لیست اختراعات با مالکیت
محمد امين رحيمي
3 عدد
وظيفه اصلي مكانيزم فرمان منطبق نمودن مركز دوران چرخ بيروني وچرخ داخلي خودرو هنگام دورزدن به منظور عدم ايجاد لغزش وساييدگي درچرخ ها مي باشد به عبارتي ديگر باتوجه به شكل 1 بين زاوياي θ2 وθ1 رابطه زير برقرار گردد مكانيزم هاي رايج درخودروها مانند مكانيزيم دنده شانه اي ومكانيزم شش ميله اي توانايي برقراري اين رابطه دركليه زوايا ندارند بدين ترتيب اين مكانيزم ها سبب ساييدگي چرخ ولغزش نابجاي لاستيك ها مي گردند.براي رفع اين عيب مكانيزم فرمان بادامكي پيشنهاد گرديد دراين مكانيزم چرخاندن غربيك سبب چرخش يك استوانه مي گردد برروي اين استوانه شيارهايي با گام متغير طراحي شده است وجسمس انگشتي مانند درون آن قرار گرفته است بااستفاده ازاين ايده چرخش استوانه توسط انگشتي به حركت خطي تبديل مي گردد حال اين انگشتي به سيم روكش داري كه ازطرف ديگر به سگدست چرخ اتصال دارد متصل ميباشد بدين ترتيب با چرخش غربيلك سيم كشيده مي شود كه سبب دوران چرخ به ميزان مطلوب مي گردد
خودرو وسيله اي پيچيده و مشتمل بر هزاران قطعه است كه هدف نهايي آن جابجايي بهينه و ايجاد رضايت در سرنشين آن مي باشد. در راستاي تأمين اين هدف تيم توسن كه در زمينه ي خودروي الكتريكي فعاليت دارد. برخي از مشكلات و نقايص خودرو را به صورت طرح هاي ابتكاري رفع نموده و آنها را به صورت كاربردي در خودروي توسن پياده كرده است. اين مشكلات به صورت خلاصه به شرح زير اند: 1- خوابيدن فنرها در سيستم تعليق و كم شدن نيروي آن ها در طول استفاده از خودرو 2- پايين افتادن بازده خودرو در صورت دور شدن از نقطه بهينه ي كاري در هنگام رانندگي با خودرو مانند رانندگي در سراشيبهاي تند و يا در ترافيك سنگين 3- تبديل انرژي جنبشي به گرما و اتلاف آن در فرايند ترمزگيري 4- تك منظوره بودن خودرو و كم شدن بازده آن در صورت استفاده از خودرو در يك حالت كاري ديگر مانند استفاده از خودروي درون شهري براي مسافرت هاي برون شهري 5- در صورت استفاده ي زياد از كلاچ ، مفصل زانوي راننده ساييده شده و دردهاي زيادي ايجاد مي كند. 6- عدم امكان تنظيم كورس و ارتفاع پدال گاز براي هر راننده 7- براي باز نگهداشتن درب كاپوت، از يك ميله به عنوان پايه استفاده مي گردد كه اين كار خطراتي را به همراه دارد (مانند در رفتن درب در صورت جا نگرفتن صحيح ميله در محل خود). براي هر يك از اين مشكلات راه حلي پيش بيني شده كه اساس آنها در ذيل به ترتيب مي آيند. 1- سيستم اتصال فنر به كمك فنر را با استفاده از يك بشقابك تنظيم شونده تغيير داده و امكان تغيير طول فنرها را به منظور ايجاد پيش بار در آنها فراهم نموده ايم. 2- دو موتور يكسان به هم كوپل شده اند و در مواقعي كه توان زيادي لازم نيست از يك موتور و در بقيه ي حالت از دو موتور استفاده مي شود. 3- با استفاده از خاصيت ژنراتوري موتورها،؛ انرژي جنبشي خودرو كه در ترمزگيري هدر مي رود، قبل از تبديل به انرژي گرمايي بازيافت مي گردد. 4-در صورت تغيير حالت كاري خودرو، به صورت نرم افزاري و با استفاده از كنترلر خودرو، مد كاري را عوض كرده و از آن به بعد دستورات مناسب حالت كاري مورد نظر صادر شده و به موتورها و ساير اجزا فرستاده مي شوند. 5- با قطع و وصل جريان موتورها توسط سيگنالي كه يك ميكروسوييچ به كنترلر مي فرستد، كلاچ را حذف كرده ايم. 6- استفاده از مقاومت براي سنجش زاويه ي پدال، امكان جابجا شدن مكان پايه پدال را فراهم مي كند همچنين با اين روش، مي شود كورس كاري پدال را تنظيم كرد. 7- به جاي ميله ي نگهدارنده از يك مكانيزم چهار ميله اي استفاده شده به طوري كه در هنگام باز بودن درب كاپوت، مكانيزم در نقطه ي مرگ خود قرار مي گيرد و در نتيجه درب بسته نخواهد شد. براي بستن درب بايد نيرويي عمود بر مفصل مكانيزم وارد شده تا آن را آزاد گرداند و بتوان درب را بست. خلاصه عمده ي منابع توليد آلودگي هوا و به دنبال آن گرمايش زمين، گازهاي خارج شده از اگزوز خودروهاي بنزين و گازوئيل سوز هستند. به دليل عدم موفقيت چندان در بالا بردن بازده اين خودروها، چاره اي جز استفاده از انرژي هاي جايگزين مثل برق نمي باشد. در اين راستا، خودروي دو نفره شهري توسن طراحي و ساخته شده تا نه تنها با مصرف برق به جاي بنزين، در كاهش آلودگي هوا نقشي بسزا داشته باشد، كه با استفاده از تكنيك هاي نو برخي مشكلات عمده ي گريبانگير تمامي خودروها را برطرف كند. از مشكلات خودروها مي توان به - بازده اندك - شتاب پايين - اتلاف انرژي جنبشي در فرايند ترمزگيري - عدم امكان كاربري چند گانه خودرو در حالت تمام بهينه - سنگين شدن خودرو در صورت افزايش امكانات امنيتي - عدم هماهنگي اتاق خودرو با مشخصات فيزيكي تمامي رانندگان - دردهاي ايجاد شده در زانو و مچ و كف پاي راننده در اثر گرفتن پدال ها در صورت استفاده زياد - ... اشاره كرد. در توسن، با كوپل شدن دو موتور يكسان براي توليد نيرو محركه و كنترل هر دو موتور توسط كنترلر قابل برنامه ريزي نه تنها بازده را در حالات مختلف رانندگي بالا رفته كه با توجه به قدرت بالاي اين دو موتور در ايجاد گشتاور ثابت در دوره هاي مختلف مشكل شتاب كم نيز حل گشته است. همچنين با توليد برق توسط ترمزهاي بازياب توسن، مي توان انرژي جنبشي تلف شده در فرايند ترمزگيري را بازيابي كرد. قابليت برنامه ريزي كنترلر، به توسن اين امكان را داده است تا در صورت لزوم نوع كاربري خودرو عوض شده و براي رانندگي برون شهري يا درون شهري و يا حالات ديگر بهينه شود. استفاده از مواد مركب در ساخت بدنه و قراردادن سازه ي خرپايي در زير آن نه تنها ايمني خودرو را افزايش داده كه وزن نهايي آنن را بسيار كم كرده است. با بكارگيري امكانات قابل تنظيم مثل پدال گاز يا قابليت تنظيم ارتفاع و كورس كاري راننده مي تواند توسن را براي مشخصات فيزيكي خود شخصي سازي نمايد. همچنين تعويض كلاچ خودرو با يك ميكروسوييچ بر روي دسته دنده راننده را از گرفتن پدال بي نياز نموده است.
اختراع ارايه شده، يك چرخدنده مغناطيسي شعاعي گشتاور بالا است كه هدف از ارايه آن، حذف معايب موجود در چرخدنده¬هاي مكانيكي است. معايب موجود در چرخدنده¬هاي مكانيكي ناشي از تماس فيزيكي دنده¬هاست كه باعث توليد صدا و ارتعاش، محدوديت سرعت كاركرد ورودي يا خروجي، سايش دنده¬ها، شكست تحت بارهاي سنگين و نياز به روغنكاري و خنك كاري مي¬گردد. چرخدنده¬هاي مغناطيسي مي¬تواند باعث ايجاد تحولي در زمينه مكانيك گردد. چرخدنده¬هاي مغناطيسي طراحي شده داراي سه جز اصلي: روتور داخلي حاوي¬ آهنرباهاي دايم، روتور خارجي حاوي تكه¬هاي فرومغناطيس و روتور خارجي حاوي آهنرباهاي دايم است. نسبت تبديل دلخواه در اين چرخدنده با انتخاب تعداد قطب¬هاي آهنربايي روتور داخلي و خارجي و تعداد تكه¬هاي فرومغناطيس روتور مياني تعيين مي¬شود. اين چرخدنده داراي يك نسبت تبديل ثابت بوده و نسبت گشتاور خروجي به گشتاور ورودي ثابت است. تفاوت اصلي طرح ارايه شده با طرح¬هاي چرخدنده¬هاي مغناطيسي گذشته در توپولوژي متفاوت آن است كه باعث درگيري همزمان همه قطب¬هاي آهنربايي در انتقال گشتاور و افزايش ظرفيت گشتاور قابل انتقال شده است. همچنين ساختار هم مركز و تودر تو باعث شده است كه چگالي گشتاور به حجم بالايي در اين چرخدنده ايجاد شود و امكان ايجاد نسبت تبديل هاي بالا در يك مرحله بوجود آيد. همچنين وجود آهنرباهاي دايم موجب شده است كه به منبع خارجي الكتريكي نيازي نباشد. اين چرخدنده¬ها در صنايع مختلفي از قبيل خودرو، توربين¬هاي بادي، كمپرسورهاي فشار بالا، ماشين¬هاي راهسازي، سنگ شكن¬ها و ماشين¬هاي ابزار مي¬توانند كاربرد و نسبت به چرخدنده¬هاي مكانيكي مزيت داشته باشند.
موارد یافت شده: 3