لیست اختراعات با مالکیت
سهراب يوسفشاهي
10 عدد
امروزه استفاده از نانو ذرات فتوكاتاليستي در ساخت سطوح خود تميز شونده افزايش يافته است.يكي از سطوحي كه لزوم تميز بودن از مهمترين نيازهاي آن به شمار مي رود آجرنماهاي دور باغچه اي و پاركي سفالي و سيماني مي باشد كه با جذب گرد و غبار طبيعي و صنعتي و همچنين رشد خزه ها و ساير ميكروارگانيسمها بر روي آنها كثيف مي شوند.كه با ساخت نوع پلاستيكي آنها و استفاده از نانوذرات فتوكاتاليست ميتوان بدون نياز به ماشين آلات مكانيكي و مواد شيميايي شوينده سطحي تميز را داشته باشيم. و نيز مقاومت و طول عمر محصولات پلاستيكي در مقابل نوع سفالي و سيماني آن بسيار بيشتر مي باشد. لزوم ايجادخاصيت بازتاب كنندگي نور در ساخت آجر هاي دور باغچه اي به منظور ديده شدن آنها و زيبايي در هواي تاريك و مكانهاي مه آلود يكي ديگر از الزامات در ساخت اين محصول و پارتيشنهاي خياباني و پاركي مي باشد. كه براي اين منظور مي توان ازخاصيت پرتوزايي سنگهاي معدني كلسيم فلورايد (فلورايت) كه ماده اي منحصر به فرد از لحاظ اپتيكي مي باشد در نوع پلاستيكي آن استفاده كرد. نانو ذرات لومينسانس كلسيم فلورايت هنگامي كه در معرض گرما و نور قرار مي گيرند از خود نور ساطع مي كنند و از اين خاصيت مي توان براي بازتاب كنندگي نور در ديواره آجرنماي پليمريدور باغچه اي و پاركي استفاده كرد. وجود همزمان اين دو نانوذره« فتوكاتاليست و لومينسانس» در يك قطعه آجرنماي پليمري با داشتن خواص منحصر موجود همديگر را پوشش داده و سطوح آجرها و پارتيشنهاي پليمري باداشتن نانوذره فتوكاتاليست تميز مي مانند و جذب نور توسط خواص لومينسانس به خوبي انجام مي گيرد و در هواي تاريك و مه آلود قطعات را مي توان به صورت تميز و با هاله اي از پراش نور مشاهده كرد. وجود دو نانوذره در قطعه لازم و ملزوم همديگر بوده وبا پوشش دادن همديگر قطعه پليمري جديد با داشتن هر دو قابليت در يك واحد قطعه و همزمان توليد خواهد شد.
استفاده از نانو ذرات فتوكاتاليتيكي و لومينسانسي در ساخت سطوح خود تميز شونده و نورتاب به صورت هم زمان يكي از الزامات در كاهش مصرف انرژي مي باشد.يكي از قطعاتي كه لزوم تميز بودن سطح آن به منظور بهتر ديده شدن و جلوگيري از تصادفات و كم كردن سرعت در وسايل نقليه عمومي بر روي جاده ها نصب مي شود سرعت گير هاي پلاستيكي مي باشد.يكي از مشكلات استفاده از سرعت گير هاي پلاستيكي كاهش ديد در شب و هواي تاريك و مه آلود مي باشد. لزوم ايجاد خواص بازتاب كنندگي نور در ساخت قطعات پليمري كه به منظور علائم هشدار دهنده در راهها استفاده مي شود.از مهمترين موارد در ساخت اين نوع قطعات مي باشد. براي ايجاد خواص نور تاب در قطعات سرعت گير هاي پلاستيكي و تميز بودن سطح آنها براي سهولت در جذب و بازتابش نور خورشيد و همچنين بهتر ديده شدن آنها در هواي تاريك از دو نوع نانو ذره با خواص فتو كاتاليتيكي و لومينسانسي در نانو كامپوزيت در ساخت قطعات استفاده مي شود. براي تميز ماندن سطح قطعه از نانو ذرات sio2 tio2 و براي باز تابش نور در شب و خواص لومينسانسي از نانو ذره caf2 كلسيم فلورايد استفاده مي شود.
خلاصه توصيف: مشكل موجود: آلوده شدن سطوح مختلف در بخش نماهاي ساختماني و ،عمران وشهرسازي.توسط انواع گرد وغبار و ريزگردها،دوده ها و ساير عوامل كثيف كننده . طبقه و شاخه مورد استفاده اختراع: در بخش عمران و شهرسازي و مصالح ساختماني پليمري و پلاستيكي.و پوشش هاي پليمري محافظ سطوح ساختماني. دانش فني پيشين و سابقه پيشرفتها در خصوص محصول جديد: در بخش نماهاي ساختماني و پوشش هاي محافظ تاكنون توسطشركتهاي مختلف به منظور جلوگيري از آلوده شدن آنها به روش پاششي بر روي سطوح مختلف لايه اي ايجاد مي گرديد كه اين روش داراي طول عمر و ماندگاري كمي خواهد بودكه در محصول جديد ورقهاي پليمري با ايجادخواص خودتميز شوندگي به كمك مواد آنتي باكتريال و همچنين ايجادخواص دفع كنندگي ريز گردها به طور همزمان با دارا بودن طول عمري بالا مي توان مشكل موجود در دانش پيشين را حل نمود.و با ايجاد دو خواص خودتميزشوندگي و آنتي استاتيك و دفع كنندگي ريزگردها و همچنين ايجادخواص فتولومينانس يا نورتابي محصولي كاملا جديد را توليد و مورد استفاده قرار داد. بيان واضح و دقيق مزاياي اختراع نسبت به نمونه هاي پيشين: وجود سه خواص به طور همزمان در محصول ورقهاي پليمري به منظورچسپاندن بر روي سطوح در بخش عمران و شهرسازي و ساختمانها. 1-خود تميزشوندگي 2-آنتي استاتيكي و دفع كنندگي ريزگردها درشب 3-خواص خود نورتابي يا فتولومينانس ورود گرد و غبارهايي كه به صورت گسترده در سالهاي اخير وارد آسمان شهرهاي بزرگ مي شوند و ساير آلودگي هاي شهر هاي بزرگ در بخش نماهاي ساختمانها و شيشه هاي پنجره ها و سطوح تابلوهاي تبليغاتي و علاعم راهنمايي و رانندگي كه با جذب اين گرد و غبار هاو انواع باكتري ها سطوح را كدر و كثيف مي كنند .عوامل كثيف كننده در شبها نيز كه نور خورشيد وجود ندارد و سطوح پوشش داده شده با محلولهاي خود تميز شونده كه توسط شركتهاي مختلف اجرامي شود و اثر خواص فتوكاتاليستي در آنها در شبها غير فعال شده و عوامل كثيف كننده از جمله ريزگردها در فاصله زماني غروب تا طلوع خورشيد كماكان بر روي سطوح شيشه ها و نماها و سطح تابلوها مي چسپند و نياز به شستشو دارند.
خلاصه توصيف: طبق ماده 13 قانون ثبت اختراعات: زمينه فني: اين اختراع ساخت قالب توليد قطعات پلاستيكي توخالي و در صنعت پلاستيك كاربرد دارد. عنوان اختراع: ساخت قالب فلزي تركيبي بادي و تزريقي پرسي و توليد قطعات پلاستيكي بادي و تزريقي دريك قالب. مشكل موجود: نياز به ساخت قالب هاي مجزا و دستگاههاي مجزا براي ساخت قطعات تو خالي و تو پر پلاستيكي مصرف در صنايع مختلف نيازمند مصرف هزينه و زمان و نيزوي انساني است. در جهت كاهش هزينه و زمان و نيروي انساني در ساخت قالبهاي فلزي توليد قطعات پلاستيكي بادي و تزريقي و توليد همزمان دو قطعه بادي (توخالي)و تزريقي (توپر) در ديك قالب و يك دستگاه و در يك واحد زمان راه حل زيربه دست آمد. راه حل ارايه شده: در جهت كاهش هزينه و زمان و نيروي انساني براي توليد همزمان دو قطعه پلاستيكي (1-قطعه بادي توخالي 2- قطعه پلاستيكي تزريقي توپر)وقابل استخراج نمودن قطعات تو پر مورد نياز در صنايع مختلف در قسمتهاي ضايعات بالا و پايين قالب هاي بادي (پرت هاي بالا و پايين ) به صورت كاشت قالب ثانويه در محل هاي ضايعات در قالب بادي كه منجر به ساخت قالبي تركيبي از قالب بادي و تزريقي در يك مجموعه قالب شده و به روش پرس شدن مواد پلاستيكي بيرون آمده از روده دستگاه بادي قطعه توپر طراحي شده به اشكال مختلف را در يك واحد زمان و با يك قالب و يك دستگاه انجام مي دهد. شاخه صنعت و موارد كاربرد محصول: صنعت مورد استفاده قالب هاي تركيبي پلاستيك ،صنايع توليد قطعات پلاستيكي خانگي و صنعتي است ودرصنعت توليد قطعات پلاستيكي و كار برد در توليد قطعات فشرده تزريقي (مصرف در صنايع كه از قطعات پلاستيكي استفاده مي كنند )كاربرد دارد. عنصر اختراعي :ساخت قالب تركيبي به روش كاشت قالب كوچك فلزي ثانويه ( به اشكال مختلف) درقسمتهاي پرت و ضايعات بالا و پايين قالب (كه قبل از اين روش بلا استفاده بوده و ضايعات محصوب مي شدند ) كه منجر به ساخت مجموعه قالب تركيبي بادي و تزريقي پرسي در يك قالب شده و دو نوع محصول بادي توخالي و تزريقي تو پر را در يك قالب تركيبي توليد مي كند.(نقشه 1شماره 3و4)
خلاصه توصيف: مشكل موجود: در جريان تحقيقات صورت گرفته و نيز در گير بودن عملي با موضوع ساخت قطعات ايجاد حجم و فضاي خالي در بتن(يوبوت) در ايران و نحوه استفاده از آنها توسط گروه هاي نصاب در پروژه هاي ساختماني موارد ضعف و مشكلاتي به صورت كلي مشاهد شد كه در زير به اهم آنها اشاره شده و با ارايه راهكار هاي فني اين مشكلات برطرف شده است : مشكل 1: )تاكييد مركز تحقيقات ساختمان ومسكن در الزامات فني سيستم بتني طبق بند 11 ) به دليل استفاده از مواد هاي بازيافتي (PP,PE )در ساخت قالبهاي ماندگار تزريقي و بادي كاملا\\\\\\" بسته شده، و توجه به اين موضوع كه به دليل داشتن صرفه اقتصادي عموما\\\\\\" از مواد هاي بازيافتي براي ساخت محصول استفاده مي شود، كه بسيار مشاهده شده كه پس از گذشت چند روز از توليد محصولات و در معرض تابش اشعهUV خورشيد قرار گرفته و شكننده بودن پوسته قالبها در هر نوع اعم از: (تزريقي dalyform و بادي اختراع هاي ثبت شده داخلي ) يكي از عمده موارد ضعف و مشكلات در اين قالبها مي باشد. با توجه به استفاده از مواد بازيافتي به جهت داشتن صرفه اقتصادي نداشتن استحكام لازم هم از لحاظ هندسي و هم از لحاظ جنس مواد در اين قالبها منجر به شكسته شدن آنها تحت اثر بار هاي حين اجراي عمليات كارگران مي شود. مشكل 2- (تاكييد مركز تحقيقات مسكن در الزامات فني سيستم بتني طبق بند 10 و بند 14 ) حركت و جابه جا شدن قالبهاي يوبوت اصلاح شده در هنگام عمليات بتن ريزي به دليل عدم محلي براي تثبيت آنها با آرماتور هاي عبور داده شده يكي ديگر از موارد ضعف و مشكلات است كه گروه هاي نصاب از اين موضوع ابراز شكايت مي نمايند. مشكل3- (تاكييد مركز تحقيقات ساختمان و مسكن در الزامات فني سيستم بتني طبق بند 9 ) در بتن ريزي دالهايي كه در آنها از قالبهاي (يوبوت تك ،دوبل ،ويا اصلاح شده و همچنين قالبهاي ماندگار پلي استايرن) با ابعاد 52 *52 سانتي متر استفاده مي شود و به دليل اينكه بزرگترين بعد قالب در كف آن قراردارد بتن به زير آن وارد نشده وبايد از بتن با رواني( اسلمپ) بالا به همراه فوق روان كننده استفاده نمود و همچنين ويبره كردن بتن جهت پر شدن زير قالبها بايد با دقت بالا انجام شود. در غير اين صورت بتن به زير قالبها نفوذ نكرده ونتيجه آن حفره و به اصطلاح كرم خوردگي در سطح زيري دال مي باشد. توجه: يوبوت اصلاح شده در سايز 34*34 سانتي متر با هدف برطرف نمودن اين مشكل توليد مي شود. كه يكي از معايب اين يوبوت مصرف بيشتر بتن در دال به نسبت قالبهاي ماندگار ابعاد 52*52 سانتي متر مي باشد.از آنجايي كه حداقل فاصله بين قالبها در ظوابط مركز تحقيقات ساختمان و مسكن 10 سانتي متر در نظر گرفته شده است.به دليل كوچكتر بودن قالبهاي يوبوت اصلاح شده 34*34 سانتي متر نسبت به قالبهاي دوبل سايز 52*52 سانتي متر تعداد تير هاي ايجاد شده در يك سطح مشخص بيشتر و در نتيجه وزن آن نيز بيشتر مي باشد. مشكل 4- در يوبوت هاي اصلاح شده كه در دستگاه هاي بادي (دمشي) توليد مي شوند براي داشتن مقاومت در تحمل بار هاي حين اجرا ، هوا در محفظه داخل قطعات به صورت محبوس مي باشد .و هيچ روزنه اي وجود ندارد و كل سطح بسته مي باشند.كه اين مورد باعث مي شود در هنگام عمليات چيدمان يوبوتها كه معمولا\\\\\\" در مجاورت تابش اشعه خورشيد قرار دارند گرم شده و افزايش حجم داشته و شكل اصلي قطعه بخصوص در سطوح با ابعاد بزرگتر ، سطح فوقاني را دچار انعطاف بيش از حد كرده و باد كردگي مشاهده مي شود. راه حل ارايه شده:\\t 1-\\tرفع مشكل شكننده بودن قالبها در برابر فشار هاي وارد شده(تكنيك تركيب فلز و پلاستيك) جهت رفع مشكل شكننده بودن پوسته و بدنه اصلي قالبهاي ماندگار كه مي تواند شامل ( تك ،دوبل كه به روش تزريقي توليد مي شوند) و (اصلاح شده كه به روش بادي و كاملا بسته توليد مي شود ) باشد. با استفاده از تركيب شبكه هاي بافته شده فلزي در قسمتهاي مختلف قالبهاي ماندگار مشكل شكننده بودن در آنها را برطرف نمود. 2-\\tرفع مشكل حركت و جابه جا شدن قالبهاي يوبوت اصلاح شده در هنگام عمليات بتن ريزي براي رفع اين مشكل با ايجاد گيره هاي حلقوي فلزي بر روي سطح قالبهاي ماندگار و در كناره SPACER ها مي توان با استفاده از بست هاي زيپي ويا تكه اي از سيم آرماتور اقدام به تثبيت و ايجاد گير در جهت عدم حركت قالبها نمود. 3-\\tرفع مشكل خوب پر نشدن زير قالبهاي ماندگار ابعاد بزرگ 52*52 سانتي متر با ايجاد حفره مركزي موقت بتن خور در انواع قالبهاي (دوبل ،اصلاح شده،و حتي پلي استايرن) در قالبها: در يوبوتهاي سايز 52*52 سانتي متر كه پس از عمليات چيدمان و آرماتور گذاري فوقاني دالها در مرحله بتن ريزي به دليل زياد بودن ابعاد در اين مورد نياز به عمليات ثانويه ويبره با دقت بالا خواهد بود كه قسمت زير كليه قالبهاي مونتاژ شده پر شود و كرم خوردگي و حفره در زير دال رخ ندهد. اين مورد يكي از مهمترين مشكلات در استفاده از قالبهاي ابعاد 52*52 مي باشد. در جهت رفع اين مشكل حفره اي مركزي در قالبها ايجاد مي شود كه مي تواند به صورت موقت و در جريان عمليات بتن ريزي كار بتن خوري مركز و زير هر كدام از قالبها را انجام دهدوپس از عمليات بتن ريزي توسط قطعه اي كه به منظور جايگذاري در اين حفره ساخته شده است بسته شود . 4-\\tبراي رفع مشكل افزايش حجم و باد كردگي يوبوت هاي بادي در برابر تابش اشعه خورشيد كه ناشي از گرم شدن و افزايش حجم مي باشد با ايجاد حفره مركزي بتن خور كه شرح آن داده شده در قسمت وسط قطعات مقاومت قابل توجهي به وجود آمده كه در اين بين مي توان با ايجاد سوراخ كوچكي به قطر يك ميلي متر از حبس هوا و افزايش حجم قطعات جلوگيري كرد. چون استحكامي كه در قطعات بادي با محبوس شدن هوا در داخل قطعات مورد نظر بود با داشتن استحكام مناسب با ايجاد حفره مركزي بتن خور و ديواره هاي ايجاد شده كه كار ستون دايره ايي را انجام مي دهند به وجود آمده است وبار هاي حين اجرا را به راحتي تحمل خواهد كرد(.شكل 1) شاخه صنعت و موارد كاربرد محصول: محصول حجم هاي پلاستيكي توخالي در صنعت پلاستيك توليد و در بخش عمران و سقفهاي بتني كاربرد دارد . شرح دانش پيشين و پيشرفتهايي كه تاكنون صورت گرفته است: استفاده از دال مجوف (دوپوش) و u boot (يوبوت) در ايران از سال 1388 با تاييد مركز تحقيقات ساختمان و مسكن آغاز گرديد. اولين شكل قالبهاي تائيد شده در مركز تحقيقات طبق مدارك و نمونه هاي اراعه شده به آن مركز به صورت قالبهاي مكعبي شكل با ابعاد 52 سانتي متر . ارتفاع هاي مختلف و داراي شيب ملايمي در بدنه آنها بوده است. جنس اين قالبها از پلي پروپيلن بازيافتي بوده و توسط دستگاه هاي تزريق پلاستيك توليد مي شوند . هدف اصلي از قرار دادن قالبهاي يوبوت در داخل دالهاي بتني ايجاد حفره در داخل دال و حذف بتن نا كارآمد مي باشد. اين كار باعث مي گردد علاوه بر سبك تر شدن دال امكان پوشش دهانه هاي بزرگتر به دليل ضخامت و سختي زياد دال امكان پذير باشد. انواع قالبهاي يوبوت در ايران تا كنون به چند شكل زير وجود دارد: 1-\\tقالبهاي يوبوت تك 2-\\tقالبهاي يوبوت دوبل 3-\\tقالبهاي يوبوت اصلاح شده (بادي كه كليه وجه هاي آنها بسته مي باشد و هوا در آنها محبوس است)! 4-\\tقالبهاي يوبوت پلي استايرن -\\tقالبهاي يوبوت تك و دوبل برگرفته شده از شركت dalyform و محصول uboot beton dalyform و طبق استاندارد تعريف شده اين شركت مي باشد. -\\tقالبهاي يوبوت اصلاح شده (توليد به روش بادي و كل حجم بسته مي باشد) در سال 1392 با اخذ تائيديه از مركز تحقيقات ساختمان و مسكن در اداره ثبت اختراع ايران به ثبت رسيد. -\\tقالبهاي يوبوت پلي استايرن نيز در جريان نياز بازار داخلي و تكنولوژي هاي بومي ايران به تاييد مركز تحقيقات ساختمان ومسكن و به ثبت رسيده است. كليه انواع يوبوتهاي معرفي شده در اثر پيشرفت تكنولوژي و نياز منطقه اي و مهمتر از همه صرفه اقتصادي و رفع مشكلاتي كه در نمونه هاي قبلي وجود داشت طراحي و ساخته شده است. بنا بر تحقيقات صورت گرفته چنانچه از يوبوت هاي تك و دوبل استفاده شود رعايت الزامات استاندارد شركت daly form كه توسط مركز تحقيقات ساختمان و مسكن ايران نيز به رعايت آن تاكيد شده است الزامي مي باشد. كليت استفاده از يوبوتها ايجاد فضاي خالي در داخل دالهاي بتني و حذف بتن نا كار آمد مي باشد.اين قالبها نقش سازه اي نداشته و فقط وظيفه حذف بتن و ايجاد حفره در داخل بتن را دارند. در هر كدام از انواع اين يوبوتهايي كه معرفي شد نوآوري هايي در جهت بهبود عملكرد و رفع مشكل صورت گرفته است. از جمله موارد ثبت شده و ساخت يوبوت اصلاح شده كه مورد تاييد مركز تحقيقات ساختمان و مسكن قرار گرفته است: 1-\\tاختراع به عنوان: ( قالبهاي مدولار شبكه اي دال جان مجوف) به شماره ثبت 82010 در تاريخ 20/11/1392 مخترع آقاي مجتبي آقاتقي. -\\tاين اختراع به ساخت قالبهاي ماندگار كاملا بسته شده كه به روش بادي توليد مي شوند و از جنس(PP ) پلي پروپيلن بازيافتي مي باشند مي پردازد. كه داراي زاعده هايي در روي سطح قطعه و نيز دسته هايي جهت تعيين فاصله از چهار طرف در اين قالبها طراحي شده است. 2-\\t اختراع به عنوان: ( قالب بندي ماندگار تركيبي براي اجراي دال بتني مشبك) به شماره ثبت 85127 مورخه 6/12/1393 به نام آقاي حسين امير نژاد. -\\tاين اختراع قالبهاي ماندگار و غير ماندگار را مورد بحث قرارداده كه در آنها پس از عمليات بتن ريزي قالب اصلي غير ماندگار از زير دال جدا شده وفقط پوشش پلاستيكي رويي آن در داخل جان دال باقي مي ماند . 3-\\tاختراع به عنوان: (قالبهاي بهينه شده ماندگار در داخل مجوف بهسازان) به شماره ثبت 83555 موخه 21/5/1393 . -\\tكليت موضوع اين اختراع ساخت قالبهاي ماندگار از جنس فوم پلي استايرن و سپس نصب شبكه اي كه داراي پايه هاي ميخي شكل است در قسمت فوقاني قالبها كه حد فاصل هر كدام از قالبها نيز توسط دسته هاي پلاستيكي قابل تنظيم گرديده است. مشخصه عمومي تمامي اين U BOOT ها در انواع خارجي و موارد ثبت اختراع شده داخلي در ساليان اخير اين موضوع است : - به منظور ايجاد حفره توخالي در بتن دال - قطعات نياز به چيدمان راحت . - ابعاد يكنواخت، - بسته بودن قالب در همه جهات به جهت عدم ورود بتن به داخل آنها. - قابليت تنظيم فاصله مناسب به صورت يكسان. - ايجادكاور مناسب در قسمتهاي فوقاني و تحتاني قالبهاي ماندگار به منظور رعايت حداقل فاصله مابين قالب و آرماتور هاي عبور داده شده. - مقاومت كلي قالبها تاقبل از پايان انجام عمليات بتن ريزي به دليل نياز به عبور كارگران و نصب متعلقات جانبي در سازه دال بتني در اين مرحله. - و صرفه اقتصادي آنها مي باشد . رعايت كليه اين اصول در يوبوت ها با توجه به وجود استاندارد در نمونه هاي شركت dalyform و نيز موارد فني موجود دراختراعات ثبت شده داخلي الزامي شده است.
مقاوم سازي و ساخت جدول هاي پليمري ثابت و متحرك خياباني و جوب هاي L شكل و U شكل كه ديواره ي آنها توسط شبكه هاي مفتولي به هم بافته شده ي فولادي كه به شكل اسكلت اصلي قطعات توليد شده است و در مرله ي تزريق در داخل بدنه ي قطعه و در وسط ضخامت ديواره ها جاي مي گيرند و يا از الياف هاي انعطاف پذير كنف يا ابريشم هاي مصنوعي تقويت شده اند و داخل قطعات با سيال پودر لاستيك + چسب با فشار دستگاه مخصوص پر مي شود. مقاوم سازي قطعات ياد شده ي بالا به اين صورت است كه در زمان توليد و قبل از عمليات تزريق و شكل گيري كل قطعات از يك شبكه ي به هم بافته شده ي فولادي كه مي توان از مفتول ها با ضخامت هاي مختلف در توليد آنها استفاده كرد را درون يكي از دو نيمه ي قالب توسط گيره هاي مخصوص كه در روي سطح قالب تعبيه شده قرار مي دهيم. كه پس از جفت شدن دو نيمه ي قالب و تزريق مواد پلاستيكي در دستگاه تزريق بادي، اين شبكه هاي مفتولي بافته شده در داخل جان قطعه قرار مي گيرند كه استحكام قطعات و نيز قابليت ارتجاعي آنها را بالا مي برند. قطعات توليد شده و مقاوم سازي شده به اين روش مطابق نقشه هاي موجود به شرح زير ساخته مي شوند. 1- اين قطعه مي تواند به عنوان جدول ثابت با قابليت تثبيت طولاني مدت نقشه شماره ي 1 مورد استفاده قرار گيرد. 2- مونتاژ قطعه ي شماره ي 1 با قطعه شماره ي 4 (نقشه ي شماره ي 2) تشكيل جوب هاي آب L شكل را مي دهد با قابليت تنظيم زاويه ي جوب توسط قطعه ي شماره ي 2 كه به صورت لولايي حركت مي كند. نقشه ي شماره 3 3- مونتاژ قطعه ي شماره 2 (به شماره ي نقشه ي 4) با دو قطعه شماره 1 در كنار همديگر و مونتاژ مجموعه در امتداد هم (نقشه ي شماره 5) تشكيل جوب هاي تقويت شده ي عبور آب هاي جاري را مي دهد. نقشه شماره 6 4. ساخت و مقاوم سازي با قابليت ارتجاعي بالاي ديواره هاي قطعه اي به شكل نقشه ي شماره ي 7 كه مي توان به عنوان جوب L شكل بدون تحرك و ثابت در داخل بتن كار گذاشته شود. 5- ساخت و مقاوم سازي قطعه اي به شكل نقشه ي شماره ي 8 كه تشكيل جوب هاي U شكل را مي دهد كه پس از مونتاژ آنها در امتداد هم توسط زائده ها و محل هاي تعبيه شده تشكيل جوب هايي را مي دهد جهت انتقال آب هاي جاري. نقشه ي شماره 9 6- ساخت و مقاوم سازي ستون هاي دايره اي شكل راهنمايي و رانندگي كه جهت هشدار در معابر استفاده مي شود. نقشه ي شماره ي 10 كليه ي موارد ذكر شده ي بالا در قالب بادي و تزريق با استفاده از شبكه هاي فولادي بافته شده كه به شكل اصلي قطعات توليد مي شوند تقويت و مقاوم سازي شده و داراي قابليت ارتجاعي بالا و استحكام بالاتر مي باشند. در مواد پليمري استفاده شده در اين قطعات مي تواند از انواع تركيبات پليمري استفاده كرد كه بهترين تركيبات مي تواند PVC و PE با گريدهاي مختلف باشند. عنصر اختراعي ادعايي شامل تقويت ديواره ي قطعات مشروحه ي بالا به روش مكانيزم تركيب فلز با پلاستيك يا تركيب الياف طبيعي كنفي با پلاستيك يا تركيب الياف هاي مصنوعي با پلاستيك است كه علاوه بر مقاوم سازي ديواره ها با اين روش داخل قطعات نيز با سيال پر كننده صنعتي انعطاف پذير لاستيك بازيافتي و چسب با فشار پر شده اند و به صورت قطعه اي توپر مادام العمر مورد استفاده قرار مي گيرند.
يك جعبه با درب اتوماتيك است كه از 10 سطح در جهت طولي (كه با 9 تا خوردگي در مسير خود از هم متمايز مي شوند) و 5 سطح اصلي در هر يك از جهات عرضي (كه از كناره هاي سطوح شماره هاي 1، 3، 4، 5 و 8 تا خورده و متمايز مي گردند) تشكيل مش ود و پس از مونتاژ و روي هم آمدن تشكيل يك جعبه با فضاي خالي داخلي و يك درب اتوماتيك را مي دهد. مكانيزم بسته شدن درب به صورت اتوماتيك كه با در نظر گرفتن سطوح (6) و (7) در قسمت اتصال بين جعبه و درب انجام شده است، مبتني بر نيروي برگشت حاصل از جمع و متراكم كردن اجرام (تخت) است كه گرايش به برگشت به حالت اوليه خود دارند. مكانيزم ياد شده بدين صورت است كه سطح شماره (6) در زواياي مختلف خصوصا زاويه تقريبي 135 درجه با سطح شماره (5) به سمت داخل تا مي خورد و سپس با اتصال و تثبيت از قسمت داخلي خود به سطح شماره (1) - مطالق نقشه شماره 2، عدد 7- از همان نقطه به سمت بيرون تا مي خورد و سطح شماره (7) را به وجود مي آورد. سطوح شماره هاي (6) و (7) در يك زايه 90 درجه از همديگر هنگام بسته بودن درب قرار مي گيرند تا مسير باز شدن درب هموار باشد. (نقشه شماره 5) در اين مكانيزم، با تا كردن سطح (6) و تثبيت آن با سطح (1) از بخش داخلي، مانع حركت آن شده و در مقابل با متحرك بودن سطح (7) كه با باز كردن درب به سمت بالا (مطابق نقشه شماره 3) اتفاق مي افتد و آن را در ارتباط با سطح (6) منقبض مي كند، سطح (7) گرايش به انبساط و برگشت پيدا مي كند تا از حالت فشار و جمع شدگي آزاد شود. بنابراين، اين نيروي برگشت و گرايش به رهايي به سطح بعدي كه همان سطح (8)* يعني درب جعبه منتقل شده و آن را با فشار به پايين هدايت مي كند كه منجر به بسته شدن درب مي شود. سطح شماره (7) نيز در فلاصله چند ساني متر تداوم و در قرينه ي سطح شماره (6) به سمت داخل جعبه تا خورده و سطح شماره (8) - يعني سطح و بدنه درب - را به صورت محفظه دار تشكيل مي دهد. در اين مكانيزم، از يك يا چند فنر تخت نيز استفاده مي شود. فنرهاي ياد شده از جنس فلز، پلاستيك و يا امثال آن بوده و به موازات تاخوردگي ها و به صورت V شكل در سطح خارجي و يا در داخل جنس جعبه و درب قرار مي گرند. سطح 1 اين جعبه داراي يك دريچه با قابليت تنظيم در اندازه هاي مختلف مي باشد و سطح 2 آن در زاويه تقريبي 135 درجه با سطح 1 ايجاد شده است تا باز كردن درب را تسهيل كند. در سطح 4 نيز از يك چسب استفاده شده است تا هنگام استفاده از جعبه و باز كردن درب آن را در بر سطوح خارجي تثبيت نمايد.
خلاصه توصيف: يكي از مشكلاتي كه در بخش شهر سازي و زيباسازي شهر و تميز نگه داشتن محصولات و مخصوصا\\" قطعاتي كه در معرض ديد عمومي قرار دارند وجود عوامل كثيف كننده در شهر هاي بزرگ و در سالهاي اخير نيز با گرم شدن هوا و ورود ريزگردهايي كه ازطرف كشورهاي همسايه غربي وارد مي شوند و آلودگي هاي ناشي از آنها كه اكثرا\\" بر روي سطوح مختلف نشسته و باعث آلودگي و كثيفي سطح قطعات مي شود. در بين قطعاتي كه جذب و نشستن ريزگردهاي موجود در هوا بر روي آنها به وضوح مشاهده مي شود و دائما\\" مشاهده مي شود كه كارگرها در حال شستشوي آنها هستند.سطح جدولهاي خيابانها مي باشد .چنانچه در سالهاي اخير با ساخت جدولهاي پليمري كه داراي سطحي صاف و قابل شستشو هستند كمي ازمشكلات اين محصولات حل شده اما با ورود پديده اي به نام ريزگرد ها در سالهاي اخير به آسمان كشور و جذب آن توسط سطوح مختلف اين مشكل نيز براي جدولهاي پليمري پيش آمده و باعث كثيفي و ديده نشدن آنها مي شود. قابل توجه است كه براي تميز نگه داشتن سطح جدولها و عدم جذب ريزگرد ها كه حتي اگر براي تميز نگه داشتن جدولها ازنانو ذرات فتوكاتاليست استفاده شود در شب ها كه نور خورشيد وجود ندارد و فرآيند فتوكاتاليست متوقف مي شود و 8 ساعت جذب ريزگرد توسط سطح در شب انجام مي شود. براي رفع اين معضل در تركيبات مواد پليمري تشكيل دهنده قطعات از مواد شيميايي آنتي استاتيك به منظور افزايش قابليت رسانايي پلاستيك و جلوگيري از تجمع بار الكتريكي و عدم جذب گرد و خاك و ريز گرد توسط سطح قطعه و دفع آنهااستفاده مي كنيم. براي اين منظوراز مواد آنتي استاتيك بر پايه GMS كه ماده اي است بر پايه Glycerol monostearate كه در واقع از ايجاد الكتريسيته ساكن در محصول نهايي پليمري جلوگيري مي كند استفاده مي شود. همچنين افزودن مقدار كافي كربن سياه به يك پليمر، يك شبكه رسانا از ذرات كربن به وجود ميآورد كه درون مخلوط شكل ميگيرد و موادي با رسانايي الكتريكي وسيع توليد ميشود. با افزودن مواد مورد نظر كه خواص آنتي استاتيك در محصول ايجاد مي كنند در ساخت بدنه اصلي جدولهاي پليمري و آجرهاي نماي دور باغچه اي, جوبهاي انتقال آب, جدولهاي دور باغچه اي پليمري مجموع اين محصولات در برابر جذب ريزگردهاي معلق در هوا مقاوم شده و دافع آنها نيز مي شوند.
خلاصه توصيف: مشكل موجود: يكي از مهمترين مشكلات در توليد قطعات پلاستيكي (ABS –PS –PE –PP - PVC ) به خصوص توليد بامواد بازيافتي وگرانول شده و يا آسياب شده كه از ضايعات قطعات دسته دوم به دست مي آيد .خشك بودن مواد وشكننده بودن آنها مي باشد ،خشك بودن مواد باعث كندشدن عملكرد سيلندروماردون وچسبندگي زياد بين آنها مي شود وهم باعث افت توان تزريق به دليل كاهش جريان مذاب mfr مي شود . درضمن قطعه نهايي توليدشده نيزشكننده بوده وقابليت انعطاف پذيري خوبي ندارد. خشك بودن مواد تزريقي باعث كاهش جريان مذ اب mfrشده وضايعات توليد رابالاتر مي برد. همچنين قطعه نهايي توليدشده به دليل خشك بودن شكننده بوده ومحصول داراي كيفيت پايين طول عمرمصرف كمي خواهد بود. شرح دانش پيشين وپيشرفتهايي كه تاكنون دراين خصوص صورت گرفته است: اولين پلاستيكهاي ساخته شده به دست بشر درسال 1862 توسط الكساندر پاركز در لندن ساخته شد اما اولين نرم كنندها در قرن نوزده ميلادي عرضه شدند . معمولترين وپرمصرف ترين نرم كننده استرهاي اسيدمتاليك مانند DEHP، دي ايزو ديزل فتالات يا DIDP ،دي ايزوتري دسيل فتالات يا DITDP ، ودي ايزونوتيل – فتالات يا DINP هستند .درميان بيش از 30 فتالات مختلف موجود در بازار DEHP پرمصرف ترين مي باشد . استرهاي فتالات به صورت وسيعي براي تركيبات قالب گيري گرما نرم استرسلوز ، PVC ، وديگرهم بسپارهاي وينيل كلريد به مدت 60 سال مورد استفاده قرارمي گرفتند . فتالات 92% نرم كنندهاي توليدشده در جهان رابه خود اختصاص مي دهند در حالي كه 50% DEHP از كل توليدات فتالات است . برخلاف فتالات ها وفسفاتها گونه اي ديگر از نرم كنندهاي تجاري دربازار در دسترس هستند كه مي تواند خواص نهايي متفاوتي رابراي مواد بسياري ايجادكند ، استرهاي دي كربوكسيليك ، اسيد آليفاتيك ، مانند آديپاتها ، ازالات ها ، سباسات ها ، بازدهي نرم كنندگي مناسبي با PVC ، PVA دارند ودر دماهاي پايين انعطاف پذيري مناسبي را ايجاد مي كند . البته اين مواد در بازه محدودي از وزن مولوكولي موثرهستند ، انواعي از استرها با وزن مولكولي 300 تا 350 براي بسياري از كاربردها فرارهستند در حالي كه وزن مولكولهاي بالاتر از 400 منجربه ناسازگار شدن آنها بابسپارمي شود . وظيفه اول استفاده ازنرم كنندها ، بهبود انعطاف پذيري ، فرايند بسپارها ، كاهش دماي انتقال شيشه اي است . نرم كنندها عملا رزين ها ويا مايعاتي باوزن ملوكولي كم هستند كه با ايجاد پيوندهاي ثانويه منجربه انبساط بسپارمي شوند . نرم كنندها پيوندهاي ثانويه ها بين زنجيره هاي بسپار – بسپار كاهش داده وامكان تحرك بيشتر براي ملكولها رافراهم ومادهاي نرم با قابليت تغيير شكل آسان را فراهم مي كنند. با افزودن نرم كننده ها انتظار مي رود مدول استحكام كششي ، سختي ، چگالي ، گرانروي ، مذاب ، دماي انتقال شيشه اي ، قابليت باردارشدن الكترواستاتيك ومقاومت حجمي بسپار كاهش يابد ، امادر عين حال انعطاف پذيري ، افزايش طول تا نقطه شكست ، چقرمگي ، ثابت دي الكتريك وظريف توان افزايش مي يابد نرم كننده هاي ايده آل بايد بابسپارسازگاري بالايي داشته باشد . وهم در دماي زياد وهم در دماي كم پايدار باشد . درمحدوده هاي دمايي وسيعي داراي خاصيت روانكاري باشد ، مقاومت مهاجرت وشسته شدن بالايي راشته باشد . ارزان باشد وبتوان مقررات ايمني وسلامت رابرآورده سازد . شاخه صنعت و كاربرد محصول: نرم كننده ها در بخش توليد محصولات پلاستيكي و در صنايع پليمري صنعتي كاربرد دارند. راه حل ارايه شده: به منظور نرم كردن وروان كنندگي وكاهش چسبندگي مواد پايه پليمري بازيافتي به سيلندر وماردون در دستگاهاي تزريق واكستروژن با آغشته سازي مواد قبل از ورود به قيف هاي ماشين آلات توليد با يك ليتر محلول ( مايع پايه آلي كه با آفزودن چند ماده شيمايي پايه نفتي حاصل شده مطابق باكارعملي در كارخانه توليد ي قطعات پلاستيكي ( قوطي كليد –پريز برق توكار ) در شركت ساروج پليمر ايرانيان حاصل از مواد بازيافتي pp ، پلي پروپيلن ، صورت گرفت .مصرف يك ليتر محلول به ازاي 15 كيلوگرم مواد پايه در نتيجه كاهش چسبندگي مواد ، روان كنندگي ، نرم شدن مواد ، سهولت در تزريق ،افزايش سرعت چرخش ماردون وبارگيري بيشتر در زمان كوتاهتروعملكرد بهتردستگاه شده ونيز محصول توليدشده به دليل تركيب مواد نرم كننده بامواد پايه پليمري كه هردو باواكنشي كه در داخل فضاي تحت فشار سيلندر وچرخش ماردون درهنگام عمل بارگيري حاصل مي شود ، كاملا" همگن شده وطبق نتايج حاصله قطعه نهايي ومحصول داراي قابليت ارتجاعي شده وشكننده بودن آن ازبين مي رود . در جريان آزمون تعيين مقدار مايع مورد نياز درجهت دستيابي به بهترين نتيجه درفرآيند توليد محصول پس از انجام آزمونهاي صورت گرفته و تعيين ميزان مواد به اندازه (يك ليتر ) محلول مايع به ازاي هر kg15 مواد پايه مصرفي pp مورد نياز مي باشد . كه اين مقدار مايع به صورت يكنواخت به وسيله دستگاه ميكسر در هنگام چرخش مواد پايه محلول موردنظربه صورت يكنواخت اضافه گرديده وپس از آغشته شدن كامل در داخل قيف دستگاه تزريق ريخته شده وهمچنين به دليل لغزنده بودن سطح مواد آسيابي با اين محلول عمل تغذيه سيلندر به وسيله دهانه قيف نيز تسهيل گرديد وروندگي مواد پايه قبل از ورود به داخل سيلندر افزايش يافت . در خصوص نرم كننده ها و روان كننده هايي كه به صورت مايع استفاده مي شوند مي توان به اسپري ها ي روان كننده سطح قالب اشاره كرد كه به صورت اسپري به سطح قالب پاشيده شده ومانع از چسبيدن مواد به سطح قالب وروان كردن جريان مذاب در قالب مي شوند . ولي تا كنون ازنرم كننده هاي مايع در مواد پايه به صورت نرم كننده داخلي به روش آغشته سازي استفاده نشده است . استفاده از مايع نرم كننده وروان كننده به صورت آغشته سازي به صورت عملي ودر جريان توليد قطعه پلاستيكي قوطي كليد وپريز برق با مواد بازيافتي آسياب شده مشكي pp ( پلي پروپيلن ) حاصل از بازيافت سبدهاي ميوه مورد آزمون واستفاده قرار گرفت . در جريان توليد وقتي مواد آسيابي pp حاصل از سبد (رنگ مشكي ) در داخل قيف دستگاه تزريق 250 گرمي ريخته شدپس از چرخش ماردون وعمليات بارگيري مواد وتزريق، زمان عملكردنهايي دستگاه وسرعت چرخش ماردون در داخل سيلندر به دليل خشك بودن وچسبندگي زياد مواد به ديواره ومارپيچ مركزي بسيار كم بوده وچرخه توليد در مدت زمان 50 الي 58 ثانيه صورت مي گرفت . قطعات به دليل چسبندگي موادبه جداره قالب در قسمتهاي مختلف به قالب اصلي چسبيده وبايد از اسپري هاي جداكننده سيليكوني استفاده مي شد تاچسبندگي موادبه قالب رابه صورت موقتي كاهش داد . در جريان آزمونهاي مختلف وباتركيبات ونسبتهاي متفاوت در نهايت با افزودن يك ليتر ml1000 مايع حاصل به kg15 مواد pp آسيابي وميكس آن به صورت يكنواخت وريختن در داخل قيف تزريق پس از شروع به كار دستگاه نتايج زير حاصل شد - سرعت چرخش ماردون زيادترشده به نحوي كه عمليات چرخه توليد در قطعه فوق از 57 ثانيه به 33 ثانيه كاهش پيداكرد - روندگي مذاب در داخل قالب به راحتي صورت گرفته ونياز به اسپري جداكننده وروان كننده سطحي قالب مرتفع گرديد . - سرعت چرخه توليد بالاتر رفته ودر مدت زمان كمتري محصول نهايي توليد شده محصول نهايي كه قبل از استفاده از محلول نرم كننده شكننده بود حالاپس از تركيب محلول محصول داراي قابليت ارتجاعي شده واين قابليت باعث عدم شكنندگي محصول در فشارها مي شود. عنصراختراعي مورد ادعا : استفاده از تركيبات مايع هيدروكربني پايه نفتي در جهت نرم كنندگي پليمرهاي بازيافتي كه خشك بودن آنها مانع ازتوليدشده وباصرف هزينه هاي بالا قابل اجرا است . كه دراين بين ساخت محلول حاصل كه به روش آغشته سازي مواد پايه pp وساير مواد پليمري وبه عنوان نرم كننده داخلي استفاده مي شود . طبق تحقيقات انجام شده تاكنون استفاده نشده وپس از استفاده عملي در كارخانه توليدي نتايج حاصل نشان از كاربردي بودن وحل مشكلات موجود قبل از استفاده از اين محلول را داشت ونتايج مثبت به وضوح مشاهده شد .
جدول پلاستيكي از جنس پليمر تركيبي به شكل مكعب مستطيل يا مربع كه داراي طرحهاي مختلف و قسمتهايي به شكل نر و ماده بوده كه به صورت كشويي از بالا در هم مونتاژ و نصب مي شوند و در داخل سيمان يا آسفالت و يا با پيچ بر روي زمين نصب ميشود. مشكل فني موجود در جدول هاي سيماني پوسيدگي سريع در مقابل شرايط جوي از قبيل يخ زدگي، نفوذ آب و رطوبت، شكستگي در اثر برخورد اجسام سخت. ترك خوردگي در اثر انقباض و جمع شدگي بتن. كيفيت پايين بتن در اثر عمل آوري نامناسب توسط افراد غير متخصص و روش سنتي. سنگيني بتن. چون چگالي بتن معمولا در حدود ۲۲۰۰ تا ۲۶۰۰ كيلوگرم بر متر مكعب است و وزن زياد جدول سيماني در حمل و نقل و كارگزاري، مشكلاتي را به وجود مي آورد. مقاومت كششي بسيار ناچيز بتن باعث ترد شدن و شكننده شدن آن مي شود. در بتن تازه به دليل جمع شدگي، ابعاد بتن تغيير پيدا كرده و تركهايي به وجود مي آيند كه نتايج اين تركها در بتن، سبب افزايش نفوذپذيري آب، از بين رفتن سطح بتن، خوردگي آن و كاهش خواص مكانيكي آن مي باشد. و به طور كلي عوامل فساد بتن مثل نمكها، اسيدها، گازهايي نظير گازكربنيك، خوردگي ميكروبي و باكتري هاي اكسيدكننده ميباشد كه همگي به تخريب سريع بافت بتن جدولهاي سيماني كمك كرده و شاهد از بين رفتن سريع جدول هاي سيماني كنار خيابان ها مي باشيم. در صورتي كه با ساخت جدول از جنس پلاستيك با تركيبات خاص مي توان جدول هايي با طرح هاي خاص و متنوع توليد كرد كه هيچ كدام از عوامل فساد و تخريب بتن بر روي آن اثر نداشته و در ضمن داراي مزايايي نيز نسبت به جدول بتني مي باشد، از قبيل سبك بودن، ارتجاعي بودن، مقاوم در مقابل ضربات و تنش ها، مقاوم در مقابل نفوذ آب و رطوبت، خودرنگ بودن و عدم نياز به رنگ كاري جدول ها، قابليت شكل پذيري بالا و توليد طرح هاي متنوع و كمك به زيباسازي محيط.
موارد یافت شده: 10