لیست اختراعات با مالکیت
علي نوروزي
9 عدد
محركه ماشين هاي بدون جارويك (Brushless DC Motor) به عنوان يك جايگزين مناسب براي محركه هاي بكار رفته در كاربرد هاي خانگي وتجاري مانند يخچال ها و سيستم هاي تهويه و دمنده و ... مطرح هستند. در چنين كاربرد هايي از محركه هاي رايج القايي تكفاز و يا ماشين هاي جريان مستقيم مرسوم استفاده مي كنند. ماشين هاي القايي تكفاز با راندمان پائين و ماشين هاي جريان مستقيم مرسوم با تعميرات و نگهداري بالا همراه هستند. در مقابل ماشين هاي بدون جاروبك جريان مستقيم داراي راندمان بالا، نگهداري پائين و طول عمر زيادي هستند. هدف از اين نوآوري، كاهش هزينه توليد محركه و افزايش قابليت اطمينان براي محركه موتور هاي بدون جاروبك جريان مستقيم است. در اين پژوهش، يك روش كنترل سرعت ديجيتال بدون حسگر نوين براي ماشين بدون جاروبك جريان مستقيم ارائه شده است. بر خلاف ساير روش هاي كنترل سرعت، در نوآوري مد نظر رگولاتور تناسبي-انتگرال گير (Proportional plus integral regulator) حذف شده است. بنابراين حلقه فيدبك سرعت در محركه مد نظر مينيمم شده است. اين امر به معناي كاهش حافظه مورد نياز تراشه هاي كنترل سرعت صنعتي-تجاري است، كه به كاهش هزينه توليد تراشه منجر مي گردد. از سوي ديگر حذف حسگرهاي موقعيت و مدارهاي واسط براي به كارگيري آنها، به معناي قابليت اطمينان بالا، فضاي مورد نياز كمتر و كاهش هزينه توليد است. روش كنترل مد نظر ساده، بدون محاسبات پيچيده، پايدار و مقاوم است. كنترل سرعت با تغيير دوره كاري سيگنال PWM، صورت مي گيرد. دوره كاري تنها بين دو مقدار از پيش تعيين شده تغيير مي كند. سرعت موتور به طور مستقيم با مرجع سرعت مقايسه مي شود. براي افزايش سرعت، دوره كاري بزرگتر و براي كاهش سرعت، دوره كاري كوچكتر انتخاب مي شود. از آن جايي كه ثابت زماني مكانيكي سيستم به مراتب بزرگ تر از ثابت زماني الكتريكي سيستم است، كنترل سرعت موتور با كليد زني متوالي حاصل مي گردد. پيشنهاد، طراحي و ساخت اين محركه براي نخستين بار در ايران و خارج از كشور صورت گرفته است.
موتور سنكرون هیستریسس تركیبی با ساختار شعاعی- محوری
Hybrid Axial-Radial Synchronous Hysteresis Motor
نو آوري ارائه شده در اين طرح يك موتور هيستريسس با ساختاري نوين كه تركيبي از رتورهايي با ساختار شار شعاعي و شار محوري در يك سازه واحد با هدف بهبود مشخصه هاي عملكردي ضعيف موتورهاي هيستريسس معمول همانند گشتاور خروجي و بازدهي را معرفي مي كند. طرح تركيبي ارائه شده مزاياي موتورهاي شار شعاعي و شار محوري معمول را در يك ساختار واحد تجميع كرده است. موتورهاي هيستريسس دسته اي از موتورهاي سنكرون با قابليت خود راه اندازي ذاتي هستند كه داراي ويژگي هاي برجسته اي چون مشخصه گشتاور-سرعت صاف، جريان راه اندازي كم، عملكردي نرم و بدون سر و صدا و داراي سيستم راه انداز و كنترلر ساده هستند. اما اين موتورها از مشكلاتي همچون بازدهي، گشتاور خروجي و ضريب قدرت پايين رنج مي برند كه با ارائه تركيب جديد ياد شده سعي در برطرف كردن آنها كرده ايم. در اين طرح تمامي مزاياي ساختارهاي شار شعاعي و شار محوري در يك سازه واحد دور هم جمع شده و با استفاده از ويژگي افزايش حجم موثر وفعال ماده هيستريسس در يك تركيب واحد سبب بهبود قابل ملاحظه كاستي هاي موتور هيسترزيس معمول از جمله چگالي گشتاور به توان و بازدهي شده است. اين تركيب به دليل ويژگي هاي منحصر به فرد و ساختار كاملا نوآورانه سبب ايجاد تحولي عظيم در موتورهاي هيسترزيس را فراهم خواهد آورد كه مشكلات و كاستي هاي فراوان در حوزه كاربردي تخصصي از جمله صنايع دفاعي و هسته اي برطرف خواهد نمود. اساس اوليه طراحي اين موتور تركيبي بر گرفته از جنبه هاي طراحي و قيود و محدوديتهاي يك موتور هيستريسس شار محوري نمونه استفاده شده در صنعت هسته اي كشور است. با توجه به طراحي غير بهينه اين موتور موجود، سعي شده است حتي الامكان از لحاظ مغناطيسي و ابعادي طرح ارائه شده كاستي هاي موتور مرجع را جبران نمايد. به منظور تحليل عملكرد موتور ارائه شده از روشهاي مختلف تحليلي و عددي استفاده شده است. روشهاي تحليلي كه ناكنون در مراجع جهت ارزيابي عملكرد و طراحي اوليه موتورهاي هيستريسس به كار گرفته شده بودند بر مبناي استفاده از تقريب هايي ساده شده از حلقه هيستريسس مانند تقريب حلقه هاي هيستريسس توسط بيضي هاي مورب با شيب و عرض مشخص و يا استفاده از متوازي الاضلاعهايي با عرض مشخص بوده كه در اكثر وارد بر پايه تحليل ساختارهاي شار شعاعي ماشينهاي هيستريسس استوار بودند. در اين طرح علاوه بر اين روشها يك روش عددي بر پايه روش اجزاء محدود جهت آناليز عملكرد الكترومغناطيسي طرح ارائه شده و بررسي مشخصات ابعادي طرح ارائه شده در محيط سه بعدي صورت پذيرفته است. در اين روش با استفاده از يك الگوريتم رياضياتي مبتني بر تكرار سعي شده است تا روشي جهت شبيه سازي اشباع حلقه هيستريسس كه نقش بسيار پر اهميتي در تخمين قدرت عملكرد يك موتور هيستريسس دارد، ارائه گردد. اين روش بر پايه مفهوم پرمابليته مختلط شروع به آناليز ساختار در محيط اجزاء محدود مي كند. در نهايت جهت ارزيابي موتور تركيبي ارائه شده و مقايسه آن با موتورهاي هيستريسس معمول با محدوده تواني مشابه، يك نمونه آزمايشگاهي از اين تركيب ساخته شده و در معرض آزمايشات متعددي قرار گرفته است. نتايج تستهاي آزمايشگاهي با نتايج مدلسازي ها مقايسه شده و صحت و دقت هر كدام از روشهاي مدلسازي صورت پذيرفه ارزيابي شده است. لازم به ذكر است كه نمونه آزمايشگاهي به گونه اي طراحي شده است كه امكان انجام آزمايشات بر روي تركيب ارائه شده يه صورت موتورتركيبي با دور تور شعاعي و محوري و همچنين تك تك رتورها كه نمادي از موتورهاي هيستريسس شار شعاعي و شار محوري معمول است، فراهم مي آورد. اين امر امكان مقايسه ويژگي هاي تركيب ارائه شده وميزان بهبود مخصه هاي ضعيف موتورهاي هيستريسس معمول را توسط طرح ارائه شده فراهم خواهد نمود.
(استندينگ تيبل «تخت ايستا» كه جهت توانبخشي اطفال ) 1- قابليت حمل راحت و كم حجم بودن 2- ساپورت اطفال با تحمل وزن 90 كيلو و قد 130 سانتي متر 3- ايمني بالا 4- مقرون به صرفه بودن (قيمت پايين) 5- سبك 6- مقاومت در برابر ضربه 7- قابليت جدا شدن تمامي اجزا جهت كوچكتر كردن فضاي اشغالي جهت حمل آسانتر 8- زاويه گيري تخت نسب به ايستايي روي زمين در سه جهت استاندارد 9- كيفيت بالاي مواد مصرفي
ماكوي بدون ماسوره، ماكويي است مانند ماكوهاي معمولي كه يك لوله معمولي به قطر 5mm به آن متصل است و به وسيله اين لوله نخ به داخل ماكو هدايت مي شود و پس از آن به داخل چرخ هدايت مي شود. براي استفاده از اين ماكو ما به جاي اينكه ماسوره را پر كنيم از يك دوك استفاده مي كنيم و دوك را در پايين چرخ قرار مي دهيم و بايد اين دوك دقيقا به صورت عمود با زمين باشد و بعد نخ دوك را از لوله ي ماكو عبور دهيم. با استفاده از اين ماكو مي توان مشكلات ذيل را حل نمود: 1- تعويض ماسوره و پر كردن ماسوره. 2- خاموش نشدن چرخ به دليل اتمام نخ ماسوره.
اين اختراع شامل دو قسمت مي باشد. قسمت اول مربوط به پره هاي عمودي مي باشد. پره عمودي به صورت پرفيل آيروديناميكي مي باشد. اين پروفيل توسط نرم افزار اوتوكد و Gambit طراحي شده و توسط نرم افزار Fluent مدلسازي گرديد. در طرح سه پره ايي ظرفيت معادل 7 كيلووات بدست مي آيد. مجموعه پره هاي عمودي در داخل استوانه اي قرار مي گيرد كه از دو طرف باز است. اين حالت باعث بالا رفتن راندمان توربين مي شود. بطوريكه در سرعت 6 متر بر ثانيه بيشينه توان را مي توان استحصال گردد. اين مجموعه پره هاي عمودي را مي توان در برج توربين نيز استفاده كرد. بطوريكه پره ها درون برج توربين جاسازي شود (شكل پيوست). از اين توليد مي توان در مصارف داخلي توربين و مصارف نيروگاه استفاده نمود. قسمت دوم اختراع به پره افقي نصب در ارتفاع بالاي برج توربين مربوط مي گردد. اينجانب با مطالعه انواع پروفيل ها به پروفيلي دست پيدا كرده ام كه به دليل ظاهر نه چندان پيچيده، هزينه كمتري براي توليد آن صرف مي گردد. همچنين داراي شرايطي مي باشد كه در سرعتهاي پايين تري يعني 3/5 متر بر ثانيه شروع به توليد برق مي نمايد در حالي كه پره هاي متداول حداكثر از سرعت 4 متر بر ثانيه شروع به توليد برق مي نمايند. در نتيجه توليد برق در مناطق با پتانسيل پايين امكان پذير مي باشد اين طرح با استفاده از محاسبات مكانيك سيالات توسط نرم افزارFluent آزمون شده و مشخصات فني و نقشه هاي مربوطه توسط نرم افزار AutoCAD طراحي شده است.
خلاصه اختراع در پرونده مربوطه يافت نشد به شرح و توصيف پرونده رجوع شود.
موارد یافت شده: 9