لیست اختراعات با مالکیت
منصور فخري
2 عدد
از مهمترين خرابي هاي متداول و تأثير گذار بر عملكرد ، خدمت دهي و ايمني در روسازي هاي انعطاف پذير مي توان از شيار افتادگي يا Rutting و همچنين خرابي هاي ناشي از حساسيت رطوبتي نام برد. از مهمترين تست هاي آزمايشگاهي متداول كه به منظور بررسي پديده شيار افتادگي استفاده مي شود مي توان از آزمايشهاي خزش ديناميكي ، مدول ديناميكي و آزمايش Wheel track نام برد متداول ترين تست آزمايشگاهي استفاده شده در دنيا آزمايش چرخ بارگذاري شده(LWT ) مي باشد. اساس و مفهوم دستگاه هاي چرخ محرك در آزمايشگاه، شبيه سازي شرايط تنش ناشي از تكرار و حركت چرخ بارگذاري شده اتفاق افتاده در روسازي در حال خدمت مي باشد. با توجه به اينكه روسازي هاي موجود در ايران اكثراٌ انعطاف پذير مي باشند و خرابي شيار افتادگي و خرابي هاي ناشي از حساسيت رطوبتي نيز يكي از متداول ترين خرابي هاي موجود در راه هاي كشور مي باشند، نياز به داشتن و بومي سازي دستگاه چرخ محرك آزمايشگاهي به منظور ارزيابي پتانسيل شيار شدگي در آزمايشگاه و شبيه سازي نمودن شرايط واقعي براي مخلوط هاي آسفالتي و رسيدن به بهترين طرح اختلاط با بيشترين مقاومت در برابر اين خرابي ها الزامي مي باشد. در صورت موجود بودن اين دستگاه در آزمايشگاه هاي روسازي در دانشگاه هاي كشور ، دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري مي توانند با بررسي هاي آزمايشگاهي بر روي نمونه هاي آسفالتي با توجه به شرايط اقليمي هر منطقه بهترين طرح اختلاط با بيشترين مقاومت در برابر شيار شدگي و مقاومت در برابر حساسيت رطوبتي را ارائه نمايد كه باعث صرفه جويي در هزينه هاي گزاف مرمت و بهسازي روسازي هاي شيار افتاده ، عريان شده يا شن زده مي گردد. همچنين بهبود مقاومت مخلوط آسفالتي در برابر شيار افتادگي و عريان شدگي باعث افزايش ايمني و حفظ جان استفاده كنندگان از راه مي گردد. با بومي سازي اين دستگاه در داخل كشور مي توان از خروج مبالغ هنگف بودجه كشور به منظور خريد نمونه هاي خارجي، جلوگيري نمود. قابل ذكر است كه هزينه دستگاه هاي موجود چرخ محرك در دنيا علاوه بر عدم توانايي توليد دال هاي آسفالتي بوسيله غلتك زدن كه شبيه ترين روش به تراكم ميداني مي باشد ، هزينه بسيار بالاي چند ميلياردي به همراه خواهد داشت. همچنين تا كنون در داخل كشور هيچ دستگاه چرخ محركي با قابليت كنترل سرعت عبوري، كنترل درجه حرارت محيط آزمايش و امكان انجام آزمايش در داخل آب با دماي مورد نظر و همچنين قابليت ساخت دال هاي آسفالتي موجود نمي باشد.
سيستم برداشت و ارزيابي راه با قابليت پشتيباني از روشهاي تركيبي تصويري و ارتعاشي، به عنوان يك ابزار كاربردي چند منظوره جهت ارزيابي وضعيت خرابيهاي سطحي روسازي به همراه وضعيت زهكشي و شانه، علائم ايمني و تجهيزات (تابلوها، انواع حفاظ ها، گاردريل و ...) و هر آنچه در حريم نزديك به سواره رو و پياده رو راههاي برون شهري و درون شهري قرار دارد، مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين در راستاي سيستم مديريت و ارزيابي راه و افزايش و ارتقا ايمني، ابزار طراحي شده مجهز به سيستم آشكارسازي و ثبت محل خرابيهاي ارتفاعي چون(چاله، برآمدگي و فرورفتگي، تورفتگي، تورم، كناررفتگي، گذرگاه راه آهن، موج زدگي، وصله و كنده كاري) با در نظر گرفتن شدت خرابي بر روي آسفالت براي رانندگان و مسئولان ادارات راه نيز مي باشد. ابزار چند منظوره طراحي شده داراي قابليتها و برجستگي هاي تكنيكي و فني چون: دسترسي آسان، امكان حمل و نصب بر روي هر خودرو، سبك بودن، تغيير و تنظيم ابعاد و ارتفاع و زاويه ديد نسبت به سطح برداشت و حريم راه و شعاع عملياتي و ديد قابل توجه برداشت، قابليت پشتيباني از روشهاي مختلف و تركيبي ارزيابي راه (تصويري و ارتعاشي) به صورت نيمه اتوماتيك، اندازه گيري و بازرسي علائم و تجهيزات، آشكارسازي خرابي هاي ارتفاعي به تفكيك شدت آنها، تعيين شاخص كيفيت سواري، صرفه جويي در انرژي الكتريكي مورد نياز و در نهايت حداقل هزينه ساخت مي باشد. ابزار طراحي و ساخته شده مي تواند در صنعت حمل و نقل در اختيار متوليان مديريت راه ها (ادارات راه و حمل و نقل، شهرداري ها) قرار گيرد.
موارد یافت شده: 2