لیست اختراعات مسلم نجفی
امروزه توجه بسياري از طراحان سازه معطوف به تحقيق در زمينه روش هاي افزايش مقاومت به ضربه در سازه هاي ساكن و متحرك است. در اين ميان، الياف كولار بهعنوان ماده اي شناختهشده در حوزه مواد مقاوم به ضربه مطرح مي باشد. اما استفاده از مواد زمينه ترد نظير اپوكسي كه جهت همبندسازي الياف كولار در كنار يكديگر ضروري است بهعنوان يك عامل منفي تلقي شده و منجر به كاهش اثربخشي اين الياف در بارگذاريهاي ضربهاي ميگردد. از نقاط ضعف الياف كولار حساسيت به رطوبت است كه كامپوزيت هاي تقويت شده با اين الياف را با چالش كاهش شديد خواص مكانيكي در محيط هاي مرطوب مواجه مي سازد. به منظور غلبه بر مشكلات مذكور، در اختراع حاضر يك ساختار هيبريدي متشكّل از هسته لانهزنبوري و پوستههايي از جنس چندلايههاي اليافي فلزي شامل لايه هاي آلومينيومي و لايه هاي الياف كولار غنيشده با سيال ضخيم شونده برشي ارائه شده است. به سبب عدم استفاده از رزين و استفاده از الياف كولار بصورت خشك، چندلايه هاي اليافي فلزي مورد استفاده در اين اختراع با چندلايههاي اليافي فلزي متداول كاملاً متفاوت است. اين اختراع، يك ساختار مقاوم به ضربه را ارائه مي كند كه بهصورت همزمان از قابليتهاي چندلايههاي اليافي-فلزي، ساختارهاي ساندويچي و بافتهاي غنيشده با سيال ضخيم شونده برشي بهعنوان مواد مقاوم به ضربه بهره ميبرد.
ساختارهاي ساندويچي مبتني بر هسته چوب بالسا و پوسته هاي كامپوزيتي پليمري تقويتشده با الياف به طور گسترده اي در توليد اجزاء سازه اي مستحكم، ارزانقيمت و در عين حال سبك وزن دريايي مورد استفاده قرار ميگيرند. با اين وجود، اين مواد به شدت در برابر رطوبت حساس بوده و در صورت وقوع آسيبهاي هرچند سطحي ناشي از ضربه و خراشيدگي در سطح پوسته، رطوبت به راحتي به داخل هسته نفوذ كرده و منجر به نرم شدگي/فساد هسته و بروز پديده تورق در ناحيه اتصال هسته/پوسته خواهد شد. علاوه بر اين، در صورت استفاده از ساختارهاي ساندويچي متداول (مبتني بر چوب بالسا) در شناورهاي دريايي، پس از نفوذ آب، شناور دچار افزايش تدريجي وزن شده كه در ابتدا به كاهش چالاكي، افزايش مصرف سوخت، كاهش استحكام سازه و نهايتاً خارج شدن شناور از حالت عملياتي ميانجامد. در اين اختراع، براي اولين بار در دنيا يك ساختار جديد ساندويچي با هسته بالسا و پوستههايي از جنس چندلايههاي اليافي-فلزي دريايي ارائه گرديده است كه نسبت به پوستههاي كامپوزيتي متداول در برابر انواع ضربات سرعت بالا و سرعت پايين بسيار مقاوم بوده و به سبب چيدمان خاص لايه گذاري موجود در آن، حتي پس از وقوع آسيب نيز در برابر جذب رطوبت مقاوم عمل مينمايد.
استفاده از فوم پلي يورتان به عنوان هسته شكل دهنده در توليد تقويتي هاي طولي و عرضي شناورهاي دريايي امري متداول است. با اين وجود، شناورهاي دريايي مذكور داراي معايبي نظير حساسيت شديد فوم پلي يورتان به رطوبت، پايين بودن خواص مكانيكي پلي يورتان، اتصال زمان بر و نامناسب تقويتي هاي فومي به پانل كف و سطح ناهموار ناشي از تقاطع تقويتيهاي طولي و عرضي هستند. در اين اختراع، يك ساختار جديد ساندويچي با هسته هيبريدي متشكل از كورك آگلومره و فوم پلي يورتان كه توسط يك ساختار مشبك كامپوزيتي تقويت شده، ارائه شده است. با توجه به استفاده كورك به عنوان يك ماده مقاوم به رطوبت در لايه¬هاي خارجي هسته، اين ساختار نسبت به ساندويچ پنل هاي مبتني بر فوم پلي يورتان در برابر جذب رطوبت بسيار مقاوم عمل مينمايد. در اين ساختار، بدون نياز به استفاده از تقويتي هاي ثانويه كه مشكلات فراواني را در پي دارد، ساختار مشبك كامپوزيتي علاوه بر بهبود چشمگير خواص فشاري هسته، پوسته هاي فوقاني و تحتاني ساندويچ پنل را به يكديگر مرتبط كرده و ظرفيت تحمل بار سازه را بهبود مي بخشد. توليد ساختار اصلي و تقويتيهاي سازه اي طي يك فرايند هم زمان، مشكلات ناشي از كيفيت پايين خواص در اتصالات ثانويه را تا حد زيادي مرتفع نموده و زمان توليد محصول را كاهش مي دهد.
موارد یافت شده: 3