لیست اختراعات با مالکیت
حسن دیواندری
5 عدد
"شبيه ساز مقاومت لغزشي نمونه¬هاي آسفالتي ژيراتوري" با هدف تعيين ضريب اصطكاك نمونه¬هاي آسفالتي ساخته شده با متراكم كننده دوراني در آزمايشگاه، طراحي و ساخته شده است. مشكل اصلي دستگاه¬هاي موجود تعيين ضريب اصطكاك اين است كه نيازمند توليد انبوه مخلوط آسفالتي و پخش آن بر روي بستر خاكي راه مي¬باشند. راه حل اين مشكل، ساخت دستگاهي است كه بتواند با نمونه كوچك و در شرايط آزمايشگاهي ضريب اصطكاك مورد نظر را تعيين نمايد. كاربرد دستگاه معرفي شده به غير از صنعت راه سازي، صنايع لاستيك سازي و كارخانه¬هاي توليد رنگ¬هاي ترافيكي به منظور بهبود در توليدات خود مي¬باشد. سيستم عملكرد اين دستگاه بر پايه قوانين فيزيك با ايجاد سطح شيبدار توسط جك هيدروليكي مي¬باشد و زاويه ايجاد شده، پس از حركت نمونه آسفالتي توسط سنسورها و ژيروسكوپ¬ها اندازه گيري مي¬گردد. سپس ضريب اصطكاك ايستايي آسفالت توسط سيستم PLC محاسبه و نمايش داده مي¬شود. از دستگاه مذكور مي-توان درآزمايشگاه¬ها، پژوهشكده¬ها و دانشگا¬ها نيز استفاده نمود.
خلاصه توصيف اختراع فرآيند توليد مصالح ساختماني از خاكستر پايين زباله¬سوزي باقابليت تقويت بتن و سبكسازي ساختمان، راهكاري است برگرفته از نتايج آزمون شيميايي XRF خاكستر Bottom ash (جدول 3) كه نيمي از عناصر موجود در تركيب سيمان را در خود جاي داده تا دليل محكم بر تاثيرگذاري مثبت بر عملكرد بتن و ارتقاي كيفيت آن باشد. الزاماً عدم استفاده و رها سازي اين نوع خاكستر در طبيعت تاثيرات منفي بر منابع آب و محيط زيست دارد. تنها راه حل رفع مشكل فوق، انتحاب يك روش فني و كاربردي به منظور تهيه مصالح ساختماني از اين مواد زائد و استفاده از آن به عنوان افزودني در بتن و ساخت بلوك و بتن است. در اين راستا، اختراع حاضر روشي را ارائه مي¬دهد كه طي آن خاكستر پايين زباله¬سوز، بجاي سيمان در بتن و جايگزين ماسه در توليد بلوك و بتن سبك مي¬شود. بدين منظور پس از فرآوري، خاكستر (شكل 1) در دو بخش ريز دانه A و درشت دانهB تفكيك مي¬شود. ازريز دانه¬ها به عنوان افزودني بتن و از درشت دانه¬ها براي ساخت بلوك و بتن سبك كف سازي ساختمان استفاده مي¬شوند (شكل 2 ).
افزايش روز افزون استفاده بشر از حمل و نقل جاده اي باعث شده است كه بحث كاهش تلفات انساني و افزايش ايمني در رانندگي اهميت بسياري پيدا كند. استفاده از روسازي متخلخل يكي از راهكار¬هاي افزايش ايمني در شرايط نامساعد جوي و بارندگي مي باشد كه باعث مي شود روان آب سطحي از سطح روسازي عبور كند و زهكش شود تا ديگر سطح جاده لغزنده نگردد. در اين ميان روسازي متخلخل با وجود محاسن مختلف مانند : كاهش آلودگي صوتي، كاهش پاشش آب، كاهش انعكاس نور و افزايش ضريب اصطكاك اما بدليل برخي معايب از جمله دوام كم و هزينه بر بودن تعمير نگهداري خيلي مورد توجه قرار نگرفته است. به همين منظور با تحقيقات صورت گرفته به تركيب جديد دست يافته¬ايم كه مي¬توانيم با استفاده از مواد ضايعاتي و بازيافتي (مانند: سرباره فولادي، خاكستر بادي، ضايعات آهن، ضايعات لاستيك) كه دپو آن ها براي محيط زيست خطرناك است ضمن افزايش محاسن روسازي متخلخل، باعث ازبين رفتن و يا كاهش معايب آن نيز شويم. در نهايت تركيب نهايي ضمن كمك به كاهش آلودگي محيط زيست باعث كاهش مصرف منابع طبيعي در ساخت روسازي آسفالتي شده كه از لحاظ اقتصادي نيز مقرون به صرفه است و در عين حال كيفيت و دوام آسفالت متخلخل را بهبود مي بخشد.
دستگاه آزمايش اثر جاي چرخ بر روي آسفالت به منظور بررسي ميزان كمي شيار شدگي اين ماده پركاربرد در راهسازي اختراع شده است. شيارشدگي يكي از مهمترين انواع خرابي هاي روسازي هاي انعطاف پذير مي باشد و عموما روسازي هاي با كيفيت و طرح اختلاط مناسب فاقد اين نوع خرابي خواهند بود. آزمايش هاي انجام شده در دستگاه هاي پيشين شيار شدگي عملا داراي خطاي فراوان بوده و تناسبي با نتايج ساير آزمايش هاي مشابه، مانند عدد رواني حاصل از آزمايش Crcep دستگاه UTM نداشتند. اين عدم تناسب نشان دهنده مشكلات دستگاه، مانند عدم ثبات حرارتي، تناسب نداشتن چرخ بارگذاري با نمونه و لغزش هاي شديد دستگاه و قالب هاي آسفالتي در طول آزمايش بود كه با توجه به موارد بيان شده زمينه فكري براي اختراع دستگاه جديد ايجاد شد. اين دستگاه كه در مركز تحقيقات قير و مخلوط هاي آسفالتي دانشگاه علم و صنعت ايران اختراع شد داراي وزنه هايي با قابليت كاهش و افزايش بار بوده كه نيوري خود را به چرخ هاي بارگداري موجود در دستگاه منتقل مي كنند. اين چرخ ها به صورت منظم حول محوري عمودي و بر روي سه نمونه آسفالتي قرار گرفته در قالب هاي مخصوص مي چرخند و بدين ترتيب پساز تعداد دوراني مشخص اثر جاي چرخ بر روي آسفالت پديد مي آيد. تعداد دقيق دوران بر روي نمايشگر خروجي مشخص مي شود.
فك مارشال براي اندازه گيري مقاومت برشي با دو فاصله پركن و ريل هاي هدايت كننده تيغه برش اختراعي در زمينه طراحي فك هاي دستگاه مارشال كه توانايي اندازه گيري نيروي برش در خلاف جهت ترافيك دارند است. اين اختراع براي اندازه گيري مقاومت برشي، فكي را طراحي كرده است كه مي توان از آن در دستگاه مارشال استفاده كرد و با استفاده از نيروي برش نمونه آسفالت مارشال قرار گرفته در فك را با استفاده از پركن هاي مياني و ابزار برش هدايت شده در ريل ، با كمترين خطا ممكن اندازه مقاومت برشي نمونه آسفالت را اندازه گيري كند
موارد یافت شده: 5