لیست اختراعات با مالکیت
سعيد برشان و صياد نصيري و غلامحسن پايگانه
1 عدد
پيشرفت علم وتكنولوژي به سمتي است كه ابزارهاي سنتي را با ابزارهاي پيشرفته و هوشمند كه سازگارتر با محيط و تكنولوژي مي باشند جايگزين كند. امروزه استفاده از سيالات هوشمند در حيطه هاي مختلفي مانند پزشكي،صنايع نظامي،صنايع خودرو،ساختوتوليد،سنسورها، ژيروسكوپها و حتي در مهندسي عمران براي جذب ارتعاشات ناشي از زلزله و... استفاده مي شود. مطلب فوق بيانگر اين امر مهم است كه مواد هوشمند از جايگاه خوبي در صنعت برخوردار هستند بنابراين تحقيق بر روي ابزارهايي كه بتوان قابليتهاي كنترلي آنها را به منظور افزايش ايمني و عملكرد بالا برد، از الزامات ميباشد از آنجاييكه بسياري ازترمزهاي مورد استفاده در صنعت، از نوع خشك وسايشي ميباشند، لذا اين ترمزها داراي معضلاتي همچون عدم كنترلپذيري مناسب و آلودگي زيستمحيطي ميباشند، در حاليكه با استفاده از MRF ،اين دو عيب از بين رفته وكنترلپذيري با پاسخ زماني مطلوب ايجاد ميگردد هدف از اين تحقيق طراحي و ساخت يك ترمز MRF در مقياس آزمايشگاهي و كاربردي خودرو ميباشد اين ترمز شامل چند ديسك محرك و ثابت كه در سيال MR قرار گرفته اند و كويل الكترو مغناطيس اطراف آنها را فراگرفته است هنگامي كه جريان الكتريكي از كويل عبور مي¬كند ميدان مغناطيسي ايجاد شده ناشي از جريان الكتريكي منجر به شبه جامد شدن سيال و در نتيجه آن افزايش تنش تسليم ميشود. اين تنش تسليم قابل كنترل منجر به نيروي اصطكاك برشي بر روي ديسكهاي محرك و نهايتا گشتاور ترمزگيري ميشود در اين تحقيق ابتدا به طراحي ترمز موردنظر از ديدگاههاي مختلف عملي(طراحي مسير مغناطيسي، انتخاب مواد، سطح مقطع مواد، آب بندي، گشتاور ويسكوزيته سيال، انتخاب سيال .....) پراخته ميشود و سپس مدل سادهاي از اين طرح ساخته شد و سپس با ايجاد شيارهايي بر روي ديسكها به بررسي تاثير اين شيارها پرداخته شد و نشان داده شد كه تاثير مثبتي بر روي گشتاور ترمزگيري دارند
موارد یافت شده: 1