوي ليزري توليد شده صورت مي گيرد. هر چند در صنعت امكان استفاده از چندين سنسور ليزري معمولي وجود دارد ولي به علت عدم وجود مكانيزمي جهت هماهنگ كردن پيوسته و خودكار اين سنسورها نسبت به يكديگر، در كاربردهاي خاص مانند اندازه گيري عرض ورق امكان توليد خطا وجود خواهد داشت. در اين اختراع با هماهنگ كردن خودكار تمامي دوربين ها نسبت به يكديگر مي توان همزمان هم دقت سيستم را افزايش داد و هم آن را در برابر عوامل محيطي همچون حرارت و ارتعاشات كه باعث تغيير موقعيت نسبي دوربين ها نسبت به يكديگر مي گردد، مقاوم نمود. بعلاوه در اين اختراع به دليل استفاده از دوربين هاي متعدد، مي توان از سنسورهاي ساده تر استفاده نمود و همچنين ساختار اپتيكي مورد نياز تا حد زيادي ساده تر مي گردد و هزينه نهايي ساخت سيستم كاهش پيدا مي كند.
بيشتر خاك هاي كشاورزي ايران آهكي بوده و pH بالايي دارند. با وجود كربنات و بيكربنات زياد در خاك، آهن به شكل نامحلول و غير قابل جذب براي گياه درآمده و باعث كمبود آهن مي شود. كاربرد كلات هاي سنتزي مانند كلات آهن EDTA و EDDHA به عنوان راه حل مناسب مطرح شده است. مشكل كلات هايي مانند EDTA عدم پايداري در pH بالاي هفت و مشكل EDDHA عدم وجود تكنولوژي توليد در ايران مي باشد. اختراع حاضر شامل ساخت يك كلات آهن جديد با نام دي اتانول سيتريك اسيد استر (DECAE) مي باشد كه پايداري بالايي در pH هاي قليايي (ازpH 5 تا 12) داشته و محتوي درصد بالاتري از آهن (12 درصد) مي باشد. اين تركيب در آب كاملا محلول بوده و قابليت جذب بالايي توسط ريشه هاي گياهان را دارد. همچنين تكنولوژي توليد آن بومي بوده و مواد اوليه لازم داخلي مي باشد.
در اين اختراع سيستم جديدي در انتقال برق به موتور هاي به بوجيهاي متحرك حملكننده كلافهاي فولادي ياساير توليدات كارخانجات ... توصيف شده است كه با استفاده از سيستم كابل فستوني(بسته شدني) قابل انجام ميباشد. در محيطهاي صنعتي انتقال كلافهاي فولادي يا پك هاي ورق يا توليدات كارخانجات... جهت جابجايي از يك چرخه توليد به چرخه بعدي بدون وقفه و بصورت پيوسته داراي اهميت بسيار زيادي ميباشد. همچنين در اكثر شرايط امكان حمل كلاف توسط جرثقيلهاي سقفي نيز امكانپذير نميباشدو جابجايي توسط ماشين و تريلر ها مقرون به صرفه نمي باشد. سيستم پيشنهادي براي رفع اين مشكل از يك قسمت ريل و پايههاي نگهدارنده ريل، كابل انتقال برق، پالوني (نگهدارندههاي متحرك كابل در داخل ريل) و لوپ مناسب كابل فستون(بسته شدني) تشكيل شده است. در حال حاضر سيستم انتقال برق به بوجيهاي متحرك توسط سيستم كابل و كابل جمعهاي برقي است كه حتي در نمونههاي خارجي اختلاف در قدرت و نوع موتور جمع كننده كابل و طول ميزان كابل جمع شده ميتواند مسبب مشكلاتي نظير خرابي پي در پي سيستم، نياز به متوقف كردن خط توليد جهت تعميرات كابل جمعكن و اتصالات و همچنين خطرات بالا از لحاظ ايمني بويژه هنگام جمعكردن كابل و احتمال اتصال برق چرخهاي بوجي و كابل بازشده باشد. در اين اختراع با سيستمي كه پيشنهاد شده است، علاوه بر كاهش هزينه در قيمت تمام شده سيستم، سيستمي با خرابي بسيار كم و طول عمر زياد و بسيار ايمن در حمل كلافها ارائه شده است.
گيربكس متغير پيوسته (CVT) تفاضلي ، طرحيست كه به وسيله آن ميتوان در عين پيوسته بودن انتقال قدرت ، دور و گشتاور را نيز ايجاد كرد. اين طرح با توجه به نگراني هاي بشر در مورد كاهش مصرف سوخت آلايندگي در خودرو و ساير صنايع ، مي تواند تا حد پشمگيري اين موضوع را متحول كند. اين طرح با حجم اشغالي كم و وزن كمتر نسبت به نمونه هاي موجود از جمله CVT چنبره اي و تسمه اي، تواني برابر را انتقال مي نمايد . ايده ي اوليه اين طرح از عملكرد و رفتار ديفرانسيل خودرو گرفته شده است. در مجموعه سياره اي گيربكس هاي اتوماتيك، دور يكي از عضوها (خورشيدي، قفسه يا رينگي) را توسط كوپلينگ چند صفحه اي يا باند و سروو صفر كرده، يكي از عضوها را ورودي و عضو سوم را خروجي در نظر مي گيرند. حال عملكرد ديفرانسيل و مجموعه سياره اي را با هم تركيب مي كنيم، يعني در مجموعه سياره اي بجاي اينكه دور يكي از عضوها را صفر كنيم، با ايجاد مقاومت، دور آن را در يك بازه مشخص كنترل مي كنيم. بدين ترتيب با ثابت بودن دور عضو ورودي كه متصل به محرك است و دور عضو دوم كه عضو كنترلي، دور عضو سوم كه خروجي است متغيير مي شود.
در طرح پيشنهادي از دو عدد ريل فلزي كه بر روي تخت متحرك نصب ميشوند و همچنين يك برانكارد دو تكه با 6 چرخ در هر تكه به منظور جابجايي بيمار از روي تخت ثابت به روي تخت متحرك استفاده مي شود. روش كار به اين صورت است كه ابتدا تخت چرخ داري كه ريل ها را برروي آن نصب كرده ايم دركنارتخت ثابت قرارمي دهيم ،سپس مقداري ارتفاع تخت چرخ دار را از تخت ثابت بيشتر مي كنيم كه ريل ها به راحتي برروي تخت ثابت بازشوند، زماني كه اين اتفاق رخ داد ارتفاع را كم مي كنيم تا تخت چرخ دار وتخت ثابت هم سطح شوند كه دراين حالت ريل هاي بازشده متحمل وزني نخواهند شد و وزن برروي تخت ثابت مي افتد، سپس دوتكه برانكارد چرخ دار طراحي شده را باز مي كنيم و يك تكه را با چرخاندن بيمار به پهلو به زير بيمار قرار مي دهيم سپس بيمار را به پهلوي ديگر چرخانده وتكه ديگررا درزير بيمار قرارمي دهيم، سپس تكه هاي برانكارد را به راحتي به هم وصل مي كنيم و اكنون با كوچكترين اعمال نيرو،برانكارد ازروي تخت ثابت به روي تخت چرخ دار منتقل مي شود، همچنين براي انتقال بيمار از روي تخت چرخ دار به تخت ثابت نيز به همين صورت عمل مي كنيم .
امروزه استفاده از علف كش هاي شيميايي يكي از پركاربردترين روش ها براي كنترل علف هاي هرز در ايران و جهان مي باشد. يكي از بزرگترين مشكلات كاربرد علف كش ها، عدم كارايي كافي آنها بويژه در فرمولاسيون هاي جامد است. براي رفع اين مشكل استفاده از آدجوانت ها براي افزايش كارايي و جلوگيري از استفاده از دوزهاي بالاتر علف كش ها توصيه مي گردد. اختراع حاضر شامل يك آدجوانت مخصوص علف كش بويژه علف كش هاي خانواده شيميايي سولفونيل اوره مي باشد كه با تعديل pH در محلول نهايي و كاهش كشش سطحي آب و افزايش پخشيدگي در سطح برگ و افزايش نفوذ پذيري لايه كوتيكول برگي باعث افزايش كارايي علف كش مي گردد. دوز مصرف اين آدجوانت يك ليتر همراه با علف كش در 300 ليتر آب در هكتار بوده و براي علف كش هاي سولفوسولفورن و تري بنورون متيل آزمون گرديده و نتايج موفقي داشته است
1) عنوان اختراع : \tكارت واسط تبديل كننده درگاه كنترلر فلاپي درايو ( FDD) به پروتكل شبكه با امكان ذخيره سازي اطلاعات An interface card for converting floppy devic controller port (FDD) to network system 2) زمينه فني : الكترونيك 3) مشكل فني : در دستگاه هاي قديمي، بخصوص سيستم هاي كنترلر ديجيتال كارخانجات، عموما از فلاپي درايو جهت ذخيره سازي اطلاعات و همچنين برنامه هاي اجرايي استفاده مي گردد ولي فلاپي درايو ها شامل مشكلات زيادي هستند ازجمله : 1.\tتهيه فلاپي ديسك با توجه به منسوخ شدن بستر ذخيره سازي فلاپي ديسك، سخت مي باشد. 2.\tفلاپي كار كرده، كارايي اوليه ندارد. 3.\tحجم و ابعاد زياد، در مقابل حجم اطلاعات كم قابل ذخيره سازي 4.\tمشكل آرشيو اطلاعات دارند. 5.\tبعد از مدتي از استفاده كردن آنها، دچار مشكل عملكردي مي شوند. از طرفي در دنياي الكترونيك امروز، كليه تجهيزات، قطعات و كنترل كننده ها از طريق يك سيستم مركزي با يكديگر در ارتباط هستند. در اين طرح، علاوه بر حل مشكل ذخيره سازي در فلاپي ديسك، استفاده از حافظه هاي الكترونيكي جهت حفظ اطلاعات، امكان دسترسي به اطلاعات ذخيره شده از طريق شبكه نيز فراهم مي گردد. 4) ارائه راه حل : جهت حذف فلاپي درايو و فلاپي ديسك و همچنين فراهم كردن امكان دسترسي مركزي به اطلاعات در اين طرح، يك كارت واسط الكترونيكي طراحي شده است كه قادر به ذخيره سازي سيگنال هاي ارسالي و دريافتي از كنترلر بر روي حافظه الكترونيكي است. به علاوه كليه عمليات كنترلي و خواندن و نوشتن اطلاعات مي توان از روي شبكه به صورت مركزي انجام داد. 5) تجهيزات بكاررفته : 1.\tJ6 USB B : پروگرمر ميكروكنترلر 2.\tMN1 USB FOZWB : متصل كننده پروگرمر به ic ميكرو 3.\tMN4 TPS73633 : رگولاتور ولتاژ 4.\tAT91SAM7X256 : ic ميكرو ARM 5.\tBPZ : كليد ريست 6.\tLM41Z0AIM5-3 : رگولاتور ولتاژ 7.\tS : بامپر 8.\tFPS009 : سوكت قرارگيري محل مموري كارت 9.\tFDD IDE PORT : پورت خروجي درايو فلاپي 10.\tY : كريستال 11.\tS6-800ZJC : كريستال اويلاتور 12.\tDM9161AE : IC شبكه 13.\tDS : لامپ LED 14.\tKS45 ETHERNET CONNECTOR : متصل كننده ic شبكه به شبكه 15.\tمقاومت : R 16.\tخازن : C 17.\tمنبع تغذيه 5 ولت :VCC 5M 18.\tسلف : L 6) توصيف فني : 1.\tدريافت سيگنال از LED Port توسط آي سي At 1sam7x 2.\tتبديل سيگنال و اجراي عمليات مدولاسيون و دي مدولاسيون براي تبديل سيگنال از پروتكل فلاپي ديسك به اطلاعات باينري 3.\tذخيره سازي اطلاعات باينري بر روي مموري كارت 4.\tپردازش سيگنال هاي دريافتي از شبكه و ارسال سيگنال هاي مموري كارت بر روي شبكه در صورت نياز 7) كاربرد صنعتي : در كارخانجات صنعتي ( نساجي، فولاد و ....) كه مجهز به تعداد زياد ماژول فلاپي درايو شده، مي توان هر يك از فلاپي درايو هاي قديمي را با سيستم نوين ارائه شده، جايگزين نمود و تمامي واحد هاي را از طريق شبكه به اتاق كنترل مركزي متصل كرد، بدين ترتيب كليه عمليات انتخاب ديسك، اجراي برنامه، ذخيره سازي اطلاعات و ... مي توان به صورت مركزي در اتاق كنترل انجام پذيرد. 8) نقشه : \tبر اساس نقشه پيوست يا موارد مشابه آن
موارد یافت شده: 17