لیست اختراعات صمد دهقان
توربين آبي ميكرو- نوع جريان متقاطع (بانكي) توربين بانكي، يك توربين ضربه اي است كه بر اثر ورود جت آب به آن، به حركت در مي آيد. محدوده سرعت مشخصه اين نوع توربين، بازه به نسبت بزرگي از هدها و دبي هاي مختلف را شامل مي شود و با توربين هاي ديگر همپوشاني دارد بخصوص توربين فرانسيس. همين امر باعث مي گردد تا اين نوع توربين كاربرد زيادي داشته باشد. خصوصيات ويژه اي از جمله سادگي در ساخت و عدم وجود پيچيدگي هاي طراحي آن را نسبت به ساير ماشين هاي آبي مخصوصاً توربين فرانسيس متمايز نموده وآن را در مناطقي نظير مناطق كوهستاني و دورافتاده، برتري مي بخشد. اين ماشين آبي مي تواند در محدوده دبي هاي 0/04 تا 0/35 متر مكعب و براي هدهاي 10 تا 100 متر مفيد باشد. توربين بانكي از دو قسمت اصلي با نام¬هاي نازل (هدايت كننده يا پره راهنما) (Guide Vane) و روتور (Runner) تشكيل شده است قسمت روتور متشكل از دو ديسك دايره اي شكل بوده كه از قسمت ديواره-شان به وسيله تعدادي پره به يكديگر متصل گشته اند. نازل كه سطح مقطعي مستطيلي شكل دارد، جريان آب را در سرتاسر عرض روتور با زاويه ي مناسب نسبت به راستاي مماس بر پره ها تزريق مي نمايد. اين جت سيال پس از عبور از فضاي درون روتور دوباره به پره ها برخورد كرده و خارج مي شود. ماحصل عبور جت سيال، گردش روتور خواهد بود. كاربري مناسب اين توربين براي سدهاي تنظيمي است. از جمله مهمترين ويژگي هاي اين توربين عبارتند از: \\tپوشش كل محدوده هد و دبي مشخص شده با كمترين تغييرات نظير تغيير سرعت به كمك تعويض ساده پولي \\tسهولت مونتاژ جهت تعميرات احتمالي \\tاستفاده از آب بندهاي مطمئن، حتي الامكان بدون نياز به تعويض به دليل ابتكار در طراحي \\tتعمير و نگهداري اندك و آسان
توربين آبي ميكرو- نوع محوري جديد توربين محوري، يك توربين عكس العملي است كه بر اثر تغيير فشار سيال در روتور، به حركت در مي آيد. محدوده سرعت مشخصه اين نوع توربين، به گونه اي است كه در هدهاي پايين و دبي هاي بالا عملكرد مناسبي خواهد داشت. اين ماشين آبي مي تواند در محدوده دبي هاي 0/35 تا 0/6 متر مكعب و براي هدهاي 3 تا 10 متر مفيد باشد. توربين محوري از سه قسمت اصلي با نام هاي پره راهنما (Swirler) و روتور (Runner) و خروجي (Outlet) تشكيل شده است. قسمت روتور متشكل از پنج پره است. پره راهنما از ورق ساخته شده و تعويض آن براي پتانسيل هاي مختلف بسيار آسان است. ويژگي بازر اين توربين راندمان بالا و كاربري مناسب براي مزارع پرورش ماهي است. بر خلاف نمونههاي پيشين كه ابعاد توربين بزرگ و راندمان آن پايين بوده است، بر اساس شبيهسازي هاي عددي و اصلاحات انجام شده بر روي مدل عيني (Prototype) هندسه توربين به شرح ذيل اصلاح گرديد به نحوي كه در شرايط برابر با توربين هاي مشابه راندمان توربين 15 درصد افزايش يافت. از جمله مهمترين اين ويژگي هاي اين توربين عبارتند از: \\tپوشش كل محدوده هد و دبي مشخص شده با كمترين تغييرات نظير تغيير سرعت به كمك تعويض ساده پولي و تغيير ساده پره راهنما \\tسهولت مونتاژ جهت تعميرات احتمالي \\tاستفاده از آب بندهاي مطمئن، حتي الامكان بدون نياز به تعويض به دليل ابتكار در طراحي \\tتعمير و نگهداري اندك و آسان \\tطراحي خروجي ساده و شافتي كوتاه و غير آويزان
سيستم كنترل حرارتي نيروگاههاي آبي ميكرو سيستم كنترل ميكرو نيروگاه ها از نوع حرارتي بوده و به گونه اي عمل مي كند كه همواره ژنراتور را در بار بيشينه قرارداده و در صورت ورود مصرف كننده به شبكه از بار هيتر برداشته و به مصرف كننده تحويل مي¬دهد. از اين رو اين سيستم قابليت بارگذاري بالايي نسبت به ظرفيت توربين دارد. اين سيستم از يك تابلو كنترل و يك تابلو قدرت، و يك هيتر تشكيل شده و فركانس برق خروجي آن همواره 50 هرتز و با كيفيت استاندارد است به گونه اي كه به تجهيزات مصرف كننده آسيب نرساند. بر خلاف نمونههاي پيشين كه هزينه بالا و امكان بارگذاري ناگهاني اندك داشته، بر اساس شبيه سازي هاي عددي و اصلاحات انجام شده بر روي مدل عيني (Prototype) هزينه اين سيستم 30 درصد كاهش يافته و امكان بارگذاري به بيش از 30 درصد ظرفيت نامي رسيده است. از جمله مهمترين اين ويژگي هاي اين سيستم عبارتند از: \\tقابليت كنترل هر سه توربين و فرمان به عملگرهاي كنترلي هر كدام \\tخروجي برق با كيفيت استاندارد \\tامكان بارگذاري ناگهاني سلفي و مقاومتي بالا تا 30 درصد ظرفيت نامي \\tاستفاده از تجهيزات ساده و تجاري موجود در بازار ايران \\tقيمت ارزان \\tكلاس عايق و دماي H \\tدرجه حفاظت IP44 \\tداراي ايمني اتصال كوتاه، افزايش يا كاهش ولتاژ، بارگذاري بيش از حد مجاز، افزايش يا كاهش فركانس
توربين آبي ميكرو- نوع ضربهاي (پلتن) توربين پلتن، يك توربين ضربه اي است كه بر اثر برخورد جت آب از نازل ها به روتور، به حركت در مي آيد. محدوده سرعت مشخصه اين نوع توربين، به گونه اي است كه در هدهاي بالا و دبي هاي پايين عملكرد مناسبي خواهد داشت. اين ماشين آبي مي تواند در محدوده دبي هاي 0/005 تا 0/1 متر مكعب و براي هدهاي 50 تا 200 متر مفيد باشد. توربين پلتن از دو قسمت اصلي با نام هاي نازل (Nozzle) و روتور (Runner) تشكيل شده است قسمت روتور متشكل از يك ديسك دايره اي شكل بوده كه پره ها به دور آن متصل شده اند. نازل كه سطح مقطعي دايره¬اي شكل دارد، جريان آب را با زاويه ي مناسب نسبت به پره ها تزريق مي نمايد. اين جت سيال پس از برخورد از باكت از توربين خارج مي شود. ويژگي بارز اين توربين از خط خارج كردن آن بدون قطع جريان و ضربه قوچ به كمك مكانيزم ابداعي ديفلكتور آن است. كاربري مناسب اين توربين براي آبشار و تصفيه خانه است. از جمله مهمترين اين ويژگي هاي اين توربين عبارتند از: \tپوشش كل محدوده هد و دبي مشخص شده با كمترين تغييرات نظير تغيير سرعت به كمك تعويض ساده پولي و تراش ساده نازل ها \tسهولت مونتاژ جهت تعميرات احتمالي \tاستفاده از آب بندهاي مطمئن، حتي الامكان بدون نياز به تعويض به دليل ابتكار در طراحي \tتعمير و نگهداري اندك و آسان \tطراحي نازل ابداعي به گونه اي كه با يك پاس تراش مي توان قطر نازل را از 16 تا 32 تغيير داده و بازه زيادي از دبي را پوشش داد.
از نظر اهميت ساختمان اين مدرسه از نوع عادي محسوب نشده و به علت سكونت بالا داراي ضريب اهميت 1/2 مي باشد. 2 خلاصه گزارش 2.1 ملاحظات كلي 2.2 توصيف اجمالي ساختمان 2.3 جهت طولي ديوارهاي آجري پيراموني داراي بازشوهاي زيادي هستند كه رفتار ساختمان را در طول زلزله تضعيف مي نمايند. ديوارهاي آجري پيراموني و ديوارهاي آجري مياني بايد بارهاي زلزله را به فونداسيون منتقل نمايند. از آنجايي كه پلان هر سه طبق مشابه است، مسير بار پيوسته مي باشد. با وجود اين، ديوارهاي پيراموني داراي پنجره هاي متعددي هستند و در نتيجه، از مقاومت كافي برخوردار نيستند. در مقايسه با جهت عرضي، ظرفيت ساختمان درجهت طولي بسيار بيشتر است. 2.3.1 جهت عرضي ديوارهاي آجري پيراموني و مياني، بارهاي زلزله را از طبقه بالا به فونداسيون منتقل مي نمايند. پلان ساختمان، از طبقه سوم تا فوندانسيون يكسان است. در نتيجه، يك مسير پيوسته با در اين ساختمان وجود دارد. در مقايسه با جهت طولي، ظرفيت ساختمان در جهت عرضي بسيار كمتر است.
سالهاي اخير شاهد افزايش استفاده از بتن با مقاومت فشاري بالا براي اعضا سازه اي بوده ولي متاسفانه بيشتر اعضا مزبور از مقاومت كمي برخوردار بوده و بالاخص در برابر سيكل هاي يخبندان دچار ضعف هاي عمدهاي مستند معمولا بتن متداول بر اثر تاثير مداوم نيروها و زمان خواص مهندسي و مكانيكي خود را از دست داده و در نتيجه ، ترك هاي بزرگ ايجاد شده و به مرور زمان با شتاب بيشتر خواص بتن به تر مي گردد. به همين جهت دست يابي به بتني كه ضمن مقاومت در برابر نيروها داراي قدرت نفوذناپذيري بالاتري باشد ضروري به نظر مي رسد. همچنين قرار گرفتن بتن در برابر سيكل هاي مداوم يخبندان كه از ويژگي هاي منطقه مي باشد نياز به تحقيق و پژوهش در اين زمينه را ضروري مي نمايد. براي رسيدن به اين هدف، استفاده از مصالح افزودني به عنوان جايگزيني از سيمان با قابليت واكنش و تركيب با سيمان و با قيمت مناسب يك ضرورت حياتي است. در مقايسه با بتن متداول، بتن حاصله دارا امتيازات زيادي است، از جمله: الف - كاهش تخلخل ب- تشكيل سيستم تقويت كننده در ماتريس سخت شده متخلخل ج - افزايش پيوستگي ماتريس سنگدانه د - اصلاح حالت تنش داخلي با كاهش تمركز تنش ها- افزايش مقاومت ، ظرفيت اعضا در معرض ضربات و - افزايش آبندي بتن ز - بهبود دوام اعضا كه در معرض سايش قرار دارند ح - كنترل ترك خوردن موضعي . هدف: با استفاده از تجربيات و مطالعات قبلي، اهداف زير مورد نظر است: - ساخت نمونه هاي آزمايشي از بتن با استفاده از مصالح افزودني جديد با هدف افزايش مقاومت فشاري - بررسي امكان ايجاد المانهاي سازه اي متشكل از بتن فوق و داراي قابليت انعطاف پذيري مناسب با مقاومت فشاري بالاتر و افزايش مقاومت المانهاي ساخته شده در برابر سيكل هاي يخبندان جهت توليد انبوه دستاوردهاي پروژه: افزايش مقاومت فشاري بتن معمولي با استفاده از مصالح جايگزين سيمان به عنوان پوزولان و بهبود نفوذپذيري بتن تا 60 درصد، از جمله دستاوردهاي اني پروژه اند. نتايج بدست آمده از آزمايشات جهت بهبود كيفيت بلوك هاي بتني ساخت داخل، گسترش از مصالح فوق در كارهاي ساختماني و بهبود كيفيت بتن و به خصوص مقاومت آن در مقابل زمين لرزه هاي احتمالي اثر مثبت خواهد داشت. همچنين ، نتايج پروژه به شكل توصيه هاي كلي تنظيم خواهند شد تا به روند طراحي اختلاط بتن كمك لازم به عمل آيد. همچنين، اين توصيه ها جهت تدوين دستور العمل ها و آئين نامه هاي مربوطه مثمر ثمر خواهند بود. تهيه پودر مل: سنگ آهك با درصد بالا از كربنات كلسيم در كارخانه هاي سنگ كربني به صورت پودر تهيه مي گردد كه به عنوان مل به بازار عرضه مي شود.
فاز اول: مطالعه و گردآوري مقالات، آئين نامه ها و گزارشهاي تحقيقاتي مربوط به پروژه و جمع بندي آنها و ترجمه و تدوين بخشهايي كه متناسب با هدف پروژه است (كليه بخش ها بر حسب تخصص) فاز دوم: بررسي مواد اوليه موجود در كشور و مقايسه آنها با نمونه هاي از خارج كشور (با همكاري شركت بين المللي مقاوم سازي اس. ام. تيم سويس و دانشگاه صنعتي سهند). فاز سوم: بررسي عملكرد مواد افزودني منجمله دي كلريد كلسيم، سيليكافيوم و ... در ملات هاي سيماني در شرايط مختلف جوي (سيكلهاي يخبندانو ...) و همچنين عملكرد بتن جديد در معرض محيط هاي سايشي و خوردگي بالا (با همكاري بخش شيمي و بتن آزمايشگاه فني مكانيك خاك). فاز چهارم: بررسي خواص فيزيكي، مكانيكي، شيميايي و دوام مواد افزودني منجمله كربنات كلسيم، سيليكافيوم و ... و نحوه كاربرد آن در بتن (با همكاري بخش بتن دانشگاه جورج واكشينگتن آمريكا) فاز پنجم: بررسي رفتار سازه اي (با همكاري بخش سازه دانشگاه صنعتي زوريخ) فاز ششم: بررسي كاربرد و محدوديت هاي انواع مصالح مركب پايه سيماني و مواد افزودني براي اعضاي سازه اي و غير سازه اي بمنظور ارايه طرح هاي اختلاط ، شيت هاي آزمايشگاهي و تدوين گزارش نهايي - ساخت نمونه هاي آزمايشي از بتن با استفاده از مصالح افزودني جديد با هدف كنترل هوشمند فرايند كسب مقاومت بتن - بررسي امكان ايجاد المانهاي سازه اي متشكل از بتن فوق و داراي قابليت انعطاف پذيري مناسب با مقاومت فشاري مشخص و افزايش مقاومت المانهاي ساخته شده در برابر سيكل هاي يخبندان جهت توليد انبوه
1- يكي از مهمترين مباني براي طراحي قايق رعايت استانداردهاي آيين نامه اي است كه همان رعايت طول عرض و ارتفاع عرشه است. 2- بعد از مرحله استانداردسازي نوبت به طراحي بدنه قايق است كه بايد از لحاظ آيروديناميك بودن و weatherized كاملا رعايت شده باشد. 3- بعد از رعايت اصول بالا بايد با توجه به وزن پاروزنان قوس ها را طراحي كنيم. نحوه ساخت قالب: چون طول قايق زياد است و ساخت قالب يك تكه بسيار گران و زمانگير است روش برش تكه اي را پينشهاد مي دهم. در اين روش كل تكه هاي بيروني قالب را به قسمتهاي 15 تا 20 سانتي تقسيم كرده (عرشه هاي جانبي داخل و بيرون) به عرض مورد نظر (معمولا فاصله آن 5 تا 7 سانت مي باشد) بهترين وسيله براي ساخت اين قالب چوب درخت راش است چون آب را خيلي دير جذب مي كند بعد نوبت تخته چيني كه قايق است كه راحت ترين قسمت ساخت قايق است. يادتان باشد كه در جاهايي كه بايد قوس خود را پياده كنيد مجبوريد از تخته هايي به عرض حتي 3 سانت استفاده كنيد. درزهاي بين چوب را با چسب چوب مخلوط يا تخته خرده پر كنيد تا راحت تر جدا شوند. مرحله بعدي كه سخت ترين قسمت كار است الياف بندي يا همان آرماتوربندي داخل قايق و پين قالب هسات كه زحمت زياد و وقت بسيار مي طلبد. با تجربه اي كه من دارم بهترين الياف براي اين قسمت الياف PVA مي باشد كه قيمت بالايي دارد و سخت پيدا مي شود ولي ارزانترين نوع آن سيم رابيتس است كه بطور فراوان در كشور پيدا مي شود ولي نبايد قطر شبكه هاي آن از اندازه سنگ شما كوچكتر يا بزرگتر باشد كه در قسمت هايي بايد از 2 تكه استفاده كنيد كه ان قسمت ها بستگي به تحليل نرم افزاري شما دارد.
بتن ويژه پر مقاومت با استفاده از اختلاط كربنات كلسيم
موارد یافت شده: 10