لیست اختراعات با مالکیت
مهران مرادی غریبوند
2 عدد
تعداد تصادفات مرگبار روز به روز افزايش مي¬يابد و اين موضوع يك چالش بسيار مهم در سلامت عمومي مي¬باشد. اگرچه در دهه¬هاي اخير تعداد مرگ ومير¬ناشي از¬تصادفات جاده¬اي دركشورهاي پردرآمد، روبه¬كاهش است اما¬براي بيشتر¬جمعيت جهان هزينه¬هاي اقتصادي¬و¬اجتماعي ناشي ازتصادفات جاده¬اي روبه افزايش است. در كشورهاي درحال توسعه، مشكل اصلي تهديدكننده سلامت عمومي جامعه، جراحات، صدمات و مرگ ومير ناشي از تصادفات جاده¬اي مي¬باشد به گونه¬اي كه بيش از 85 درصد از معلوليت هاي جسمي ناشي از تصادفات جاده¬اي است مي¬توان از بسياري از مرگ وميرها وصدمات ناشي از جراحات توسط امدادرساني سريع و بموقع جلوگيري نمود. به طور مثال يكي از دلايل عمده مرگ ومير در تصادفات جاده¬اي، كمبود ميزان اكسيژن براي فرد مصدوم مي¬باشد كه عموما براثرگرفتگي مجاري تنفسي رخ مي¬دهد. به طور طبيعي اگر 4 دقيقه مجاري تنفسي مسدود باشد، منجر به فوت فرد مصدوم مي¬شود. اولين ساعت پس از آسيب شديد، ساعت طلايي نام دارد زيرا اگر امدادساني مناسب در اين زمان صورت گيرد، شانس بيشتري براي زنده ماندن وكاهش صدمات براي مصدومان وجود دارد. اطلاع رساني سريع تصادفات به واحدهاي امدادرساني نقش بسزايي در كاهش مرگ ومير ناشي از تصادفات جاده¬اي ايفامي-كند. ضمنا در مواقعي كه تصادفات در زمان¬هاي تاريك، مكان¬هاي كم رفت وآمد وبه طور كلي در مكان¬ها وزمان¬هايي رخ دهد كه مطلع شدن افراد خارج از تصادف به ديرانجامد، احتمال مرگ و مير ناشي ازآن افزايش خواهد يافت. بنابراين سيستمي كه بتواند به محض وقوع تصادف شديد خودرو، فعال گرديده و محل دقيق آن را به واحدهاي امدادرساني اطلاع دهد، مي¬تواند نقش عمده¬اي در كاهش مرگ ومير ناشي ازتصادفات جاده اي داشته باشد. در سيستم ابداعي ساخته شده، پس از قطع شدن خروجي 12 ولت مربوط به واحد كيسه هواي ايمني خوردو، سيستم فعال مي¬گردد.براي تامين تغذيه سيستم از باتري¬هاي پشتيبان استفاده مي¬شود به گونه اي كه پس از قطع شدن خروجي 12 ولت، به صورت اتوماتيك وارد مدار شده و تغذيه مدار را به عهده مي¬گيرند. سيستم به گونه اي طراحي شده است كه به محض روشن شدن خودرو، ولتاژ به مدار اعمال مي¬گردد و بلافاصله GPS شروع به يافتن موقعيت مي¬كند.به اين صورت مشكل اتلاف زمان حدود 3 تا 5 دقيقه در موقعيت¬يابي توسط سيستم GPS حل خواهدگرديد زيرا به طورمثال هنگامي كه تصادف شديدي درتونل يا فضاي بسته رخ دهد، سيستم اعلام تصادف خودرو مي¬تواند به سرعت با بازيابي آخرين اطلاعات ذخيره شده¬اي كه به صورت مستمر از لحظه روشن شدن خودرو به روزرساني شده است، اطلاعات موقعيت تصادف را تعيين نمايد. سپس اطلاعات موقعيت تصادف به پردازشگر سيستم وارد شده و سپس سيستم به شماره خاصي كه در حافظه خود دارد، متن پيامكي شامل اطلاعات مكان وقوع تصادف را ارسال مي¬كند. ارسال پيامك اطلاع رساني محل حادثه پنج بار به سرعت و به فاصله پنج ثانيه صورت مي¬گيرد. پس از آن سيستم با شماره ذخيره شده در حافظه اش تماس گرفته و اقدام به اعلام تصادف شديد خودرو مي¬نمايد. هم¬چنين اگر مصدومان قادر به صحبت كردن باشند، واحدهاي امدادرساني و پليس مي¬توانند از طريق اسپيكر و هدفوني كه داخل سيستم تعبيه شده است با مصدومان ارتباط كلامي برقرار نمايند. لازم بذكر است از جمله مزايا و مواردي كه بادقت در نظر گرفته شده است، عدم ايجاد خلل در عملكردهاي متواتر قطع ولتاژ 12 ولت كيسه هواي خودرو است. به بيان ديگر براي اينكه سيستم اعلام تصادف شديد خودرو در عملكرد سيستم كيسه هواي خودرو، قطع سيستم سوخت رساني، بازشدن درب¬هاي قفل شده و فعال شدن پيش كشنده كمربند ايمني خودرو خللي ايجاد ننمايد، از ساير خروجي¬هاي ديگر براي تحريك سيستم اعلام تصادف بهره برده شده است. -\\tدر اين سيستم ابداعي، نيازي به تعريف يك شبكه مجزا جهت ايجاد ارتباط بين خودرو و واحد اطلاع¬رساني نمي¬باشد بلكه در اين سيستم از يك GSM و لينك ارتباطي BTS كه در همه نقاط در دسترس مي¬باشد جهت ارتباطات و اطلاع¬رساني مستقيم به واحد امدادرساني استفاده شده است. -\\tدر اختراع مطرح شده در اين نوشتار، برخلاف اختراعات ثبت شده گذشته، شناخت وقوع تصادف از طريق سنسورهاي كيسه هواي خودرو انجام مي¬شود و نيازي به جاسازي سنسور اضافه¬اي نمي¬باشد. -\\tدر اين سيستم امكان مكالمه بين حادثه ديده و واحد امدادرساني وجود دارد واين امر باعث كاهش خطاي سيستم درمواقعي است كه تصادف شديد نمي¬باشد ونياز به امدادرساني وجود ندارد. -\\tدر اين سيستم باتوجه به موارد ذكر شده، هزينه ساخت بسياركمتر است بنابراين تجاري سازي طرح، آسان و مقرون به صرفه اقتصادي است.
تنشهاي پسماند يك سيستم تنش خود تعادلي هستند و در غياب نيروهاي خارجي در جسم حضور دارند. بسياري از روشهاي مورد استفاده در توليد، ميتوانند تنش پسماند در جسم به وجود آورند. تنشهاي پسماند از طريق خستگي، خزش، سايش، خوردگي و غيره ميتوانند منجر به آسيب و ضعف خواص در قطعه شوند، بنابراين اندازه گيري آنها در صنعت امري بسيار مهم مي باشد. در اين پژوهش، طراحي و ساخت يك دستگاه اندازه گيري تنش پسماند با استفاده از سنجش فاصله با دقت هزارم ميليمتر مورد بحث ميباشد كه از محاسبه تغيير طول ايجاد شده بين دو نقطه روي نمونه، قبل و بعد از انجام فرآيند آزادسازي تنش انجام مي گيرداين عمل توسط استپرموتور و تبديل حركت دوراني موتور به حركت خطي با استفاده از بال اسكرو و شمارش دورهاي طي شده موتور توسط انكودرانجام مي گيرد،اين تغيير طول ناشي از آزادسازي تنش پسماند است. در واقع اين عمل به منظور به دست آوردن كرنش پسماند مي باشد و با استفاده از اين مقادير به دست آمده، مقادير كرنش هاي پسماند موجود در قطعه محاسبه مي شود كه در نهايت مي توان با استفاده از محاسبات مربوطه و روش المان محدود تنش پسماند در ضخامت قطعه را به دست آورد
موارد یافت شده: 2