لیست اختراعات با مالکیت
مهرداد طرفدارحق
3 عدد
ساختار پيشنهادي متشكل از يك يكسوساز ديودي سه فاز، راكتور DC با استفاده از سلف مسي (Ld) ترانسفورماتور كوپلينگ و كليد قدرت سه فاز مي باشد. در كار عادي سيستم راكتور DC به اندازه پيك جريان شبكه شارژ مي شود و تنها افت ولتاژ روي ديودها موجب دشارژ كوچكي در راكتور DC مي شود. همچنين ولتاژ DC مورد نياز (Vd) در مدار پيشنهادي با استفاده از يك ترانسفورماتور ولتاژ و يك پل ديودي سه فاز از شبكه قدرت تأمين مي شود. به طور خلاصه مجموعه يكسوساز و ترانسفورماتور كاهنده به عنوان منبع ولتاژ (Vd) وظيفه جبران افت ولتاژ بر روي سيم پيچي سلف و ديودهاي محدود كننده نوع راكتور DC را دارد. در زمان اتصال كوتاه راكتور DC به صورت سري با خط قرار گرفته و در برابر افزايش ناگهاني جريان مخالفت مي كند و به اين ترتيب باعث محدود شدن جريان اتصال كوتاه در چند سيكل اول مي شود با سپري شدن چند سيكل، راكتور DC به اندازه جريان اتصال كوتاه شارژ شده و بايد كليدهاي قدرت جهت حذف اتصال كوتاه عمل كنند. تنها تفاوت آن با نمونه هاي ساخته شده قبلي استفاده از سلف مسي و داراي مقاومت اهمي به جاي ابررسانا در ساختار راكتور DC و يك منبع ولتاژ جبران كننده DC مي باشد.
طبق دستورالعمل هاي ارايه شده در كليه استانداردها لازم است احتمال اشباع مبدل هاي جريان (CT) تحت تاثير جريان هاي خطا در كليه مدارات حفاظتي در نظر گرفته شود , طبق دستورالعمل هاي فوق با انتخاب رله هاي حفاظتي در هر مدار حفاظتي لازم است مقاومت اهمي مدار حفاظتي مقدار مناسب را كمتر از مقاومت اهمي قابل قبول مبدل هاي جريان با مواجه به مشخصات جريان خطا موسوم به burden دارا باشد , انچنانكه احتمال اشباع در قبال جريان هاي خطا و مولفه DC ان موجود نباشد . اين سيستم بدون نياز به مبدل هاي جريان ، اندازه گيري هاي مربوط به خطاها را انجام داده و در كسري از ثانيه اقدام به هشدار به DCS مي نمايد.
عنوان اختراع: مكانيزم شبكه هوايي انتقال انرژي الكتريكي با هادي هاي برق آويزان طراحي مكانيكي هادي هاي شبكه هاي هوايي فوق توزيع و انتقال انرژي الكتريكي بر اساس تعيين كشش و فلش هادي ها تحت رژيم هاي بارگذاري مختلف انجام مي گيرد. كشش و فلش هادي بگونه اي تعيين مي شود كه تحت دوره بهره برداري از خط هوايي و تحت تمامي شرايط بارگذاري مكانيكي، فواصل مجاز افقي هادي از هادي ها و موانع مجاور و همچنين فواصل مجاز قائم هادي ها از سطح زمين با درنظر گرفتن مقادير استاندارد و همچنين مقادير حريم رعايت شوند. گرچه انواع مختلفي از هادي هاي هوايي در شبكه هاي هوايي مورد استفاده قرار مي گيرند اما طراحي مكانيكي همگي آنها بر اساس تعيين كشش و فلش مناسب هادي انجام مي گيرد. ساختار و طراحي مكانيكي " مكانيزم شبكه هوايي انتقال انرژي الكتريكي با هادي هاي برق آويزان " كاملا با خطوط هوايي برق رايج متفاوت است. در اين نوع از شبكه هاي هوايي، هادي/هادي هاي برق با استفاده از تعدادي گيره عايق از يك يا چند سيم حمال در طول هر اسپن آويزان مي شوند. تمامي كشش هاي مكانيكي فقط بر روي سيم/سيم هاي نگهدارنده اعمال مي شود و هادي/هادي هاي برق هيچ كششي (بجز وزن هادي/هادي هاي برق بين دو گيره عايق) را تحمل نمي كند. اين نوع از شبكه امكان استفاده از هادي تمام آلومينيوم براي اسپن هاي طولاني را فراهم مي كند و ديگر نيازي به استفاده از رشته هاي فولاد در هادي هاي هوايي كه موجب خوردگي گالوانيك آلومينيوم و كاهش عمر هادي هاي هوايي مي شد و يا استفاده از آلياژهاي آلومينيوم كه نياز به تكنولوژي بالا براي توليد داشت و خطوط آن در ايران و بسياري از كشورهاي دنيا موجود نيست، وجود نخواهد داشت. ساختار خط برق مورد اختراع امكان نصب هادي هاي برق با آرايش هاي متنوع و با حداقل فاصله بين فازها براي كاهش باند آزادسازي حريم و همچنين كاهش ارتفاع دكل ها و كنسول هاي كوتاه تر نسبت به دكل هاي موجود را فراهم مي آورد. سيم محافظ در مقابل صاعقه كه هيچ نقش ديگري در خطوط هوايي رايج ندارد در شبكه مورد اختراع نقش بسيار مهم ديگري كه تحمل وزن هادي ها است را به عهده گرفته و از آن استفاده بهينه به عمل مي آيد. هادي هاي برق صرفاً نقش انتقال انرژي الكتريكي را داشته و از تحمل نيروهاي كششي رها مي شوند. جدا شدن محاسبات الكتريكي و مكانيكي نوع جديدي از شبكه هاي هوايي برق ر
موارد یافت شده: 3