لیست اختراعات سجاد محمدعلي
عنوان اختراع: اگزوز هوشمند موتورهاي ديزلي در دكل هاي حفاري زمينه فني اين اختراع در حوزه علم مكانيك و شيمي ميباشد مشكل فني:يكي از مشكلاتي كه در حفر چاه هاي نفت وگاز، در صنعت حفاري وجود دارد. فوران هايي است كه در هنگام عمليات حفاري پيش مي ايد كه در صورت عدم كنترل اين فوران ها خسارات جبران ناپذيري از لحاظ مادي وجاني پيش مي آيد. يك نمونه از اين فوران ها،فوران گاز هاي H2S(سولفيد هيدروژن) وگازCO(منو اكسيد كربن) ميباشد ميباشد. اين دو نوع گاز حالت انفجاري دارند يعني اگر در هنگام حفاري،فوران اين دو گاز رخ دهد و پس از خروج از چاه به نقطه يا نقاطي برسند كه در آن جا حرارت يا جرقه اي موجود باشد انفجار رخ مي دهد. يكي از مكان هايي كه در دكل حفاري حرارت وجرقه وجود دارد وممكن است پس از رسيدن گاز به اين نقاط انفجار رخ دهد اگزوز موتورهاي ديزلي ميباشد. وظيفه اين موتورها تامين انرژي الكتريكي دكل حفاري ويا نيروي چرخشي ميز حفاري ميباشد. در حال حاضر بر روي اين اگزوز ها لاين هاي آيي وصل ميباشد كه در هنگام فلو گاز اپراتور ها مي بايست اين لاين ها را باز كنند كه اغلب به دليل دير متوجه شدن فلو اين دو نوع گاز ،انفجار اتفاق مي افتد. ازجمله برجستگي هاي تكنيكي و فني اين اختراع ميتوان به هوشمندانه بودن اين سيستم اشاره كرد كه ديگري احتياجي به بودن اوپراتور جهت باز نمودن شير نميباشد. نحوه كار سيستم به اين صورت ميباشد كه با نصب دو سنسور گاز CO وگاز S2H بر روي دكل حفاري به محض بروز فلو اين دو گاز و حس شدن گازها توسط سنسورها ،شير برقي نصب شده بر روي اگزوز باز شده و آب بر روي خروجي اگزوز ها جريان پيدا ميكند و مانع انفجار ميشود.
عنوان اختراع : صندلي هوشمند متحرك اتوبوس اين اختراع در حوزه علم مكانيك ميباشد و از علم الكترونيك نيز در ان بهره گرفته شده است باتوجه به امار بالاي مرگ ومير تصادف اتوبوس هاي بين جاده اي بر ان شديم تاسيستمي طراحي كنيم كه به كاهش تلفات جادهاي كمك شاياني كند راه حلي كه براي برطرف شدن اين مشكل در نظر گرفته شده دور كردن سرنشينان از مرز خطر ميباشد كه توسط سيستم ريل وغلتكي در نظر گرفته شده براي سيستم,اين مهم صورت ميپزيرد بدين صورت كه پس از برخورد يك شيء خارجي يا يك خودرو از پهلو ها سنسوري كه در بدنه اتوبوس نصب شده به قفل مكانيكي زير صندلي دستور باز شدن ميدهد و قفل باز شده در اثر انرژي جنبشي دريافت شده صندلي ها در جهت بر برخورد اتفاق افتاده به سمت راهرو حركت كرده حركت كرده و از مرز خطر دور ميشوند از جمله بر جستگي هاي تكنيكي اين سيستم ميتوان به استفاده از سنسور ضربه اي كه در درون بدنه نصب شده است وارتباط ان باسيستم مكانيكي اشاره نمود
- خلاصه اختراع عنوان اختراع : چكش ايمني هوشمند با قابليت نصب در صندلي اتوبوس اين اختراع در حوزه رشته مهندسي بهداشت حرفه اي ميباشد كه از زير مجوعه رشته هاي دانشگاه علوم پزشكي ميباشد باتوجه به آمار بالاي مرگ ومير تصادف اتوبوس هاي بين جاده اي بر آن شديم تا سيستمي طراحي كنيم كه به كاهش تلفات جادهاي كمك شاياني كند راه حلي كه براي برطرف شدن اين مشكل در نظر گرفته شده بدين صورت ميباشد كه در هنكام وازگوني اتوبوس چون ممكن است سرنشينان دچار شكستگي دست و پا و ديگر اندام بدن بشوند ويا اينكه دچار شك ناشي از تصادف بشوند امكان استفاده از كردن از چكش ها را ندارند كه در اين اختراع از نوعي چكش بادي استفاده گرديه است كه توسط سنسور تشخيص وازگوني فرمان ميگيرد ودر صورت وازگوني اتوبوس اين نوع چكش بكار ميافتد و شيشه هارا ميشكند اين چكش فقط درون صندلي هايي كه با شيشه مجاور مي باشد نصب ميگردد نيروي مورد نياز جهت حركت چكش از كپسول هاي كوچك هواي فشرده كه درون صندلي تعبيه شده است تاميين ميگردد از جمله بر جستگي هاي تكنيكي اين سيستم ميتوان به استفاده از سنسور ضربه اي كه در درون بدنه نصب شده است وارتباط ان باسيستم مكانيكي درون صندلي كه شامل جك پنوماتيكي و مخزن فشرده هوا ميباشد اشاره نمود.
فرآيند جابه جا كردن بيماران بر روي تخت براي جلوگيري از بروز زخم بستر، معاينه توسط پزشكان، تزريقات و... هم براي بيماراني با قدرت جسماني يا شناختي پايين يا محدوديت هاي حركتي و هم براي پرستاران فرآيندي سخت است؛ زيرا جابه جايي نادرست بيمار مي تواند علاوه بر بروز ناراحتي جسماني براي بيماران، آسيب جسماني، خستگي و نارضايتي شغلي را براي پرستاران در پي داشته باشد. از اين رو براي تغيير پوزيشن بيماران بر روي تخت و محافظت از پرستاران در برابر صدمات ناشي از جابه جايي بيماران، دستگاهي در نظرگرفته شده است كه داراي دو غلطك بوده و در طرفين تخت بيمار قرار مي گيرد. با اتصال ملحفه زير بدن بيمار به غلطك ها و با چرخش هردو غلطك به طرفين توسط ريموت كنترل دستگاه، ملحفه زير بدن بيمار و درنتيجه بيمار در عرض تخت جابه جا مي شود. از اين رو پرستاران مي توانند با استفاده از اين دستگاه، بيماران را به منظور تعويض لباس، معاينه توسط پزشكان و... در پوزيشن مناسبي بر روي تخت قرار دهند؛ در نتيجه مي توان در حين جابه جايي بيمار، آسيب هاي جسماني وارده به بيماران و پرستاران را كاهش و از بروز زخم بستر در بيماران جلوگيري نمود.
اين دستگاه از 4 انگشتي كه محل قرار گيري انگشتان بيمار است و داراي درجات سختي مختلف است ساخت شده است ك فرد ميتواند هر انگشت را ب طور مستقل با مقاومتهاي مختلف فشرده و تقويت كندبه اين صورت ك هر انگشتي داراي فنري با سختي قابل تغيير است كه فرد با فشردن هر انگشتي با سختي هايي متغيير متناسب با نظر درمانگر به تقويت 5 انگشتان دست خود كمك ميكند همچنين اين وسيله با ثبت اماري نيروها به بررسي ميزان پيشرفت درمان كمك ميكند و اضافه شدن قسمتي تحت عنوان چراغ هاي رديفي به وسيله براي كاردرماني و توانبخشي كودكان بسيار كارآمد مي باشد و عدم همكاري ايشان را كاهش مي دهد.
خلاصه: شيوه كار اين سيستم بسيارساده مي باشد به شكلي كه از يك كرنومتر تشكيل شده كه يك شاسي ريست كردن براي آن تعريف شده(سبز رنگ) به نحوي كه هر بار فشرده مي شود كرنومتر صفر مي گردد و دوباره شروع به كار مي كند تا زماني كه شاسي سبز فشرده گردد وتايم كرنومتر صفر گردد اپراتور يا نگهبان مي بايست زير 5min شاسي سبز را فشار دهد تا تايم كرنومتر از 5min بالا نرود الزاما نبايد تايم 5min به پايان برسد. بعد نگهبان شاسي را بفشارد مثلا در min4،3،2 هم مي شود. زماني كه تايم كرنومتر به اعداد زير برسد سيستم الارم هايي به شكل زير ارسال مي كند. 1sec،5min: 1الارم به صورت تك بوق 30sec،:5min 2الارم به صورت تك بوق 6min :3 الارم به صورت تك بوق 30sec،6min: 4 الارم به صورت تك بوق 7min: الارم به صورت بوق ممتد در قسمت گيرنده يك صفحه نمايش داريم كه 24 ساعت شبانه روز را در قالب يك جدول تعريف كرده ايم و به اين صورت كار مي كند كه هر گاه تايم كرنومتر از 7min بالاتر رود (يعني سيستم بوق ممتد ارسال كند) 1 خطا منظور مي شود(خطا به منزله نفشردن شاسي رسيت كننده در تايم زير7min مي باشد) به طور مثال نگهباني كه ساعت نگهبانيش 10-8 مي باشد چند خطا دارد با توجه به تعداد خطاها مي توان به نگهبان امتياز داد. خطاي كمتر امتياز بالاتر و خطاي بيشتر امتياز كمتر جهت صرفه جويي در مصرف انرژي سيستم از منبع تغذيه خورشيدي بهره مي بريم.
يكي از مشكلات اصلي رانندگان دير گرم شدن موتور خودرو در فصول سرد مي باشد (در مناق سردسيري اين مشكل بيشتر به چشم مي خورد) مشكلات ناشي از حركت با موتور سرد را مي توان در 4 مورد خلاصه كرد: 1- افزايش مصرف سوخت. 2- افزايش آلاينده هاي خروجي از اگزوز. 3- افزايش تعداد دفعات تعويض روغن. 4- كاهش طول عمر مفيد قطعات. در اين طرح با خارج كردن حدود 1 ليتر آب از داخل موتور توس شير برقي به داخل يك مخزن كوچك انتقال حرارتي كه توسط آب صورت مي گيرد را كاهش مي دهيم و درواقع زمان رسيدن به دماي بهره وري كه حدوداً 80 تا 85 درجه سانتي گراد است را كم مي كنيم بنابراين موتور با 1 ليتر آب كمتر كار مي كند و موتور سريعتر گرم مي شود پس از رسيدن دما به نقطه ي 85 درجه سانتي گراد پمپ متصل به مخزن جمع آوري اب فعال شده و آب را باز مي گرداند تا دما را به 80 درجه سانتي گراد برساند سپس قطع بشود تا دوباره دما به 85 درجه سانتي گراد برسد و سپس روشن مي شود و اين سكل ادامه خواهد داشت تا كل آب به موتور باز گردد دستور روشن و خاموش شدن به شير برقي به پم توسط مدار كنترلي انجام مي گيرد.
""
(bed sore) زخم بستر يا بد سور يا زخم فشاري ضايعه اي است كه در پوست و بافت هاي زيرپوستي و براثر فشار ممتد و طولاني مدت بر پوست يا اصطكاك ايجاد شده بين پوست و سطح زيرين هنگام كشيده شدن روي بستر يا ملحفه، در بيماراني كه به مدت طولاني در يك وضعيت ثابت قرار دارند يا در افراد با ضايعه نخاعي و فلج عضلاني و افراد سالمند كه به تنهايي قادر به حركت يا تغيير وضعيت نيستند ايجاد ميشود. زخم بستر اغلب در نقاطي از بدن ايجاد ميشود كه پوست روي يك برجستگي استخواني قرار گرفته است و در بين آنها عضله اي وجود ندارد،مانند :ناحيه گلوتئال،شانه،در امتداد ستون فقرات،پشت دست يا كمر، پاشنه، مچ پا و يا پشت زانو. درمان اين زخم ها به مراقبت زيادي نياز دارند از جمله: تغذيه، جلوگيري از عفونت(شستشوي منظم زخم و استفاده از پانسمان هاي مخصوص و انتي بيوتيك ها)، دبريدمان و گاهي جراحي و تغيير پوزيشن بيمار به صورت مداوم جهت پيشگيري. با توجه به مشكلات و هزينه هاي بالاي روش هاي مختلف درمان زخم بستر اگر بتوان با طراحي يك ابزاراز ايجاد آن جلوگيري كرد تا حد زيادي از اين مشكلات كاسته ميشود. كارايي اين ابزار نسبت به انواع تشك ها و تخت هاي موجود جهت جلوگيري از زخم بستر به مراتب بيشتر است.كه يكي از مهمترين دلايل قابليت شخصي سازي دستگاه جهت تغيير پوزيشن متناسب با ويژگي هاي هر بيمارو همچنين قابليت فيدبك دهي دستگاه توسط ثبت اطلاعات ميباشد.
موارد یافت شده: 11