لیست اختراعات با مالکیت
بهروز شهرياري
5 عدد
سيستم تامين هواي وسايل شناور زير دريا با هدف ارائه ي يك سيستم كاربردي استحصال اكسيژن محلول در آب براي استفاده در زير دريايي ها ابداع گرديده است. زمينه فني اين اختراع مهندسي مكانيك و مهندسي دريا مي باشد. اجزا اصلي اين سيستم؛ ايرسپريتور (جدا كننده هوا) و شيرهاي كنترلي و مخزن ذخيره هواي توليدي مي باشند. نحوه عملكرد سيستم استحصال هوا از آب دريا به اين صورت است كه در ابتدا آب دريا وارد ايرسپريتور (جدا كننده هوا) مي شود پس از آن كه هواي محلول در آب در ايرسپريتور در اثر تلفيقي از نيروي گريز از مركز و كاهش سرعت جدا شد؛ هواي جدا شده براي مصرف وارد مخزن ذخيره هوا مي گردد؛ باقيمانده آب دريا توسط پمپ از خروجي به دريا بازگردانده مي شود.
موتورهاي پالس جت، نوعي جالب و از جهاتي جذاب در سيستم هاي پيشرانش هوافضايي مي باشند. مهمترين مزيت اين موتورها، ساختار ساده ي آنها - شامل لوله هايي و بدون قسمت هاي متحرك- مي باشد، بنابراين از لحاظ اقتصادي ساخت و نگهداري آنها مقرون به صرفه مي باشد. اما متدي كلي براي طراحي اين نوع موتورها موجود نمي باشد و ابعاد ساخته شده از اين موتور با ابعاد استاندارد لوله، اتصالات و تبديل ها هماهنگي نداشته و به نوبه خود باعث افزايش هزينه توليد مي گردد. هدف از اين اختراع دستيابي به روشي كلي براي طراحي موتور پالس جت بي دريچه مي باشد، به گونه اي كه ابعاد به دست آمده با استاندار لوله ها هماهنگي لازم را داشته باشد. اين طراحي به صورت تركيبي از متدهاي موجود و بررسي آماري ابعاد موتورهاي موجود مي باشد و با رعايت ابعاد به دست آمده به گونه اي كه لوله، اتصالات و تبديل هاي به دست آمده به صورت استاندارد باشند. اين امر باعث مي شودكه هزينه ساخت موتور نسبت به موارد مشابه به شدت كاهش يابد و همچنين با استفاده از ابعاد استاندارد لوله ها، هزينه هاي مربوط به رول كاري ورق و جوشكاري هاي طولي كه به نوبه خود باعث افزايش عيوب جوشكاري نيز مي شود، جلوگيري به عمل مي آيد. از جمله مهمترين كاربردهاي موتور پالس جت به دليل ساختار ساده و هزينه توليد كم، براي پهبادهاي مختلف و با كاربردهاي متفاوت از جمله پهبادهاي هدف به منظور آزمايش و تست موشك هاي پدافندي و پي بردن به قابليت اعتماد اين نوع موشك ها و يا در پهبادهاي انتحاري مناسب مي باشد. بنابراين با مرور اين قابليت و كاربردها مي توان دريافت كه اين موتور در افزايش توان رزمي و دفاعي كشور بسيار موثر مي باشد و گام هاي بلندي را در جهت توانمندسازي نيروهاي نظامي خواهد پيمود.
يكي از مهمترين سيستم هاي عملياتي يك موتور پالس جت، سيستم سوخت رساني آن مي باشد. كاركرد اين نوع موتور بر اساس پديده ي DDT، اهميت اين سيستم را براي موتور پالس جت دو چندان مي كند. بروز اين پديده مي تواند احتراق موتور را ناپايدار و يا حتي متوقف سازد. از اينرو يك سيستم سوخت رسان مناسب مي تواند نقش بسيار موثري در عملكرد موتور پالس جت داشته باشد. در اكثر موارد از سوخت گازي براي موتور پالس جت استفاده مي شود. اين نوع سوخت به خوبي با هوا تركيب شده و انفجار پذيري بالايي دارد، از اين رو يك سوخت مناسب براي موتور پالس جت مي باشد. نياز به مخازن حجيم و سنگين فشار بالا براي نگهداري سوخت گازي جهت انجام پرواز هاي بلند مدت و هدفمند امكان استفاده از سوخت گازي را به شدت محدود مي كند. اهميت اين مسئله با توجه به پايين بودن بازده موتور پالس جت و در نتيجه ميزان مصرف سوخت بالاي آن دو چندان مي شود. از اينرو در اين موارد ترجيح داده مي شود از سوخت مايع به جاي سوخت گاز استفاده شود. اين نوع سوخت نيز مشكلات خاص خود را به همراه دارد كه از جمله مهمترين آنها مي توان به انفجارپذيري پايين، نياز به سيستم انژكتور جهت تزريق و تلفيق بهتر اشاره كرد. هدف اين است كه با معرفي يك سيستم سوخت رساني مشكلات فوق الذكر تا حد ممكن برطرف شود تا شرايط كاري موتور پالس جت بهينه شده و امكان يك پرواز بلند مدت با موتور پالس جت فراهم شود. با ساخت سيستمي، سوخت مايع به وسيله جذب گرماي بدنه ي محفظه احتراق موتور تبديل به بخار شده و به صورت كاملا گازي و بدون نياز به انژكتور وارد محفظه ي احتراق پالس جت بي دريچه مي شود. كاربرد اصلي موتور پالس جت استفاده از آن به عنوان يك سيستم رانش ارزان و سبك براي استفاده در پهبادهاي هدف، فريب و انتحاري در صنايع نظامي در بخش هوا فضا مي باشد كه يكي از مهمترين قسمت هاي اين موتور سيستم سوخت رسان مناسب براي پروازهاي بلند مدت مي باشد. با مرور اين قابليت و كاربردها مي توان دريافت كه اين موتور در افزايش توان رزمي و دفاعي كشور بسيار موثر مي باشد و گام هاي بلندي را در جهت توانمندسازي نيروهاي نظامي خواهد پيمود.
سيستم استحصال هواي محلول در آب؛ با هدف ارائه ي يك سيستم كاربردي استحصال هواي محلول در آب براي استفاده توسط زير دريايي ها و غواصان ابداع گرديده است. زمينه فني اين اختراع مهندسي مكانيك و مهندسي دريا مي باشد. اين سيستم بر پايه ايجاد جريان گردابه اي و اشباع آب از طريق دمش گازهاي احتراق موتور و يا بازدم غواص و همچنين افزايش دماي آب از طريق تبادل حرارت با آب رادياتور موتور، هواي محلول در آن را استحصال مي كند. اجزاي اصلي اين سيستم عبارتند از : ايرسپريتور، پمپ ها، كمپرسور هوا، مصرف كننده اكسيژن توليدي، مبدل حرارتي و شيرهاي كنترلي.
اختراع حاضر در خصوص ابداع مكانيزمي براي توليد آب از رطوبت هوا با استفاده از انرژي¬هاي تجديدپذير است. اين طرح شامل سازوكاري براي جريان هوا (با كمك اختلاف دماي ايجاد شده بوسيله انرژي خورشيد و يا استفاده از باد) و بهره گيري از اين جريان هوا براي توليد برق (انرژي) مورد نياز براي فعاليت پمپ¬ها و ساير قسمت¬هاي سيستم و نيز تماس هوا با سيال جاذب رطوبت و در نتيجه جذب رطوبت موجود در هوا، همچنين ابزاري براي جدا كردن آب محلول در سيال جاذب رطوبت است. پس اين سيستم بر اساس سه مرحله؛ 1- ايجاد جريان هوا در اثر اختلاف دما و يا بهره گيري از جريان طبيعي هوا (باد) با استفاده از انرژيهاي تجديدپذير 2- توليد انرژي از اين جريان و جذب رطوبت موجود در اين جريان هوا با سيال جاذب 3- استفاده از مكانيزم ابداعي براي جدا كردن آب از محلول سيال جاذب؛ عمل مي¬كند.
موارد یافت شده: 5