لیست اختراعات با مالکیت
فرهاد شيدايي
6 عدد
نحوه ي كار دستگاه: دستگاه در ابعاد 20 * 10 * 5 سانتي متر در جعبه فلزي قرار مي گيرد كه پس از نصب در محل مورد نياز از طريق كابل زره دار مي تواند سيم خارداري به طول 1 كيلومتر و با خط 5 سيم موازيرا و يا يك حلقه متراكم را كنترل نمايد هر گاه بعد از نصب دستگاه واتصال آن به سيم هاي خاردار- سيم ها توسط هر نوع ابزار خارجي مانند انبر، قيچي _ سيم چين - و غيره...) قطع گردد و يا به صورت غير مجاز توسط دست لمس گردد مدار اعمال فوق الذكر را حس كرده ضمن به كار انداختن آژير اقدام به اعلام گزارش صوتي به مركز مربوطه از محل حادثه نموده وبه صورت خودكارتمام طول سيمهاي خاردار را حاوي ولتاژ برق پايين با امپر بالا مينمايد كه عملا نه تنها دست زدن بلكه نزديك شدن به ان را نيزغير ممكن مي سازد
نوع طرح: نگهبان الكترونيكي با ١٢ كانال هوشمند گاربرد: نظامي - صنعتي - تحقيقاتي طرز كار: دستگاه بعد از نصب در محل و ارتباط با نواحي مورد نظر نگهباني به صورت هوشمند و جداگانه نظارت خود را بر 12 منطقه شروع مي نمايد. نحوه نظارت: نحوه نظاوت در هر منطقه بصورت مجزا بوده كه موارد نظارت شامل: صوت بيش از حد مجاز (بالاي 200 تواتر) - حرارت كمتر يا بيشتر از حد معمول ( 10 - الي 40 درجه سانتيگراد)- نور غير عادي (تغيير حالت نور محيط) - حركت غير مجاز - نشت انوع گازها يا بوهاي نامتعارف(مانند گاز خردل) - رطوبت- آتش كه بسته به نوع نياز، مورد استفاده قرارمي گيرد يعني داراي چندين حس لازم مي باشد كه در شرايط عادي بصورت اتوماتيك شروع به گشت از طريق دوربين هاي بكار رفته در محل مي نمايد و مي تواند پايه موتور چهار جهته دوربين را ( pantele ) به دلخواه تغيير داده و مورد استفاده قرار دهد و بصورت سخنگو به مركز يا هر مرجع لازم اعلام گزارش نمايد و احيانا اگر در يك يا چند منطقه بصورت همزمان اتفاق خاصي رخ دهد ضمن گزارش وضعيت بوجود آمده نسبت به رفع يا تطبيق و يا اعلام خطر اقدام نمايد. اعلام خطر از طريق خط تلفن - آژير - چرغ گردون - بي سيم- پيجر گزارش داده مي شود و حسب مورد اقدام به قطع يا وصل يا هر عمل كه به واسطه سنسوري به دستگاه نصب مي شود را انجام مي دهد نظير بكار گرفتن نورافكن - فن - هيتر - انوع ليزر- راه بندهاي الكترونيكي و انواع موتور ريل- چكاننده ها و ساير مواردي كه بنا به ضرورت در منطقه انجام ميدهد.
سيستم هوشمند جهت اعلام فرار واگن هاي قطار (مسافربري - باري) به منظور اعلام فرار واگن (جدا شدن واگن هاي قطار از يكديگر) به مسئول كنترل ترافيك در ايستگاه به كار برده مي شود يكي از بزرگترين دغدغه هاي صنعت حمل و نقل ريلي در كشور ما و خيلي از كشورهاي ديگر جدا شدن واگنهاي قطار در هنگام توقف در ايستگاه راه آهن مي باشد كه به دليل وجود شيب زمين و خالي شدن هوا از مخزن ترمزها، اين مشكل به وجود مي آيد. حركت خودسرانه واگنها در جهت مخالف و برخورد قطار ديگر با اين واگن ها باعث به وجود آمدن تلفات جاني و مالي بسياري مي شود كه همه ساله در كشور شاهد اتفاقاتي تلخ از اين قبيل هستيم. براي جلوگيري از اين اتفاقات و خبردار شدن مسئول كنترل ترافيك در ابتدا و انتهاي هر واگن يك مدار نصب مي شود كه با مدار مركزي در اتاق كنترل ترافيك در ارتباط هستند هنگامي كه فاصله اين دو مدار از يكديگر بيشتر از حد تعريف شده مي شود مدارها سيگنال هايي را به مدار مركزي فرستاده و چراغ خطر و همچنين آژير خطر در اتاق كنترل روشن مي شود و مسئول مربوطه با نگاه كردن به تابلوي ترافيكي متوجه مي شود كه كدام قطار در كدام شماره از خطور ريلي دچار پديده فرار واگن شده است و بلافاصله با مراجعه به آن خط و باد ترمز دستي موجود در زير واگن، واگن متحرك را از حركت باز مي دارد.
اين طرح به خاطر صرفه جويي در مصرف برق و محافظت و نگهداري از كامپيوتر و لوازم جانبي آن طراحي و ساخته شده است كه باعث طول عمر وسايل نيز مي شود. وسايلي مانند مانيتور كامپيوتر، تلويزيون، پرينتر و ... هنگام خاموش بودن نيز چون در حالت stand by بوده، مقداري ناچيز برق مصرف مي كنند كه با توجه به تعداد كل كامپيوترها در كشور و وسايل جانبي مورد نياز اين وسيله، اين مصرف ناچيز به مرور زمان جمع شده و به چندين كيلو وات انرژي در طول يك ماه تبديل مي شوند. از آن جهت به فكر ساخت يك سيم سيار هوشمند قطع جريان برق افتاديم كه علاوه بر محافظت كامپيوتر و وسايل جانبي آن در مقابل تغيير ولتاژ، بتواند بعد از خاموش شدن كيس تمامي وسايل مرتبط با اين سه شاخه را به طور خودكار خاموش نمايد يعني در صورت حتي فرموش كردن قطع جريان وسايلي مانند speaker، بتواند اين وسايل را خاموش كرده و از اتلاف انرژي جلوگيري كند در حالي كه سيم سيار هوشمند قطع جريان برق به كيس كامپيوتر متصل نمي باشد.
موارد یافت شده: 6