لیست اختراعات با مالکیت
محمد باقر مهديزاده
5 عدد
در اين پژوهش تجربي و نوآوري حاضر امكان و قابليت ساخت و استفاده از آسفالتهاي پليمري الاستومري و پلاستومري و همچنين مزاياي آن در مقايسه با آسفالتهاي معمولي بررسي گرديده است. آزمايشهاي انجام يافته نشان مي دهد آسفالتهاي پليمري مقاومت بسيار مناسبي در برابر ترك هاي ناشي از بارگذاري (خستگي) داشته و نيز در برابر تغيير شكل ها و در برابر ترك هاي ناشي از برودت مقاومت خوبي از خود نشان مي دهند. با استفاده از آسفالتهاي پليمري الاستومري و پلاستومري جاده هاي واقع در مناطق سردسيري دچار تركهاي زيادي نشده و عمر آنها افزايش خواهد يافت . در جاده هاي پر ترافيك كه ترك هاي ناشي از بارگذاري و خستگي يكي از عوامل كاهش عمر آسفالت مي گردد آسفالتهاي پليمري الاستومري و پلاستومري مناسبترين گزينه خواهد بود.
براي بعضي از كارهاي پروژه هاي كوچك و يا منزل ،امكان تهيه موتور جوش و يا ترانس جوشكاري مشكل بوده و يا گاهي مواقعي پيش مي آيد كه در موقعيت استراتژيك و حساسي قرار گرفته ايم كه به جوشكاري نياز داريم و موتور جوش وجود ندارد. در چنين موقعيتي بر اساس اين نوع آوري، تنها با مقداري نمك طعام و برق معمولي مي توان جوشكاري مورد نظر را انجام داد. به عبارت بهتر استفاده از الكتروليت نمك طعام جهت جوشكاري هدف اين اختراع محسوب مي شود در اين اختراع و نوآوري، يكي از دو سيم جريان برق ( مثلا فاز ) به الكترود جوشكاري، و سيم ديگر (نول) از طريق الكتروليت نمك طعام به قطعه اتصال وصل مي گردد. الكتروليت نمك طعام به عنوان رساناي قوي برق و ترانس كاهنده ولتاژعمل كرده و در اثر انتقال جريان، دماي لازم تامين و امكان ذوب قطعه اتصال و تشكيل قوس الكتريكي و نهايتا جوش دو قطعه به يكديگر فراهم مي گردد بر اساس اين نوآوري مي توان با استفاده از برق و الكتروليت نمك طعام دستگاه جوشكاري ساخت. هزينه ساخت اين دستگاه بسيار اندك و در مجموع حدود 90000 ريال مي باشد. از اين دستگاه ميتوان براي كارهاي كوچك منزل كه نياز به جوشكاري كمي دارند و تهيه موتور جوش و يا ترانس جوشكاري مشكل باشد استفاده نمود
يكي از مهمترين اهداف تكنولوژي آسفالت افزايش توان باربري و بهبود مقاومت كشش مخلوطهاي اسفالتي است. سنگدانه هايي كه در مخلوطهاي آسفالتي استفاده مي شوند، در ابتداي ساخت مقاومت اصطكاكي مناسبي دارند، ولي پس از مدتي بر اثر عبور بارهاي ترافيكي ساييده شده و مقاومت اصطكاكي خود را از دست مي دهند. برخي گزارش ها حاكي از بين رفتن ٤٧ درصد مقاومت اصطكاك اوليه در دو سال خدمت دهي روسازي است.از اينرو استفاده از سنگدانه هايي كه مقاومت و دوام اصطكاكي بالايي دارند، از نقطه نظر ايمني جاده ها از اهميت خاصي برخوردار است.همچنين براي افزايش قابل توجه مقاومت كشش آسفالت ايده عملي و قابل قبول، استفاده از الياف طبيعي و مصنوعي مانند ژنوستيتكها مي باشد. تهيه الياف مصنوعي مناسب علي الخصوص در كشور ما دشوار بوده و اغلب سبب افزايش قابل توجه هزينه اجراي رويه اسفالتي راه ميگردد. در اين پژوهش از درصدهاي مختلف سرباره فولاد براي بهبود خصوصيات اصطكاكي والياف كنف جهت مسلح نمومن رويه هاي اسفالتي با توجه به مقاومت كشش نسبتا بالا و سهولت تهيه آن در كشور استفاده شده است. نمونه هاي مختلف آزمايشگاهي با نسبتهاي متفاوت سرباره كلوخه اي كوره بلند به عنوان ماسه طبيعي در سنگدانه هاي مخلوطهاي آسفالتي و الياف كنف ساخته شد و بر روي آنها آزمايشهاي قابليت پذيري مارشال، تك محوري، كشش غيرمستقيم و سه محوري انجام گرديد. ارزيابي نتايج اين آزمايشات بهبود قابل توجه خصوصيات مكانيكي آسفالت بخصوص افزايش مقاومت اصطكاكي و مقاومت كشش آسفالت مسلح به سرباره و الياف كنف را نشان مي دهد
در اين پژوهش تجربي و آزمايشگاهي و نوآوري حاضر امكان و قابليت ساخت و استفاده از آسفالتهاي گوگردي در ايران و همچنين مزاياي آن در مقايسه با آسفالتهاي معمولي بررسي گرديده است. آزمايشهاي انجام يافته نشان مي دهد آسفالتهاي گوگردي با نسبت معيني از گوگرد كه براي نواحي اب و هوايي مختلف ايران تغيير مي نمايد قابل استفاده بوده و عمر آنها را افزايش ميدهد آسفالت توليد شده با استفاده از قير گوگردي در مقايسه با قير خالص از مقاومت بيشتري در مقابل سايش برخوردار بوده استحكام و پايداري بسيار خوبي در برابر محيط هاي اسيدي و بازي وانواع نمك ها داشته و اين امر سبب افزايش عمر اين نوع روسازي مي گردد. اضافه كردن گوگرد به قير با پايين آوردن ويسكوزيته مخلوط آسفالتي در دماهاي توليد واجراي رويه آسفالتي فرآيند توليد و اجرا را بسيار ساده تر نموده و راندمان آن را بالا مي برد. با سرد شدن مخلوط آسفالت گوگردي و انجماد گوگرد در دماي محيط رويه اي بسيار سخت تر و مقاوم تر در برابر فرسايش و نفوذ آب و رطوبت ايجاد مي شود كه طول عمري حتي تا چهار برابر آسفالت هاي معمولي خواهد داشت. براي توليد آسفالت گوگردي نيازي به آماده سازي امولسيون قير و گوگرد نمي باشد بلكه مي توان گوگرد و قير را با همان نسبت طراحي شده براي امولسيون طي فرايندي ساده بطور مستقيم با مصالح سنگي مخلوط كرد. اين امر فرآيند توليد آسفالت گوگردي را بسيار آسان مي نمايد. در حالت كلي آسفالت گوگردي با قابليت هاي اجرايي متداول و شرايط محيطي مختلف سازگاري بسيار خوبي دارد.
موارد یافت شده: 5