لیست اختراعات مجتبي رياحي وزواري
زمينه فني اين دستگاه مكانيك، رباتيك و مكاترونيك مي باشد. ربات موازي دو درجه آزادي صفحه اي براي حركت هاي نقطه به نقطه در صفحه معرفي شده است. حركت نقطه به نقطه از وظايف تكراري در حوزه رباتيك مي باشد، به گونهاي كه ربات همواره بين دو نقطه يك حركت رفت و برگشتي به تعداد بسيار بالا انجام مي دهد. بنابراين يك بهبود كوچك در توان مصرفي ربات، باعث صرفه جويي اقتصادي زيادي خواهد شد. همچنين در طراحي و ساخت ربات ميتوان از موتورهاي الكتريكي كوچكتر با توان پايينتر بهره برد. از روش هاي رايج جهت كاهش توان مصرفي، بالانس استاتيكي ربات مي باشد. اين روش با استفاده از فنر يا جرم هاي بالانس، اثر نيروهاي جاذبه روي موتورها را حذف مي كند. اين روش براي مواقعي كه ربات حركت آهسته و آرامي داشته باشد، موثر است. اگر سرعت ربات افزايش يابد به گونهاي كه نيروهاي ناشي از شتابهاي اينرسي و شتابهاي كريوليس و جانب مركز زياد باشند، ديگر بالانس استاتيكي روش مناسبي نيست و حتي منجر به افزايش توان مصرفي ميشود. در مجموع، بيشتر روشهاي ارائه شده براي بالانس ربات ها، مسير و زمان حركت ربات را در نظر نمي گيرند. بنابراين، اين اختراع يك ربات موازي قابل بالانس ارائه ميدهد كه بسته به حركت مورد نياز ربات، اينكه ربات بين چه نقاطي بايد حركت كند و اين حركت را در چه مدت زماني انجام دهد، پارامترهاي وزنههاي بالانس را محاسبه مي كند. اين پارامترها، جرم و زاويه نصب بازوي بالانس مي باشند و به گونهاي محاسبه و تنظيم مي گردند، كه ربات بتواند با كمترين صرف توان بين دو نقطه مورد نظر يك حركت تكراري داشته باشد.
زمينه فني اين دستگاه مكانيك، رباتيك و مكاترونيك مي باشد. مشكل فني: يكي از مهمترين و رايج ترين كاربرد ربات ها، استفاده از ربات ها براي انجام كارهاي تكراري مي باشد، به گونهاي كه ربات بين دو نقطه همواره يك حركت رفت و برگشت را انجام مي دهد. از آنجا كه اين حركت تكراري را به تعداد بسيار بالا انجام مي دهد بنابراين يك بهبود كوچك در مصرف توان ربات، نهايتا باعث صرفه جويي اقتصادي زيادي خواهد شد. از طرف ديگر اگر بتوان سطح توان مصرفي ربات را كاهش داد، در طراحي و ساخت ربات، نياز به موتور كوچكتر با توان پايينتر خواهد بود. يكي از روش هاي رايج جهت كاهش توان مصرفي و به دنبال آن كاهش ابعاد موتور بالانس استاتيكي ربات ميباشد. در اين روش با استفاده از فنر يا جرم هاي بالانس، ربات به گونهاي بالانس ميشود كه اثر نيروهاي جاذبه روي موتورها حذف شود. اين روش براي مواقعي كه ربات حركت آهسته و آرامي داشته باشد، موثر است. اما اگر سرعت ربات بالا باشد به گونهاي كه نيروهاي ناشي از شتابهاي اينرسي و شتابهاي كريوليس و جانب مركز زياد باشد، ديگر روش بالانس استاتيكي روش مناسبي نيست و حتي منجر به افزايش توان مصرفي ميشود. در بيشتر روشهاي موجود براي بالانس ربات ها، مسير و زمان حركت ربات در نظر گرفته نميشود.
زمينه فني اين دستگاه مكانيك مي باشد. مشكل فني: مسائل مربوط به آسايش انسان ها در زندگي روزمره از اهداف محققان مي باشد. يكي از آنها، رفت و آمد افراد روي پله ها در منازلي مي باشد كه قابليت نصب آسانسور يا پله برقي را ندارند. مسير پله ها در منازل به صورت مستقيم و يا پاگردي در نظر گرفته مي شود. طراحان براي رفع اين مشكل، پله پيماها را ارائه دادند. پله پيما وسيله اي متحرك مي باشد كه با استفاده از مكانيزم رونده روي ريل هاي ثابت شده جابجا مي شود. پله پيماها در دو نوع مستقيم و منحني وجود دارند كه از نظر طراحي ريل متفاوت مي باشند. با توجه به كاربرد بيشتر پله پيماي مستقيم، ريل هاي گوناگوني براي آن پيشنهاد شده است. ريل ها بخاطر نحوه ساخت، نصب و سوار شدن مكانيزم رونده، توجه طراحان و مخترعان زيادي را جلب كرده اند. اين اختراع ريل جديدي براي مسير مستقيم ارائه مي دهد كه از نظر ساخت، نصب و اتصال سيستم رونده، ايمن و كاراتر مي باشد. از ويژگي مهم ريل حاضر، ايمني آن و عدم دسترسي كودك به غلطك ها و چرخدنده مي باشد، و همچنين نحوه قرارگيري شانه دنده به گونه اي است كه احتمال قرارگيري شي خارجي روي آن از بين رفته است.
انگيزه اصلي جهت طراحي و ساخت دستگاه پله¬پيما كمك به سالمندان و معلولان جهت جابجايي ايمن آنها در مسير راه پله مي¬باشد. سالمندان و معلولان با توجه به محدوديت¬هاي حركتي، نيازمند استفاده از يك سري تجهيزات كمكي مي¬باشند. تجهيزات و وسايل بسيار متنوعي به اين منظور توسعه يافته است. يكي از مواردي كه كمتر مورد توجه قرار گرفته است حركت سالمندان و معلولين از پله¬ها مي¬باشد. جابجايي با پله¬ها به مفاصل پا از جمله زانو فشار وارد مي¬كند و حتي براي افراد سالم ضرر دارد. بنابراين، اختراع حاضر به طراحي و ساخت دستگاه پله¬پيما با مكانيزم جلو برندگي اصطكاكي مي¬پردازد. اين دستگاه از دو قسمت اصلي ريل و واگن تشكيل شده است. ريل به دو صورت مسقيم و منحني مي¬باشد كه در كنار راه پله نصب مي¬گردد. فشار مورد نياز براي ايجاد اصطكاك كافي براي غلطك¬ها نسبت به سطح لوله¬هاي ريل توسط جك فنري تامين مي¬گردد. در ضمن، در طرح ارائه شده غلطك¬ها و چرخدنده¬ها توسط يك محافظ احاطه مي¬گردند. نحوه طراحي و قرار گيري اين محافظ به گونه¬اي است كه با خرابي شفت محرك، چرخدنده و ساير اجزا، مجموعه در جاي خود روي ريل باقي مي¬ماند.
موارد یافت شده: 4