لیست اختراعات با مالکیت
علي گودرزي
5 عدد
تعويض به موقع تسمه تايم و روغن موتور خودرو از جمله مهم ترين نكاني است كه در سلامت خودرو نقش مستقيم دارند. امروزه تعويض كردن تسمه تايم و روغن موتور بر اساس روش هاي غير دقيق تجربي كه با مشاهد عملكرد خودرو و كاركرد كيلومتر مي باشد انجام مي شود كه ممكن است به خودرو در دراز مدت لطمه هاي جبران ناپذيري وارد كند. زيرا زمان هاي كه خودرو در حال درجا كاركردن است به عنوان كاركرد خودرو حساب نمي شود. در اين پروژه سيستمي الكترونيكي با قيمت ارزان بر اساس سنسور دور موتور پيشنهاد شده است كه براي تعويض دقيق تسمه تايم و روغن موتور از تعداد دور ميلنگ استفاده مي كند. در اين صورت كاركرد خودرو هم در حال حركت و هم در حال درجا كاركردن حساب مي شود. در اين سيستم توسط سنسور دور موتور پالس هاي آنالوگي بدست مي آيد اين سيگنال ها وارد اپتوكوپلر براي ايزولاسيون الكتريكي بين زمين خودرو و زمين سيستم مي شوند. سپس سيگنال آنالوگ فرستاده شده از طرف سنسور دور موتور بسيار ضعيف مي باشد كه توسط يك تقويت كننده ي آنالوگ تقويت مي شود تا دامنه سيگنال افزايش يابد و به يك موج مربع تبديل شود. حال اين موج مربعي از دامنه مطلوبي براي پردازش توسط ميكروكنترلر برخوردار است. ميكروكنترلر بر اساس موج مربعي دريافتي تعداد دور ميل لنگ را شمرده و به شمارش هاي قبلي اضافه و ذخيره مي كند. تعداد دور توسط فرمول هاي استاندارد خودور ها به كيلومتر تبديل مي شوند. اگر بر حسب اطلاعات اوليه وارد شده توسط دكمه هاي تنظيمات كيلومتر ذخيره شده به اعداد خاصي رسيد سيستم اعلام تعويض روغن و تسمه تايم مي كند.
هدف اصلي اختراع حاضر محافظت از مخازن ذخيره مايع در مقابل بارهاي ديناميكي ناشي از زلزله مي باشد.اين سازه ها براي نگهداري مايعات گوناگون مثل آب ، نفت، گاز، فراوردهاي نفتي و گاز مايع مورد استفاده قرار مي گيرند. مخازن ذخيره مايع فلزي ممكن است در اثر وقوع زلزله به شدت مورد آسيب واقع شوند. از آنجا كه كشور ايران از مناطق زلزله خيز دنيا محسوب مي شود و با توجه به اينكه مخازن ذخيره مايعات جزو سازهايي هستندكه نقش كليدي را در تامين نيازهاي پس از وقوع زلزله به عهده دارند پايداري لرزه اي اين سازه ها از جمله مسائل اساسي به شمار مي رود. مهمترين خرابي مشاهده شده در اين مخازن كمانش پوسته مخزن در اثر اعهمال بارهاي لرزه اي ناشي از زلزله مي باشد. كمانش جداره مخزن معمولا در قسمت پايين مخزن كه لنگر حاصل ازنيروهاي هيدروديناميك مايع مقدار بيشتري دارد رخ مي دهد در اين راستا اختراع حاضر با ارائه روش جديدي مبتني بر افزايش ظرفيت شكل پذيري پلاستيك مخزن به كاهش چشمگير نيروهاي ناشي از زلزله در پوسته مخزن منجر مي گردد. در سازه هاي معمول مهندسي سيستم هاي باربر جانبي معمولا داراي ميزان مشخصي از شكل پذيري هستند كه امكان جذب نيروهاي لرزه اي را از طريق وقوع تغيير شكلهاي پلاستيك براي آنها فراهم مي آورد. امادر مخازن ذخيره مايعات بدليل ريسك هاي موجود براي خروج مايع و ساير خرابي هاي موضعي محتمل در جداره مخزن معمولا اجازه ورود به محدوده تغيير شكلهاي غير خطي داده نمي شود و به عبارت ديگر ضريب رفتار در نظر گرفته شده براي اين سازه ها در هنگام طرح لرزه اي بالاتر در هنگام وقوع زلزله مي باشد. اما با بكارگيري ايده ارائه شده در اين اختراع جداره مخزن از كف آن جدا شده و با فراهم آوردن اتصال مناسب جداره به زمين و همچنين پيش بيني مناسب براي ضخامت اتصال مذكور عملا خرابي ناشي از زلزله به اين اتصال انتقال داده خواهد شد و از خرابي كلي مخزن جلوگيري به عمل خواهد آمد. در حقيقت اتصال تعبيه شده بين جداره مخزن و پي مخزن در حكم نقطه بحراني وقوع نيروهاي زلزله عملكرده و نيروي ناشي از زلزله را جذب خواهد نمود. در واقع ظرفيت شكل پذيري و جذب انرژي سيستم بالاتر مي رود و به اين ترتيب وقوع خرابي از جداره مخزن به كليد انتهايي تعبيه شده منتقل خواهد شد. بنابراين نه تنها مخزن در هنگام زلزله به صورت سالم باقي مي ماند، بلكه بعد از زلزله نيز مي توان نسبت به تعمير اتصال مورد نظر اقدام كرد و از صرف هزينه هاي اضافي جلوگيري كرد.
موارد یافت شده: 5