لیست اختراعات علي رضا ابراهيمي
با توجه به اهميت مصرف سوخت در دنيا و اهميت الودگي هاي پر خطر با كمك سيستم پردازشگر سوخت ميتوانيم اين مشكلات را حل كنيم. اين سيستم طبق كار كرد و تست هاي فراوان يك مكانيزم ساده ،ارزان وعملي دارد كه ميتوان كاهش قابل ملاحظه اي در مصرف سوخت و كم كردن الايندگي داشته باشد. كه ما اين سيستم را براي يكي از كم مصرف ترين خودروي ايران كه پرايد مي باشد طراحي ، ساخت و عملياتي كرده ايم. اين سيستم بر پايه اثر گرما بر مولكول و شكست مولكولي كار خود را انجام داده و انرژي مصرف شده براي فرايند خود را از خروجي موتور كه اگزوز ميباشد تامين ميكند و هيچ گونه نيرويي يا انرژي مستقيم از موتور نميگيرد كه به اين نوع مصرف combonent heat power گفته كه به اختصار chp مي گويند. پردازشگر سوخت با انرژي گرمايي ميتواند شكست مولكولي را انجام دهد اما اين انرژي گفته شده در موتور به اندازهاي نيست كه بتواند شسكت مولكولي را انجام دهد ولي ما توانسته ايم با اندازه گيري دقيق و محاسبات فيزيكي ،عملي وعلمي تبديل انرژي هاي هدر رفته در موتور بنزين سوز 4 زمانه احتراق داخلي به چند نيرو به نام هاي نيروي مغناطيسي كه با استفاده از قطب نما اندازه گيري شده است نيروي گردابي كه از طريق نوع ساختار پردازشگر سوخت بدست مي ايد نيروي كشش معكوس كه در سيستم چرخش هواي موتور وجود دارد نيروي گريز از مركز كه اين نيرو هم با استفاده از نوع ساختار اين سيستم به وجود مي ايد. كه جميع كل اين نيروهاي توليد شده اثر مستقيم بر روي مولكول مورد نظر مي گذارد و به گرماي خروجي موتور كمك ميكند تا بتواند اثر گذاري بيشتر بر روي مولكول اب بگذارد و شكست مولكولي را انجام دهد. با مصرف كردن اب (هر نوع ابي ) و شكستن مولكولهاي اب به هيدروژن و اكسيژن با بنزين و هوا يك مخلوط همگن را مي سازد . بهتر سوختن اين مخلوط نسبت به بنزين در موتور راندمان كار موتور را بالا برده و به همين علت مصرف سوخت را در موتور به ميزان 25%تا 30% كاهش ميدهد كه با تست هاي انجام شده اين فرايند به اثبات رسيده است وبه همين علت الاينده هاي پرخطر كمتر توليد ميشود كه اين امر باعث ميشود كه الايندگي هواي اين موتور به ميزان 2 برابر كمتر شود كه با تست هاي انجام شده كه در مركز تست فني اين امر به اثبات رسيده است.
در اين ثبت اختراع، شكل دهي كروي كاتاليست نانوساختار ساپو-34 با بكارگيري ماتريس كائولن و بايندر آلوميناسل توسط خشك كن پاششي انجام شد. كاتاليست اختراع شده در اين كار براي تبديل متانول به الفين ها (MTO) به كار مي رود. محدوده ي زماني غير فعال شدن اين كاتاليست در فرايند MTO معمولاً بين چند دقيقه تا حداكثر چند ساعت است. بنابراين راكتور مناسب براي آن راكتور بستر سيال است. در اين راستا كاتاليست اختراع شده به شكل قابل سياليت تهيه شد تا بتواند در داخل راكتور بستر سيال مورد استفاده قرار گيرد و بعد از غير فعال شدن قابليت احيا داشته باشد. تشكيل ساختار CHA براي كاتاليست هاي موردنظر و فاز كائولينيت با توجه به ماتريس استفاده شده مورد تائيد قرار گرفت. هم چنين كاتاليست توليد شده با ذرات ميكروكروي و اندازه ذرات مطلوب منجر به ارتقاء پتانسيل صنعتي و تسهيل روند تجاري سازي كاتاليست شد. قابليت كاتاليست مورد ادعا در فرايند تبديل متانول به الفين هاي سبك به جهت فعاليت كاتاليستي مناسب و انتخاب پذيري بالا نسبت به الفين هاي سبك مشاهده شد. همچنين پايداري مناسب كاتاليست در فرايند تبديل متانول به الفين هاي سبك نيز مشاهده گرديد. در نهايت، ارتقاء پتانسيل صنعتي موجود در فرايند تبديل متانول به الفين هاي سبك به دليل دست يابي به انتخاب پذيري و درصد تبديل بالا در توليد الفين هاي سبك و عدم انتخاب پذيري نسبت به محصولات هيدروكربني سنگين و حفظ فعاليت كاتاليستي در طول فرايند با استفاده از كاتاليست شكل دهي شده ميكروكروي نشان داده شد.
براي كنترل و تعيين مقادير كميتهاي برق نياز به اندازه گيري آنها مي باشد. براي اين منظور دستگاههاي اندازه گيري ساخته مي شود. دستگاه اندازه گيري چند منظور براي اندازه گيري كميتهاي مختلف برق ساخته شده است. اين دستگاه امكان اتصال به شبكه برق يا دستگاههاي تزريق جريان و ولتاژ كه براي آزمايش تجهيزات برق بكار مي روند را دارد. اين دستگاه قادر است همزمان سه پارامتر را نمايش داده و نسبت به ثبت آنها با دريافت سيگنال خارجي يا بصورت دستي از روي دستگاه عمل نمايد. اين دستگاه قادر است امپدانس حاصل از تقسيم ولتاژ بر روي جريان را محاسبه و همزمان زاويه بين ولتاژ و جريان را ثبت نموده كه در نتيجه مقدار مقاومت اهمي و سلفي يا خازني را مي توان از طريق محاسبه بدست آورد. اين دستگاه به گروههاي آزمايش كننده رله و تجهيزات كمك مي نمايد تا مقادير ولتاژ جريان امپدانس زاويه و ... را در يك دستگاه يكجا مشاهده نمايد و از جمل و نصب چند دستگاه صرفه جويي مي نمايد. اين دستگاه تغيير رنج كليه پارامترهاي اندازه گيري را بصورت اتوماتيك انجام مي دهد.
محافظ استخوان در بيماران مبتلا به بيماري استئوپروز در زمينه فني شيمي و الكترونيك مي باشد و به شكل لباس زير دو لايه طراحي شده است كه به كمك سنسور حساس به تعادل و شتاب،عدم تعادل بيمار در حال زمين خوردن را تشخيص داده و سپس با فعال سازي تركيب شيميايي استفاده شده در تكنولوژي كيسه هواي خودرو كه با ايمني بالاتر و حجم كمتر در اين لباس جاسازي شده است،به وسيله افزايش حجم ايجاد شده در لباس توسط گاز حاصل از تركيب مواد شيميايي،مانع رسيدن انرژي حاصل از زمين خوردن به استخوان لگن و شكستگي آن مي شود
با توجه به ويژگيهاي منحصر به فرد آلياژهاي آلومينيم از قبيل استحكام ويژه ( نسبت استحكام به وزن) بالا، چگالي پايين، مقاومت به خوردگي مناسب و غيره هر روز بر ميزان استفاده آنها در صنايع مختلف هوافضا، دريايي و نفت و گاز افزوده ميشود. در ميان آلياژهاي گروه 5000، آلياژ 5083 بواسطه وجود منيزيم از استحكام بالايي برخوردار است. همچنين اين آلياژ بهترين تركيب استحكام، چقرمگي شكست، مقاومت در برابر خوردگي، شكلپذيري و جوشپذيري را بين ساير سيستمهاي آلياژي ارائه ميكند. جوشكاري با الكترود تنگستني تحت حفاظت گاز خنثي (TIG)، يكي از روشهاي مطلوب براي دستيابي به جوشي با كيفيت بالا محسوب ميشود. اما مشكل عمده اين روش كم بودن عمق نفوذ و پايين بودن راندمان توليد آن است. بنابراين، در اين تحقيق اثر پارامترهاي پودر منقبض كننده قوس و افزاينده عمق نفوذ جوشكاري TIG بر روي آلياژ AA5083 مورد بررسي قرار گرفت. بيشينه عمق نفوذ جوش حاصل در فرآيند TIG معمول در حدود mm3 است اما با استفاده از پودر منقبض كننده قوس عمق نفوذ در حدود 3 الي 4 برابر TIG معمول افزايش مييابد. نتايج نشان داد كه فرآيند جوشكاري TIG با دو باند فلاكس منقبض كننده قوس با پارامترهاي شدت جريان جوشكاري، طول قوس، سرعت جوشكاري، چگالي سطحي فلاكس (پودر منقبض كننده قوس), فاصله شكاف فلاكس مناسب همراه با گاز محافظ آرگون با درجه خلوص 99/996 و دبي lit/min 13 قادر به ايجاد جوشي با نفوذ كامل در ورق آلياژ آلومينيوم AA5083 با ضخامت mm10 با يك پاس و بدون نياز به آماده سازي لبه است.
جوشكاري با فرآيند TIG يكي از عمده روشها براي رسيدن به جوشي با درجه بالايي از كيفيت و دقت مي باشد اما مشكل عمده اين روش محدوديت در ضخامت قطعات جوش است: به گونه اي كه نسبت به ديگر فرآيندهاي جوشكاري قوسي با الكترود مصرف شدني در مورد مقاطعي ضخيم تر از 10 ميلي متر ( in. 375/0)، از توجيه اقتصادي محدودي برخوردار است و براي رسيدن به روشي با نفوذ كامل توسط اين روش نياز به چندين پاس جوش خواهد بود. يكي از روشهاي مرسوم جهت بر طرف كردن مشكل سرعت پايين جوشكاري در اين روش و رسيدن به عمق نفوذي بالاتر افزايش شدت جريان جوشكاري است. اما با انجام اين روش ممكن است الكترود تنگستني ذوب شده و در نتيجه باعث ايجاد عيب آلودگي تنگستني در فلز جوش گردد. علاوه بر اين شدت جريان بالاي جوشكاري، عريض تر شدن جوش را بهمراه دارد. بيشينه عمق نفوذ جوش حاصل در روش TIG معمول در حدود mm ٣ است اما با استفاده از پودر افزاينده عمق نفوذ تا حدود ٣ الي 4 برابر روش TIG معمول افزايش مي يابد. به طوريكه با يك پاس جوش مي توان به عمق نفوذ جوش 12mm دست يافت.
جوشكاري فولاد زنگ نزن نوع 316L در صنايع نيروگاهي نفت و پتروشيمي از اهميت ويژه اي برخوردار است. جوشكاري اين آلياژ با ايجاد تغييرات متالورژيكي و تنشهاي باقيمانده در فلز مناطقي با مقاومت كم در برابر خوردگي را سبب مي شود. جوشكاري TIG يكي از روشهاي رايج در اتصال دهي اين آلياژ است. حرارت ورودي پايين تر روش جوشكاري TIG نسبت به ديگر روشها باعث جلوگيري از حساس شدن فلز مي گردد. با اين وجود عمق نفوذ كم و نيز سرعت جوشكاري پايين اين روش از جمله مشكلات عمده آن به شمار مي آيد. پودر تهيه شده كه تركيبي از پودرهاي اكسيدي است. در كنار افزايش عمق نفوذ جوش TIG تا 3 برابر عمق نفوذ جوش اوليه در يك پاس جوش، باعث كاهش مقاومت به خوردگي فولاد زنگ نزن نمي شود. قابل ذكر است كه بيشينه عمق نفوذ جوش TTG در حالت بدون استفاده از پودر در حدود mm ٣ است اما با استفاده از اين پودر عمق نفوذ حاصل mm ٩ است. همچنين درصد وزني هريك از پودرها به گونه اي صورت گرفته است كه نه تنها باعث كاهش مقاومت به خوردگي فلز نمي شوند بلكه بهبود مقاومت به خوردگي را نسبت به جوش TTG معمول بهمراه دارد.
مناطق ساحلي با بهره مندي از بادهاي يكنواخت و با سرعت بالا مي توانند امكان نصب را براي توربين هاي بادي با توان بالا فراهم نمايند. اما مناطق ساحلي از طرفي محل تردد كشتي ها مي باشد و از طرفي مورد استفاده گردشگران مي باشد كه وجود توربين هاي بادي ممكن است سبب از بين بردن جاذبه هاي گردشگري يك منطقه شود. در سالهاي اخر مفهوم هاي خاصي از توربين هاي بادي مطرح شده اند كه امكان بهره برداري از توبين هاي بادي در مناطق فرا ساحل را فراهم مي نمايند. امواج و باد نيروي بسيار زيادي را در مناطق فرا ساحل به سكوهاي شناور وارد مي كنند كه منجر به جابه جايي زياد در سكو مي شوند كه سبب اخلال در عملكرد بهينه سكو مي شود. اين سكو با بهره مندي از پايه هاي كششي پايداري بسيار مناسبي را دارا مي باشد كه با توجه به آزمايشات انجام شده مي توان ادعا كرد كه سكو بر اثر برخورد امواج و آب جا به جايي هاي بسيار كمي را دارد و اختلال چنداني در بازدهي توربين ايجاد نمي شود. نوع هاي ديگر سكو جهت نصب در درياهاي شمال و خليج مكزيك طراحي شده اند اما اين سكو با توجه به شرايط خليج فارس و دراي خزر طراحي شده است. مزاياي اختراع انجام شده عبارتند از: 1. امكان نصب توربين در مناطق فراساحل ايران 2. حركت بسيار كم در جهت z و چرخش حول محور Y 3. سبك بودن وزن شناور نسبت به شناورهاي مشابه ديگر جهت نصب توربين 4. هزينه كمتر جهت ساخت با توجه به كاهش عمده ي منابع انرژي فسيلي انرژيهاي سبز توجه بسياري از متخصصان را جهت تامين بخش عمدهي اي از انرژي مورد نياز كشورها به خود جلب كرده است. انرژي بادي يكي از مقرون به صرفه ترين اين نوع انرژي هاست كه بازدهي بالايي را دارا مي باشد. كشور آلمان توانسته است با نصب تعداد زيادي از توربين هاي بادي 25 درصد از برق مورد نياز خود را از طريق همين توربين ها تامين كند. اما با توجه به محدود بودن مناطق مناسب جهت نصب توربينبادي و با توجه به پتانسيل بادي بالاي مناطق فراساحل (سرعت باد بالا) و همچنين يكنواخت بودن باد در مناطق فرا ساحل سكوي طراحي و ساخته شده امكان نصب توربين در عمق 60- 600 متر رابه راحتي فراهم مي نمايد.
موارد یافت شده: 11