لیست اختراعات با مالکیت شركت مهندسي و ساخت توربين مپنا توگا و تحقيقاتي فلزات غيرآهني
1 عدد


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 1
تاریخ ثبت: 1391/03/07
خلاصه اختراع:

در اين اختراع كه MGT70 ناميده مي شود توان خروجي و راندماني بيشتر از مقادير حاصل شده در ورژن قبلي حاصل شده است به نحوي كه توان خروجي توربين 166.2 مگاوات و راندمان آن 34.5% گشته است. در واقع اين محصول نسبت به محصول قبلي كه 94.2.5V مي باشد به ترتيب 4.2 مگاوات و 0.1% افزايش توان خروجي و راندمان حرارتي دارد. كمپرسور داراي 16 مرحله با نسبت فشاري در حدود 117 است. زاويه پره هاي رانماي ورودي قابل تغيير است تا بدون هيچ گونه افت محسوسي در بازده دماي گاز خروجي در كمتر از نصف بار (نامي) ثابت بماند. گاز داغ محفظه احتراق در يك توربين 4 مرحله اي منبسط مي شود. پره هاي توربين گاز از آلياژهاي دما بالا جهت تحمل تنش هاي مكانيكي و حرارتي زياد ساخته مي شوند. پره هاي ساكن و پره هاي دوار در سه مرحله ابتدايي براي محافظت در برابر خوردگي حرارتي روكشي مي شوند. پره هاي روتور توربين شامل ايوفويل Shroud دروني و ريشه پره مي باشد. پره از پايه تا نوك مطابق با افزايش سرعت محيطي پيچش داده مي شوند. Shround دروني مرز دروني مسير گاز داغ را ايجاد مي كند و حاشيه ديسك روتور را در برابر حرارت بيش از حد محافظت مي كند. ريشه پره صنوبري شكل با دو يا سه دندانه مي باشد. پره ها در شيارهاي مادگي بر روي ديسك هاي روتور قرار مي گيرند و بوسيله خارهايي در جهت محوري قفل مي شوند. پره هاي دوار دو مرحله ابتدايي با هوا هخنك مي شوند. پره هاي روتور مرحله اول ، توخالي و ريخته گري شده با منافذي براي هدايت هواي خنك كاري هستند هواي خنك كاري از راه ريشه در جهت شاعاي وارد ايرفويل شده و از طريق روزنه هايي در پشت لبه فرار تخليه مي گردد. پره هاي روتور مرحله دوم داراي چندين داكت هستند كه از ميان ايزفويل در امتداد شعاعي امتداد دارند. هواي خنك كاري از طريق روزنه هاي ريشه پره وارد و از طريق روزنه هاي نوك پره در جهت شعاعي از پره خارج مي شود. هواي خنك كاري براي پره هاي ابتدايي روتور از نقطه اياز hub قرار گرفته در پايين دست آخرين مرحله كمپرسور گرفته مي شود. اين هوا از طريق شفت توخالي به توربين و سپس از طريق داكت هاي داخل ديسك ها به پره هاي مربوطه جريان مي ييابد. سپس براي خنك كاري ايرفويل هاي stage دوم و shroud هاي داخلي مراحل 2، 3 و 4 استفاده مي شود. هواي خنك كاري ريشه پره كه به درون مسير گاز دغ تخليه مي شود يك فيلم خنك كاري روي hub فراهم مي كند. اين گردش جريان هواي خنك كننده اطمينان مي دهد كه درام روتور شامل بخش توربين در پوششي از هوا قرار گرفته است و از هر گونه تنش حرارتي اضافي كه روتور را با خطر اعوجاج حين تغييرات بار و استارت هاي سريع مواجه مي كند جلوگيري مي كند. Bearing pedestal جلويي شامل ياتاقان تركيبي ژورنال و تراست مي شود و محيط آن جريان هواي ورودي را هدايت مي كند. مجموعه ياتاقان بوسيله strut هاي شعاعي متصل به پايه هاي ساپورت جلويي در مسير جريان نگه داشته مي شود. ورود هوا از طريق شفت ورودي در جلوي كمپرسور انجام مي شود. Exhaust casing شامل يك استوانه داخلي و يك پوسته بيروني تا حدي مخروطي شكل است كه جريان اگزاست ما بين آنها عبور مي كند. استوانه داخلي و پوسته خارجي بوسيله strut ها و دو شفت بيضوي به يكديگر متصل شده اند كه از ميان آنها خطوط supply منتهي به housing ياتاقان پشتي كه روي استوانه دروني سوار است مي گذرند. خلاصه Bearing pedestal جلويي شامل ياتاقان تركيبي ژورنال و تراست مي شود و محيط آن جريان هواي ورودي را هدايت مي كند. مجموعه ياتاقان بوسيله strut هاي شعاعي متصل به پايه هاي ساپورت جلويي در مسير جريان نگه داشته مي شود. ورود هوا از طريق شفت ورودي در جلوي كمپرسور انجام مي شود. Exhaust casing شامل يك استوانه داخلي و يك پوسته بيروني تا حدي مخروطي شكل است كه جريان اگزاست ما بين آنها عبور مي كند. استوانه داخلي و پوسته خارجي بوسيله strut ها و دو شفت بيضوي به يكديگر متصل شده اند كه از ميان آنها خطوط supply منتهي به housing ياتاقان پشتي كه روي استوانه دروني سوار است مي گذرند.

موارد یافت شده: 1