لیست اختراعات با مالکیت
سید مهدی ابطحی فروشانی
4 عدد
سالانه هزينه هاي مالي زيادي صرف بهبود ايمني راه ها و باند هاي فرودگاه ها در مناطق سردسير مي شود. يكي از پارامتر هاي تأثيرگذار در ايمني و كاهش سوانح، لغزنده نبودن سطح رويه جاده در هنگام بارش باران و برف است. براي هدايت و كنترل وسايل نقليه و راحتي رانندگان در راه ها نياز به يك سيستم مناسب به منظور تسريع در تخليه آب هاي موجود و جلوگيري از تشكيل لايه هاي يخ و برف در سطح جاده است. وجود برف و باران در سطح روسازي باعث كاهش اصطكاك سطح رويه شده كه به لحاظ ايمني مشكل آفرين است. در حدود ۲۰ درصد از تصادفات جاده اي زماني اتفاق مي افتد كه سطح روسازي خيس است و زهكشي نامناسب و اصطكاك نا كافي روسازي باعث تصادف ميشود. يكي از عوامل كاهش اصطكاك در زمان بارندگي وجود لايه هاي آب و يخ در سطح رويه است. در اين مسير، استفاده از علوم جديد مي تواند راهگشا باشد. از اين رو يكي از راه هاي تسريع در تخليه آب هاي موجود و جلوگيري از تشكيل لايه هاي يخ وبرف در سطح جاده استفاده از پوشش هاي آب گريز است. مشكل اساسي در فوق آب گريزي سطوح آسفالتي وجود دارد اينست كه براي جلوگيري از چسبندگي يخ به سطوح تنها آبگريزي سطح كافي نيست و به سطحي فوق آب گريز نياز است، به همين دليل به ماده اي نياز است كه علاوه بر سازگاري با سطوح آسفالتي (به دليل وجود قير) و بتني توانايي فوق آب گريزي سطح را داشته باشد. از ديگر مشكلات اينست كه، براي كاهش لايه هاي آبي سطح روسازي تنها سيستم زهكشي مناسب كافي نيست و وجود مواد آب گريز به تسريع زهكشي سطحي رويه كمك فرواني مي كند. از اين رو در اين اختراع ماده اي توليد شده كه علاوه بر فوق آب گريزي سطوح آسفالتي و بتني قابليت سازگاري با اين محيط را داشته باشد و همچنين به تسريع زهكشي سطحي رويه كمك كرده و از تشكيل لايه هاي يخ در سطح روسازي جلوگيري به عمل آورد.
تزريق دوغاب سيمان در راستاي افزايش ظرفيت باربري و بهبود خصوصيات مقاومتي خاك رايج ترين روش تزريق مي باشد كه با توجه به عدم امكان تزريق اين دوغاب در ماسه ريزدانه با خاك هاي چسبيده اصطكاكي از محدوديت هاي بسياري برخوردار است تزريق شيميايي به عنوان روشي نوين براي مقابل با اين مشكل ارائه شده و تا كنون تركيبات شيميايي متفاوتي براي نيل به اين هدف ارائه شده است در اين اختراع براي اولين بار از پليمر پلي وينيل استات به عنوان دوغاب شيميايي تزريق استفاده شده و كارايي آن در راستاي بهبود خواص مكانيكي خاك بروش تزريق مورد بررسي قرار گرفته است اين پليمر با آب تشكيل امولسيون مي دهد و پس از اختلاط با آب درون خاك تزريق مي شود در اين دوغاب از آب صرفا به عنوان وسيله اي براي انتقال پليمر به درون خاك استفاده مي شود
در سالهاي اخير تحقيقات زيادي در مورد اصلاح خصوصيات قير و بهبود عملكرد رويه هاي آسفالتي انجام شده است. استفاده از الياف مختلف درمخلوط آسفالتي، يكي از راه هاي شناخته شده براي اصلاح خصوميات قير مي باشد. در اين اختراع، الياف پلي پروپيلن با طول و درصد ويژه به قير و الياف شيشه با طول و درصد خلوص به سنگدانه اضافه شد. الياف شيشه داراي سطح مقطعي صيقلي با مدول كشثي بسيار بالاست و از طرف ديگر پلي پروپيلن چسبندگي خوبي به قير اهدا مي كند. نتايج اين ابداع نشان مي دهد نفوذ پذيري و نرمي نمونه هاي قيري اصلاح شده توسط پلي پروپيلن نسبت به قير اصلاح نشده يا نرمال به ترتيب كاهش و افزايش مي يابد كه افزايش مقاومت شيار افتادگي و مقاومت تغيير شكل در دماي بالا را به همراه دارد. نتايج آزمايش مارشال و دال بر عملكرد بالا و مطلوب آسفالت هيبريدي دارد.
عنوان ماشين اجراي پيوسته آسفالت حفاظتي زمينه ي فني عمران - راهسازي و روسازي راه مشكل فني مشكلات فني موجود در روش كنوني اجرا عبارتند از: خرابي روسازي در زمان اجرا و بهره برداري ، تلفات زياد مصالح سنگي،عدم امكان بازگشايي ايمن راه بلافاصله پس از اجرا ، حساسيت به زمان بندي اجراي اجزاي مختلف به خاطر عدم پيوستگي اجرا و صرف انرژي زياد است. و راه حل هاي پيشنهادي جهت بهبود شرايط موجود عباتند از : عمليات اجراي آسفالت در اين ماشين به صورت پيوسته انجام مي گيرد به اين صورت كه ابتدا سطح راه با آبي كه با فشار مناسب به سطح پاشيده مي شود شسته شده و سپس به وسيله ي برس هاي تعبيه شده در زير شاسي ماشين خشك و تميز مي گردد. پس از آن قير به روي سطح راه پاشيده مي شود ( با ضخامت مناسب ) و بعد سيستم پاشش مصالح با استفاده از حداقل دو نازل كه روي ريل هايي در حركتند، مصالح سنگي را با فشار روي سطح قير قرار مي دهد. نحوه ي تامين فشار مورد نياز براي پاشش مصالح سنگي مانند روشي است كه در شاتكريت مورد استفاده قرار مي گيرد.
موارد یافت شده: 4