لیست اختراعات با مالکیت محسن بشيري
3 عدد


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 3
تاریخ اظهارنامه: 1391/05/13
تاریخ ثبت: 1391/05/13
خلاصه اختراع:

تا كنون روشهاي مختلفي براي كاهش مصرف سوخت ارائه گرديده است. يكي از راهكارهاي مورد توجه بازيافت انرژي ميباشد. شكلي از بازيافت مربوط به استحصال انرژي يك دستگاه از خود آن دستگاه ميباشد، به گونه اي كه اصطكاك و افتي به سيستم اعمال نكرده، راندمان كاهش نيابد. مثلا استفاده از انرژي حرارتي گازهاي خروجي از دودكشها يا مواردي ديگر. پيزوتاير ايده اي است كه در آن از نيروي عمودي تكيه گاهي موجود بين تاير يك خودرو در حال حركت و زمين جهت توليد انرژي الكتريكي استفاده ميشود. براي اين منظور از نوعي پيزوالكتريك ژنراتور نواري شكل استفاده ميشود، بدين صورت كه اين نوار روي جداره خارجي تاير نصب ميشود. در اين حالت نوار پيزوالكتريك بين چرخ خودرو در حال حركت و زمين قرار خواهد گرفت. در نتيجه تنش فشاري ناشي از وزن خودروي در حال حركت باعث توليد انرژي الكتريكي خواهد شد. اين تنش بدليل حركت خودرو پريوديك است و مقدار آن بستگي به وزن خودرو دارد. هر چه خودرو سنگين تر باشد، انرژي توليد شده بيشتر خواهد بود.

تاریخ اظهارنامه: 1392/08/27
مالک/مالکان: آقاي محسن بشيري
تاریخ ثبت: 1392/09/20
خلاصه اختراع:

همانطور كه از نام اين طرح برمي آيد، پنجره/ درب با حركت انتقال منحني الخط يك مكانيزم ديناميكي است كه براي درب يا پنجره حركت انتقالي بر روي مسير دايره اي شكل را فراهم مي كند. از آنجا كه امكان استفاده از اين مكانيزم به طور كلي هم در درب و هم در انواع پنجره ها وجود دارد، هر دو نام درب و پنجره در عنوان طرح ذكر شده اند. عناصر اصلي در ميكانيزم اين طرح دو چرخ دنده و يك زنجير واصل است. هم چنين دو لينك رابط جهت سر هم نمودن مجموعه نياز است. بدين صورت كه يك چرخدنده روي بخش باز شو (منظور بخش محرك پنجره يا درب است) و چرخدنده دوم در امتداد خط مستقيم روي بخش ثابت (چهارچوب يا فريم) محكم مي شود. زنجير واصل نيز اين دو چرخدنده را به هم متصل مي نمايد. نكته مهم اين است كه هر دو چرخدنده در محل خود كاملاً فيكس و ثابت مي شوند، به اين معني كه هر يك در محل خود جوش يا به طريق ديگري ثابت شده اند، طوري كه چرخدنده روي بخش باز شو نسبت به همين بخش و چرخدنده روي بخش ثابت نسبت به همين بخش حركتي نداشته و حركت نسبي هر چرخدنده نسبت به بخشي كه به آن متصل است، صفر است. اين يعني چرخدنده روي بازشو و خود اين بخش به صورت يكپارچه عمل مي كند، چرا كه چرخدنده مورد نظر روي بخش بازشو جوش شده است. هم چنين چرخدنده ديگر از آنجا كه به بخش ثابت فيكس شده، بدون حركت و كاملاً ثابت است. دستگاه مختصات مرجع را مي توان روي اين چرخدنده قرار داد. حال اگر نسبت به حركت دادن و باز نمودن آن اقدام شود، خواهيم ديد كه مجموعه بخش بازشو حركت صرفاً انتقالي روي مسير دايره اي شكل به مركزيت چرخدنده ثابت و شعاع برابر فاصله دو چرخدنده خواهد داشت.

تاریخ اظهارنامه: 1393/10/08
تاریخ ثبت: 1394/02/14
مخترع/مخترعان: محسن بشيري
خلاصه اختراع:

بهينه سازي مصرف سوخت بي شك يكي از مسائل مهم پيش روي بشر در سالهاي اخير مي باشد. افزايش روزافزون مصرف سوختهاي فسيلي باعث گرديده كه علاوه بر تحميل هزينه هاي گزاف استحصال و فرآوري اين نوع سوخت، حمل ونقل به دليل دور بودن محل مصرف از توليد، مشكلات عديده اي نظير آلودگي هاي زيست محيطي، كاهش سريع منابع سوخت هاي فسيلي و... بوجود آيد. از اين رو نهادهاي مختلفي جهت ارائه راهكارهايي به منظور كاهش مصرف سوخت شكل گرفته است. به اين موضوع همچنين در محافل دانشگاهي توجه ويژه اي مي گردد. تا كنون روشهاي مختلفي براي كاهش مصرف سوخت ارائه گرديده است. يكي از راهكارهاي مورد توجه بازيافت انرژي مي باشد. شكلي از بازيافت مربوط به استحصال انرژي يك دستگاه از خود آن دستگاه ميباشد، به گونه اي كه اصطكاك و افتي به سيستم اعمال نكرده، راندمان كاهش نيابد. چرخ فنر بندي شده در واقع همان چرخ خودرو است با اين تفاوت كه در آن، چرخ توسط تعدادي فنر به حالت تعليق در مي آيد. به اين صورت كه اين چرخ تشكيل شده از يك حلقه يا رينگ داخلي و يك حلقه خارجي (حلقه داخلي همان رينگ تايرهاي معمولي است و حلقه خارجي در واقع حلقه اي با قطر معادل قطر بيروني تاير معمولي است. هم چنين تعدادي فنر اين دو حلقه را به هم متصل مي كند. نهايتاً روكشي از جنس آج لاستيك روي رينگ بيروني را مي پوشاند. بدين ترتيب يك چرخ فنر بندي شده خواهيم داشت. اولين ويژگي اين چرخ عدم نياز به باد است. اين امر علاوه بر افزايش ايمني، كاهش هزينه هاي جاري شامل پنچرگيري، تنظيم دوره اي باد چرخ ها و... را نيز به همراه دارد. هم چنين در تاير هاي بادي معمولي مقداري انرژي به علت اصطكاك غلتشي تلف مي شود. اين موضوع به علت تغيير شكل الاستيك در محل تماس تاير با زمين بوجود مي آيد. اتلاف انرژي در اين محل به گرما تبديل شده، دماي تاير بالا مي رود. افزايش دما در سرعت هاي بالا، بيشتر رخ مي دهد. در چرخ فنر بندي شده نه تنها اين مشكلات رفع مي شود، بلكه انرژي لازم جهت به حركت درآوردن خودرو با اين چرخ ها به ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد. هم چنين با استفاده از اين چرخ فرمان پذيري خودرو به علت حذف ديواره جانبي راحت مي گردد. با توجه به ايده اوليه اين طرح كه استفاده از فنرهاي كششي است، چرخ فنر بندي شده مي تواند علاوه بر امكانات بالا قدري از انرژي اتلافي چرخ را به خود آن باز گرداند. يعني راندمان آن بيشتر از تايرهاي بادي معمولي است. دليل اين ادعا در فايل ضميمه شرح و توصيف اختراع، به طور كامل شرح داده شده است. ادعاي اخير صرفاً با استفاده از فنرهاي كششي قابل توجيه است. با اين وجود امكان استفاده از فنرهاي فشاري نيز وجود دارد. يادآور مي شود نوآوري طرح به طور كلي به دليل استفاده از فنر به جاي هواي فشرده است. با اين وجود استفاده از فنرهاي كششي مزاياي بيشتري نسبت به فنرهاي فشاري دارد.

موارد یافت شده: 3