لیست اختراعات مجتبی نجاتی مقدم
دستگاهي است پيشرفته كه براي نخستين بار در ايران و جهان طراحي و ساخته شده است و از پيشرفته ترين قطعات در طراحي و ساخته آن استفاده شده است و قابليت آن را دارد كه در تمامي مراحل پرواز شرايط و وضعيت سرنشينان را دائما زير نظر داشته باشد و در صورت بروز مشكلي نسبت به برطرف كردن آن اقدامات لازم را انجام دهد .
در اين طرح از جك هاي ويژه اي استفاده شده است به نام load cell كه به كمك ساير قطعات همراهي مي تواند وزن كالاهاي سوار شده به درون هواپيما را به همراه وزن هواپيما محاسبه نمايد بنابراين از لحاظ چينش كالاها درون وسيله كمك شاياني در كاهش اتلاف وقت و هزينه دارد و از بروز خطرات به هنگام پرواز هواپيما جلوگيري به عمل مي آورد.
در اين طرح ميزان عبور دهي c2h6 و ch4 بر اساس حجم عبوري سنجيده مي شود . دستگاهي كه تا به حال ساخته نشده است و مي تواند در عرصه پتروشيمي زماني كه اين محصول به دست آمد از طريق لوله هاي انتقال ميزان حجم عبوري را سنجيده و معيار و ميزان دقيقي از ميزان عبور شده را نمايش دهد و نيز به هنگام رسيدن به مقصد ، در اين مكان نيز با قرار دادن اين دستگاه ميزان مصرف كارخانه را سنجيده و بر حسب آن اتلاف انرژي را محلسبه نموده و به سوي صرفه جويي آن قدم بر دارند .
خلاصه طراحي سيستم حفاظ هاي هوشمند كنار جاده ها با برخورداري از ايمني بالاتر مشكل موجود: امروزه در بحث محافظ هاي كنار جاده مي توان به وضوح اين نكته را دريافت كه آن ها تنها نقش نمايش را ايفا مي كنند و به هنگام تصادف هاي شديد و چپ شدگي اتومبيل به طرف مسير ديگر جاده نمي توانند خودروي انحرافي را كنترل كنند ا- به دليل ساخته شدن بدنه فلزي آن ها از لايه هايي با قطر كم و يا استفاده از فلزات نامرغوب در ساخت آن ها ٢ - محكم نبودن زمين استفاده شده در اين بخش كه معمولا خاك آن ها از سستي زيادي برخوردار است كه نمي تواند محافظ هاي جاده را در شرايط بهتري از نظر كارايي قرار دهند . كه اين مشكل مي تواند با خاك برداري اززمين به صورت چند لايه و سپس بتون ريزي در آن ناحيه برطرف گردد كه اين امر در بالا بردن كيفيت و بازدهي كار از اهميت بالايي برخوردار مي باشند
خلاصه در اين طرح براي قسمت بالايي ايزوگام يا لايه ابتدايي آن از پلاستيك هاي تركيب شده با در صد بالايي از كربن بهره مي بريم اين كربن ها بنابر ساختاري كه دارند بهترين تركيب براي بهره بردن در اين ساختار هستند . لايه تحتاني يا لايه دومي براي آن كه از استحكام لازم و خوبي در مقابل برف شديد داشته باشند و در هنگام جمع شدن برف بتوانند وزن آنها براي ايزوگام قابل تحمل باشد از ساختار مكعب شكل در كنار شش ضلعي بودن ديوار ه هاي آن بهره ميبريم . از ديگر كارهاي جديد در اين طرح بهره بردن از لوله هاي انتقال دهنده كوچك اب هستند كه برف آب شده را به صورت تفكيك شده از چند ناحيه كف به ناودان اصلي هدايت ميكنند تا منفجر به آب گرفتگي در سطح ايزوگام نگردد. در اين طرح كه اتكاي آن جريان الكتريسيته است انرژي مرد نياز خود را از برق شهري تامين ميكنند .
مشكل موجود: از جمله صدماتي كه منابع فسيلي مي توانند براي محيط زيست داشتهباشند، جاري شدن در محيط شهري است. در كنار هدر رفتن اين ذخاير ، آلودگي آن ها و خطرات ناشي از اشتعال زا بودن آنان نيز از عوامل مشكل ساز مي باشد. يكي از نقاطي كه در بروز چنين عواملي مي تواند تاثير گذار باشد بحث پمپ بنزين ها است. پمپ بنزين ها از جمله مكان هايي مي باشند كه در هنگام سوخت گيري وسايل نقليه امكان نشت سوخت به بيرون وچود دارد. اساس راه حل ارايه شده: در اين طرح عملا دخالت انسان در امور سوخت گيري منتفي مي گردد و تمامي امور بر عهده دستگاه قرار مي گيرد. و از آنجا كه اين دستگاه به طور خودكاري كارهايش را انجام مي دهد تمامي عملكردش از طريق كيت يا برد به دستگاه انتقال مي يابد. اين كار باعث كاهش در وقت و هزينه مي گردد. كاربرد يا كاربردهاي اصلي اختراع: اين دستگاه مي تواند بر روي تمامي منبع هاي سوخت گيري كاربرد داشته باشد و توانايي انتقال سوخت را به طور خودكار داراست. اين دستگاه از هزينه و وقت هاي تحميلي به فرد به هنگام سوخت گيري مي كاهد. اين روش از حوادث جاني كه ممكن است براي اشخاص در پمپ بنزين به وجود آيد جلوگيري به عمل مي آورد. خلاصه در اين طرح كه براي اولين بار چنين دستگاهي طراحي و ساخته شده است. مي توان به چند قطعه جديد كه در آن استفاده شده است اشاره نمود. از جمله اين قطعات مي توان به بدنه لاستيكي نازل ها اشاره كرد كه تركيب اصلي و بيشتر آن را كربن تشكيل داده است كه هم در مقاومت و هم عبور ندادن و تبخير سوخت از پمپ به باك بسيار خوب و مناسب است. در كنار اين مي توان به فنري بودن اين لاستيك ها اشاره نمود كه در هنگام جمع شدن نازل كمك بسيار شاياني را به اين طرح مي كنند. زيرا در هنگام بستهبودن نازل كه حجم بسيار كمي را اشغال مي كند اين لاستيك هاي فنري بسيار اهميت دارند. از ديگر قطعات مي توان به سنسورهاي فاصله سنج و نوري اشاره كرد. در كنار اين سنسورها از كيت يا بردي نيز بهره مي بريم كه وظيفه هماهنگي ميان سنسورها ونازل هوشمند را بر عهده دارن. از ديگر قطعات مي توان به ميله هاي آلومينيومي اشاره كرد كه براي اولين بار در اين دستگاه در اين طرح تمامي انرژي مورد نياز قطعات موجود از طريق برق شهري تامين مي گردد.
مشكل موجود: روش هاي فعلي به صورت فردي و حضور نقاش بر روي داربست مي باشد. كه در ابتدا هزينه وقت و خطر جاني براي نقاش و احتمال خطاي ديد در هنگام نقاشي وجود دارد، كه ممكن است يك خطاي انحرافي و كوچك در پياده كردن اثر بر روي ديوار به پايين آمدن كيفيت اثر خلق شده بيانجامد. اساس راه حل ارايه شده: در اين طرح عملا دخالت انسان در امور نقاشي ديوار منتفي مي گردد و تمامي امور بر عهده دستگاه قرار مي گيرد. و از آنجا كه اين دستگاه به طور خودكار كارهايش را انجام مي دهد تمامي عملكردش از طريق كيت يا برد به دستگاه انتقال مي يابد. اين كار باعث كاهش در وقت و هزينه مي گردد. كاربرد يا كاربردهاي اصلي اختراع: اين دستگاه مي تواند بر روي ديوارهاي صاف و قوس دار نيز كاربرد داشته باشد و توانايي رسم و رنگ آميزي را به طور خودكار داراست. اين دستگاه از هزينه و وقت هاي تحميلي به فرد نقاش مي كاهد. اين روش از حوادث جاني كه ممكن است براي فرد نقاش از رو داربست به وجود آيد پيشگيري به عمل مي آورد. خلاصه طراحي سيستم چاپ تبليغات در نقاط شيب دار و منحني با استفاده از برنامه هاي هوشمند در اين طرح از برنامه هاي الكترونيكي جديدي براي اين دستگاه استفاده مي كنيم. يكي از اين برنامه ها ، كيت يا بردي است كه مربوط مي شود به ارتباط ميان تصويري كه به وسيله اسكنر كوچك بر روي دستگاه انتقال مي يابد. با حركت ريل هاي چرخي دستگاه بر روي ديوار، براي آن كه نيروي حركتي و برنامه هاي موجود در دستگاه را تامين كنيم. مي توانيم از باتري هايي كه از طريق ترانس هاي افزايش دهنده ولتاژ هستند استفاده كنيم و يا از سيم هاي حامل جريان برق شهري استفاده كنيم. براي اين كه چه ميزان رنگي بر روي ديوار رنگ آميزي شود از فشار سنج هاي هوشمند در قسمت بالايي مخازن رنگ استفاده مي كنيم. تا ميزان رنگ آماده شده براي رنگ آميزي بر روي ديوار بيش از حد و يا كمتر از ميزان دلخواه نباشد زيرا رنگ زياد باشد اين كار منجر به از بين بردن حالت طبيعي عكس بر روي ديوار شده و يا اگر رنگ كمتر باشد از كيفيت عكس مي كاهد و رنگ تصوير دلخواه به دست نمي آيد.
در اين طرح براي اولين بار از روشي سود مي بريم كه لايه هاي فلزي زنجير چرخ را بر روي يكديگر قرار مي دهد و اين امر نيز از طريق 4 ضلع پلاستيكي صورت مي گيرد كه حكم اسكلت اصلي زنجير چرخ را بر عهده دارد براي بازشدن اين زنجير چرخ از موتورهاي كوچكي استفاده مي كنيم كه براي اين دستگاه براي اولين بار طراحي شده است و توانايي آزاد كردن ضامن را بر عهده دارند. از ديگر قطعاتي كه براي اولين بار در اين طرح از آن بهره برده شده است مي توان به فنرهاي مخصوص با اندازه ١۴ سانتي اشاره كرد كه وظيفه قرار گيري زنجير چرخ بر روي لاستيك را بر عهده دارند اين زنجير چرخ ها در صورت نداشتن لزوم براي بهره بردن از آن از طريق موتورهاي مخصوص كوچكي ۴ ضلع جمع مي كنند و دوباره زنجير چرخ را به صورت حجم كوچكي در ناحيه وسطي لاستيك قرار مي دهد تمامي موتورهاي اين طرح انرژي خود را از باتري موجود در وسيله نقليه تامين مي كنند.
در اين وسيله كه از نتيجه مورد نظر از طريق ارتباط نزديك ميان سرعت گير با سرعت سنج حاصل مي گردد سرعت گير وسرعت سنج هر دو به كيت يا بردي اتصال دارند كه هماهنگي ميان اين دو را برقرار مي كند. اين كيت به گونه اي طراحي شده است كه بتواند مثلا ميان سرعت 60 - 50 كيلومتر در ساعت با ارتفاع 2 سانتي متر و زاويه 1/5 درجه اي ارتباط برقرار كند. در اين دستگاه ميله ها از جنس فيبر كربن هستند كه براي اولين بار در اين نوع از سرعت گيرها مورد استفاده قرار گرفته است فيبر كربن از دسته فلزاتي است كه از نظر مقاومت و سختي محكم ترين فلزها و از نظر سبكي نيز سبك ترين فلزات است. اين فلز تركيبي در اين وسيله طراحي شده مي تواند از كارايي بالايي برخوردار باشد. از ديگر امتيازات اين طرح نسبت به سرعت گيرهاي قبلي كه براي اولين بار در آن استفاده شده است مربوط مي شود به بخش بيروني سرعت گيرها كه از جنس لاستيك هاي كربني است. اين گروه از لاستيك ها مي توانند هم از نظر ارتجاعي و كشساني اهداف ما را در زاويه دادن و افزايش ارتفاع سرعت گيرها تامين كنند و در ضمن در هنگام سردي و برودت هوا از ليز خوردگي و انحراف وسايل نقليه كه از روي اين سرعت گيرها عبور مي كنند جلوگيري به عمل مي آورد.
موارد یافت شده: 28