لیست اختراعات با مالکیت ابراهيم افجه
34 عدد


ثبت :
از
تا
اظهارنامه :
از
تا

بازنشانی
تعداد موارد یافت شده: 34
تاریخ ثبت: 1398/12/17
خلاصه اختراع:

طراحي موتور سنكرون رلوكتانسي و ساخت موتور سنكرون رلوكتانسي در گارگاه وانجام آزمايش و تست هاي لازم بر روي موتور سنكرون رلوكتانسي

تاریخ اظهارنامه: 1392/03/06
تاریخ ثبت: 1392/04/22
خلاصه اختراع:

مدار راه انداز و كنترل موتور رلوكتانس سوييچي با قابليت راه اندازي سه نوع موتور، مداري با كاربرد ويژه است. استفاده از موتور رلوكتانس سوييچي در كاربردهايي كه در آن ها نياز به سرعت متغير است، يكي از مصارف مورد توجه اين دسته خاص از موتور هاست. گرچه مزايايي چون ساختار ساده، عدم نياز به سيم پيچ روتور و جاروبك، بازدهي بالا، محدوده وسيع سرعت كاري، نياز كم به تعمير و نگهداري، قابليت كار در محيط هاي با شرايط سخت و غيره سبب شده است كه اين موتورها رقيبي جدي براي موتورهاي مرسوم جريان مستقيم و متناوب باشند. اما به دليل نياز اين موتور به يك مدار راه انداز با قابليت كشف موقعيت زاويه اي روتور نسبت به استاتور كه در نگاه اول باعث به وجود آمدن حس الزام استفاده از سنسور موقعيت مي گردد، باعث كاهش ارزش و ناديده گرفته شدن بسياري از مزاياي چشمگير اين موتور مي شود. آنچه كه مشخص است اين است كه براي راه اندازي و كنترل موتور رلوكتانس سوييچي موقعيت زاويه اي روتور نسبت به استاتور بايد در اختيار باشد. براي كشف اين موقعيت روش هاي مستقيم و غير مستقيم بسياري وجود دارد و محققين نيز هر روز به دنبال ارائه روشي نوين هستند، زيرا هر چه روش كشف موقعيت زاويه اي روتور و مدار راه انداز موتور رلوكتانس سوييچي ساده تر باشد، اقبال به استفاده از آن بيشتر مي گردد كه اين معني دستيابي به مزاياي بسياري است كه اين موتور خاص نسبت به ديگر انواع مرسوم موتور دارد. به طور عادي، اتصال يك شفت انكودر يا سنسور هال به شفت موتور به عنوان يك روش مستقيم براي كشف موقعيت زاويه اي روتور نسبت به استاتور است. مدار نوين ارائه شده قابليت راه اندازي و كنترل سه نوع موتور رلوكتانس سوييچي را داراست. اين موتورها عبارتند از موتور 6 به 4 رلوكتانس سوييچي، موتور پنج لايه 4 به 4 و موتور هفت لايه 4 به 4.

تاریخ ثبت: 1392/05/07
خلاصه اختراع:

مدار راه انداز و كنترل بدون سنسور موتور رلوكتانس سوييچي 12 به 8 با استفاده از منحني مغناطيس‏ كنندگي خطي‏ شده جهت درايو ماشين رلوكتانس سوييچي است كه با ساختار ها و خصيصه هاي گوناگون براي كاربردهاي خاص طراحي و ساخته مي شود. از آن جا كه اين نوع ماشين داراي قابليت بسياري براي استفاده در مصارف گوناگون است، طراحي و ارائه اين ماشين ها و درايور هاي آن ها با بازده بيشتر و هزينۀ تعمير و نگهداري كمتر همواره مورد توجه متخصصين ومحققين اين رشته بوده است. به دليل فراواني مشكلات آورده شده براي اغلب روش هاي مستقيم، در چند دهه اخير طراحي و ساخت مدارات راه انداز و كنترل موتورهاي رلوكتانس سوييچي اغلب با استفاده از روش هاي غير مستقيم يا به اصطلاح روش هاي بدون سنسور انجام مي پذيرد. در روش بدون سنسور تشخيص موقعيت روتور با استفاده از پارامترهاي موجود موتور انجام مي گيرد. پارامترهايي از قبيل اندوكتانس، شار، ولتاژ ضد محركه، جريان و غيره از جمله مشخصه هايي هستند كه با تغيير موقعيت زاويه اي روتور نسبت به استاتور تغيير مي نمايند. بدين ترتيب از اين تغيير مي توان براي كشف موقعيت زاويه اي روتور بهره برد. از آن جا كه نوع ارتباط اين پارامترها خطي نيست، اطلاعات و نيز پردازش مربوط به آن ها حجم زيادي از قطعه كنترلر را اشغال مي كند و سبب مي گردد كنترلر گرانتر و بزرگتري مورد نياز باشد. در صورتي كه بتوان يك رابطۀ خطي بين اين پارامترها به وجود آورد حجم اطلاعات به طرز چشمگيري كاهش يافته و باعث مي شود حجم و هزينه كنترلر پايين تر بيايد. ايده اصلي اين اختراع بر پايه اين مسئله است: كنترل موتور با استفاده از روابط خطي شده بين پارامترهاي مختلفي موتوري انجام پذيرد.

تاریخ ثبت: 1392/06/12
خلاصه اختراع:

موتور رلوكتانس سوييچي 4 به 4 هفت لايه يك نوع موتور رلوكتانس سوييچي است. استفاده از موتور رلوكتانس سوييچي در كاربردهايي كه در آن ها نياز به سرعت متغير است، يكي از مصارف مورد توجه اين دسته خاص از موتور هاست. گرچه مزايايي چون ساختار ساده، عدم نياز به سيم پيچ روتور و جاروبك، بازدهي بالا، محدوده وسيع سرعت كاري، نياز كم به تعمير و نگهداري، قابليت كار در محيط هاي با شرايط سخت و غيره سبب شده است كه اين موتورها رقيبي جدي براي موتورهاي مرسوم جريان مستقيم و متناوب باشند. يكي از عيوب چشم گير موتورهاي رلوكتانس سوييچي مقدار ريپل گشتاور بالاي آنهاست. از آنجا كه وضعيت موتور رلوكتانس سوئيچي در زمان روشن كردن فاز در حالت عدم همپوشاني مي باشد، اندوكتانس سيم پيچي قطب ها كم است. در نتيجه جريان با يك شيب تند افزايش مي يابد و سلف طبق رابطه V=L di/dt سريع شارژ مي شود. در هنگام خاموشي به علت بالا بودن اندوكتانس فاز خاموش شده، جريان به آهستگي دشارژ مي شود و در نتيجه زمان شارژ و دشارژ جريان در يك فاز تفاوت چشم گيري دارد. در اين حالت، روتور در جهت فاز روشن شده حركت مي كند و فاز قبلي به دليل كامل نشدن دشارژ جريان سلف، در خلاف جهت حركت روتور، روتور را به سمت خود مي كشد و اين يك گشتاور منفي ايجاد مي كند. (دم جريان فاز قبلي، در فاز بعدي ظاهر مي شود) اين پديده منشاء اصلي پديده ريپل گشتاور مي باشد. در موتور جديد هفت لايه ارائه شده، 4 قطب برجسته استاتور و روتور در هر لايه وجود دارند كه يك فاز را تشكيل مي دهد. در موتور هفت لايه، سه لايه مي توانند با هم روشن شوند كه اين سبب مي شود اين موتور ميزان گشتاور بيشتري با ريپل گشتاور كمتري نسبت به موتورهاي معمولي تك لايه توليد مي كند.

تاریخ اظهارنامه: 1392/03/06
تاریخ ثبت: 1392/03/06
خلاصه اختراع:

موتور رلوكتانس سوييچي 4 به 4 پنج لايه يكي از انواع موتور رلوكتانس سوييچي است. استفاده از موتور رلوكتانس سوييچي در كاربردهايي كه در آن ها نياز به سرعت متغير است، يكي از مصارف مورد توجه اين دسته خاص از موتور هاست. گرچه مزايايي چون ساختار ساده، عدم نياز به سيم پيچ روتور و جاروبك، بازدهي بالا، محدوده وسيع سرعت كاري، نياز كم به تعمير و نگهداري، قابليت كار در محيط هاي با شرايط سخت و غيره سبب شده است كه اين موتورها رقيبي جدي براي موتورهاي مرسوم جريان مستقيم و متناوب باشند. يكي از عيوب چشم گير موتورهاي رلوكتانس سوييچي مقدار ريپل گشتاور بالاي آنهاست. از آنجا كه وضعيت موتور رلوكتانس سوئيچي در زمان روشن كردن فاز در حالت عدم همپوشاني مي باشد، اندوكتانس سيم پيچي قطب ها كم است. در نتيجه جريان با يك شيب تند افزايش مي يابد و سلف طبق رابطه V=L di/dt سريع شارژ مي شود. در هنگام خاموشي به علت بالا بودن اندوكتانس فاز خاموش شده، جريان به آهستگي دشارژ مي شود و در نتيجه زمان شارژ و دشارژ جريان در يك فاز تفاوت چشم گيري دارد. در اين حالت، روتور در جهت فاز روشن شده حركت مي كند و فاز قبلي به دليل كامل نشدن دشارژ جريان سلف، در خلاف جهت حركت روتور، روتور را به سمت خود مي كشد و اين يك گشتاور منفي ايجاد مي كند. (دم جريان فاز قبلي، در فاز بعدي ظاهر مي شود) اين پديده منشاء اصلي پديده ريپل گشتاور مي باشد. در موتور جديد پنج لايه ارائه شده، 4 قطب برجسته استاتور و روتور در هر لايه وجود دارند كه يك فاز را تشكيل مي دهد. در موتور پنج لايه، دو لايه مي توانند با هم روشن شوند كه اين سبب مي شود اين موتور ميزان گشتاور بيشتري با ريپل گشتاور كمتري نسبت به موتورهاي معمولي تك لايه توليد مي كند.

تاریخ ثبت: 1392/06/27
خلاصه اختراع:

كنترلر سطوح فرمان جهت استفاده در تجهيزات بدون سرنشين و براي كنترل سروو موتورهايي انجام مي گيرد كه وظيفه كنترل آن تجهيز را دارند. امروزه تجهيزات بدون سرنشين به طور وسيع داراي مصارف گوناگون تجاري و نظامي مي باشند. به همين دليل مسئله كنترل سطوح فرمان آن ها اهميتي ويژه پيدا مي كند. كنترلرهاي تجهيزات بدون سرنشين در انواع و شكل هاي گوناگون و براي كاربردهاي مختـلف در سراسـر جهان توليد و عرضه مي گردنـد. اما متاسفانه مسئله تحريم ها باعث شده است، اين دستگاه كارآمد به راحتي در دسترس نباشد و از طرفي انواع در دسترس آن نيز اغلب داراي كيفيت مطلوب نباشند. نكته مهم و جديد اين است كه اين كنترلر براي هر گـونه وسيـله اي كه با سروو كنترل مي شود، اعم از پهپاد، قايق و غيره قابل استفاده است. اين اختراع علاوه بر جديد بودن، ويژگي هايي چون هفت كاناله بودن و نيز از بين بردن دغدغۀ افزايش كانال، صفحۀ نمايش لمسي نسبتاَ بزرگ با منوهاي ذخيرۀ اطلاعات، قابليت هر گونه تغيير دلخواه در كنترل سروو موتور و غيره را نيز دارا مي باشد.

تاریخ ثبت: 1392/07/17
خلاصه اختراع:

مدار راه انداز رزونانسي دو سوئيچ در هر فاز موتور رلوكتانس سوييچي6 به 4 با قابليت افزايش راندمان و كاهش ريپل گشتاور مداري كارآمد مي باشد. مدارهاي قطع و وصل در هر موتور رلوكتانسي شامل دو بخش مي باشد، يك كليد كنترل شونده جهت اتصال ولتاژ منبع به سيم پيچ ها تا جريان مورد نظر درآن ها راه اندازي گردد و نيز ايجاد يك مسير تخليه به هنگام قطع كليد تا انرژي ذخيره شده در سيم پيچ هاي فازها بتواند در جاي ديگري استفاده گردد. اين امر علاوه بر افزايش راندمان، ترانزيستورهاي قطع و وصل كننده را از ضربه جريان قوي بهنگام قطع مصون مي دارد. رايج ترين مبدل هايي كه براي راه اندازي موتورهاي رلوكتانس سوييچي استفاده مي شود، شامل مبدل هاي تك سوئيچه و نيز دو سوئيچ در هر فاز ميباشد كه در نوع اول راندمان موتور پايين است و در نوع دوم تلفات سوئيچينگ و هزينه ساخت افزايش چشمگيري مي¬يابد. اين مدار طراحي شده، مبدلي با راندمان بالا است كه با استفاده از يك سوئيچ جهت روشن كردن در هر فاز تلفات سوئيچ زني را كاهش مي دهد و يك سوئيچ ديگر جهت تخليه رزونانسي فاز مزاياي دو مبدل تك سوئيچه و دوسوئيچه را توامان دارد. همچنين به همراه كاهش دم جريان با استفاده از ايجاد رزونانس در لحظه تخليۀ انرژي فاز(خاموشي فاز)، ريپل گشتاور كاهش مي يابد. ايده اصلي اين اختراع بر پايه اين مسئله است: ساخت مدار كنترلي و راه‏اندازي موتور در جهت افزايش راندمان و كاهش ريپل گشتاور.

تاریخ ثبت: 1392/07/17
خلاصه اختراع:

موتور رلوكتانس سوئيچي 6 به 4 بهينه شده با قابليت توليد سه دسته گشتاور مختلف، داراي قطب هاي برجسته در قسمت استاتور و روتور مي باشند. سيم پيچ هاي تحريك فقط در قطب هاي استاتور موتور رلوكتانس سوييچي قرار دارد و روتور فاقد سيم پيچ است. اين سبب مي شود تا تلفات عمده موتور كه عموماً در سيم پيچ تحريك است در استاتور انجام گيرد كه خنك سازي آن بسيار ساده تر از خنك سازي روتور است. از طرفي روتور بدون سيم پيچ در يك موتور، قابليت دستيابي به سرعت بالا را براي آن موتور فراهم مي آورد. در موتورهاي رلوكتانس سوييچي نيازي به سيم پيچ روتور نيست زيرا شار توليدي در استاتور سبب تمايل روتور به هم راستا شدن با استاتور مي شود و اين به معناي توليد گشتاور است. با همراستا شدن روتور و استاتور شارهاي پيوندي استاتور به حداكثر مي رسند. بنابراين مي توان گفت اندوكتانس سيم پيچ هاي استاتور تابعي از موقعيت زاويه اي روتور نسبت به استاتور است. بنابراين موقيعت زاويه اي روتور نسبت به استاتور يكي از پارامترهاي مهم اين موتور جهت راه اندازي و كنترل آن است. استفاده از موتور رلوكتانس سوييچي در كاربردهايي كه در آن ها نياز به سرعت متغير است، يكي از مصارف مورد توجه اين دسته خاص از موتور هاست. گرچه مزايايي چون ساختار ساده، عدم نياز به سيم پيچ روتور و جاروبك، بازدهي بالا، محدوده وسيع سرعت كاري، نياز كم به تعمير و نگهداري، قابليت كار در محيط هاي با شرايط سخت و غيره سبب شده است كه اين موتورها رقيبي جدي براي موتورهاي مرسوم جريان مستقيم و متناوب باشند. بنابراين ساخت اين موتورها براي توان هاي بالا مي تواند در بسياري از كاربردهاي صنعتي و خانگي بسيار كارآمد باشد. در موتور جديد 6 به 4 يك اسب بخار ارائه شده، 6 قطب برجسته استاتور و 4 قطب برجسته روتور وجود دارند.

تاریخ ثبت: 1392/08/15
خلاصه اختراع:

سيستم پردازش و مانيتورينگ اطلاعات در هواپيما مجموعه اي از مدارها جهت خواندن و نمايش اطلاعات مربوط به جعبه هاي فرمان و تغذيه هاي DC و AC است. دراين سامانه مجموع 34 فرمان ديجيتال (كليد)، 8 فرمان آنالوگ (پتانسيومتر)، از طريق سه جعبه، 20 نقطه نمونه برداري ولتاژ DC و 5 ولتاژ AC ، به عنوان ورودي تعريف گرديده اند و لازم است سامانه پس از پردازش و تجزيه و تحليل اين اطلاعات، در مرحلۀ اول، وضعيت فرمان هاي ديجيتال و آنالوگ، مقدار جريان و ولتاژ ورودي هاي DC و نيز مقدار ولتاژ و فركانس ورودي هاي AC را بر روي نمايشگر (Graghical LCD) نمايش بدهد و در مرحلۀ دوم كليه اين اطلاعات را از طريق ارتباط سريال جهت ارسال به يك رايانه آماده سازي نمايد. اين سامانه قابليت اعلام هشدار، در صورت تغييرات ناخواسته و نامطلوب پارامترهاي ورودي را داراست.

موارد یافت شده: 34