لیست اختراعات اسدالله مفيدي
در اين گزارش روند طراحي، ساخت، راه ندازي و تست تست استند كلاچ با هدف ارضاي شرايط عملكردي كلاچ در توربين SGT600 تشريح شده است. بدين منظور، ابتدا نحوه عملكرد كلاچ به طور خلاصه توضيح داده شده و سپس نحوه طراحي تست استند به تفضيل ارائه گرديده است. در ادامه اجزاي مختلف تست استند تشريح شده و قسمت هاي مختلف مجموعه از جمعه بخش هاي استاتيك، دوار، تجهيزات سنسوريگ و مانيتورينگ، قدرت، كنترل و سيستم هيدروليك ارائه شده است. در نهايت تصاوير تست استند ارائه شده و فيلم و گزارشي از يك سري تست كلاچ مذكور ارائه شده است.
يكي از بخش هاي اصلي توربين ها، پره هاي بخش سرد (كمپرسور) و همچنين گرم (توريين) آن مي باشد. اين پره ها مهمترين قسمت در تبديل انرژي حاصل از احتراق به انرژي مكانيكي دوراني در توربين مي باشند. بنابراين برخورداري از اطلاعات كاركردي اين پره ها، از جمله وضعيت ارتعاشي پره¬ها بسيار حائز اهميت است. فركانس طبيعي و ميزان استهلاك متناظر آن در شناسايي حالت تشديد، شناسايي ترك و تخمين عمر پره بسيار كارآمد مي¬باشد. انجام تست ارتعاشي بر روي پره¬ها نيازمند تجهيزاتي است كه بتواند شرايط مناسب تست را ايجاد نمايد. در تست استند حاضر، شرايط لازم براي تست استاندارد پره هاي توربين شبيه سازي شده تا بتوان با دقت مناسبي، فركانس طبيعي و ضرايب استهلاك متناظر آن را درهر مود ارتعاشي بدست آورد. اين دستگاه با اين سطح از قابليت¬ها براي اولين بار در كشور ساخته شده كه مي¬تواند در يك اتاق ايزوله صوتي و ارتعاشي، فركانس پره¬ها را تا 30 كيلوهرتز انداز¬گيري نمايد. به منظور ايجاد يك بستر جامع ، امكان تست پره با انواع ريشه¬ها و اعمال بار متناسب با سايز پره ها تا Bar 150در اين تست استند مهيا شده است.
اين سيستم براي تست ياتاقان از نوع كفشكي ژورنال و تراست روتورهاي GG و PT توربين SGT600 به تنهايي و به صورت همزمان بكار مي رود عملكرد ياتاقان هاي هيدروديناميك كفشكي در توربين بطور كلي در حالت RUN UP و سرعت كاري و در حالت SHUT DOWN داراي اهميت مي باشد. بطور كلي روتور GG داراي 2 سرعت بحراني و روتور PT داراي 1 سرعت بحراني قبل از دور كاري (FULL LOAD) مي باشد و به همين دليل در فاز RUN UP و SHUT DOWN ارتعاشات اجباري به روتور و ياتاقان هاي آن وارد مي شود كه اين ياتاقان ها بايد تا حد امكان از اين ارتعاشات محفوظ بمانند . راه هاي حفاظت از ارتعاشات اجباري فوق الذكر ، بالانس دقيق موتور ، بالا بردن سختي ياتاقان و استفاده از سختي فيلم روغن مي باشد . براي توربين SGT600 دو پارامتر اول به خوبي در طراحي ياتاقان و پروسه بالانس ديده شده است و استفاده از سختي فيلم روغن در ياتاقان هاي هيدروديناميك در سرعت هاي بالا به خوبي امكان پذير است. همچنين براي استفاده از اين سختي ، بايد فشار و دماي ورودي و خروجي روغن مصرفي ياتاقان كه با فشار معين به نازل هاي بين كفشك ها رسانده مي شود در حد معيني باشد تا بتوان از تشكيل و سختي مناسب فيلم اطمينان حاصل نمود تا در فاز راه اندازي و خاموشي توربين ياتاقان ها و روتورها دچار آسيب نگردند.
موارد یافت شده: 3