لیست اختراعات با مالکیت
جهاد دانشگاهي صنعتي شريف
22 عدد
ميكرومتر اپتيكي ديجيتال يك سيستم اندازه گيري غير تماسي، بلادرنگ با دقت اندازه گيري ميكرومتر مي باشد. زمينه فني اين اختراع مربوط به فيزيك (اپتيك) فوتونيك - برق و اتوماسيون صنعتي - مكانيك و ساخت وسايل است .به منظور اندازه گيري ابعاد و كنترل كيفيت قطعات معمولا از ابزار هايي مانند كوليس و ريز سنج استفاده مي شود كه اين ابزارها كند بوده و در خط توليد كاربرد ندارد.سيستم مورد نظر اين اختراع ضمن داشتن سرعت بالا قايليت كنترل خط توليد و ذخيره سازي داده ها را دارا مي باشد از .برجستگيهاي تكنيكي و فني اختراع مي توان موارد زير را نام برد : \tاستفاده از منبع نور LED پربازده و موازي سازي نور آن \tاستفاده از سستم تلهسنتريك به منظور انتقال صحيح دسته پرتوهاي موازي به آشكارساز و تطبيق ابعاد پرتو با دهانه آشكارساز \tنمايش مقطع جسم در حال اندازهگيري \tاندازهگيري دقيق ابعاد جسم با استفاده از آشكارساز خطي
زمينه فني اين اختراع فناوري اطلاعات و ارتباطات/ شبكههاي بي سيم/ شبكه هاي بيسيم خودرويي/فناوري ارتباطات برد كوتاه اختصاصي مي باشد. گسترش جمعيت و رشد سريع شهرنشيني و چالشهاي اجتماعي، زيستمحيطي و اقتصاديِ وابسته به آن از جمله موضوعات اصلي مورد توجه در سطح جهان به شمار مي آيد كه طي ساليان گذشته موجب شده است مشكلات عديده اي در زندگي جوامع بشري از ابعاد مختلف ايجاد گردد. در اين ميان، مشكلات مربوط به مديريت ترد خودروها در معابر شهري و جاده اي، آثار زيست محيطي ناشي از آلايندگي خودروها و از همه مهمتر، ايمني آنها و خسارات جاني و مالي ناشي تصادفات خودرويي، هزينه هاي بسيار سنگين اقتصادي بر كشورها تحميل مي كند. مسائل و معضلات مرتبط با افزايش حجم تردد خودروها در سه گروه اصلي ايمني، زيست محيطي و كندي جابجايي دسته بندي مي شوند. استفاده از فناوري هاي نوين در سامانه-هاي حمل ونقل هوشمند راهكار كارآمدي است كه امروزه در دستور كار دولتها براي غلبه براي اين نوع مشكلات و كاهش اثرات آنها بر ايمني، سلامتي و آسايس زندگي انسانها قرار گرفته است. در فناوري ارتباطات برد كوتاه اختصاصي ( DSRC) كه آن را فناوري ارتباطات خودرويي نيز مي نامند، تجهيزاتي بر روي خودروها (OBU ) و همچنين تجهيزاتي در محل هايي خاص در كنار جاده (RSU )، نصب ميشوند كه امكان برقراري ارتباط بيسيم خودروها با يكديگر (خودرو – خودرو يا V2V ) و نيز بين خودروها و تجهيزات نصبشده در كنار جاده (خودرو – زيرساخت يا V2I ) را با استفاده از استاندارد IEEE 802.11p فراهم مي سازند و يك سامانه تبادل اطلاعات خودرويي براي بهبود ايمني حركت خودروها ايجاد مي كنند. اين سامانه با مبادله اطلاعات حساسي مانند موقعيت، سرعت و جهت حركت خودروها تا بردي معين، رانندگان خودروهاي مجهز به آن را از سطح آگاهي بالاتري در رابطه با حضور ساير خودروها در نزديكي خود برخوردار ميسازد و اين رانندگان ميتوانند با دريافت اطلاعاتِ به موقع، براي مقابله با شرايط خطرناك و پرهيز از ورود به موقعيت هاي حادثه آفرين، تصميماتي آگاهانه اتخاذ نمايند. در حال حاضر بسياري از سازمانها و شركتها از دستگاههاي موقعيت ياب موسوم به AVL جهت كنترل و مديريت ناوگان خودرويي خود بهره ميبرند. اين دستگاهها با وجود پاسخگويي به برخي نيازهاي مديريت هوشمند خودروها، صرفا از طريق شبكه موبايل دادههاي موقعيتي را به يك مركز ارسال كرده و نميتوانند از مزاياي فراوان فناوري ارتباطات خودرويي بر مبناي استاندارد IEEE 802.11p استفاده كنند. اختراع معرفي شده در اين طرح، يك كارت راديويي مستقل است كه مي تواند به دستگاه هاي AVL از طريق درگاه هاي ورودي متداول نظير سريال و SPI متصل شده و امكان بهره گيري اين دستگاهها از قابليت¬هاي فناوري ارتباطات خودرويي را فراهم آورد.
كاتد كندوپاش با ميدان مغناطيسي مهار شده از لحاظ كمي و كيفي نسبت به كاتد پيشين بهبود يافته است كاتد قبلي بعلت استفاده از چينش عمودي آهنرباها و مهار نشدن مگنترون آن، خطوط ميدان مغناطيسي لازم براي عملكرد صحيح كاتد را ايجاد نمي كرد. همچنين مقدار القاء مغناطيسي پايين بود و بنابراين توان دستگاه و نرخ لايه نشاني در حد لازم نبود. مطالعه ي حركت ذرات باردار پلاسما در ميدان هاي متعامد الكتريكي و مغناطيسي نشان مي دهد كه، بردار سرعت ذرات باردار كه سرعت سوقي يا رانشي ناميده مي شود با معادله ي ?? داده مي شود كه بر هر دو اين بردارها عمود است. بنابراين با توجه به اينكه در اين سامانه، بردار ميدان الكتريكي ؟ بر سطح هدف عمود است، ميدان مغناطيسي ؟ بايد موازي سطح كاتد باشد تا خوردگي سطح هدف يكنواخت باشد و هر چه عرض حوزه توازي بيشتر باشد بازده هدف بيشتر خواهد شد. در اين اختراع ابتدا بوسيله نرم افزار رايانه اي، آرايش مناسب قطعات مگنترون و نيز مقدار القاء مغناطيسي بهينه تعيين و سپس كاتد جديد طراحي و ساخته شده است. آزمايش هاي متعدد افزايش كميتهاي مشخصه ي اين اختراع را اثبات نموده است. اين دستگاه براي اسخت لايه هاي نازك به ضخامت چند آنگستروم تا چندميكرون كه كاربردهاي زيادي در پژوهش و صنعت دارند مانند ميكروالكترونيك، اپتيك، ليزر، فناوري نانو و ... بكار مي رود.
موارد یافت شده: 22