لیست اختراعات با مالکیت
رضا محمدی
83 عدد
يكي از علل چالش برانگيز مراجعات بيماران به اورژانس هاي جراحي كليه و مجاري ادراري خونريزي واضح ادراري است كه عمدتا به دنبال آسيب هايي همچون بدخيمي رخ مي دهد. اولين عملكرد در برخورد با چنين بيماراني شست و شوي مثانه تا صاف شدن مايع خروجي توسط پزشك مي باشد. در حال حاضر اين امر به كمك سوند فولي هاي سه راههه با سوراخ هاي طرفي رخ مي دهد كه عموما پزشك و بيمار را با مشكل انسداد به وسيله لخته و نياز به تع
اختراع نامبرده رابط رساننده دارو به بيماران با تهويه مكانيكيكه در زمينه تجهيزات پزشكي است .با توجه به اينكه رساندن دارو هاي تنفسي در بيماران انتوبه مشكلي است كه با آن مواجه ايم و اگر داروهاي تنفسي مانند اسپري ها را مستقيما به داخل لوله وارد كنيم امكان هدر رفتن دارو وجود دارد و همچنين دارو به قسمت هاي انتهايي ريه نميرسد و اگر از آمبوبگ و دميار جهت دارو رساني استفاده كنيم بخش قابل توجهي از دارو هدر ميرود همچنين ممكن است به علت عدم هماهنگي بين اسپري كردن دارو و استفاده از امبوبگ دارو به ديواره هاي دميار و مخاط بچسبد كه عوارضي را به دنبال دارد و دارو به صورت موثر به ريه ها نميرسد همچنين در حين دارو رساني بيمار از اكسيژن رساني محروم ميشود رابط رساننده دارو به بيماران با تهويه مكانيكيبا توجه به ساختاري كه در آن طراحي شده به صورت مستقيم به دستگاه تهويه مكانيكي متصل شده و با توجه به اينكه دستگاه با تنفس هاي بيمار هماهنگ شده دارو به صورت موثر به انتهاي ريه جهت تبادل ميرسد و به مخاط ها نميچسبد علاوه بر اينكه در حين دارو رساني بيمار از اكسيژن محروم نميشود .
به منظور كاهش اثرات نامطلوب زيست محيطي بسته بندي هاي غير قابل تجزيه در دو دهه اخير در كشورهاي پيشرفته توجه خاصي به بسته بندي هاي زيست تجزيه پذير شده است. فيلم¬ها و پوشش¬هاي خوراكي به صورت لايه¬هاي نازكي از مواد خوراكي بر روي سطح مواد غذايي يا ميان تركيبات آن¬ها قرار مي¬گيرند. مهمترين مشكلات بسته بندي هاي زيست تخريب پذير و خوراكي حلاليت و نفوذپذيري بالا، مقاومت حرارتي كم ،ميزان عبور نور بالا و قدرت كششي كم ميباشد كه اين دلايل باعث شده است كه كاربرد اين نوع بسته بندي ها محدود به فرآورده هاي گوشتي شود كه در اين اختراع با بهبود تمامي ويژگي هاي مذكور ميتوان براي انواع محصولات مواد غذايي مانند محصولات لبني، محصولات گوشتي و غلات استفاده كرد. در اين اختراع ابتدا 4 گرم ژلاتين را در آب حل كرده و سپس پلاستي سايزر ، حساس كننده و تركيب ضد ميكروبي به آن اضافه ميكنيم و به مدت 3 ساعت در جهت تكميل فرآيند فنواكسيداسيون در معرض نور UV قرار گرفت. نتايج نشان داد كه فيلم خوراكي توليد شده دارا خواص ضد ميكروبي بالا ميباشد و همچنين قدرت كششي آن به بيش از 7 برابر نسبت به نمونه هاي شاهد افزايش يافت و در بررسي ميزان عبور نور از فيلم خوراكي نتايج نشان داد كه در ناحيه UV (تا 350 نانو متر) هيچگونه عبور نوري از بسته بندي فوق الذكر مشاهده نشد.
همانگونه كه از نام طرح نيز مشخص است مفهوم واقعي آن اينكه، يك نوع فلكه اي است جداگانه به همراه تيغه دار بودن آن. يعني تلفيقي از دو قطعه مهم و جدا نشده از هم. با بكارگيري از اين محصول جديد ما مي توانيم از فلكه جهت قطع و وصل بهره برداري كنيم و از طرف ديگر براي برش دادن نيز استفاده كنيم. علاوه برآن كاربر ميتواند اين طرح را در راستاي يك هدف خاص مورد استفاده قرار دهد. اين طرح در زمينه هاي تخصصي و رشته هاي فني نيز از اهميت بالايي برخوردار است. همچنين اين اختراع ميتواند در زمينه هاي تقسيم بندي آب و انشعاب گيري در دفع فاضلاب ها و ساير مايعات در داخل لوله هاي پلي اتيلن كاربرد زيادي داشته باشد. در طراحي اين طرح، تكنيك هاي بكار برده شده از لحاظ سايز و اندازه هاي طرح بسيار مورد نظر قرار گرفته است و در عين حال كه ظاهري ساده دارد داراي قابليت هاي علمي فوق العاده است و دقت كاري زيادي دارد. در طراحي اين نوع فلكه پيچيدگي هايي نيز وجود داشته است كه همين امر باعث تمايز اين طرح با ساير روش هاي قبلي گرديده است. حتي اين اختراع ميتواند شرايط كم آبي و بي آبي كه ما الان در آن به سر ميبريم را بهبود بخشد و راهگشاي بيشتر مشكلات آبي باشد. علاوه بر آن ميتواند به يك انقلاب بزرگ در صنعت تبديل شود و اكثر نيازها را برطرف نمايد(بدون هزينه-هاي سرسام آور).
اندازه گيري فشار وريدي مركزي به طور متداول انجام مي گيرد. شيوه هاي متعدد اندازه گيري فشار وريدي مركزي نشان از آن دارد كه تا كنون شيوه اي كه مورد توافق نظر همگان باشد يافت نشده است. ساده ترين روش كه صد البته ارزان و دقيق به نظر مي رسد، بدون نياز به هرگونه تجهيزات و امكانات و تنها به كمك يك لوله الحاقي (extension tube) و يك سه راهي انجام مي شود. در اينجا، مايع سرمي كه در ارتفاعي بالاتر از سطح بدن بيمار و به تبع وريد مركزي قرار گرفته است، در جهت عروق، حركت مي كند و در ميانه ي راه، در صورت فشار بالاي وريد مركزي، در لوله ي الحاقي بالا مي آيد كه ارتفاع اين مايع، تخميني است از فشار مايع وريدي مركزي بيمار. روش ساده ي اخير حداقل ميزان از خطاي ابزار را داراست؛ اما خطاي قابل توجهي بين فردي در افراد اندازه گيري كننده مشاهده مي شود. در صورتي كه يك معيار و وسيله ي يكسان جهت اندازه گيري فشار وريدي مركزي وجود داشته باشد، خطاي انساني به حداقل مي رسد. وسيله اي كه در نظر داريم شامل يك لوله ي قائم است كه لوله ي الحاقي درون آن وارد مي شود و به كمك ليزر و نمايشگري كه به موازات ستون مايع بر روي نواري حركت مي كند، ارتفاع مايع سرمي و اندازه گيري فشار مورد نظر صورت مي گيرد. هم چنين با نصب ضريب هاي متناسب با فشار جوي بر پايه مي توان اميدوار بود تا اندازه گيري فشار وريدي مركزي به طور دقيق تر صورت پذيرد. با توجه به شيوع بالاي تصادفات در كشور و نياز مبرم بسياري از بيماران بخصوص بيماران بخش هاي اورژانس، جراحي و مراقبت هاي ويژه نسبت به اندازه گيري فشار مركزي وريدي، دقت و سرعت در اندازه گيري مهم تلقي مي شود كه اين ابزار با كاهش حداكثري خطاي انساني، اين مهم را تامين خواهد كرد.
طراحي و ساخت ليدار قطبشي بررسي ساختار و تحول زماني جو بالا يسر يكي از مهم ترين دغدغه هاي حاضر پژوهش گران در زمينه ي هواشناسي و اقليم شناسي است . ابزار هاي مختلفي برا ي اين بررسي ها پيشنهاد شده اند. يكي از پر كاربرد تريناين دستگاه ها ليدار و بويژه ليدار قطبيشي است. اين دستگاه نور پس پراكنده شده از جو را دريافت مي كند. سپس با بررسي حالت قطبش آن و مقايسعه با قطبش ارسالي مي توان اطلاعاتي مفيد از محيط پراكننده بدست آورد با بررسي داده هاي ليدرا مي توان مولفه هاي مختلف جوي مانند انواع ريزگرد ها و غار ، آلودگي ، ابر هاي يخي و آبكي را از هم تفكيك كرد با تركيب نتايج بدست آمده از اين دستگاه با نتايج مدل هاي هواشناسي موجود حتي مي توان منشأ آلودگي ها را نيز تعين كرد.
بعد از خروج نمونه¬هاي چرخ شده از فريزر در ابتدا فرآيند صابوني¬كردن و هضم صورت پذيرفت. بدين منظور نمونه¬هاي ١ و ٥ گرمي از ماهي دودي توزين گرديد. حجم¬هاي مختلفي از محلول هيدروليزي (آب قليايي و اتانول) به آن اضافه شد. از دو روش امواج فراصوت و مايكروويو جهت تسريع خروج آناليت استفاده شد. امواج فراصوت بعد از حدود ٥ دقيقه تأثير زيادي در تخريب بافت جامد نمونه نداشت. امواج مايكروويو در شدت ٤٥٠ مگاهرتز به مدت ١٢٠ ثانيه بافت را به طور كامل متلاشي كرد، درنتيجه در ادامه آزمايشات از مايكروويو استفاده گرديد. در طي مايكروويو كردن دماي محيط و سرعت انتقال جرم به طرز قابل ملاحظه¬اي افزايش يافت و در مدت زمان كوتاهي عمل هضم صورت پذيرفت. بعد از عمليات هضم قليايي pH نمونه¬ها بالاتر از ١٣ است و عمليات تعديل pH به سه دليل عمده صورت مي¬گيرد. ابتدا به اين دليل كه تحت اين شرايط رسوب مربوط به حلال استخراجي (تتراكلرواتيلن) تشيكل نمي¬شود. دوم اينكه اثر محلول شفاف كننده كارز در pH¬ هاي پايين به طور معني¬داري بهتر است و سوم اينكه تحت شرايط قليايي شديد امكان صابوني شدن خود هيدروكربن¬ها و تغيير ساختار آن¬ها وجود دارد. جهت تعديل pH از اسيد هيدروكلريك ١٤ نرمال استفاده شد و هم¬زمان بعد از تعديل آن محلول كارز اضافه گرديد و سانتريفوژ نهايي قبل از مرحله ريز استخراج به كمك حلال پخشي صورت پذيرفت و فاز بالايي جهت مرحله ريز استخراج به كمك حلال پخشي مورد استفاده قرار گرفت. بعد از استخراج هيدروكربن¬ها و ورود آن¬ها به فاز آبي و رسوب اكثر ناخالصي¬ها به كمك محلول كارز، از تكنيك ريز استخراج به كمك حلال پخشي جهت استخراج نهايي استفاده گرديد. حلال تتراكلرواتيلن در حجم¬هاي مختلف به همراه استون به عنوان فاز پرا كنده¬كننده استفاده شد. ايجاد فاز ابري نشان¬دهنده تشكيل موفقيت آميز امولسيون بود. پس از تشكيل فاز ابري فالكن حاوي محلول را سانتريفوژ نموده و فاز بالايي آن خارج گرديد. رسوب ميكروليتري حاصل جهت جداسازي و شناسايي هيدروكربن¬هاي آروماتيك چندحلقه¬اي به دستگاه گاز كروماتوگرافي مجهز به اسپكتوفتومتري جرمي تزريق گرديد.
براي طراحي و ساخت يك موتور هوا تنفسي همچون رم جت لازم است كه خواص احتراقي سوخت مانند بازده احتراق، دامنه پايداري و ... در شرايط مختلف پرواز تعيين شود. براي شناسايي موتورهاي رم جت از تست هاي پروازي، تست هاي تونل باد، تست هاي زميني با اتصال مستقيم هوا استفاده مي شود. در اين بين، تست هاي اتصال مستقيم هوا، كه در آزمايشگاه موتورهاي هوازي انجام شده و شماتيكي از آن در شكل زير نشان داده شده است، از تست هاي ديگر كم هزينه تر مي باشند و بيشتر تست هاي شناسايي موتور و سوخت با اين روش انجام مي شود. در تست هاي اتصال مستقيم، موتور آزمايشگاهي، با استفاده از لوله به صورت مستقيم به مخزن هوا وصل مي شود و برخلاف موتور واقعي از ورودي هوا قبل از موتور استفاده نمي شود. ورودي هوا در هنگام پرواز، موجب كاهش سرعت، افزايش دما و افزايش فشار جريان هواي ورودي به موتور مي شود. چون دما و فشار هوا روي احتراق تاثير زيادي دارد، بايد در تست هاي اتصال مستقيم، دما و فشار هواي ورودي به موتور آزمايشگاهي تا دما و فشار واقعي افزايش يابد. براي ايجاد اين شرايط در سكوهاي تست، هوا در مخازن با فشار بالا نگه داري و براي هر تست با توجه به شرايط مورد نياز با استفاده از رگلاتور، دبي سنج و كوره هواي گرم، فشار و دماي مورد نياز تامين مي شود. قسمتهاي اصلي اين تست استند شامل سيستم هواي فشرده، كوره هواي گرم، سكوي تست، تجهيزات كنترلي، سيستم دادهبرداري و موتور آزمايشگاهي است. سيستم هواي فشرده: اين سيستم كه متشكل از كمپرسور فشار بالا، مخزن هوا، رگلاتور فشار و سونيك نازل مي باشد، وظيفه اش تامين هواي ورودي به موتور رم جت با دبي مورد نياز در آزمايشگاه موتور مي باشد. ظرفيت هوا رساني سيستم هواي فشرده بستگي به سايز و دبي مورد نياز موتور رم جت مي باشد. در اين آزمايشگاه براي تامين دبي جرمي 2 كيلوگرم بر ثانيه طراحي شده و تجهيزات مورد نياز متناسب با اين دبي انتخاب شده اند. كوره هواي گرم: هيتر يا همان كوره هواي گرم يكي ديگر از اجزاي مهم اين آزمايشگاه است كه شبيه سازي دمايي هواي ورودي موتور رم جت را امكان پذير مي كند. در اين كوره شعله مشعل گازي مستقيماً وارد جريان هوا مي شود و از هيچ سطح تبادلي و فين حرارتي كه موجب افزايش افت فشار و زمان دائم شدن جريان مي شوند، استفاده نمي گردد. از معايب اين روش وارد شدن محصولات احتراق كوره به داخل هوا مي باشد كه با افزايش مقدار اكسيژن مصرفي كوره به محصولات احتراقي مي توان درصد اكسيژن هواي گرم خروجي هيتر را تنظيم كرد. براي افزايش ايمني، نياز به يك سيستم كنترلي مي باشد كه از انفجارهاي احتمالي هيتر جلوگيري نمايد. سكوي تست: براي تست موتور نياز به يك سكو بوده تا موتور و ديگر تجهيزات لازم بر روي آن نصب شده و همچنين امكان اندازه گيري تراست موتور نيز فراهم گردد. در اين آزمايشگاه از يك پايه بتنوني مسلح براي نصب سكوي اندازه گيري تراست استفاده شده است كه هيتر و ديگر تجهيزات نيز بر روي اين سكو نصب مي شوند. تجهيزات كنترلي: در اين آزمايشگاه همانگونه كه در شكل بالا مشخص شده است در نقاط مختلف فشار و دماي خط هواي ورودي به موتور با استفاده از سنسورهاي مناسب اندازه گيري مي شود. يكي از تجهيزات كنترلي در اين آزمايشگاه سونيك نازل ها مي باشند كه در خط هوا، گاز و اكسيژن براي سنجش دقيق دبي ورودي مورد استفاده قرار گرفته اند. فشار قبل از سونيك نازل بايد به اندازه اي باشد كه شرايط خفگي در گلوگاه را ايجاد نمايد. قطر گلوگاه سونيك نازل بر اساس دبي مورد نياز انتخاب مي گردد. سيستم داده برداري: براي ثبت داده هاي سنسورهاي فشار و دما از يك سيستم داده برداري با تواناي ثبت 16 كانال داده استفاده شده است. داده ها با فركانس حداقل 5 كيلو هرتز داده برداري شده و داده برداري با فركانس مجموع 100 كيلو هرتز براي كل خطوط امكان پذير مي باشد. موتورآزمايشگاهي: براي شناسايي خواص احتراقي سوخت، از يك موتور آزمايشگاهي كوچك، مشابه موتور اصلي در سكوي تست استفاده مي شود. اين موتور بايد به نحوي ساخته شود كه امكان تغيير ابعاد آن به راحتي امكان پذير باشد. چون تعداد آزمايشات شناسايي سوخت زياد است براي كاهش هزينه، ابعاد موتور آزمايشگاهي كوچك انتخاب مي شود.
2) زمينه فني اختراع: اين اختراع به زمينههاي فني، علمي زير متعلق است: 2-1: مهندسي نفت، گرايش بهرهبرداري 2-2: فيزيك، گسرايش پلاسما 2-3 :مهندسي برق، گرايش پالس پاور 3) مشكل فني، بيان اهداف اختراع و كاربردهاي آن: امروزه اكثر چاههاي نفتي دنيا نياز به عمليات شكست هيدروليكي (Hydraulic Fracture) پس از مشبككاري دارند. در كشور ايران نيز به عنوان يكي از بزرگترين توليدكنندگان نفت جهان و دارندهي بيشترين تعداد مخازن نفتي كربناته در دنيا با فشار و دماي بالا، نياز به استخراج نفت به وسيله روش شكست هيدروليكي و بوميسازي اين تكنولوژي با توجه به مشكلات زيست محيطي ايجاد شده توسط عمليات اسيدكاري كه در حال حاضر اجرا ميشود بيش از پيش احساس ميشود. دو عامل باعث بهبود عمليات شكست هيدروليكي در مخازن نفتي كربناته خواهند شد: 1) وجود آب گرم و منابع حرارتي در طي انجام عمليات شكست هيدروليكي 2) استفاده از سيستمهاي تزريق سيالِ شكست هيدروليكي به صورت دبي و فشار متغير. دستگاه معرفي شده، قابليت تزريق سيال با دما بالا و دبي متغير به درون شكافهاي مشبككاري در آخرين لولهي جداري را دارد. اساس كار اين دستگاه پالسپاور تخليه انرژي الكتريكي در سيال ميباشد. اين انتقال انرژي بين الكترودها و سيال به دو صورت فشاري و دمايي بر روي سيال خروجي نمود خواهد داشت. كاهش و افزايش تعدا د تعداد تخليه انرژي الكتريكي در واحد زمان در سيال ميتواند به ترتيب بر دماي سيال خروجي و دبي آن اثرگذار باشد.
بديهي است كه افزايش دوام و طول عمر سازه هاي بتني مستلزم بررسي بيشتر فرآيندهاي مخرب از جمله نفوذ يون كلر در بتن و... مي باشد كه در اكثر اين نوع مطالعات ايجاد شرايط واقعي محيط هاي دريايي براي نمونه هاي بتني همواره يكي از دغدغه هاي پژوهشگران بوده است. براي انجام مطالعات در خصوص خوردگي در محيط هاي دريايي، در روش هاي آزمايشگاهي نيازمند ساخت نمونه هاي بتني مسلح و غير مسلح، مطابق با ابعاد و توصيه هاي مراجع متعدد و ايجاد شرايط خورنده ي محيط دريايي براي آن ها هستيم كه اين دستگاه در همين راستا مشكلات مربوطه را مرتفع خواهد ساخت و به راحتي دردسترس پژوهشگران خواهد بود. اين دستگاه با نام مستعار خليج هميشه فارس (Persian Gulf) جهت شبيه سازي سيكلي (و حتي غير سيكلي) شرايط خورنده ي محيط هاي دريايي (بالاخص خليج فارس) براي نمونه هاي بتني و غيربتني طراحي و ساخته شده است.
موارد یافت شده: 83