لیست اختراعات محمد شكيبايي نسب


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 4
تاریخ ثبت: 1395/06/13
خلاصه اختراع:

هدف از اين اختراع، طراحي و ساخت اولين نمونه آچار دو طرفه جهت باز و بسته كردن انواع پيچ‌هاي سر گرد كه جاي آلن آنها خراب شده است و يا چندضلعي چه سالم چه با گل خراب شده كه اكثر در صنعت و دستگاه‌هايي كه تعميرات روي آنها زياد انجام مي‌شود و يا پيچ‌هاي كه در معرض خوردگي و پوسيدگي زياد مي‌باشند، مفيد خواهد بود. اين آچار داراي دو فك متحرك براي سايزهاي كوچك و بزرگ است و به علت مونتاژ خارج از مركز فك‌هاي ثابت نسبت به فك‌هاي متحرك، قادر مي‌باشد تمامي سايزهاي پيچ يا مهره موجود در بازار را پوشش دهد. اين ويژگي از جمله مزيت‌هاي اصلي اين طرح به حساب مي‌آيد. در اين اختراع، ابتدا پيچ با هر نوع گلي در داخل محلي كه در بخش 4 (شماتيك و نقشه‌هاي فني اختراع) نمايش داده شده قرار مي‌گيرد و با چرخاندن دسته آچار در يك لحظه پيچ در بين فك ثابت و متحرك قفل مي‌شود. از طرف ديگر، آج زني روي فك متحرك باعت قفل شدن سريع آن شده و با چرخاندن دسته پيچ يا هر شيء ديگر كه در آن محل قرار گرفته به راحتي و بدون مشكلي باز يا بسته مي‌شود.

تاریخ ثبت: 1395/06/14
خلاصه اختراع:

هدف از اين اختراع، طراحي و ساخت اولين نمونه آچار چرخ دنده‌اي خود تنظيم جهت باز و بسته كردن انواع پيچ ها و مهره‌هاي چند ضلعي با سرعت بالا مي‌باشد. اين آچار داراي يك فك ثابت و يك فك متحرك با حركت خطي است كه باعث مي‌شود، دهنه آچار بتواند تمام سايز پيچ و مهره‌هاي موجود در بازار از 0 الي 40 ميلي متر را پوشش دهد. باز و بسته شدن اين آچار توسط چرخ دنده‌هاي تعبيه شده بر روي دسته و فك متحرك انجام مي‌پذيرد. فنر روي دسته باعث مي‌شود كه اين آچار هميشه تمايل به بسته بودن داشته باشد؛ كه اين امر در هنگام بازكردن پيچ سبب مي‌شود كه آچار از آن پيچ يا مهره رها نشده و آچار در اين شرايط، عملكردي مشابه آچار بكس (يا حالت آچار جغجغه‌اي) داشته باشد. اين آچار از خانواده آچارهاي تعميراتي است كه كاربران تاسيساتي مي‌توانند به راحتي و تنها با اين وسيله، انواع مختلف پيچ و مهره را بدون جابجايي و يا تعويض آچار باز و بسته كنند. از جمله مزيت‌هاي اصلي اين نوع آچار، تطبيق سريع خود با هر مدل پيچ و مهره، قفل شدن اتوماتيك آچار حين چرخش بازوي فلزي آن و سرعت عمل بالا به هنگام استفاده است. اين طرح آچار بيشتر براي باز و بسته كردن انواع پيچ و مهره‌هاي چند ضلعي پيشنهاد مي‌شود.

تاریخ اظهارنامه: 1392/05/22
تاریخ ثبت: 1393/01/23
خلاصه اختراع:

هدف كلي از اجراي اين اختراع طراحي اولين نمونه سيستم شبيه‌سازي واقعي جهت آموزش فرود چتر نجات براي پرسنل نيروهاي هوايي يا بخش خصوصي مي‌باشد. سابقه تحقيقات در زمينه طراحي و ساخت تونل بادهاي عمودي (VWT) به دهه 90 ميلادي باز ميگردد. در ابتدا اكثر كاربرد تونل بادهاي عمودي در زمينه آزمايشات و تست پايداري ديناميكي جسم پرنده بوده، اما با گذشت زمان و بهبود تكنولوژي سايرهاي كاربردهاي تونل بادهاي عمودي در زمينه‌هاي مختلف همچون : تست سيستم‌هاي هوايي، آموزش تاكتيك‌هاي هوايي، آزمايشات تليق در هوا و آموزش چتر بازي نمود پيدا كرده است. از جمله كاربردهاي مهم كه بيشتر جنبه آموزشي داشته و در مجموعه‌هاي نيروي هوايي كشورهايي همچون: آمريكا، چين و روسيه بكار گرفته شده است، استفاده از تونل بادهاي عمودي بمنظور شبيه سازي فرود گروه چتر بازان مي‌باشد. در گذشته اين آزمايشات توسط شبيه سازهاي كامپيوتري طراحي شده براي فاز فرود انجام مي‌شد. اما محدوديت استفاده از اين وسايل و عدم ايجاد شرايط واقعي، محققين و طراحان سيستم‌هاي نظامي را برآن داشت تا با استفاده از تكنولوژي ساخت تونل بادهاي عمودي (VWT)، شبيه سازي براي آزمايشات واقعي‌تر فاز فرود چتر باز فراهم كنند. توسعه اين تكنولوژي در دنيا انحصرا در دست متخصصان آمريكايي بوده و ساخت آن به دهه اخير باز مي‌گردد. در داخل كشور با وجود راه اندازي آزمايشگاه‌هاي شبيه ساز مرسوم براي آموزش چتربازان كه در بخش صنايع هوايي داير مي‌باشد و با توجه به توسعه‌هاي اخير در طراحي و ساخت تونل باد، هنوز اقدامي در جهت تسهيل و منسجم نمودن آموزش چتربازان صورت نپذيرفته است. لذا با ايجاد اين محصول به طور بومي، شاهد پيشرفت‌هاي شگرفي در پياده سازي آموزش‌ تاكتيك‌هاي چتربازي و افزايش قدرت مانورهاي لازم در حين عمليات خواهيم بود. توسعه اين شبيه ساز در داخل مي‌تواند از صرف هزينه و زمان در آموزش چتربازان نيروهاي هوايي بسيار موثر بوده و حتي مي‌تواند در بخش غير نظامي (آموزش چتربازي توسط مراكز و شركت‌هاي خصوصي) نيز مورد استقبال بسيار قرار گيرد. ايده اوليه طرح ارائه شده نيز مطابق با الگوي طراحي اين شبيه‌سازهاي مشابه و مكانيزم تونل بادهاي عمودي ساير صنايع نظامي دنيا مي‌باشد. از جمله مزاياي سرمايه گذاري و پياده‌‌سازي اختراع در داخل كشور، عبارتنداز: 1.\tعدم نبود طرح مشابه در هيچ يك از مراكز نظامي و غيرنظامي داخل كشور 2.\tعملياتي بودن آسان طرح به شرط پشتيباتي مناسب (هزينه و نيروي انساني كافي) 3.\tشبيه سازي محسوس‌تر فاز فرود در عمليات چتربازي نسبت به ساير شبيه سازها 4.\tعدم نياز به وسايل حمل و نقل هوايي (هواپيما يا چرخ بال) جهت تمرينات چتربازي 5.\tافزايش پيش بيني و دقت محل فرود (CEL) در حين عمليات هاي خاص و بالا بردن راندمان عملياتي چترباز 6.\tامكان بهره برداري عملياتي بمنظور آموزش : برگزاري دوره‌هاي آموزش چتر بازي براي سازمان‌هاي نظامي و شركت‌هاي پرواز خصوصي و... 7.\tساير كاربردهاي عملياتي همچون : تست تجربي بر روي طراحي‌هاي مختلف چترنجات و آزمايشات تجربي اجسام پرنده در فاز دايوينگ. با طراحي و ساخت شبيه ساز فرود واقعي چترنجات مي‌توان سطح قابليت و مانور عملياتي پرسنل نيروي هوايي را افزايش داده و از ميزان هزينه و زمان جهت پرواز عملياتي و بمنظور تمرين‌هاي پرش از ارتفاع به شدت كاسته و راندمان بخش هوايي كه اكثر با اين وسايل در ارتباط هستند را افزايش داد. اين سيستم در مقايسه با ساير سيستم‌هاي شبيه ساز مجازي، قابليت ايجاد يك محيطي ايمن جهت آزمايشات و آموزش تخصصي‌تر اين حرفه بدون صرف هزينه‌هاي اضافي را دارا مي‌باشد. همچنين براي انجام انواع آزمايشات تجربي بر روي مدل‌هاي چتر نجات طراحي شده توسط مجموعه صنايع هوايي نيز بسيار كارگشا بوده، چرا كه هم اكنون آزمايشگاهي با اين قابليت جهت تست مدل‌هاي طراحي شده وجود ندارد.

تاریخ اظهارنامه: 1392/05/22
تاریخ ثبت: 1393/01/23
خلاصه اختراع:

طراحي و ساخت نوعي سقف متحرك براي محفظه آزمون تونل باد كه باعث تغيير پيوسته موقعيت تراورس هنگام تست در تمام جهات محفظه آزمون مي شود. اين سقف از 2 مجموعه رول كه حاوي : فنر، بلبرينگ، سنسور وضعيت، گيره قفل كن و آزاد كن مي باشد كه در دو طرف ابتدايي و انتهايي سقف تونل باد قرار گرفته و دو قطعه پارچه الياف نانو (عايق جريان) كه در بيرون هر دو رول جمع شده و در قسمت مياني تونل باد توسط يك سيستم خاص عرضي كه محل عيور بازوي مكانيكي تراورس بوده، به يكديگر متصل مي باشند. توام با تغيير موقعيت عرضي يا طولي بازوي تراورس اين صفحات متصل با خاصيت فنري مجموعه رول جابجا شده تا در موقعيت مورد نظر كاربر جهت اندازه گيري جريان قرار گيرند. مزيت اصلي اين مكانيزم اينست كه تمامي مجموعه مكانيزم سقف غالبا مكانيكي بوده و از حداقل سنورهاي تغيير وضعيت در مجموعه رول استفاده شده است. اين طراحي منحصر به فرد سقف تونل باد تمامي مشكلات طراحي هاي داخل و خارج را بر طرف نموده و باعث حركت پيوسته و بدون وقفه تراورس در حين فرآيند تست مي‌شود. از طرفي بخاطر سقف آب بندي شده و سطح صاف و يكپارچه آن، حركت پيوسته بازوي تراورس در داخل محفظه آزمون باعث اغتشاش يا ايجاد شاك احتمالي نمي‌شود.

موارد یافت شده: 4