لیست اختراعات محمداحسان مهرباني
با توجه به عملكرد مناسب جذب كننده هاي انرژي لرزه اي و نظر به اين كه مخازن مايع در زلزله هايي با شتاب قائم و افقي بالا داراي عملكرد مناسب نبوده وليكن در ارتباط با ارتعاشات اوليه زلزله، پايداري خود را از دست مي دهند؛ از اين رو براي محافظت از اين دستگاهها، از جاذب سريع انرژي زلزله به همراه حسگرهاي فايبر اپتيك بي سيم جهت پايش ميزان تلاطم بيش از حد مجاز در اين اختراع استفاده شده است. از اهداف بكارگيري آن اختراع مذكور عبارتند از: سهولت در مقاوم سازي مخازن مايع، كاهش خسارات وارده بر مخازن مايع بعنوان يكي از شريانهاي حياتي در هنگام وقوع زلزله، هزينه نهايي بسيار مناسب و نيز پايش ميزان تلاطم افزون بر مقدار مجاز و جلوگيري از ايجاد پديده گردابه در مخازن. در پايان لازم به ذكر است كه اين اختراع براي استفاده در مخازن مايع از جمله مخازن آب و سوخت قابليت كاربرد دارد.
براي كاهش نيروي زلزله در ساختمانها 4 روش وجود داشته شناخته شده است در روش اول سبك سازي بعنوان راهكارمناسب مي باشد ميتوان ابراز نمود هرچه وزن ساختمان كمتر باشد نيروي زلزله كمتري بر سازه وارد مي شود. در روش دوم با افرايش سختي مي توان مقاوهت سازه را در برابر زلزله افزايش داد.مسلم است اين روش از لحاظ اقتصادي مقرون به صرف نمي باشد.در روش سوم براي كاهش زلزله از جداره ها استفاده مي شود.اين روش براي ساختمانها متعارف در ايران مناسب نمي باشد زيرا بيشتر ساز ه ها در ايران داراي ارتفاع زياد نبوده و صرف هزينه زيادي براي آنها جايز نيست.در روش چهارم براي كاهش نيروي زلزله به سازه ها از افزايش ميرايي استفاده مي گردد.اين روش بعنوان مناسبترين راه براي افرايش عملكرد مناسب سازه در برابر زلزله ارزيابي ميگردد.تجربه زلزله هاي قبلي بسياري از هعادلات ~سي در ايران را بات حالثس روبرو نموده است. در بيشتر ساز ها فلزي عملكرد بادبند بسيار نامناسب بوده است. همان طوركه در شكل نشان داده شرده است بعلت عدم عملكرد مناسب بادبان ساختمان دچار خسارات زياد بهنگام زلزله شده است.اختراع ارائه شده با توجه به اينكه داراي عملكرد اكاردوني بوده و وسط بادبانها نصب مي گردد بادبند را شكل پذير نموده و ارتعاش زلزه را با تبديل به حركتهايي در بين اعضا، مختلف از طريق اصطحكاكي انرژي زلزه مستهلك مي گردد. دراين دمپر از علم رياضي به نحو احسن استفاده شده است به طوري كه با تلفيق زواياي هندسي 90 – 135 – 45 درجه كاملا نيروي زلزله را به اصطجكاك تبديل ميك ند. دمپر ذكر شده از 5 قسمت اصلي و چندين قسمت فرعي ساخته شده كه در اشكال نشان داده شده است. //
خلاصه لوله هاي تاسيسات از زمان دير باز و پيشرفت صنعت ساختمان وجود داشته و روز به روز به علت بزرگ شدن ساختمان ها و تبديل انها به برج اي و اپارتمان ها به ناچار حجم تاسيسات ساختمان بالا رفته به نحوي كه هم اكنون در اين مراكز براي عبور تاسيسات از كانال هاي بزرگ كه به نام داكت تاسيسات يا محل عبور تاسيسات مي باشد مي توان نام برد اما چيزي كه هم اكنون بسيلر مهم مي باشد نحوه اتصال و گير داري تاسيسات مي باشد كه چون به صورت جوش استفاده از قطعات دور ريز اتصال داده مي شود كاملا صلب شده كه اين كار باعث به وجود امدن شكست قطعات و تاسيسات شده و لطمات جبران ناپذيربه سازه وارد مي كند براي حل اين معضل و جلوگيري از شكست لوله تاسيسات ابتدا يك ساختمان 6 طبقه در داخل برنامه عمراني SAP طراحي شده سپس بوسيله خود برنامه بارها زلزله به ان وارد كرده و دريفت ساختمان را ميگيريم مشاهده مي شود كه در اثر بار زلزله به ان جابه جايي به وجود امده كه اين كار باعث لطمه به تاسيسات مي شود حال در برنامه تمام قطعات تاسيسات را ميراگر فرض كرده و ضرايب مخصوص به بار گذاري را در جداول وارد ميكنيم و نيروي اكتيو شده زلزله را به ان وارد ميكنيم مشاهده ميشود با همان دريفت مرحله قبل تاسيسات سالم مونده و كمتر دچار خسارت شده اند كه اين بسيار حائز اهميت مي باشد حال با توجه اين نواقص تاسيسات به فكر طراحي قطعات براي نگه داشتن لوله هاي تاسيسات به صورت ميراگر افتاده كه چون اين قطعات هر كدام با تكنيك كاملا غير مشابه عمل كرده و به صورت ميراگير عمل مي نمائد كاملا مشكل شكست را از بين برده است لهذا چون حجم طراحي قطعات بالا بوده و تكنيك كاملا غير مشابه مي باشد انها را به صورت بسته بندي و در قالب دو اختراع عنوان مي كنيم
خلاصه لوله هاي تاسيسات از زمان دير باز پيشر فت صنعت ساختمان وجود داشت , روزبه روزبه علت بزرگ شدن ساختمانها و تبد يل آنها به برجها آپارتمانها ناچار حجم تاسيسات ساختمان بالا رفته به نحوي ك هم اكنون در اين مراكز براي عبور تاسيسات از كانالهاي بزرگ كه به نام داكت تاسيسات يا محل عبور تاسيسات مي باشد مي توان نام برد اما چيزي هم اكنون بسيار مهم مي باشد نحوه اتصال و گيرداري تاسيسات مي باشد كه چون صورت جوش با استفاده از قطعات دور ريز اتصال داده مي شود كاملا صلب شده كه اين كارباعث به وجود آمدن شكست قطعات و تاسيسات شده قطعات جبران ناپذير به سازه وارد مي كند براي حل اين معضل جلوگيري از شكست لوله تاسيسات به فكر طراحي قطعات براي نگه داشتن لوله هاي تاسيسات به صورت ميراگر افتاده كه چون اين قطعات هر كد ام با تكنيك كاملا غيرمشابه عمل كرده و به صورت ميراگر افتاده كه چون اين قطعات هر كدام با تكنيك كاملا غير مشابه عمل كرده وبه صورت ميراگر عمل مي نمايد كاملا مشكل شكست را ازبين برده است لهذا چون حجم طراحي قطعات بالا بوده و تكنيك كاملا عير مشابه مي باشد انها را به صورت بسته بندي و در قالب دو اختراع عنوان مي كنيم
ديوار برشي فولادي نورد سرد ( CFS- (SW با مقطع ذوزنقه اي در سازه هاي سبك به منظور مقابله با نيروهاي جانبي به كار مي رود. در حال حاضر بعلت عدم معرفي درست ديوار برشي و استفاده درست از آنها متاسفانه خرابي هاي جبران ناپذيري در سازه ها به وجود آمده است. از سال ۱۹۷۰ مهندسان سازه، از ديوارهاي برشي فولادي به عنوان يك سيستم مقاوم باربر جانبي در ساختمانهاي بلند مرتبه جديد در نواحي با لرزه خيزي بالا مانند كاليفرنيا و ژاپن استفاده نموده اند. مطابق الزامات طراحي و اجرا براي سيستمهاي ساختماني قاب سبك فولادي سرد نورد شده ((LSF كه از سوي مركز تحقيقات ساختمان و مسكن بعنوان يكي از فناوري هاي نوين و گامي در صنعتي سازي مسكن ارائه شده است، در مناطق با خطر نسبي كم، متوسط و زياد مطابق آيين نامه ۲۸۰۰ ايران) استفاده از اين سيستم سازه اي بعنوان قاب ساختماني ساده بهمراه ديوار برشي بتن مسلح حداكثر در پنج طبقه و ارتفاع ۱۸ متر از تراز پايه بلامانع است. همچنين در اين نواحي استفاده از اين سيستم حداكثر تا دو طبقه با اجراي مهاربندي بلامانع است (شكل 1). لازم بذكر است كه در الزامات ارائه شده از سوي اين مركز اشاره اي به استفاده از ديوارهاي برشي فولادي نورد سرد به عنوان سيستم باربر جانبي نشده است در حاليكه آيين نامه UBC97 الزامات طراحي قاب هاي سبك فولادي. LSF شامل صفحات گچي و فولادي ، مقادير مجاز ضخامت اعضاء، ديوارهاي برشي با بازشو و معادلات تغيير مكان را ارائه نموده است. آيين نامه 2006IBC در بخش 2210 . 5 الزامات طراحي ديوارهاي برشي فولادي سرد نورد شده را مطابق ويرايش 2004 آيين نامه AISI ( استاندارد طراحي در مقابل بارهاي جانبي قابهاي فولادي سرد نورد شده -LATERAL) (04 ارائه كرده است و آيين نامه (2007 ,AISI) AISIS213از اين سيستم بعنوان يكي از سيستم هاي مقاوم در برابر نيروهاي جانبي مانند باد و زلزله ارائه شده است. با توجه به اينكه شكل صفحات ورقه هاي فولادي كه به طور ساده به كار گرفته شده است بسيار حائز اهميت است بطوريكه نقاط ضعف اين نوع ديوارهاي برشي ، كمانش صفحه فولادي در ديوارهاي برشي فولادي سخت شده است كه ضمن كاهش باربري، باعث مشكلات معماري نيز مي گردد كه اين ضعف با استفاده از سخت كننده هاي جانبي قابل جبران است. علاوه بر سخت كننده هاي جانبي فولادي، كنترل كمانش صفحه با استفاده از پوشش بتني در طرفين صفحه فولادي نيز امكان پذير است. از اهداف بكارگيري آن ميتوان موارد زير را نام برد : الف) بكارگيري سريع و آسان ب) مقاومت در برابر خمش ج) مقاومت در برابر كمانش د) داراي سختي مناسب ه) به كارگيري در تمام جهات
موارد یافت شده: 9