لیست اختراعات با مالکیت
سید علی میر کریمی
2 عدد
عنوان اختراع: گيربكس داراي ويژگي درگيري دو دنده به صورت همزمان خلاصه ي اختراع عنوان : گيربكس داراي ويژگي درگيري دو دنده به صورت همزمان زمينه ي فني : مكانيك مشكل فني: در گيربكس هاي مرحله اي، زمان تعويض دنده انتقال قدرت قطع شده سپس دوباره وصل مي گردد كه اين قطع شدن جريان قدرت سبب افزايش مصرف سوخت و ايجاد وقفه در شتاب گيري خودرو مي شود. وضعيت موجود: تاكنون پيشرفته ترين طرحي كه براي حل مشكل ذكر شده طراحي شده، يك گيربكس دوكلاچه مي باشد. در آن سيستم ( برخلاف اختراع ادعايي) امكان درگيري همزمان دو دنده وجود ندارد. بنابرين كلاچ ها بصورت ترتيبي و الاكلنگي وصل مي شوند. در زمان تعويض دنده، پس از قطع شدن كلاچ سابق و قبل از وصل شدن كلاچ جديد وقفه اي وجود دارد كه اين وقفه مانع از انجام عمل انتقال قدرت به صورت پيوسته مي شود. اساس راه حل ارائه شده: براي حل اين مشكل اين سيستم طراحي شده است كه يك گيربكس دو كلاچه است كه كلاچ ها كاملاّ مستقل از هم عمل مي كنند. بين هر كلاچ و شفت ورودي متصل به آن يك كلاچ يكطرفه وجود دارد كه اين كلاچ يكطرفه ها امكان درگيري همزمان دو دنده را فراهم مي سازد. بنابرين در زمان تعويض دنده ابتدا كلاچ مربوط به دنده جديد وصل مي شود و پس از ادامه عمل انتقال قدرت توسط آن، كلاچ مربوط به دنده سابق آزاد مي شود. زماني كه روي يك شفت دنده اي قفل باشد، مي توان روي شفت ديگر دنده اي را قفل كرد و بدون قطع جريان انتقال قدرت از موتور به چرخ ها، در دنده ي جديد قرار گرفت. زمان درگيري دو دنده ، دنده ي بزرگتر ( دنده اي كه نسبت دنده اش كوچكتر باشد) كار انجام مي دهد و براي ايجاد ترمز موتوري ، كلاچ يكطرفه ي شفت مربوط به دنده ي بزرگتر (توسط كشويي كه كنار آن مي باشد) قفل مي شود. ( شكل شماره يك) كاربردهاي اصلي : از اين سيستم مي توان در همه ي وسايل نقليه (سبك و سنگين) استفاده كرد. استفاده از اين گيربكس باعث افزايش سرعت در حمل و نقل، كاهش آلودگي و كاهش مصرف سوخت در صنعت مي شود.
عنوان اختراع : سيستم تامين پايداري و تسهيل رانندگي در سطوح شيبدار خلاصه اختراع: عنوان اختراع : سيستم تامين پايداري و تسهيل رانندگي در سطوح شيبدار زمينه فني : مكانيك خودرو مشكل فني : در سطوح شيبدار زمان شروع حركت خودرو به سمت بالاي شيب، خودرو تمايل دارد به سمت پايين شيب حركت كند. كنترل خودرو و شروع حركت در اين شرايط تا حدي سخت مي باشد. در سطوح شيبدار در هنگام حركت با سرعت كم به سمت بالاي شيب، ممكن است تعويض دنده با مشكل و تأخير مواجه شود، اين امر ممكن است باعث پس زدن خودرو به سمت پايين شيب شود. وضعيت موجود : پيشرفته ترين سيستمي كه تاكنون در اين زمينه طراحي شده است سيستم قفل پسروي خودرو در سربالايي هاي پرترافيك مي باشد. اين سيستم فقط در حالت خلاص يا در زمان حركت با دنده هاي رو به جلو از پس زدن خودرو جلوگيري مي كند. اساس راه حل ارائه شده :اين سيستم در زمان شروع حركت خودرو و در زمان حركت خودرو با سرعت كم، با استفاده از يك كليد الكتريكي كه مرتبط با دسته دنده مي باشد، جهت تمايل راننده براي حركت ( جلو يا عقب ) را تشخيص داده و از حركت خودرو در خلاف آن جهت جلوگيري مي كند. كاربردهاي اصلي اختراع : - سيستم ايمني: اين سيستم با جلو گيري از پس زدن خودرو در سطوح شيبدار، يك سيستم ايمني براي خودرو محسوب مي شود. - سيستم رفاهي: همچنين اين سيستم با آسان تر كردن رانندگي در زمان شروع حركت به طرف بالا در سطوح شيبدار، مي تواند يك سيستم رفاهي نيز محسوب شود. بيشتر جاده ها و خيابان ها داراي مقداري شيب (هرچند كم) مي باشند. بنابرين اين سيستم كاربرد مهمي در تمام خودروها دارد.
موارد یافت شده: 2