ثبت علامت تجاری برند

خدمت پایگاه دارکوب در خصوص

ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری یا ثبت برند یکی دیگر از خدمات موسسه نوفن حامی البرز است که با توجه به استفاده از جستجوگر پیشرفته علائم تجاری دارکوب، احتمال موفقیت پرونده بالاتر خواهد بود. در موسسه نوفن ابتدا مشاوره های پیش از ثبت جهت انتخاب بهترین گزینه ارائه می شود و چنانچه نام انتخابی شامل موارد غیر قابل ثبت باشد، به مخاطب اعلام خواهد شد. سپس جستجو در موارد عین و مشابه انجام شده و گزارش جستجو علامت تجاری در اکانت کاربری متقاضی ثبت می گردد. پس از آن در صورتی که احتمال موفقیت درخواست بالا باشد نسبت به ثبت اقدام خواهد شد. در ادامه اطلاعات کلی در همین زمینه تقدیم می شود.

ثبت برند تجاری

عنصر کلیدی معرف یک کالا و یا خدمات، برند آن است که باید منحصربه فرد باشد. هرچقدر علامت تجاری مبتکرانه و خلاقانه تر باشد خریدار را بیشتر به خود جذب میکند. بنابر تعریف انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) علامت تجاری عبارت است از "یک اسم، علامت، نماد یا طرح، یا ترکیبی از آن ها به منظور شناسایی کالاها و خدمات ارائه شده توسط یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان و تمیز دادن آن ها از محصولات رقبا".

حمایت از علامت تجاری

نوفن حامی البرزاز آنجا که کسب و کارها، محصولات یا خدمات خود را به نام تجاری خاصی به بازار عرضه می کنند، استفاده انحصاری از نام و علامت تجاری بسیار در بازار مربوطه اهمیت پیدا می کند. از سوی امکان اعطای اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به اشخاص یا شرکت‌های ثالث بسیار آسان‌تر است و می‌تواند منبع درآمد دیگری برای مالک علامت بوجود آورد. بر طبق قانون ایران در صورت ثبت علائم تجاری در اداره مربوطه، شخص یا شرکت مالک علامت نسبت به استفاده از آن حق انحصاری پیدا می کند و امکان جلوگیری عرضه ی کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص دیگر تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده‌ای مشابه علامت تجاری مورد ثبت هستند وجود دارد.

از سوی دیگر، چنانچه شخصی نسبت به ثبت علامت در موضوع فعالیت مشابه اقدام کند که عنوان یا علامت مربوطه عین یا مشابه علامت ثبت شده پیشین باشد، کارشناس اداره ثبت علامت تجاری ایران از ثبت آن جلوگیری خواهد نمود. برای مثال از آنجا که علامت "نوفن" برای موسسه نوفن حامی البرز در طبقه 35 در خصوص خدمت " مشاوره مديريت تجاري" ثبت شده است، امکان ثبت نامی که عین این کلمه یا ترکیبی از آن باشد برای شخص دیگری در همین موضوع فعالیت وجود ندارد.

با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استفاده از علائم تجاری به منظور تمایز محصولات یا خدماتی که ارائه میدهند از محصولات و خدمات رقبا پی برده‌اند، همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکرده‌اند. اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری شخص دیگری استفاده کند، ممکن است مخاطبان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را اشتباها خریداری کنند. خرید کالای شرکت رقیب نه تنها به شهرت و وجهه شرکت اصلی آسیب میزند بلکه سود آن را نیز کاهش میدهد و مشتریان را ناراضی میگرداند.

مزایای ثبت علامت تجاری

  1. مالکان علامت را تشویق می‌کند برای بهبود یا حفظ کیفیت محصولات یا خدمات سرمایه‌گذاری کنند،
  2. شرکت‌ها را قادر می‌سازند محصولات‌ یا خدماتشان را از یکدیگر متمایز سازند،
  3. یکی از ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها می باشند،
  4.  تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند،
  5. امکان اعطای اجازه استفاده از علامت به اشخاص ثالث را فراهم میکند و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیاز می‌باشد،
  6. جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند،
  7.  به عنوان ودیعه در موارد مختلف مانند وام میتوانند مفید باشند.

قانون ثبت علائم تجاری ایران

بر اساس بند الف ماده 30 قانون ثبت اختراعات‌، طرحهای صنعتی‌ و علائم تجاری مصوب سال 1368، هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد، علامت تجاری نامیده می شود. در ماده 32 همین قانون مواردی که به عنوان علامت قابل ثبت نیستند ذکر شده است:

الف - نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز سازد.
‎‎‎ب - خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
‎‎‎ج - مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه درمورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.
‎‎‎د - عین یا تقلید نشان نظامی‌، پرچم‌، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بین‌الدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بین‌المللی تأسیس شده‌اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیت دار کشور مربوط یا سازمان ذی‌ ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
‎‎‎هـ - عین یا به طرز گمراه کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌.
‎‎‎و - عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.
‎‎‎ز - عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

 موارد فوق از مهم ترین دلایلی است که باعث رد شدن تقاضای ثبت علامت تجاری می گردد و باید در هنگام انتخاب علامت مد نظر قرار گیرد. علامت تجاری فقط در طبقه یا طبقاتی ثبت می شود که متقاضی در اظهارنامه انتخاب کرده باشد و دسته بندی این طبقات به شرح زیر هستند:

  • طبقه 1: مواد شیمیائی مورد استفاده در صنعت ، علوم و عکاسی و همچنین در کشاورزی، باغبانی و جنگلبانی;رزین های مصنوعی پردازش نشده ، پلاستیک های پردازش نشده ...
  • طبقه 2: رنگ ها ، روغن جلاها ، لاک ها (لاک و ا لکل ها); محافظت کننده ها در مقابل زنگ زدگی و جلوگیری کننده ها از فاسد شدن چوب و رنگ کننده ها; مواد شیمیائی تثبیت کننده رنگ ...
  • طبقه 3: ترکیبات سفید کننده و سایر مواد برای استفاده در رخت و لباس شوئی; ترکیبات مخصوص تمیز کردن، براق کردن ، رنگ زدائی لکه گیری و صیقل دادن و سائیدن. صابون ها; ...
  • طبقه 4: روغن های صنعتی و نفتی و گریس ها; روان کننده ها; گردگیرها، مرطوب کننده ها و ترکیبات مخصوص وصل. سوخت ها (شامل سوخت موتور) . مواد روشنائی و شمع ها و ...
  • طبقه 5: مواد داروئی و دامپزشکی; ترکیبات بهداشتی برای (اهداف پزشکی ; برای مواد رژیمی و تغذیه ای برای استفاده در مصارف پزشکی یا دامپزشکی، غذای کودکان; مکمل ها ...
  • طبقه 6: فلزات معمولی و آلیاژهای آن ها; مواد ساختمانی فلزی; ساختمان های فلزی قابل حمل و نقل و انتقال; مواد فلزی خطوط راه آهن; کابل ها و سیم های غیر الکتریکی انواع سیم ...
  • طبقه 7: ماشین ها و ماشین آلات (ابزار ماشین); انواع موتورها (به غیر از موتورها برای خودروها و وسایل نقلیه زمینی); اتصالات مربوط به ماشین آلات و قطعات انتقال نیرو ...
  • طبقه 8: ابزار آلات و وسایل دستی (با کارکرد دستی) کارد و قاشق و چنگال، اسلحه کمری ، تیغ ها
  • طبقه 9: تجهیزات علمی،مسافت یابی،مساحی،الکتریکی،عکاسی،سینمائی،بصری،وزن کردن،اندازه گیری ،علامت دادن، بازرسی و چک کردن،نجات ازمرگ،وابزارهای کمک آموزشی، ...
  • طبقه 10: دستگاه ها و وسایل جراحی ، پزشکی، دندان سازی و دامپزشکی ، دست و پای مصنوعی ، چشم و دندان مصنوعی;اقلام ارتوپدی;مواد مخصوص بخیه زنی.
  • طبقه 11: دستگاه های مخصوص روشنائی ، گرمایشی، مولد بخار ، آشپزی (طبخ) ، تبرید(سردکننده)، خشک کن ، تهویه، تأمین و ذخیره آب و اهداف و مصارف بهداشتی
  • طبقه 12: خودروها (وسایط نقلیه); دستگاه های حمل و نقل زمینی ، هوائی یا آبی
  • طبقه 13: سلاح های گرم: مهمات و پرتابه ها (موشک، راکت، خمپاره و غیره); موادمنفجره; مواد و وسایل آتش بازی.
  • طبقه 14: فلزات گرانبها و آلیاژهای آن ها و کالاهای ساخته شده یا روکش شده از آن ها که در طبقات دیگر ذکر نشده اند; جواهرات ، سنگ های قیمتی; وسایل ساعت سازی ...
  • طبقه 15: آلات موسیقی
  • طبقه 16: کاغذ ، مقوا و کالاهای ساخته شده از آنها که در طبقه های دیگر ذکر نشده اند;کار چاپ شده;لوازم صحافی;عکس;لوازم التحریر;چسب ها برای مصارف تحریری یا خانگی ...
  • طبقه 17: لاستیک ، گوتا پرچا (نوعی کائوچو) ، صمغ ، پنبه نسوز ، میکا و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات دیگر ذکر نشده اند;پلاستیک ها به شکل پرس شده و با فشار ... 
  • طبقه 18: چرم و چرم مصنوعی و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات ذکر نشده اند; پوست حیوانات،چمدان ها و کیف و کیسه های مسافرتی; چترها ، چترهای آفتابگیر ... 
  • طبقه 19: مصالح ساختمانی (غیر فلزی); لوله های غیر فلزی سخت و غیرقابل انعطاف برای استفاده در ساختمان;آسفالت، انواع قیر; ساختمان های قابل انتقال غیر فلزی; ...
  • طبقه 20: مبلمان ، آئینه ها و قاب های عکس;کالاهای ساخته شده (که در طبقات دیگر ذکر نشده اند) از چوب ، چوب پنبه ، نی ، بامبو، حصیر، شاخ، استخوان، عاج ، استخوان آرواره نهنگ ... 
  • طبقه 21: ظروف خانگی یا وسایل آشپزخانه و ظروف; شانه و اسفنج ها; برس ها (غیر از قلم موها); مواد مخصوص ساخت برس; وسایل برای نظافت و تمیزکاری; سیم ظرفشوئی; 
  • طبقه 22: طناب ها ، ریسمان ، تورها ، چادرها، سایبان ها ، برزنت ها (تارپولین) ، بادبان ها، ساک ها و گونی‌ها و کیسه‌ها (که در طبقات دیگر ذکر نشده اند): مواد لائی و آکندنی ...
  • طبقه 23: انواع نخ و رشته برای مصرف نساجی;
  • طبقه 24: مصنوعات نساجی و پارچه ای که در طبقات دیگر ذکر نشده اند; روتختی ها; رومیزی ها.
  • طبقه 25: پوشاک ، پاپوش (کفش) ، پوشش سر.
  • طبقه 26: انواع پارچه توری و گلدوزی، روبان ها و قیطان ها;دکمه ها ، قلاب ها ، قزن قفلی ها ، سوزن ها و سوزن ته گردها و سوزن خیاطی;گل های مصنوعی.
  • طبقه 27: فرش ها، قالیچه ها ; پادری ها و مواد مخصوص پادری ها ، حصیرها، لینولئوم و مواد دیگر برای پوشش کف های موجود.قالیچه ها و شیشه های تابلوئی (غیر پارچه ای)
  • طبقه 28: انواع بازی ها و اسباب بازی ها، وسایل ورزشی و ژیمناستیک که در سایر طبقات طبقه بندی نشده اند;تزئینات برای درخت های کریسمس.
  • طبقه 29: گوشت ، گوشت ماهی ، گوشت ماکیان و شکار; عصاره های گوشت; میوه ها و سبزیجات پخته شده، خنک شده ، منجمد شده و به صورت کنسرو; انواع ژله ، مرباجات ... 
  • طبقه 30: قهوه ، چای ، کاکائو ، و قهوه مصنوعی; برنج; پیو کا و ساکوز(نشاسته ، نیوک و نشاسته ساگو); آرد و فرآورده های ساخته شده از غلات; نان، نان شیرینی ، شیرینی ها; یخ ...
  • طبقه 31: غلات، محصولات کشاورزی ، باغداری و جنگلی که در طبقات دیگر طبقه بندی نشده اند; حیوانات زنده;میوه و سبزیجات تازه; بذرها; گیاهان طبیعی و گل ها;...
  • طبقه 32: ماءالشعیرها;آب های معدنی و گازدار و سایر نوشابه های غیرالکلی; آب میوه ها و نوشابه های میوه ای;شربت ها و سایر فراورده ها برای ساخت نوشابه ها;
  • طبقه 34: توتون; اقلام دخانی;کبریت ها
  • طبقه 35: تبلیغات; مدیریت کسب و کار; مدیریت بازرگانی و تجاری; عملیات دفتری واداری;
  • طبقه 36: بیمه; امورمالی; امور پولی; امور مربوط به املاک و مستغلات
  • طبقه 37: ساختمان سازی; تعمیرات; خدمات نصّابی.
  • طبقه 38: مخابرات از راه دور
  • طبقه 39: حمل و نقل; بسته بندی و انبار سازی کالاها; ترتیبات مسافرت.
  • طبقه 40: عمل آوری مواد
  • طبقه 41: آموزش و پرورش; ارائه آموزش و کارآموزی; تفریح و سرگرمی;ورزش و فعالیت های فرهنگی،
  • طبقه 42: خدمات علمی و فن آوری و پژوهشی و طراحی مربوطه; خدمات مربوط به تجزیه و تحلیل صنعتی و پژوهشی;طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار رایانه.
  • طبقه 43: خدمات مربوط به عرضه اغذیه و نوشیدنی; مسکن و محل اقامت موقت.
  • طبقه 44: خدمات پزشکی; خدمات دامپزشکی; مراقبت بهداشتی و زیبائی برای انسان ها و حیوانات; خدمات کشاورزی ، باغبانی و جنگلداری.
  • طبقه 45: خدمات حقوقی; خدمات امنیتی برای حفاظت از اموال و اشخاص; خدمات شخصی و اجتماعی ارائه شده به وسیله دیگران برای رفع احتیاجات افراد

در ایران برای درخواست ثبت علامت در هر یک از طبقات مذکور باید مجوز فعالیت در آن حوزه را به اداره ثبت علائم تجاری ارائه نمایید. برخی از علائم بسیار معروف از این قاعده مستثنی هستند.