لیست اختراعات با مالکیت
مجيد شهروي
3 عدد
اختراع مورد نظر در راستاي مصرف بهينهي آب و جلوگيري از هدر رفت آب پيشنهاد شده كه جايگزين بسيار خوبي براي شيرهاي آب كنوني بوده و از لحاظ كم مصرف بودن با شيرهاي چشم الكترونيكي توانايي رقابت داشته و بسيار كم مصرف تر بوده ضمن آنكه هزينهي آن بسيار كمتر بوده و طول عمر بيشتر و هزينهي تعمير و نگهداري كمتري دارد. اين شير قابل نصب بر روي تمامي شير ها بوده و نيازي به تعويض كل شير آب نيست. اهرمي داشته كه از آن آويزان است و با نگهداشتن دست زير شير، اهرم كنار رفته و آب جاري ميشود، در طول زمان كار كرد، اهرم به دست تكيه داده شده و زماني كه استفادهي شخص از آب به اتمام ميرسد، با كنار كشيدن دست، اهرم به طور خودكار و با كمك از فشار آب به جاي خود بازگشته و آب قطع ميشود.
طراحي و ساخت سيستم ضد نشت واگن مخزن دار با كمك اجسام كروي، سيستم مكانيكي خودكاري است. كه از نشت محموله ي مخازن ، بعد سوراخ شدن به واسطه ي تصادم جلوگيري مي نمايد. هر ساله ميليون ها تانكر حاوي مواد خطرناك توسط واگن هاي مخزن دار جابجا مي شوند. ساختار حمل مواد سوختي در حمل و نقل ريلي همواره مخاطره اميز بوده است. كارهاي زيادي به جهت ايمني واگن هاي مخزن دار صورت گرفته ، اما متاسفانه هيچ يك از آن ها نتوانسته تاثيري بر ايمني كامل واگن هاي مخزن دار بعد از نشت داشته باشد. اين اختراع به منظور ايمن نگه داشتن واگن هاي مخزن دار يك سري اجسام كروي با اندازه هاي مختلف متناسب با سايز سوراخ شدگي احتمالي با دانسيته برابر و يا كمتر با محموله ي واگن مخزن دار كه به وسيله ي طناب هايي در اطراف ديواره ي داخل مخزن مهار شده اند استفاده كرد. تا بعد از سوراخ شدن مخزن به سرعت جلوي نشت را بگيرد و از خطرات بالقوه ي آن جلوگيري كند.
به منظور پيشرفت صنعت ريلي در هر كشوري ارتقاء ناوگان ريلي غيرقابل چشم پوشي است . ارتقاء ناوگان نيز در كنار تجهيزات ساخت نمونه هاي اوليه و توليد انبوه ناوگان نياز به تجهيزات پيشرفته ي تست اين ادوات دارد تا بتوان معيار ها و شاخص هاي فني و تخصصي ناوگان طراحي شده را استخراج نموده و مورد تحليل قرار داد . در خيلي از موارد وجه تمايز راه آهن هاي پيشرفته ي جهان و كمپاني هاي بزرگ بين المللي توليد ناوگان ريلي با موارد مشابه خود توانايي تست دقيق و داشتن ادوات تست ريلي منحصر به فرد است ؛ لكن نكته ي مهم در اينگونه ادوات قيمت گران و هزينه هاي گزاف تست است . كشور ما نيز با داشتن افق هاي سطح بالا در صنعت ريلي و همچنين دارا بودن كارخانه هاي متعدد واگن سازي كه بعضا با تكنولوژي روز دنيا فاصله ي چنداني ندارند نيازمند اينگونه ادوات تست است . از طرفي نيز قيمت هاي ميليون دلاري ادوات تست ديناميكي قطار و بوژي باعث شده تا صنعت ريلي كشور به سمت تهيه و خريد آن ها نرفته و براي هرگونه تست ذكر شده با متحمل شدن هزينه هاي ده ها هزار دلاري محتاج كشور هاي بيگانه باشد . اين مساله دامنگير بسياري از كشور ها و مراكز علمي ديگر جهان نيز هست و به همين دليل دانشمندان روش ديگري را تحت عنوان تست هاي مقياسي بنيان نهادند . در اين روش لوازم و تجهيزات لازم به تست در مقياس كوچك تر ساخته شده و آزمايش مي شوند و پس از آزمايش نتيجه ها با استفاده از تئوري هاي scaling به حالت واقعي بسط داده شده و نتايج حالت واقعي از آن استخراج مي گردد. با هزينه هاي به مراتب كمتر نسبت به تست هاي حالت واقعي مي توان همان نتايج را استخراج نموده و مورد تحليل و ارزيابي قرار داد . در اين اختراع نيز با استفاده از روش ياد شده دستگاه تست ادوات ريلي به صورت scale شده طراحي و ساخته شده است . اين دستگاه قادر است اكثر مولفه هاي ديناميكي و حتي استاتيكي قطار را مانند ديناميك هاي طولي , عرضي و عمودي , عملكرد سيستم تعليق , انواع نقص هاي محتمل در ريل , چرخ , بالاست و تراورس , عملكرد قطار در قوس , تست ادوات و تجهيزات جديد و نوآورانه و ... مورد سنجش و ارزيابي قرار دهد . بوسيله ي دستگاه ذكر شده نياز راه آهن و مراكز طراحي , ساخت و تعمير و نگهداري به تجهيزات گرانقيمت خارجي تا حد قابل توجهي كاهش خواهد يافت و راه محققين بيش از پيش هموار خواهد شد .
موارد یافت شده: 3