لیست اختراعات با مالکیت
دانشگاه دولتي تبريز
7 عدد
واكسن كلي باسيلوز ساخته شده يك واكسن تري والان است كه از غير فعال نمودن سه سروتيپ مهم باكتري اشريشيا كلي (O78:K80، O2:K1 و O1K1) و با استفاده از ادجوانت شيميايي سولفات آلومينيوم پتاسيم و هيدروكسيد پتاسيم تهيه شده است. اين واكسن كشته قادر است(با يك بار واكسيناسيون) جوجه هاي گوشتي را از بيماري كلي باسيلوز ناشي از سه سروتيپ مذكور محافظت كند بطوريكه خسارات اقتصادي بسيار سنگين (كاهش وزن به مقدار قابل توجه در هر قطعه جوجه مبتلا، هزينه سنگين مصرف آنتي بيوتيك براي درمان بيماري، مقاومت باكتريايي آنتي بيوتيك ها، باقي مانده آنتي بيوتيكي در گوشت طيور، حذف قسمت هاي از گوشت در كشتار گاه و ...) ناشي از كلي باسيلوز به حداقل كاهش يابد. با توجه به اينكه راه فني جديدي در تهيه واكسن استفاده شده، اين واكسن قادر است با يك بار واكسيناسيون (كه از لحاظ اقتصادي اهميت بسيار زيادي دارد)، در 30 روزگي يعني 16 روز بعد از تزريق واكسن، در جوجه هاي گوشتي ايمني محافظتي يكنواختي ايجاد نمايد و ايمني تا زمان ارسال به كشتارگاه(49 روزگي) ادامه يابد.
در علم مهندسي كشاورزي، كاهش و يا كنترل درصد لغزش چرخ هاي محرك، منجر به بهبود بازده زمين گيرايي تراكتور، صرفه جويي در مصرف سوخت و كاهش سائيدگي تاير مي گردد. اولين گام در كنترل لغزش چرخ ها، اطلاع از ميزان درصد لغزش چرخ ها مي باشد. لغزش سنج هاي تراكتور موجود، اكثراً از انواع سنسورها، نظير سنسور نوري و يا محاسبه لغزش چرخ پنجم استفاده مي كنند. از جمله مشكلات اين نوع دستگاه ها را مي توان در موارد زير خلاصه كرد: 1- انواع سنسورها و به خصوص سنسورهاي نوري نسبت به رطوبت و شرايط محيطي حساس بوده و طول عمر كوتاه داشته كه خود باعث افزايش هزينه هاي نگهداري مي شوند. 2- هزينه بر بودن و قابليت اثبات نشده در شرايط واقعي مزرعه 3- دقت لغزش سنج هاي ساخته شده كنوني با توجه به ثابت در نظر گرفتن شعاع غلتش چرخ محرك در تبديل دور چرخ به سرعت خطي منجر به درصدي خطا در سنجش لغزش مي گردند در حالي كه سامانه لغزش سنج پيشنهادي، از ارتباط مستقيم نيروي كششي (تنها متغيير ورودي) و لغزش تاير طبق معادله بر پايه ميكروكنترلر قابل برنامه ريزي، بدون دخالت دور چرخ، ضمن قابليت اجرا روي تمامي تراكتورها، به حداقل خطا رسيده ايم.
در اين اختراع از دو ورق فولادي موازي و چهار عدد استوانه فولادي جهت ثابت نگه داشتن فاصله صفحات با اتصالات پيچي استفاده شده است اين جعبه فولادي در قابهاي فولادي بادبندي شده با كابل در وسط كابلها و ما بين آنها قرار گرفته و تغيير مكان جانبي قاب فولادي را در حين وقوع زلزله كنترل مي نمايد. اين محدود كننده جابجايي تا حد تغيير مكان نسبي مجاز قابل وارد عمل نمي شود. به عبارت ديگر در اين محدوده قاب خمشي با رفتار شكل پذير خود انرژي زلزله را مستهلك مي كند. بعد از تغيير مكان نسبي جانبي مجاز، دستگاه محدود كننده، در هر دو كابل عبور داده شده از آن نيروي كششي ايجاد نموده و تغيير مكان را كنترل مي كند. در اين شيوه از مقاوم سازي لرزه اي اضافه ظرفيت موجود در ستون و پي ها باعث خواهد شد كه نيازي به مقاوم سازي ستون يا پي وجود نداشته باشد يا مقاوم سازي مورد نياز بسيار كمتر از ساير روشها باشد. استفاده از اين قاب مي تواند يكي از اقتصادي ترين روشهاي مقاوم سازي لرزه اي سازه هاي فولادي باشد كه قبلا بدون در نظر گرفتن ضوابط لرزه اي طرح شده اند.
در اين طرح ساختار جديدي براي سيستم بازياب ديناميكي ولتاژ پيشنهاد مي شود كه بر پايه مبدل هاي ماتريسي سه فاز به تك فاز مي باشد با ساختار پيشنهادي مي توان ولتاژ بارهاي حساس را در مقابل انواع اغتشاشات ولتاژ از جمله فلش ولتاژ برآمدگي ولتاژ نامتعادلي فيليكر هارمونيك و قطعي فاز تثبيت كرده و عمل كرد صحيح اين بارها را فراهم آورد در ساختار پيشنهادي از سه مبدل ماتريسي سه فاز به تك فاز مستقل استفاده شده است. هر كدام از مبدل هاي ماتريسي استفاده شده از 6 كليد قدرت دو طرفه ساخته شده اند . ولتاژهاي ورودي مبدل هاي استفاده شده مستقيما از شبكه تامين مي شوند خروجي هر كدام از مبدل ها بعد از عبور از يك فيلتر LC پايين گذر به همراه مقاومت ميراكننده از طريق يك ترانسفورماتور تزريق تك فاز به شبكه وصل مي شود . در سمت اوليه هر كدام از ترانسفورماتورهاي تك فاز تزريقي ( سمت فيلتر) يك كليد دو طرفه BYPASS قرار داده شده است كه در صورت عدم وجود اغتشاش در شبكه سيستم بازياب ديناميكي ولتاژ را از شبكه جدا مي كند.
تحقيقات مختلف در كشورهاي گوناگون نشان دهنده اين هستند كه اصلي ترين عامل تصادفات مرگبار رانندگي خواب آلودگي رانندگان ميباشد. متاسفانه كشور ما نه تنها از اين امر مستثني نبوده بلكه تعداد و ميزان تصادفات مرگبار به مراتب بيشتر از بقيه كشورها ميباشد. از آنجايي كه بيشترين تصادفات ناشي از خواب آلودگي و خستگي رانندگان از ساعات 2 بامداد تا 6 صبح رخ مي دهد، لذا وجود سيستم هشدار دهنده خستگي و خواب آلودگي در شب، ميتواند كمك شاياني به كاهش تلفات رانندگي بكند. هدف از اين اختراع طراحي سيستم بينايي ماشين براي هشدار به راننده خودرو در هنگام خواب آلودگي مي باشد. بدين صورت كه در سيستم ذكر شده دوربين كوچكي در مقابل راننده به گونه اي نصب مي شود كه كل صورت راننده در محدوده ديد دوربين قرار مي گيرد. سيستم ذكر شده با نرخ حدود ۱۰ تصوير در ثانيه از راننده فيلم برداري كرده و تصاوير متوالي مربوطه را به بخش پردازش كننده منتقل مي كند. در بخش پردازش كننده با توجه به الگوريتم هاي پردازش تصوير، موقعيت و وضعيت چشم هاي راننده استخراج شده و در صورتي كه چشم هاي راننده از يك حد مشخص بيشتر بسته شود، سيگنال آلارم به صدا در آمده و راننده را از حالت خواب آلودگي خارج مي كند. همچنين با استخراج موقعيت بيني راننده و مقايسه آن با موقعيت چشم هاي راننده، زاويه ديد راننده استخراج شده و اگر ميزان حواس پرتي راننده تاييد شود سيگنال آلارم به صدا در مي آيد.
در اين اختراع يك ساختار عمومي براي اينورترهاي چند سطحي ارائه شده است ساختار عمومي پيشنهادي از اتصال سري زير ساختارهاي پيشنهادي تشكيل شده است هر زير ساختار خود يك شكل كلي داشته بنابراين اتصال سري آن ها يك ساختار عمومي براي اينورتر هاي چند سطحي ارائه مي دهد. ساختار عمومي پيشنهادي در اين اختراع مي تواند بسته به تعداد سطوح ولتاژ منابع dc در دسترس و براي اهداف مختلف طراحي شود كه به انعطاف پذيري طراحي منجر مي شود ساختار پيشنهادي براي اينورتر چند سطحي از تعداد كليدهاي الكترونيك قدرت كم تر براي توليد تعداد سطوح مشخص ولتاژ استفاده مي كند استفاده از تعداد كليدهاي كم تر سادگي ساختار و كنترل آن و هم چنين قابليت كاربرد آن براي تعداد سطوح ولتاژ بالاتر را به دنبال دارد. براي تصديق ساختار پيشنهادي يك نمونه آرمايشگاهي 31 سطحي از آن ساخته شده و نتايج آن ارائه شده است براي اينورتر 31 سطحي ساخته شده چهار منبع dc با مقادير 10v,20v,40v,80v استفاده شده است براي ساخت اين نمونه آزمايشگاهي از 12 عدد IGB استفاده شده است.
موارد یافت شده: 7