لیست اختراعات با مالکیت
محمد رضانيا
2 عدد
تا كنون روشهاي مختلفي براي كاهش مصرف سوخت ارائه گرديده است. يكي از راهكارهاي مورد توجه بازيافت انرژي ميباشد. شكلي از بازيافت مربوط به استحصال انرژي يك دستگاه از خود آن دستگاه ميباشد، به گونه اي كه اصطكاك و افتي به سيستم اعمال نكرده، راندمان كاهش نيابد. مثلا استفاده از انرژي حرارتي گازهاي خروجي از دودكشها يا مواردي ديگر. پيزوتاير ايده اي است كه در آن از نيروي عمودي تكيه گاهي موجود بين تاير يك خودرو در حال حركت و زمين جهت توليد انرژي الكتريكي استفاده ميشود. براي اين منظور از نوعي پيزوالكتريك ژنراتور نواري شكل استفاده ميشود، بدين صورت كه اين نوار روي جداره خارجي تاير نصب ميشود. در اين حالت نوار پيزوالكتريك بين چرخ خودرو در حال حركت و زمين قرار خواهد گرفت. در نتيجه تنش فشاري ناشي از وزن خودروي در حال حركت باعث توليد انرژي الكتريكي خواهد شد. اين تنش بدليل حركت خودرو پريوديك است و مقدار آن بستگي به وزن خودرو دارد. هر چه خودرو سنگين تر باشد، انرژي توليد شده بيشتر خواهد بود.
بهينه سازي مصرف سوخت بي شك يكي از مسائل مهم پيش روي بشر در سالهاي اخير مي باشد. افزايش روزافزون مصرف سوختهاي فسيلي باعث گرديده كه علاوه بر تحميل هزينه هاي گزاف استحصال و فرآوري اين نوع سوخت، حمل ونقل به دليل دور بودن محل مصرف از توليد، مشكلات عديده اي نظير آلودگي هاي زيست محيطي، كاهش سريع منابع سوخت هاي فسيلي و... بوجود آيد. از اين رو نهادهاي مختلفي جهت ارائه راهكارهايي به منظور كاهش مصرف سوخت شكل گرفته است. به اين موضوع همچنين در محافل دانشگاهي توجه ويژه اي مي گردد. تا كنون روشهاي مختلفي براي كاهش مصرف سوخت ارائه گرديده است. يكي از راهكارهاي مورد توجه بازيافت انرژي مي باشد. شكلي از بازيافت مربوط به استحصال انرژي يك دستگاه از خود آن دستگاه ميباشد، به گونه اي كه اصطكاك و افتي به سيستم اعمال نكرده، راندمان كاهش نيابد. چرخ فنر بندي شده در واقع همان چرخ خودرو است با اين تفاوت كه در آن، چرخ توسط تعدادي فنر به حالت تعليق در مي آيد. به اين صورت كه اين چرخ تشكيل شده از يك حلقه يا رينگ داخلي و يك حلقه خارجي (حلقه داخلي همان رينگ تايرهاي معمولي است و حلقه خارجي در واقع حلقه اي با قطر معادل قطر بيروني تاير معمولي است. هم چنين تعدادي فنر اين دو حلقه را به هم متصل مي كند. نهايتاً روكشي از جنس آج لاستيك روي رينگ بيروني را مي پوشاند. بدين ترتيب يك چرخ فنر بندي شده خواهيم داشت. اولين ويژگي اين چرخ عدم نياز به باد است. اين امر علاوه بر افزايش ايمني، كاهش هزينه هاي جاري شامل پنچرگيري، تنظيم دوره اي باد چرخ ها و... را نيز به همراه دارد. هم چنين در تاير هاي بادي معمولي مقداري انرژي به علت اصطكاك غلتشي تلف مي شود. اين موضوع به علت تغيير شكل الاستيك در محل تماس تاير با زمين بوجود مي آيد. اتلاف انرژي در اين محل به گرما تبديل شده، دماي تاير بالا مي رود. افزايش دما در سرعت هاي بالا، بيشتر رخ مي دهد. در چرخ فنر بندي شده نه تنها اين مشكلات رفع مي شود، بلكه انرژي لازم جهت به حركت درآوردن خودرو با اين چرخ ها به ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد. هم چنين با استفاده از اين چرخ فرمان پذيري خودرو به علت حذف ديواره جانبي راحت مي گردد. با توجه به ايده اوليه اين طرح كه استفاده از فنرهاي كششي است، چرخ فنر بندي شده مي تواند علاوه بر امكانات بالا قدري از انرژي اتلافي چرخ را به خود آن باز گرداند. يعني راندمان آن بيشتر از تايرهاي بادي معمولي است. دليل اين ادعا در فايل ضميمه شرح و توصيف اختراع، به طور كامل شرح داده شده است. ادعاي اخير صرفاً با استفاده از فنرهاي كششي قابل توجيه است. با اين وجود امكان استفاده از فنرهاي فشاري نيز وجود دارد. يادآور مي شود نوآوري طرح به طور كلي به دليل استفاده از فنر به جاي هواي فشرده است. با اين وجود استفاده از فنرهاي كششي مزاياي بيشتري نسبت به فنرهاي فشاري دارد.
موارد یافت شده: 2