لیست اختراعات با مالکیت
اميرهمايون عباسي
1 عدد
اتصالات الكترونيكي قابليت اطمينان بيشتري نسبت به اتصالات مكانيكي دارند چرا كه در آنها استهلاك قطعات وجود ندارد. از سوي ديگر كنترل سيستمهاي الكترونيكي بسيار آسانتر است و ميتوان سناريوهاي مختلفي را براي تنظيمات كلي سيستم در نظر گرفت، امكاني كه در سيستمهاي مكانيكي محدود است. هر چند اين پيشرفتها در جنبههاي مختلف همچنان ادامه دارد اما به نظر ميرسد فرمان خودرو تنها بخشي است كه هنوز هم وابسته به اتصال مكانيكي است و هنوز هم خودروسازان نتوانستهاند آن را به طور كامل با يك سيستم الكترونيكي جايگزين كنند. در حال حاضر تمامي خودروها، چه ارزان قيمت و چه گران قيمت، از اتصال مكانيكي ميان فلكه فرمان و چرخها برخوردارند. در بيش از يك قرني كه از اختراع خودرو ميگذرد، سيستم فرمان خودرو پيشرفتهاي بسياري كرده اما هيچگاه اين اتصال مكانيكي كه از طريق ميل فرمان برقرار است دچار تغيير نشده چرا كه هيچ جايگزين مطمئني براي آن وجود ندارد. در خودروهاي امروزي، سيستم فرمان با نيروي هيدروليك و يا الكتريكي كمكرساني ميشود تا فشار كمتري به راننده وارد شود اما اين مسأله هم باعث نشده اتصال مكانيكي ميان فلكه فرمان، جعبه فرمان و در نهايت چرخها قطع شود و همه سيستمهايي كه در سالهاي اخير به بازار عرضه شدهاند، به عنوان يك سيستم كمكي در كنار سيستم اصلي فرمان عمل ميكنند و خودروسازان تا به حال نتوانستهاند «ميل فرمان» را حذف كنند. علت اصلي اين مسأله ضعف تكنولوژي نيست چرا كه سيستم فرامين الكتريكي از مدتها قبل به صورت آزمايشي در خودروها به كار گرفته شده و آزمونهاي خود را نيز به خوبي پس داده است. در اين سيستمها، دستور چرخش چرخها، از طريق سنسورهايي در فلكه فرمان دريافت ميشود و از طريق پالسهاي الكترونيكي به يك موتور الكتريكي ميرسد و اين موتور متناسب با ميزان و سرعت چرخش فرمان، به حركت درآمده و چرخها را جابهجا ميكند. اما در اين ميان يك مشكل بزرگ وجود دارد كه مانع از نصب اين سيستم بر روي خودرو ميشود؛ فرمان خودرو مهمترين جزء كنترلي خودرو است و نميتوان هيچ ريسكي را براي خرابي احتمالي آن پذيرفت. فرمانهاي مكانيكي فعلي هر چند محدوديتهايي دارند و وجود اجزاي مكانيكي، استهلاك آنها را بالا ميبرد، اما سالها است از پس وظيفه خود برآمدهاند و در صورت خرابي هم تقريباً احتمال از دست رفتن كنترل خودرو در آنها صفر است چرا كه در نهايت با از دست رفتن سيستمهاي كمكي، فرمان خودرو اندكي سفتتر ميشود و با خرابي جعبه فرمان، در هنگام چرخش فرمان ممكن است صداي نامتعارف بشنويد اما در نهايت يك اتصال محكم مكانيكي ميان فلكه فرمان و چرخها وجود دارد و تنها در صورت شكستن ميل فرمان است كه كنترل خودرو به طور كامل از دست ميرود كه البته اتفاق محتملي نيست. در مقابل اما تصور سپردن فرمان خودرو به يك سيم كمي ترسناك است. احتمال خرابي سيستمهاي الكتريكي بسيار پايينتر از سيستمهاي مكانيكي است اما در مقابل سيستمهاي الكتريكي در زمان كاركرد حالت «صفر- يك» دارند به اين معني كه يا كار ميكنند و يا خراب هستند و خرابي سيستم فرمان كاملاً الكتريكي يك خودرو به معني از دست رفتن كنترل خودرو و در نهايت تصادف است. به همين دليل سازمانهاي ايمني تمام كشورها، وجود «اتصال مكانيكي» در سيستم فرمان خودرو را الزامي كردهاند و به اين ترتيب خودروسازان مطابق قانون اجازه نصب سيستم فرمان كاملاً الكتريكي را ندارند اما به نظر ميرسد نيسان توانسته يك راه حل مياني پيدا كند تا هم از پس قوانين برآيد و هم فرمان خودرو را كاملاً الكتريكي كند. فرمان الكتريكي با اطمينان كامل راه حل ما، هوشمندانه، ساده و البته كاملاً كاربردي است. سيستم فرمان ابداعي بنده تركيبي از سيستمهاي مكانيكي و الكتريكي است با اين تفاوت كه در اينجا سيستم اصلي فرمان، الكتريكي است و سيستم فرمان مكانيكي به عنوان سيستم «پشتيبان» عمل ميكند تا در مواقعي كه مشكلي براي سيستم الكتريكي پيش آمد بتواند وارد عمل شود تا كنترل خودرو همچنان در اختيار راننده باقي بماند و به اين ترتيب خودرو ميتواند به طور همزمان از مزاياي هر دو سيستم بهرهمند شود. براي اين منظور، در مسير ميل فرمان به جعبه فرمان يك كلاچ كوچك الكتريكي نصب شده است (كه مشابه آن را ميتوان در كمپرسور كولر خودرو نيز ديد). اين كلاچ به طور معمول باز است به اين معني كه اتصال مكانيكي ميان فلكه فرمان و جعبه فرمان و در نتيجه چرخها قطع است. در اين وضعيت، سيستم فرمان الكتريكي است كه هدايت خودرو را بر عهده دارد. به اين منظور يك سنسور در پشت فرمان نصب شده است كه با دقت بسيار بالا حركات فرمان را تحت كنترل دارد و ميتواند ميزان گشتاور وارد شده از سوي راننده به فرمان و سرعت چرخش فرمان را بررسي كرده و به واحد كنترل ارسال كند. از سوي ديگر اين بخش يك نقش مهم ديگر نيز بازي ميكند و آن ارسال پاسخ سيستم فرمان به راننده است. در غياب اتصال مكانيكي ميان فلكه فرمان و چرخها، فرمان خودرو هميشه با نيروي ثابت به چرخش درميآيد و اين ميتواند در زمان راندن خطرناك باشد ضمن آنكه راننده نياز دارد براي يك رانندگي اسپرت، واكنش چرخها را به خوبي درك كند. براي اين منظور اين بخش با توجه به وضعيت چرخها، سرعت خودرو و ...، ميزان مقاومت فرمان در مقابل چرخش را تعيين ميكند تا راننده همواره احساس طبيعي از چرخاندن فرمان داشته باشد. در اين سيستم سه بخش كنترلي مجزا قرار دارد كه دو تاي آنها چرخش هر چرخ را كنترل ميكنند و ديگري فرامين لازم براي ميزان سفتي و نرمي فرمان را به سنسور پشت فلكه فرمان ميفرستد. براي جابهجايي چرخها، از دو الكتروموتور پر توان و كوچك استفاده شده است كه هر يك از آنها به اتصالات يكي از چرخها متصل هستند هر چند در نهايت تمامي اين اتصالات به يكديگر متصلاند. علت استفاده از دو الكتروموتور كوچك به جاي يك الكتروموتور بزرگ، ارزانتر بودن دو الكتروموتور كوچك است ضمن آنكه اين سيستم فضاي كمتري را اشغال ميكند.
موارد یافت شده: 1