لیست اختراعات با مالکیت
سیدمهدی زهرائی
7 عدد
تحقيقات آزمايشگاهي و تحليلي نشان ميدهد كه گروهي از ميراگرهاي غيرخطي به نام ميراگر ضربه اي، عملكرد بهتري نسبت به خنثي كننده هاي ارتعاشي خطي، در كاهش نوسانات سازه ها دارند. عامل اصلي تأثيرگذار در اين نوع ميراگرها جهت كنترل نوسانات، اين است كه نيروهاي كوچك ايجاد شده توسط جرم هاي كمكي هستند كه با ايجاد اغتشاش در دامنه نوسانات سازه، موجب كاهش نوسانات شديد مي گردند. ميراگر ضربه اي جزو آن دسته از وسايل لرزشي انفعالي قرار دارد كه جهت كاهش لرزه در سيستم هاي پيوسته و ناپيوسته بكار برده ميشود. در حالت ايده ال، لرزش سيستمي كه به ميراگر ضربه اي تجهيز شده است باعث تحريك توده جرم داخل ميراگر شده و حركت اين جرم آزاد و برخوردهاي آن به دو ديواره محفظه ميراگر، باعث كاهش ارتعاشات سيستم خواهد شد.
اتصال قاب خمشي فولادي با جان لوله اي، اتصالي از نوع اتصالات با مقطع تضعيف شده است كه جهت عدم گسيختگي ترد غير قابل انتظار در ناحيه اتصال تير به ستون در سيستم قاب خمشي فولادي در برابر زلزله بوجود آمده اند. در اين اتصال جان صاف تير در ناحيه محدودي در نزديكي وجه ستون با يك قطعه لوله قائم جايگزين مي شود. با توجه به رفتار آكاردئوني جان لوله اي در تنشهاي محوري حاصل از خمش، سهم جان در عملكرد خمشي تير در ناحيه جان لوله اي بكار گرفته شده به شدت كاهش مي يابد و ظرفيت خمشي تير در اين ناحيه تضعيف و مفصل پلاستيك تشكيل مي گردد. اين در حالي است كه مقاومت برشي در اين ناحيه با توجه به حضور لوله تامين مي گردد. وجود جان لوله اي باعث بهبود پارامترهاي مرتبط با كمانش موضعي بال تير در محل مفصل پلاستيك با كاهش عرض آزاد بال و همچنين بهبود پارمترهاي مرتبط با كمانش جانبي-پيچشي با افزايش مقاومت خارج از صفحه جان لوله اي مي شود. اين اتصال مي تواند ظرفيت پذيرش تغيير مكان نسبي طبقه را تا 6 درصد (دو درصد بيش از ضوابط پذيرش استاندارد) بر اساس نتايج آزمايشگاهي صورت گرفته افزايش دهد.
عنوان اختراع: ميراگر ويسكوز انشعابي زمينه فني: مهندسي عمران، مهندسي سازه، مهندسي زلزله اكثر سازه هاي مطرح در مهندسي عمران از جمله ساختمان، پل، سكوي دريايي و ... به خودي خود داراي ميرايي كمي مي باشند. به همين منظور براي بهبود عملكرد آن ها تحت بارهاي ديناميكي به ويژه زلزله از ميراگرها استفاده مي شود. متاسفانه در حال حاضر ميراگرهاي موجود در كشور وارداتي بوده و داراي قيمت بالايي مي باشند كه استفاده از آن ها را در سازه هاي متداول توجيه ناپذير مي كند. براي حل مشكل فوق، ميراگرهاي ويسكوز انشعابي در اين اختراع مطرح شده اند. ميراگر مذكور به علت عدم استفاده از اوريفيس و نيز عدم نياز به اكومولاتور قابليت ساخت در كشور را داشته و در مقايسه با نمونه هاي خارجي مقرون به صرفه مي باشد. در اين ميراگر به جاي استفاده از اورفيس از لوله فشار قوي استفاده شده است. اين امر منجر به سادگي در ساخت ميراگر شده و نيز سبب كاهش افزايش حرارت روغن داخل ميراگر خواهد شد. همچنين با تغيير در طول و قطر لوله فشار قوي مي توان ضريب ميرايي ميراگر را تغيير داد.
تجارب زلزلههاي گذشته و بروز خسارات فراوان مالي و جاني، حاكي از نقص عملكرد برخي سازهها و لزوم استفاده از ابزارهاي نوين جهت مقابله با نيروي زلزله است كه در اين ميان استفاده از انواع ميراگرهاي تسليمي جهت جذب و استهلاك انرژي بسيار متداول است. ميراگر پيشنهادي متشكل از تعدادي لوله هممحور و هممركز تودرتو است كه با پيستونها و سيلندرهايي به يكديگر متصل گرديدهاند. در ابتدا، تنها سختي و مقاومت لوله خارجي وارد عمل شده و وقوع كرنشهاي پلاستيك در اين قسمت موجب استهلاك انرژي ميگردد. ليكن ورود لولههاي داخلي متناسب با افزايش ميزان تغييرمكان اعمالي موجب مشاركت آنها در بازتوزيع نيروها و عملكرد چندسطحي با سختي و مقاومت متغير ميشود. عملكرد اين ميراگر با استفاده از تحليل هاي عددي و مطالعات آزمايشگاهي مختلفي بررسي شده است. رفتار چندسطحي متقارن با مقاومت، سختي و ميرايي متغير، موجب امكان اتلاف انرژي و افزايش راندمان عملكردي آن در زلزلههاي مختلف شده است. امكان افزايش سختي و مقاومت نمونه پيشنهادي در اثر افزايش تغييرمكان اعمالي به عنوان يك ويژگي منحصر به فرد در بين ميراگرهاي فلزي است. همچنين با توجه به عدم پيچيدگيهاي موجود در روند طراحي و نيز ساخت و نصب ميراگر پيشنهادي، استفاده از آن موجب افزايش محسوس در هزينه تمام شده سازه نخواهد بود.
زلزله يكي از حوادث طبيعي مي باشد كه هر ساله در سرتاسر جهان موجب خسارات مالي و جاني مي شود. هنگام وقوع زلزله، انرژي ناخواسته و بزرگي به سازه تحميل خواهد شد كه اين انرژي به شكل هاي گوناگون در سازه نمود پيدا خواهد كرد كه در صورت عدم كنترل اين انرژي، بخش عمده اي از آن صرف آسيب سازه خواهد شد. امروزه استفاده از ابزارهاي اتلاف انرژي در سازه ها به منظور جلوگيري از آسيب ناشي از زلزله، بسيار مورد توجه محققين و طراحان قرار گرفته است. يكي از اين ابزارهاي اتلاف انرژي ميراگرهاي ADAS بوده كه با ورود به ناحيه ي پلاستيك منجر به اتلاف انرژي زلزله خواهند شد. اين ورق هاي خمشي هنگامي كه تحت تغييرشكل جانبي قرار گيرند، به دليل شرايط هندسي حاكم مقداري كشيده مي شوند كه نتيجه¬ ي آن به وجود آمدن يك نيروي كششي ناخواسته در آن ها مي باشد. در اين طرح پژوهشي كه تمركز بر رفتار ميراگر ADAS مي باشد، تلاش بر آن است با اتصالي خاص از بروز نيروي محوري ناخواسته در ورق هاي X-شكل اين ميراگر ممانعت شود. به دليل آنكه طراحي اين ورق ها بر مبناي رفتار خمشي خالص انجام مي گيرد، وجود نيروي محوري ناخواسته در آن ها نه تنها عملكرد يكنواخت اين ورق ها در جذب انرژي را با مشكل روبه رو خواهد ساخت، بلكه بروز پديده هايي همچون خستگي كم چرخه اي را تشديد خواهد كرد. همچنين اندركنش نيروي محوري كششي با خمش موجب افزايش سطح نيروي توليد شده توسط اين ورق ها شده كه نقش فيوز بودن اين اعضا را مختل خواهد نمود. انتظار مي رود كه استفاده از اتصال اصلاح شده سبب خواهد شد كه ميراگر پيشنهادي نسبت به مدل هاي مرسوم مزايايي همچون حذف اندركنش نيروي كششي ناخواسته با لنگر خمشي و كنترل سطح نيروهاي توليد شده توسط ميراگر ADAS به عنوان يك عضو تغييرمكان -كنترل را داشته باشد. همچنين تسليم يكنواخت در طول ورق هايي كه برمبناي خمش خالص طراحي گرديده اند و كاهش سطح كرنش هاي محوري توليد شده در ورق هاي ADAS به دليل حذف نيروي كششي ناخواسته و كنترل پديده ي خستگي كم چرخه از مزاياي ديگر قابل دستيابي باشند.
هدف از ساخت "دستگاه آزمايش قاب هاي سازه اي 2 طبقه تحت بارگذاري چرخه اي با توزيع بار مثلثي معكوس در ارتفاع قاب" دنبال كردن 4 هدف مي باشد 1) اعمال بارگذاري چرخه اي با توزيع بار مثلثي معكوس در ارتفاع قاب هاي سازه اي 2 طبقه، 2) انجام آزمايش به صورت خوابيده با توجه به وجود احتمال خطر در اعمال بارهاي بزرگ در ارتفاعات بالا در محيط آزمايشگاه، 3) انجام آزمايش روي انواع مختلف قاب هاي سازه اي 2 طبقه (از قبيل قاب خمشي، قاب مهاربندي و ...) با تعداد دهانه هاي مختلف، طول دهانه هاي مختلف و ارتفاعات طبقات مختلف و 4) شبيه سازي كردن شرايط واقعي قاب هاي سازه اي 2 طبقه در داخل ساختمان ها. اين دستگاه با به كارگيري عضوهاي Load Beam در 2 سمت بيروني طبقۀ دوم قاب، اتصال آن ها با كمك تكيه گاه هاي مفصلي به پشت ستون ها در تراز طبقات و اعمال بار جانبي در 1⁄3 ارتفاع Load Beam از تراز طبقۀ دوم، توزيع بار مثلثي معكوس را به صورت دقيق و بدون خطا فراهم مي كند. همچنين دستگاه آزمايش با اضافه شدن عضوهاي Column-1 و Column-2 قابليت انجام آزمايش روي انواع مختلف قاب ها با تعداد دهانه هاي مختلف را دارد
موارد یافت شده: 7