لیست اختراعات هادي داوري


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 1
تاریخ اظهارنامه: 1390/09/29
تاریخ ثبت: 1391/03/31
خلاصه اختراع:

تاكنون جهت انجام هر گونه عمليات تعميراتي بر روي پروفيل چرخ قطار از روش سنگ زني استفاده نمي شده است و جهت تعمير پروفيل چرخ تنها روش تراشكاري استفاده مي شود در هر حال گاهي اوقات براي ترميم موقتي يا بهتر كردن شرايط از روش سنگ زني دستي نيز استفاده مي شده است. ساخت دستگاهي اتومات به روش كپي سنگ زني روشي بود كه علي رغم اين كه شيوه اي جديد در ترميم پروفيل چرخ به حساب مي آمد در دستور كار قرار گرفت و با ساخت اين دستگاه يكي از بزرگترين مشكلات شركت بهره برداري قطار شهري مشهد كه بر اثر آن چندين قطار از فرايند بهره برداري خارج شده بودند را حل نمود. لازم به ذكر است با طراحي و ساخت اين دستگاه و ترميم پروفيل چرخ هاي چندين قطار شركت بهره برداري قطار شهري مشهد و حومه علاوه بر سود مالي بالغ بر چندين ميليون تومان در روز امكان خدمت رساني هر چه بهتر وب يشتر به مردم اين شهر مقادس براي اين شركت نيز فراهم شده است. همچنين به اين نكته مي توان اشاره نمود كه ساخت نمونه اوليه اين دستگاه با مبلغي چند ميليون توماني انجام شده است. هر چند كارايي بالاي اين دستگاه در ترميم پروفيل چرخ قطار اين دستاه را هم اكنون جايگزين دستگاه پيشرفته چند ميلياردي ساخت كشور آلمان نموده است روش سنگ زني بر روي چرخ قطار به صورت كاملا دستي انجام مي شده و هيچگونه ابزار يا دستگاه خاصي جهت انجام اين فرايند وجود نداشته است در روش سنگ زني دستي تنها لبه هاي تيز سطح فلت شده در حد امكان توسط دستگاههاي ميني فرز برداشته شده ولي آثار فلت شدگي همچنان باقي مانده و تنها به مرور زمان در اثر كار كردن قطار چرخ دوباره تا حدودي حالت مدور را پيدا كرده كه اين نه تنها بسيار طاقت فرسا بوده و به زمان زيادي نيازمند مي باشد بلكه تنها خرابي در حد چند درصد رفع مي شود. لازم به ذكر است اين روش تنها براي فلت شدگي هاي با عمق بسيار كم تا حدودي مفيد است و علاوه بر اين با توجه به اينكه تنها سطح فلت شدگي سنگ زني مي شود با توجه به از بين رفتن پروفيل چرخ آثار غير مفيد آن نيز وجود خواهد داشت. علاوه بر اين با توجه به اينكه پروفيل چرخ داراي شعاع هايي دقيق و ظريف است اكثرا در روش سنگ زني دستي بر اثر خطاههاي نيروي انساني و از بين رفتن پروفيل چرخ خرابي نه تنها بهتر نشده بلكه تشديد نيز مي شود. در روش تراشكاري نيز دستگاههاي تراش چرخ قطار مرسوم مي باشند لازم به ذكر است قيمت اين دستگاهها بالغ بر چند ميليارد تومان بوده و هزينه هاي نگهداري و تعميرات آن نيز ساليانه بالغ بر چند صد ميليون تومان مي باشد و توليد كننده اين مدل دستگاهها تنها چند كشور پيشرفته دنيا مي باشد.

موارد یافت شده: 1