لیست اختراعات با مالکیت
شركت بهره برداري قطارشهري مشهد و حومه
3 عدد
تا به امروز در دستگاه هاي موجود در دنيا و ايران، جهت انجام شستشوي قسمت هاي مختلف قطار به خصوص دماغه ي قطار، ميبايست قطار به صورت هدايت دستي (به كمك اپراتور) در موقعيت مناسب، توقف كرده تا شستشوي قسمت ها و دماغه ي آن انجام شود و امكان شستشوي دماغه ي قطار در حالت حركت امكان پذير نبود كه اين امر در مورد وضعيت قطار هاي خط يك شركت بهره برداري قطار شهري مشهد بسيار مشكل ساز بود، زيرا آرايش قطار به گونه اي است كه يك رام قطار(متشكل از سه واگن) داراي شش دماغه ميباشد و عملا چنين سيستمي كاربرد نداشته مگر اينكه يك رام قطار دكوپل شده (جدا شود) و به سه واگن جداگانه تقسيم و يك به يك عمليات شستشوي انجام بگيرد ، چنين امري خود باعث صرف زمان و هزينه زياد و استهلاك بالاي قطعات ميشد و عملا انجام اين فرآيند غير منطقي و همچنين غير ممكن بود. راه حل براي مشكل فني موجود: لذا سيستمي طراحي شد كه در حين حركت قطار و بدون دخالت جسم صلب، دماغه هاي قطار را شستشوي نمايد. 1. سيستم متحرك دماغه شوي، زمان عمليات شستشوي براي قطار به طول 90 متر را، از 30 دقيقه به 4 دقيقه كاهش داده است و هزينه هاي (نيروي انساني، استهلاك قطعات، مصرف انرژي زياد و ...) آن را به يكدهم رسانده است. 2. يكي ديگر از دستاوردهاي اين دستگاه ، سيستم خشك كن قطار است كه توسط بازوهاي لاستيكي، آب روي بدنه گرفته شده و در گام بعدي توسط هواي پر فشار فرآيند(شستشوي) تكميل ميگردد. 3. براي هر قطار حدود 2000 ليتر آب در گردش ميباشد كه با استفاده از سيستم تصفيه ثقلي به كار رفته در اين دستگاه، فقط 350 ليتر آن به دليل وجود مواد شوينده از سيستم خارج ميشود و 1650 ليتر تصفيه شده و دوباره مورد استفاده قرار ميگيرد. 4. يكي از تكنيك هاي استفاده شده در ساخت اين دستگاه، پياده سازي آناليز حالات شكست و آثار طراحي (DFMEA) مي باشد. 5. لازم به ذكر است با طراحي و ساخت اين دستگاه علاوه بر ارز آوري يك ميليون يورويي، سبب خودكفايي در ساخت و عدم وابستگي به نمونه هاي خارج و تامين قطعات يدكي از خارج گشته است.
تاكنون جهت انجام هر گونه عمليات تعميراتي بر روي پروفيل چرخ قطار از روش سنگ زني استفاده نمي شده است و جهت تعمير پروفيل چرخ تنها روش تراشكاري استفاده مي شود در هر حال گاهي اوقات براي ترميم موقتي يا بهتر كردن شرايط از روش سنگ زني دستي نيز استفاده مي شده است. ساخت دستگاهي اتومات به روش كپي سنگ زني روشي بود كه علي رغم اين كه شيوه اي جديد در ترميم پروفيل چرخ به حساب مي آمد در دستور كار قرار گرفت و با ساخت اين دستگاه يكي از بزرگترين مشكلات شركت بهره برداري قطار شهري مشهد كه بر اثر آن چندين قطار از فرايند بهره برداري خارج شده بودند را حل نمود. لازم به ذكر است با طراحي و ساخت اين دستگاه و ترميم پروفيل چرخ هاي چندين قطار شركت بهره برداري قطار شهري مشهد و حومه علاوه بر سود مالي بالغ بر چندين ميليون تومان در روز امكان خدمت رساني هر چه بهتر وب يشتر به مردم اين شهر مقادس براي اين شركت نيز فراهم شده است. همچنين به اين نكته مي توان اشاره نمود كه ساخت نمونه اوليه اين دستگاه با مبلغي چند ميليون توماني انجام شده است. هر چند كارايي بالاي اين دستگاه در ترميم پروفيل چرخ قطار اين دستاه را هم اكنون جايگزين دستگاه پيشرفته چند ميلياردي ساخت كشور آلمان نموده است روش سنگ زني بر روي چرخ قطار به صورت كاملا دستي انجام مي شده و هيچگونه ابزار يا دستگاه خاصي جهت انجام اين فرايند وجود نداشته است در روش سنگ زني دستي تنها لبه هاي تيز سطح فلت شده در حد امكان توسط دستگاههاي ميني فرز برداشته شده ولي آثار فلت شدگي همچنان باقي مانده و تنها به مرور زمان در اثر كار كردن قطار چرخ دوباره تا حدودي حالت مدور را پيدا كرده كه اين نه تنها بسيار طاقت فرسا بوده و به زمان زيادي نيازمند مي باشد بلكه تنها خرابي در حد چند درصد رفع مي شود. لازم به ذكر است اين روش تنها براي فلت شدگي هاي با عمق بسيار كم تا حدودي مفيد است و علاوه بر اين با توجه به اينكه تنها سطح فلت شدگي سنگ زني مي شود با توجه به از بين رفتن پروفيل چرخ آثار غير مفيد آن نيز وجود خواهد داشت. علاوه بر اين با توجه به اينكه پروفيل چرخ داراي شعاع هايي دقيق و ظريف است اكثرا در روش سنگ زني دستي بر اثر خطاههاي نيروي انساني و از بين رفتن پروفيل چرخ خرابي نه تنها بهتر نشده بلكه تشديد نيز مي شود. در روش تراشكاري نيز دستگاههاي تراش چرخ قطار مرسوم مي باشند لازم به ذكر است قيمت اين دستگاهها بالغ بر چند ميليارد تومان بوده و هزينه هاي نگهداري و تعميرات آن نيز ساليانه بالغ بر چند صد ميليون تومان مي باشد و توليد كننده اين مدل دستگاهها تنها چند كشور پيشرفته دنيا مي باشد.
اختراع دستگاه تست غيرمخرب جريانهاي گردابي به منظور مشخصهيابي پارامترهاي ريلي در زمينه ي فني: بخش ح: برق بخش و: مهندسي مكانيك، روشنايي، گرمايش و اسلحهها و انفجار زيربخش: مهندسي به مفهوم عام آن بخش ج: شيمي ـ متالورژي زيربخش: متالورژي خطوط ريلي مانند هر سازه ديگري نيازمند تعمير و نگهداري هستند و با توجه كه بروز مشكل در اين حوزه حساس ميتواند عواقب جبران¬ناپذيري به دنبال داشته باشد، بكارگيري شيوههاي نگهداري پيشگيرانه ميتواند در اين زمينه راهگشا باشد. قطعاً گام نخست قبل از هر گونه عمليات پيشگيرانه¬اي، تشخيص و شناسايي عيوب احتمالي مي¬باشد. دستگاهي تجاري براي تشخيص عيوب و ناپيوستگيهاي خطوط ريلي در داخل كشور وجود ندارد و امكان تهيه موارد مشابه خارجي با توجه به قيمت بالا و شرايط موجود، بسيار دشوار است. دستگاه عيبياب خطوط ريلي اين امكان را دارد كه به طور همزمان سه عيب كاروگيشن، سايش¬ و تركهاي ناشي از خستگي لغزشي را با استفاده از سه سيستم اندازه¬گيري غيرمخرب، شامل: سنسورهاي شتابسنج، مجموعه ليزر-دوربين و پروب¬هاي جريان گردابي، به صورت كيفي و كمّي با دقت بالا شناسايي نمايد كه از اين حيث هيچ نمونه مشابه خارجي وجود ندارد.
موارد یافت شده: 3