لیست اختراعات سیدعلی شجاعت الحسینی
اختراع كنترلر جانبي توربين گاز براي استحصال حداكثر توان، طرح جديدي براي افزايش توان خالص خروجي توربينهاي گازي با اصلاح نقطه مرجع دماي اگزوز است. سيستم كنترل توربينهاي گازي نقطه كاري موتور در حالت بار پايه را با تعيين نقطه مرجع دماي گازهاي خروجي از توربين بر حسب فشار نسبي هواي خروجي از كمپرسور با استفاده از يك رابطه سادهسازي شده خطي، تعيين ميكند. در حالت كلي رابطه بين دماي گازهاي خروجي از توربين و فشار هواي خروجي از كمپرسور براي عملكرد حداكثري موتور، يك رابطه غير خطي است و علاوه بر فشار هواي خروجي از كمپرسور به دما و رطوبت هواي ورودي به كمپرسور و همچنين ميزان افت فشار در داكت اگزوز بستگي دارد. فرسودگي قطعات توربين نيز عامل ديگري است كه منجر به كاهش نقطه مرجع دماي اگزوز و افت عملكرد موتور ميشود. در اين نوآوري با شبيهسازي عملكرد موتور اختلاف دماي لازم براي جبران افت عملكرد موتور در شرايط بار كامل اندازهگيري شده و به نقطه مرجع دماي اگزوز افزوده ميشود تا حداكثر توان قابل استحصال از موتور در شرايط بار كامل بدست آيد. اين كار موجب افزايش توان توربينهاي گازي موجود شده و در مواردي كه از توربين گاز در سيكل تركيبي استفاده ميشود، افزايش توان واحد بخار را نيز در پي دارد. همچنين افزايش حدود 2 درجهاي حداكثر زاويه IGV باعث افزايش دبي هوا و نسبت فشار كمپرسور شده و افزايش توان موتور را به دنبال دارد.
در اين نوآوري، سيستم يكپارچه مجموعه فن تهويه عمودي اتاق توربين گاز با سيستم فيلتراسيون هواي ورودي توربوكمپرسور فراساحلي ارائه شده است. وجود محدوديت هاي بالا در شرايط فراساحلي و دريايي منجر مي گردد تا مقدار وزن و فوت پرينت پكيج تا حد قابل قبولي پايين باشد. همچنين الزامات شرايط فراساحلي ايجاب مي كند تا دسترسپذيري اجزاء نيز از مقدار بالايي برخوردار باشد. اختراع حاضر براي حل اين مسأله ابداع شده و مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين روش ورودي هواي تهويه اتاق توربين از ورودي جداگانه اي برخوردار نيست و به اتاق فيلتر متصل شده است. با توجه به طراحي هاي انجام گرفته اتاق فيلتر از چهار مرحله فيلتر به ترتيب لوور، پيش فيلتر با گريدG4، فيلتر استاتيكي با گريدF8 و فيلتر استاتيكي با گريدE12 استفاده شده است. به منظور دستيابي به هواي تميز براي فن تهويه اتاق توربين، داكت جانبي متصل به اتاق فيلتر پس از مراحل ابتدايي اتاق فيلتر وصل شده است. از آنجايي كه براي هواي تهويه اتاق فيلتر همانند هواي ورودي موتور به كيفيت بسيار بالايي نياز ندارد، مسير جريان هواي تهويه از فيلتر استاتيكي مرحله آخر با گريدE12 عبور نمي كند. براي تعيين تعداد فيلترها نيز در مراحل پيش فيلتر با گريدG4 و فيلتر استاتيكي با گريدF8 كه قبل از داكت انتقال جانبي به فن تهويه قرار دارند از مجموع دبي موتور و تهويه استفاده شده و براي مرحله فيلتر استاتيكي با گريدE12 تنها از دبي موتور استفاده گرديده است.
موارد یافت شده: 2