لیست اختراعات با مالکیت
مجتبی نورپور
11 عدد
پيشرفت سريع علوم و تكنولوزي در عصر حاضر ايجاب مي كند كه مراكز علمي و صنعتي كشور از طرق مختلف و به صورت مستمر در جريان تحولات علمي قرار بگيرند و در جذب نوآوريهاي علمي و فناوري و كاربرد صحيح آنها در جهت حل معضلات موجود و نيز توسعه و گسترش پروژه هاي تحقيقاتي با هدف نيل به خودكفايي اقتصادي كوشا باشند در راستاي اين اهداف و به عنوان گامي هر چند كوچك پروژه ي حاضر با مواد زايد موجود در شركت تراكتورسازي تبريز به استفاده آنها در صنعت ساختمان كشور پرداخته است. مصالح ساختماني غير استاندارد و نامرغوب از مهمترين مشكلاتي است كه سال هاست گريبان صنعت ساخت و ساز را در كشورمان گرفته است. بي توجهي به استانداردهاي موجود در زمينه توليد مصالح ساختماني همگام نبودن با پيشرفت هاي نوين جهاني در زمينه توليد مصالح ساختماني جديد و نيز به روز رساني نكردن روش هاي سنتي به منظور ايجاد مصالح ساختماني بومي، سبب شده روش هاي توليد مصالح ساختماني به صورت سنتي و غير علمي باقي ماده و حاصل اين فرايند مصرف سوخت و انرژي بي رويه توليد آلودگي هاي زيست محيطي بي شمار و سرانجام توليد مصالح ساختماني نامرغوبي است كه در ضعيف ترين بلاياي طبيعي كمترين مقاومتي از خود نشان نمي دهند و خسارات جاني و مالي بي شماري را سبب مي شوند. با توجه به مشكلات فوق و با توجه به اين نكته كه آجر از پر مصرف ترين مصالح ساختماني است تيم پژوهشي بر آن شد كه با توجه به پيشرفت هاي اخير بين المللي در زمينه توليد آجر و نيز بر پايه روش سنتي خشت زني ايراني روشي جديد به منظور ساخت آجر بيابد كه علاوه بر بي نيازي از مصرف سوخت و انرژي بالا و نيز توليد نشدن آلودگي هاي زيست محيطي از بالاترين استانداردهاي روز در ساخت آجر بهره مند بوده و بتواند جايگزين مناسبي براي خشت زني سنتي در مناطق محروم باشد. حاصل اين تلاش ساخت آجر ماسه سيليس سوخته برگشتي اصطلاحا آجر خاكستر بادي صنعتي ويژه نام نهاده ايم مي باشد كه به پخت در دماي بالا نياز ندارد گفتين است امروزه ضايعات صنعتي كه در بيشتر موارد سمي و خطرناك هستند به يكي از مهمترين دغدغه هاي مهندسان و صنعتگران تبديل شده اند. رشد صنعتي سريع جهان در 2 دهه اخير افزايش جمعيت و افزايش مصرف توليدات صنعتي باعث شده است كه روزانه صدها ميليون تن مواد صنعتي وارد محيط زيست شوند كه تبعاتي همچون گرم شدن دماي زميني ، سوراخ شدن لايه ازن از ميان رفتن زيستگاه هاي طبيعي جانداران و به هم خوردن تعادل ميزان آب شيرين و شور در آب اقيانوس ها را در پي داشته است. با توجه به موارد فوق و با در نظر گرفتن اين مطلب كه ماسه سيليسي سوخته ي برگشتي (خاكستر بادي صنعتي ويژه) يكي از ضايعات صنعتي است اعضاي تيم پژوهشي بر آن شدند كه از خاكستر بادي صنعتي ويژه توليدي در كارخانه ي تراكتور سازي تبريز و كارخانه هاي ريخته گري مشابه آن كه از ضايعات اين كارخانه ها مي باشد را به منظور ساخت آجر كه محصولي پر مصرف است بهره گيرند. تلاش بر اين بود كه اولا در توليد آجر ماسه ي سيليس سوخته ي برگشتي ماسه ي سيليسي سوخته ي برگشتي به عنوان ماده اوليه اصلي قلمداد شود و نه يك ماده اوليه جانبي ثانيا توليد آجر خاكستر بادي صنعتي ويژه مستلزم مصرف سوخت و انرژي بالا نباشد تا توليد آن باعث ايجاد آلودگي هاي زيست محيطي نشود و سرانجان آجر توليدي از بالاترين استانداردهخاي بين المللي موجود در ساخت آجر بهره مند باشد حاصل اين تلاش ساخت آجر خاكستر بادي صنعتي ويژه است كه تمامي ويژگي هاي فوق را دارا است.
پروژه ي حاضر با مواد زايد موجود در شركت تراكتور سازي ايران به استفاده آنها در صنعت سيمان و كشور پرداخته است. امروزه مصرف روز افزون سيمان در كارهاي مختلف عمراني به دليل دارا بودن خواص مناسب و دوام كافي داراي اهميت زيادي مي باشد و سيمان يكي از مهمترين و پر مصرف ترين مصالح در پروژه هاي عمراني مي باشد. با توجه به روند رو به رشد سازندگي در كشور و وجود پروژه هاي بزرگ زير بنايي در سالهاي آتي نياز به توليد سيمان بطور چشمگيري افزايش خواهد يافت. در حال حاضر سالانه حدود صد ميليون متر مكعب بتن سازه اي در كشور توليد مي شود كه براي توليد اين مقدار بتن، هزينه اي در حدود سه هزار ميليارد تومان صرف مي گردد و حدود سي ميليون تن سيمان (غير از سيمان مصرفي در كارهاي بنائي و غير سازه اي) مصرف مي شود كه اگر درصدي از سيمان لازم با مواد چسبنانده ديگري جايگزين شود هر ساله حدود سه ميليون تن در مصرف سيمان صرفه جويي مي شود و با مشكل كمبود سيمان نيز مواجه نخواهند شد و همچنين با كاهش توليد سيمان باعث كاهش آلاينده هاي محيط زيست مي گردند. از آنجايي كه اين ضايعات (ماسه ي سيليس سوخته ي برگشتي اصطلاحا خاكستر بادي صنعتي ويژه) به مقدار شصت هزار تن در سال در شركت تراكتورسازي به وجود مي آيد و در حال حاضر نيز به مقدار هزاران تن انباشته شده است و به دليل مضر بودن براي محيط زيست، اقدامات هزينه بري جهت دفن آن انجام مي گيرد كه هزينه اي در حدود پانصد ميليون تومان براي دفتن اين مقدار لازم مي باشد پس لزوم طرحي براي استفاده از اين مواد زايد ضروري به نظر مي رسد. براي حل اين معضل و سودآور بودن اين مواد زايد براي شركت تراكتورسازي ايران و ساير شركت هاي مشابه اقدام به آزمياش هاي فيزيكي ، شيميايي و مكانيكي سيمان در اين پروژه كرده و نتيجه مطلوبي كه در استانداردها مشخص شده است گرفته شده است كه در زير آزمايش هاييي را كه انجام شده به آن اشاره مي كنيم كه آزمايش هاي انجام شده به صورت كامل در شرح اختراع توضيح داده شده است. 1. سلامت سيمان: (طبق استاندارد ASTM C151-84 2- آزمايش نشست سيمان: طبق استاندارد ASTM C 596-96 3- دانه بندي هيدرومتري سيمان پرتلند و بادي صنعتي ويژه (طبق استاندارد ASTM D 442-63) 4- تهيه و آماده سازي پودر خاكستر بادي صنعتي ويژه (طبق استانداردهاي ASTM C204 و دت 109 5- افت سرخ شدن 6- باقيمانده نامحلول 7- درصد SO3 8- معادل قليايي 9- ضريب اشباع آهكي 10- آزمايشهاي مربوط به خواص دراز مدت سيمان 11-مقاومت فشاري 12- مقاومت خمشي 13- مقاومت كششي 14- ميزان آب متعارف 15- زمان گيرش 16- نرمي ذرات 17- كد سنج واگتر 18- حرارت هيدراتاسيون 19- وزن مخصوص : 19- 1 وزن مخصوص دانه اي 19- 2 وزن مخصوص انبوهي و نيز آزمايشهاي مقاومت در برابر سولفاتها و كارات ها براي نمونه هاي سيمان مطابق استانداردهاي ASTM (استاندارد آمريكا) و BS (استاندارد انگلستان) انجام شده است و نتيجه مطلوب (رنج هايي كه در استانداردهاي مذكور مشخص شده است) گرفته شده است.
باتوجه به ضرورت در بهينه سازي و اصلاح در الگوي مصرف، از جمله محصولات پالايشگاهي همچون قير اين اختراع با اتكا بر دانش فني متخصصين و تجارب استفاده از محصولات ضايعاتي در جهان و همچنين سوابق تحقيقاتي در پايدار سازي پوشش هاي آسفالتي پليمري، رنگي و مقاوم در سنوات گذشته همچون فرودگاه ها، جاده ها، معابر شهري و طراحي شهري و پوششهاي پل هاي فلزي و بتني به دستاوردهاي مهمي نايل گرديده است. كه مي توان به صرفه جويي در تكرار هزينه هاي پروژه هاي راه سازي با توجه به عدم پايداري در برابر عوامل تخريبي پوشش هاي آسفالتي گرم اشاره نمود. در راستاي اين اهداف و به عنوان گامي هر چند كوچك پروژه ي حاضر با مواد زايد موجود در شركت تراكتورسازي ايران به استفاده آنها در صنعت قير و آسفالت پرداخته است. امروزه مصرف روز افزون بتن آسفالتي (آسفالت) در كارهاي مختلف عمراني در صورت دارا بودن خواص مناسب و دوام كافي داراي اهميت زيادي مي باشد و آسفالت يكي از مهمترين و پر مصرف ترين مصالح در پروژه هاي عمراني مي باشد. از آنجايي كه مهمترين و گرانترين بخش آسفالت قير است پس اگر بتوان درصدي از آن را توسط مصالحي كه دور ريخته مي شوند (مانند مواد زايد موجود در شركت تراكتورسازي ايران) جايگزين قير نمود علاوه بر كاهش قيمت نهايي مي توان براي ايجاد يك محيط زيست سبز نيز كمك نمود. با توجه به روند رو به رشد سازندگي در شكور و وجود پروژه هاي بزرگ راه سازي در سالهاي آتي نياز به توليد قير بطور چشمگيري افزايش خواهد يافت. سالانه حدود 3/5 ميليون تن قير در كشور توليد مي شود كه از اين مقدار 85 درصد در آسفالت و 15 درصد بقيه در عايق هاي رطوبتي و كاربردهاي صنعتي به كار مي رود اين در حالي است كه مصرف قير در آسفالت در سطح بين المللي 75 درصد است. و از كل ميزان توليد هم 14 درصد صادر مي شود. اگر حتي ده درصد قير لازم با مواد چسباننده ديگري جايگزين شود هر ساله حدود 350 هزار تن در مصرف قير صرفه جويي مي شود و همچنين با كاهش توليد قير باعث كاهش آلاينده هاي محيط زيست مي گردند. از آنجايي كه اين ضايعات به مقدار شصت هزار تن در سال در شركت تراكتورسازي به وجود مي آيد و در حال حاضر نيز به مقدار هزاران تن انباشته شده است و به دليل نيافتن راه حلي براي آن، اقدامات هزينه بري جهت دفن آن انجام مي گيرد كه هزينه اي در حدود يك ميليارد تومان براي دفن اين مقدار لازم مي باشد پس لزوم طرحي براي استفاده از اين مواد زايد (خاكستر بادي صنعتي ويژه) ضروري به نظر مي رسد. براي حل اين معضل و سودآور بودن اين مواد زايد براي شركت تراكتورسازي ايران، اقدام به ساخت مخلوط هاي متفاوت آسفالت سبز با درصدهاي وزني مختلف به جاي قير شده است و خواص مكانيكي تمام مخلوط ها توسط آزمايش استقامت مارشال، آزمايش ضريب سختي كششي غير مستقيم، آزمايش سختي خزش و آزمايش مقاومت كششي غير مستقيم ارزيابي شد. هدف از اين طرح بدست آوردن درصد بهينه ي جايگزين قير و مصالح ريز دانه با مواد زايد مذكور مي باشد. در اين تحقيق به تعدادي لازم از نمونه هاي استاندارد (استاندارد ASTM) براي بررسي چهار خواص: استقامت مارشال، رواني و پتانسيل مارشال، ضريب سختي كششي غير مستقيم، سختي خزش و مقاومت كششي غير مستقيم آسفالت با مواد ضايعاتي مورد نظر ساخته شده، مورد آزمايش قرار گرفت. نتايج اين آزمايش ها نشان داد كه اين ماده ي ضايعاتي مي تواند جايگزيني مناسبي براي قير باشد و يك ماده ي ارزان قيمت جديد براي ساخت آسفالت سبز مي باشد.
با توجه به ضرورت در بهينه سازي و اصلاح در الگوي مصرف، از جمله محصولات پالايشگاهي همچون قير اين اخترا يا اتكا بر دانش فني متخصصين و تجارب استفاده از محصولات ضايعاتي در جهان و همچنين سوابق تحقيقاتي در پايدارسازي پوشش هاي آسفالتي پليمري، رنگي و مقاوم در سنوات گذشته همچون فرودگاه ها، جاده ها، معابر شهري و طراحي شهري و پوشش هاي پل هاي فلزي و بتني به دستاوردهاي مهمي نايل گرديده است. كه مي توان به صرفه جويي در تكرار هزينه هاي پروژه هاي راه سازي با توجه به عدم پايداري در برابر عوامل تخريبي پوشش هاي آسفالتي گرم اشاره نمود. در راستاي اين اهداف و به عنوان گامي هرچند كوچك پروژه ي حاضر با مواد زايد موجود در شركت پتروشيمي تبريز به استفاده آنها در صنعت قير و آسفالت پرداخته است. امروزه مصرف روزافزون بتن آسفالتي (آسفالت) در كارهاي مختلف عمراني در صورت دارا بودن خواص مناسب و دوام كافي داراي اهميت زيادي مي باشد و آسفالت يكي از مهمترين و پرمصرف ترين مصالح در پروژه هاي عمراني مي باشد. از آنجايي كه مهمترين و گرانترين بخش آسفالت قير است، پس اگر بتوان درصي از آن را توسط مصالحي كه دور ريخته مي شوند (مانند مواد زايد موجود در شركت پتروشيمي) جايگزين قير نمود علاوه بر كاهش قيمت نهايي مي توان براي ايجاد يك محيط زيست سبز نيز كمك نمود. با توجه به روند رو به رشد سازندگي در كشور و وجود پروژه هاي بزرگ راه سازي را در سالهاي آتي نياز به توليد قير به طور چشمگيري افزايش خواهد يافت. سالانه حدود 3/5 ميليون تن قير در كشور توليد مي شود كه از اين مقدار 85 درصد در آسفالت و 15 درصد بقيه در عايق هاي رطوبتي و كاربردهاي صنعتي به كار مي رود اين در حالي است كه مصرف قير در آسفالت در سطح بين المللي 75 درصد است. و از كل ميزان توليد هم 14 درصد صادر مي شود. اگر حتي ده درصد قير لازم با مواد چسباننده ديگري جايگزين شود هر ساله حدود 350 هزار تن در مصرف قير صرفه جويي مي شود و همچنين با كاهش توليد قير باعث كاهش آلاينده هاي محيط زيست مي گردند. از آنجايي كه اين ضايعات به مقدار شصت تن در سال در شركت پتروشيمي به وجود مي آيد و در حال حاضر نيز به مقدار هزار تن انباشته شده است و به دليل نيافتن راه حلي براي آن، اقدامات هزينه بري جهت دفن آن انجام مي گيرد كه هزينه اي در حدود پانصد ميليون تومان براي دفن اين مقدار لارم مي باشد، پس لزوم طرحي براي استفاده از اين مواد زايد (خاكستر كوره ي زباله سوز) ضروري به نظر مي رسد. براي حل اين معضل و سودآور بودن اين مواد زايد براي شركت پتروشيمي تبريز، اقدام به ساخت مخلوط هاي متفاوت آسفالت رنگي با درصدهاي وزني مختلف سنگ آهك و خاكستر كوره ي زباله سوز و به جاي قير شده است چسبانده ي قيري مورد استفاده در اين اختراع AC-10 و AC-10 مي باشد و خواص مكانيكي تمام مخلوطها توسط آزمايش استقامت مارشال، آزمايش ضريب سختي كششي غيرمستقيم، آزمايش سختي خزش و آزمايش مقاومت كششي غيرمستقيم ارزيابي شد. هدف از اين طرح به دست آوردن درصد بهينه ي جايگزين قير و مصالح ريزدانه با مواد زايد مذكور مي باشد. در اين تحقيق به تعدادي لازم از نمونه هاي استاندارد (استاندارد ASTM) براي بررسي چهار خواص: استقامت مارشال، رواني و پتانسيل مارشال، ضريب سختي كششي غيرمستقيم، سختي خزش و مقاومت كششي غيرمستقيم اسفالت با مواد ضايعاتي مورد نظر ساخته شده، مورد آزمايش قرار گرفت. نتايج اين آزمايش ها نشان داد كه اين ماده ي ضايعاتي مي تواند جايگزيني مناسبي براي قير باشد و يك ماده ي ارزان قيمت جديد براي ساخت آسفالت رنگي باشد.
مصالح ساختماني غير استاندراد و نامرغوب ازمهمترين مشكلاتي است كه سال هاست گريبان صنعت ساخت و ساز را در كشورمان گرفته است. بي توجهي به استانداردهاي موجود در زمينه توليد مصالح ساختماني، همگام نبودنيا پيشرفت هاي نوين جهاني در زمينه توليد مصالح ساختماني جديد و نيز به روز رساني نكردن روش هاي سنتي به منظور ايجاد مصالح ساختماني بومي ، سبب شده روش هاي توليد مصالح ساختماني به صورت سنتي و غير علمي باقي مانده و حاصل اين فرايند مصرف سوخت و انرژي بي رويه توليد آلودگي هاي زيست محيطي بي شمار و سرانجام توليد مصالح ساختماني نامرغوبي است كه در ضعيف ترين بالاياي طبيعي كمترين مقاومتي از خود نشان نمي دهند و خسارات جاني و مالي بي شماري را سبب مي شوند. با توجه به مشكلات فوق و با توجه به اين نكته كه آجر از پر مصرف ترين مصالح ساختماني است تيم پژوهشي بر آن شد كه با توجه به پيشرفت هاي اخير بين الملي در زمينه توليد آجرو نيز بر پايه روش خشت زني ايراني ، روشي جديد به منظور ساخت آجر بيابد كه علاوه بر بي نيازي از مصرف سوخت و انرژي بالا و نيز توليد نشدن آلودگي هاي زيست محيطي، از بالاترين استانداردهاي روز در ساخت آجر بهره مند بوده و بتواند جايگزين مناسبي براي خشت زني سنتي در مناطق محروم باشد. حاصل اين تلاش ساخت آجر خاكستر كوره اي زباله سوز (آجر سبز) است كه به پخت در دماي بالا نياز ندارد. گفتني است امروزه پسماندهاي صنعتي كه در بيشتر موارد سمي و خطرناك هستند به يكي از مهمترين دغدغه هاي مهندسان و صنعتگران تبديل شده اند. رشد صنعتي سريع جهان در 2 دهه اخير افزايش جمعيت و افزايش مصرف توليدات صنعتي باعث شده است كه روزانه صدها ميليون تن مواد صنعتي وارد محيط زيست شوند كه تبعاتي همچون گرم شدن دماي زمين، سوراخ شدن لايه ازن، از ميان رفتن زيستگاه هاي طبيعي جانداران و به هم خوردن تعادل ميزان آب شيرين و شور در آب اقيانوس ها را در پي داشته است. با توجه به موارد فوق و با در نظر گرفتن اين مطلب كه خاكستر كوره ي زباله سوز يكي از پسماندهاي صنعتي است اعضاي تيم پژوهشي بر آن شدند كه از خاكستر توليدي در كارخانه ي پتروشيمي تبريز به منظور ساخت آجر كه محصولي پر مصرف است بهره گيرند. تلاش بر اين بود كه اولا در توليد آجر خاكستر كوره ي زباله سوز، خاكستر كوره ي زباله سوز به عنوان ماده اوليه اصلي قلمداد شود و نه يك ماده اوليه جانبي ثانيا توليد آجر خاكستر كوره ي زباله سوز مستلزم مصرف سوخت و انرژي بالا نباشد، تا توليد آن باعث ايجاد آلودگي هاي زيست محيطي نشود و سرانجام آجر توليدي از بالاترين استانداردهاي بين المللي موجود در ساخت آجر بهره مند باشد. حاصل اين تلاش، ساخت آجر خاكستر كوره ي زباله سوز است كه تمامي ويژگي هاي فوق را دارا است.
پيشرفت سريع علوم و تكنولوژي در عصر حاضر ايجاب مي كند كه مراكز علمي و صنعتي كشور از طرق مختلف و به صورت مستمر در جريان تحولات علمي قرار بگيرند و در جذب نوآوريهاي علمي و فناوري و كاربرد صحيح آنها در جهت حل معضلات موجود و نيز توسعه و گسترش پروژه هاي تحقيقاتي با هدف نيل به خودكفائي اقتصادي كوشا باشند. در راستاي اين اهداف و به عنوان گامي هر چند كوچك پروژه ي حاضر با مواد زايد موجود در شركت پتروشيمي تبريز به استفاده آنها در صنعت سيمان و بتن كشور پرداخته است. امروزه مصرف روز افزون بتن در كارهاي مختلف عمراني به دليل دارا بودن خواص مناسب و دوام كافي داراي اهميت زيادي مي باشد و بتن يكي از مهمترين و پر مصرف ترين مصالح در پروژه هاي عمراني مي باشد. از آنجايي كه مهمترين و گرانترين بخش هاي بتن سيمان است. پس اگر بتوان درصدي از آن را توسط مصالحي كه دور ريخته مي شوند (مانند مواد زايد موجود در شركت پتروشيمي) جايگزين سيمان نمود علاوه بر كاهش قيمت نهايي مي توان براي ايجاد يك محيط زيست سبز نيز كمك نمود. با توجه به روند رو به رشد سازندگي در كشور و وجود پروژه هاي بزرگ زير بنايي در سالهاي آتي نياز به توليد سيمان بطور چشمگيري افزايش خواهد يافت. در حال حاضر سالانه حدود هشتاد و پنج ميليون متر مكعب بتن سازه اي در كشور توليد مي شود كه براي توليد اين مقدار بتن، هزينه اي در حدود سه هزار ميليارد تومان صرف مي گردد و حدود سي ميليون تن سيمان (غير از سيمان مصرفي در كارهاي بنائي و غير سازه اي) مصرف مي شود و اگر ده درصد سيمان لازم با مواد چسباننده ديگري جايگزين شود هر ساله حدود سه ميليون تن در مصرف سيمان صرفه جويي مي شود و با مشكل كمبود سيمان نيز مواجه نخواهند شد و همچنين با كاهش توليد سيمان باعث كاهش آلاينده هاي محيط زيست مي گردند. از آنجايي كه اين ضايات به مقدار شصت تن در سال در شركت پتروشيمي به وجود مي آيد و در حال حاضر نيز به مقدار هزارتن انباشته شده است و به دليل مضر بودن براي محيط زيست اقدامات هزينه بري جهت دفن آن انجام مي گيرد كه هزينه اي در حدود پانصد ميليون تومان براي دفن اين مقدار لازم مي باشد. پس لزوم طرحي براق استفاده از اين مواد زايد ضروري به نظر مي رسد. براي حل اين معضل و سودآور بودن اين مواد زايد براي شركت پتروشيمي تبريز ، اقدام به ساخت نمونه هاي بتني به شكل مكعب مربع با ابعاد 15 سانتي متر و 5 سانتي متري مي شود كه در اين نمونه ها از سيمان تركيبي (پرتلند و مواد زايد) با عيار سيصد و پنجاه كيلوگرم بر متر مكعب و با درصدهاي وزني مختلف به جاي سيمان پرتلند استفاده شده است و مقاومت فشاري نمونه هاي مكعبي پس از هفت، بيست و هشت و نود روز شكسته شدند. هدف از اين طرح بدست آوردن درصد بهينه ي جايگزين سيمان پرتلند با مواد زايد مذكور مي باشد به طوريكه كاهشي در خصوصيات مطلوب بتن از جمله مقاومت فشاري، درصد انبساط، كارايي و حرارت هيدراتاسيون ايجاد نشود. در ادامه با تهيه نمونه هاي بتني با درصدهاي وزني مختلف از اين مواد زايد و و قرار دادن آنها در سه محيط متفاوت (با غلظت هاي پنج درصد سولفات منيزيم، دو و پنج دهم سولفات منيزيم و در و پنج دهم درصد سولفات منيزيم با دو و پنج دهم درصد نمك طعام) به بررسي احتمال خاصيت ضد سولفات بودن سيمان تركيبي مورد نظر پرداخته مي شود و مقاومت فشاري آنها در برابر حملات سولفات ها مورد ارزيابي قرار مي گيرد. در اين تحقيق به تعدادي لازم از نمونه هاي استاندارد (استادارد ASTM) براي بررسي چهار خواص: مقاومت فشاري، انبساط و نشست سيمان و ضد سولفات بودن سيمان تركيبي مورد نظر، ساخته مي شود و مورد آزمايش قرار مي گيرد. اگر اثبات شود كه حتي به مقدار يك درصد از اين مواد زايد در صنعت ساختمان استفاده بشود، بازار صنعت ساختمان مي تواند كشش بيش از اين مقدار را داشته باشد و اين شركت مي تواند با فروش آن علاوه بر سودآوري هم هزينه ي ناشي از دفن و هم مسئله اي زيست محيطي ناشي از آن را حل كند. بديهي است كه اين طرح علاوه بر اينكه از نظر اقتصادي مورد توجه است از نظر فني نيز برتري دارد چرا كه مصرف سيمان هر چند باعث كسب مقاومت مي گردد ولي از طرفي هم باعث افزايش حرارت هيدراتاسيون و هم تنش هاي حرارتي در داخل بتن ايجاد مي كند. لذا هر عاملي كه بتواند بدون كاهش مقاومت از سيمان مصرفي بكاهد مي تواند كيفيت بتن رابا كاهش تنش هاي پسماند حرارتي افزايش دهد. بديهي است هر عامل كه به كاهش مصرف سيمان كمك كند از نظر زيست محيطي نيز حائز اهميت است چرا كه توليد سيمان نياز به خاك رس و سنگ آهك به عنوان مواد اوليه دارد و تهيه آن به مرور زمان باعث تخريب محيط زيست مي شود و همچنين مصرف سوخت زياد كارخانه هاي سيمان و دود كوره هاي سيمان پزشي براي محيط زيست نيز مضر مي باشد.
موارد یافت شده: 11