لیست اختراعات با مالکیت
دانشگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر
163 عدد
اختراع حاضر تلاشي است در جهت راهگشايي در زمينه گسترش دانش فني در زمينه طراحي و ساخت و تست يك طبقه كمپرسور تاندم، استند تست مورد بحث به صورت تكه تكه طراحي و ساخته شده و داراي قابليت انعطاف بالا در تغيير طراحي و اجزا مي باشد و مي توان از آن براي تست تركيبهاي مختلف طبقات كمپرسور تاندم و محوري استفاده كرد. و با استفاده از امكانات ارائه شده در اين اختراع مي توان به بررسي عملكرد يك طبقه كمپرسور تاندم در شرايط مختلف پرداخت. از جمله اينكه با توجه به امكان كنترل اتوماتيك جريان خروجي مي توان انواع ناپايداري را شبيه سازي و مطالعه كرد. و يا با توجه به طراحي پوسته طبقه كمپرسور امكان تصوير برداري از جريان عبوري از روي رديفهاي پره كمپرسور فراهم مي باشد كه اين موضوع راه را براي انجام بررسي هاي مبتني بر پردازش تصوير باز مي كند. از دانش استخراج شده از اين بستر تست مي توان به عنوان مرجع براي تمامي صنايعي كه كمپرسورها به نحوي در آنها كاربرد دارند عملكرد داشته باشد از جمله صنايع هوايي، صنايع نفت و گاز، مجموعه هاي نيروگاه توربين گازي و صنايع دريايي. با استفاده از اين سكوي تست مي توان رفتار رديف پره هاي كمپرسور را به طور كامل و در شرايط مشابه عملكرد واقعي آنها مورد مطالعه و بررسي قرار داد. از برجستگيهاي تكنيكي اين اختراع مي توان به طراحي ماژولار، امكان كنترل دقيق جريان خروجي به صورت اتوماتيك، امكان تصوير برداري از جريان عبوري از روي رديف پره ها، امكان اندازه گيري جريان بين رديفهاي پره روتور و استاتور و همچنين امكان اندازه گيري از ريشه تا نوك پره و امكان اندازه گيري در موقعيت هاي محوري و شعاعي مختلف اشاره كرد.
شيرابه حاصل از محل هاي دفن مواد زائد شهري يكي از معضالت زيست محيطي به شمار مي رود كه براي تصفيه علاوه بر روش هاي بيولوژيكي و فيزيكي به روش هاي موثرتري نياز دارد. به همين منظور مطالعه اي آزمايشگاهي براي بررسي اثر اكسيداسيون شيميايي با روش فنتون و فتوفنتون به عنوان دو روش موثر در كاهش بار آلي شيرابه با كمك ميكرو ذرات آهن عنصري صورت گرفت. در اين مقاله اثر pH، نسبت پراكسيد به ميكروآهن، غلظت آهن و زمان بر راندمان كاهش بار آلي شيرابه در دماي محيط و در راكتور بسته بررسي و مقايسه شد. هر دو روش فنتون و فتوفنتون در pH=1، نسبت H2O2(ml)/Fe(gr)=705 و Fe=l,4gr و زمان 15 دقيقه با كمك ميكروذرات آهن عنصري و پراكسيد هيدروژن كارايي قابل توجهي در كاهش فلزات سنگين و همچنين حذف بار آلي شيرابه را در روش فنتون تا 82% و در روش فتوفنتون تا 84% داشت.
در اين اختراع، روشي نوين در خصوص توليد ساختارهاي كامپوزيتي نانواليافي با استفاده از دستگاه الكتروريسي ارائه شده است. همچنين ساختار نانو اليافي توليد شده از ويژگي هاي بارزي برخوردار مي باشد كه آنرا براي كاربردهايي نظير داربست كاشت سلولي بسيار مناسب ساخته است.
نانو ذرات نقره از متداول¬ترين نانو ذرات مورد استفاده در نساجي است. روش¬هاي مختلفي براي سنتز نانو ذرات نقره وجود دارد كه احياء شيميايي از متداولترين آن¬هاست. در اين اختراع از نيترات نقره به عنوان نمك نقره و از كلرور قلع به عنوان احيا¬كننده و همچنين به عنوان دندانه براي رنگرزي استفاده شده است. از خاصيت دوگانه¬ كلرور قلع جهت رنگرزي و سنتز نانو ذرات به صورت هم زمان استفاده شده است. براي كنترل شكل و اندازه نانو ذرات از ستيل تري متيل آمونيوم برميد (CTAB) به عنوان يك سطح فعال كاتيوني استفاده شده است. بدين ترتيب سه فرآيند سنتز نانو ذرات، تكميل ضدباكتري و رنگرزي به صورت هم زمان انجام گرفته است. نتايج آناليز¬هاي XRD، FESEM و EDX حاكي از سنتز نانو ذرات با اندازه¬هاي متفاوت است. بررسي¬ خواص رنگرزي نشان دهنده رنگرزي مناسب و بهبود ثبات رنگزا روي كالاي نايلون است. همچنين نتايج آزمون¬هاي ضد¬باكتري نشان دهنده ايجاد ويژگي ضدباكتري در منسوجات عمل شده حتي در حضور رنگزا است. اختراع هاي ديگر در خصوص سنتز نانو ذرات نقره به صورت محلول و كاربرد آن روي كالاي نساجي بوده است و اين اختراع با محوريت سنتز محل نانو ذرات نقره همراه با رنگرزي كالاي نايلون براي اولين بار انجام گرفته است و مشابه داخلي و خارجي ندارد.
محركه ماشين هاي بدون جارويك (Brushless DC Motor) به عنوان يك جايگزين مناسب براي محركه هاي بكار رفته در كاربرد هاي خانگي وتجاري مانند يخچال ها و سيستم هاي تهويه و دمنده و ... مطرح هستند. در چنين كاربرد هايي از محركه هاي رايج القايي تكفاز و يا ماشين هاي جريان مستقيم مرسوم استفاده مي كنند. ماشين هاي القايي تكفاز با راندمان پائين و ماشين هاي جريان مستقيم مرسوم با تعميرات و نگهداري بالا همراه هستند. در مقابل ماشين هاي بدون جاروبك جريان مستقيم داراي راندمان بالا، نگهداري پائين و طول عمر زيادي هستند. هدف از اين نوآوري، كاهش هزينه توليد محركه و افزايش قابليت اطمينان براي محركه موتور هاي بدون جاروبك جريان مستقيم است. در اين پژوهش، يك روش كنترل سرعت ديجيتال بدون حسگر نوين براي ماشين بدون جاروبك جريان مستقيم ارائه شده است. بر خلاف ساير روش هاي كنترل سرعت، در نوآوري مد نظر رگولاتور تناسبي-انتگرال گير (Proportional plus integral regulator) حذف شده است. بنابراين حلقه فيدبك سرعت در محركه مد نظر مينيمم شده است. اين امر به معناي كاهش حافظه مورد نياز تراشه هاي كنترل سرعت صنعتي-تجاري است، كه به كاهش هزينه توليد تراشه منجر مي گردد. از سوي ديگر حذف حسگرهاي موقعيت و مدارهاي واسط براي به كارگيري آنها، به معناي قابليت اطمينان بالا، فضاي مورد نياز كمتر و كاهش هزينه توليد است. روش كنترل مد نظر ساده، بدون محاسبات پيچيده، پايدار و مقاوم است. كنترل سرعت با تغيير دوره كاري سيگنال PWM، صورت مي گيرد. دوره كاري تنها بين دو مقدار از پيش تعيين شده تغيير مي كند. سرعت موتور به طور مستقيم با مرجع سرعت مقايسه مي شود. براي افزايش سرعت، دوره كاري بزرگتر و براي كاهش سرعت، دوره كاري كوچكتر انتخاب مي شود. از آن جايي كه ثابت زماني مكانيكي سيستم به مراتب بزرگ تر از ثابت زماني الكتريكي سيستم است، كنترل سرعت موتور با كليد زني متوالي حاصل مي گردد. پيشنهاد، طراحي و ساخت اين محركه براي نخستين بار در ايران و خارج از كشور صورت گرفته است.
ادعاي اختراع نتيجه سنتز موفق نانو ذرات نقره از طريق احياء نمك نيترات آن با استفاده از كلرور قلع (SnCl2) و ستيل تري متيل آمونيوم برميد (CTAB) به عنوان پايداركننده روي سطح پارچه نابلون مي باشد. تصاوير ميكروسكوپ الكتروني روبشي گسيل ميداني (FESEM)، تفرق اشعه ايكس (XRD) و تفكيك انرژي اشعه ايكس (EDX) به وضوح سنتز نانو ذرات نقره را روي سطح پارچه تاييد مي¬كنند. در اينجا هم زمان سازي دو مرحله كاربرد و سنتز از طريق انتخاب مواد مناسب و در نسبت هاي مناسب ميسر گرديده است. هم زمان سازي دو عمليات ياد شده يعني سنتز و كاربرد نانو ذرات از لحاظ اقتصادي در مقياس صنعني حائز اهميت است. اختراعات ديگر مربوط به سنتز نانو ذرات نقره به صورت محلول و كاربرد آن روي كالاي نساجي بوده است و اين اختراع با محوريت سنتز در محل نانو ذرات نقره روي كالاي نايلون براي اولين بار انجام گرفته است و مشابه داخلي و خارجي ندارد.
در اين اختراع سيستم فرمان فعال با قابليت استقلال چرخ هاي چپ و راست، روي يك خودرو با مقياس كوچك طراحي و پياده سازي شده است. اين خودرو با استفاده از ايده ي سيستم فرمان فعال، پايداري حركتي خود را در شرايط مانوري مختلف و سخت مانند جاده هاي لغزنده و يخ زده بهبود داده و باعث پايداري حركتي خودرو و جلوگيري از چرخش خودرو مي شود. همچنين ايده ي مستقل بودن چرخ هاي چپ و راست باعث افزايش قابليت اطمينان و عملكرد اين سيستم شده و سيستم را براي استفاده در شرايطي كه مسير حركتي داراي اصطكاك دوگانه است، مهيا مي سازد. اين خودرو با سيستم فرمان فعال مستقل ساخته شده و عملكرد آن در اين اختراع تست شده است. همچنين اين سيستم قابليت پياده سازي طيف وسيعي از روش هاي كنترلي را دارد.
موارد یافت شده: 163